Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - eddiex

#1
Sitat fra: Elmo på onsdag 17. desember 2014, klokken 21:09
Sitat fra: eddiex på tirsdag 16. desember 2014, klokken 21:20
Noterer at jeg i dag leste på min e-up at den har ikke kupevarme når den lader via AC, mens den vil benytte kupevarme om den benytter DC (hurtiglader).

Hvor leste du det?  Det stemmer IKKE.

Jeg leste det i håndboka..

Om du har noen andre triks må du gjerne fortelle meg om det???

Jeg lader på 13A (noen ganger 10A) AC hjemme.
Om jeg stiller avreise kl 08.00 med kupe tempratur til 24 grader, er det iskaldt i bilen om morgenen.
Grunnen ettet det jeg kjenner til er at når man setter en avreise tid, vil bilen ikke lade før den "faktisk må" for å rekke avreise vil den prioritere å lade batteriene og da er det vistnok ikke mer strøm/kapasitet igjen til å varme bilen.

(jeg har prøvd med å tvinge (trykke på knappen inne i bilen), til å lade når jeg parkerer)

Jeg har deaktivert kupevarme på batteriene... mulig dette kan ha noe å gjøre?

Edward
#2
Ser på de svarene vi har at det er faktisk gjentagende utfordringer...

1. Alle biler har en eller annen form for App / web styring, det er jo bra.

2. Alle har apper til IOS og Android mobiltelefoner, det finnes noen 3'de part til windows phone.

3. Bilen må ha mobildekning for å få brukt funksjonene.
Noterer at det er flere produksenter som har hatt problemer med 3G og 2G mobil styring. Der bilen mister kontakt med internet og servere.

4. Å kunne skru på varme og lading er et absolutt must...

5. Å bruke forvarme er et absolutt. Tidsstyrt forvarme og via app.


En rask konklusjon basert på et knippe svar: App integrasjon er noe av det viktigste vi bruker på en elbil.


Noterer at jeg i dag leste på min e-up at den har ikke kupevarme når den lader via AC, mens den vil benytte kupevarme om den benytter DC (hurtiglader).... utrolig lite heldig for meg :-(


#3
God Point (klykken)...

Som en trendsetter jeg er, ønsker jeg å feede/dele informasjon via elbil kanalene...
Om jeg får tid hadde det Vært bra om vi (jeg, du, elbilforeningen,  osv) lagde en slags tabell over bruksmønsteret...
Jeg hadde ikke tenkt at dette skulle brukes til å sverte noen, men om det kan gi produsentene et lite puff for å sette mer fokus er det godt ment...
#4
1. VW e - up
2. Ja bruker android og ipad, Windows phone støttes ikke :-(
3. Appen og web fungerer veldig dårlig. Bilen mister kontakt med nettet.
4. Forvarming er ikke støttet ved bruk av AC lading. Så jeg får ikke brukt det.
5. Skuffet over at møller har hatt så store problemer med appen i lang tid. De Beklager gjevnt og trutt, men det blir aldri bra. ...
Foruten forvarming og app er bilen kanon...

Regner med at det er noen gode erfaringer også da :-)
#5
Kjøretips / elbil og mobil app, i Phone, Windows, android, erfaringer?
tirsdag 16. desember 2014, klokken 09:30
Hei alle sammen.
Vi nærmer oss den første ekte vinter sesongen der alle elbil eiere skal erfare og lærere seg noen gode triks rundt dette å ha en elbil om vinteren.
Ja det blir kaldt, ja det er kortere rekkevidde pga kalde batterier, men det betyr jo ikke at vi ikke kan få optimale kjøreforhold.  :-)

Jeg lurer på om du kunne svare på dine erfaringer rundt?
1. Hvordan bil merke har du? ( tesla modell s, 60 kw)
2. Har du app på mobilen? (Nei / ja, i Phone,  android, osv.
3. Hvordan fungerer appen? (Bra,  greit, dårlig. Bruker ikke, osv osv)
4. Bruker du forvarming?  (Nei, ja via app, ja via web, ja via tidsstyring,  osv )
5. Kommentarer:?


Hvorfor spørsmål jeg?
Som en trendsetter jeg er, ønsker jeg å feede/dele informasjon via elbil kanalene...
Om jeg får tid hadde det Vært bra om vi (jeg, du, elbilforeningen,  osv) lagde en slags tabell over bruksmønsteret...
Jeg hadde ikke tenkt at dette skulle brukes til å sverte noen, men om det kan gi produsentene et lite puff så  er det nok positivt.
#6
Kjøretips / Sv: NÅ!!! må ELBIL sjåfører begynne å bruke hue..
onsdag 29. oktober 2014, klokken 17:24
Ja, det virker som elbil eiere tror at de kjører en slik handikap bil og må stå parkert på spesielle plasser, og kjøre i kollektivet...
I realiteten er en elbil en helt vanlig bil (med kortere rekkevidde)
#7
Kjøretips / NÅ!!! må ELBIL sjåfører begynne å bruke hue..
onsdag 29. oktober 2014, klokken 16:23
Det er allerede flere som har hintet innpå at det er elbiler som kjører i kollektivfeltet når det ikke er kø.
Jeg har til og med sett elbiler som kjører i kollektivfeltet når det er tomt i de 2-3 andre...

Mitt tips er at det er nok av folk som hater elbiler, og vi er ikke tjent med at vi missbruker den goden av å kunne bruke kollektivfeltet, N.Å.R. det faktisk er kø...
Er det ikke kø, dvs at trafikken flyter framover, så kjør som en vanlig bil.
Hvis det er noen som lurer på hva definisjonen for kø er så betyr det opphopning/nedbremsning i ttrafikken.

Det er allerede nok av argumenter for å tuppe oss ut av kollektivfeltet , og ordningen var tiltenkt for å unngå at elbiler skulle gå tom for strøm de gangene det ikke var gode kjøre forhold.

HAR DU GODT MED STRØM OG TRAFIKKEN FLYTER, KJØR I DE VANLIGE FELTENE...

Hilsen Edward
EL35056 - Grå E-UP (dashcam)


#8
e-up! / Turteller / kraftbruk måler
tirsdag 22. juli 2014, klokken 00:17
Det er veldig mange dyktige her på forumet som har regnet ut ganske mye rundt forbruk....

Jeg lurer på om det er en logikk rundt kraftbruks måleren og tallene?
Feks kjører man på 2 kontinuerlig ... (Rett fram osv) bruker man da 20kw/ km ???

Hvordan kan man regne ut hvor langt man kan kjøre om man bruker 20kw/km
Er det noen logisk regnestykke som inneholder bilens batteripakke?

Edward
#9
e-up! / Sv: Er det en type2 kabel som følger med e-up?
tirsdag 22. juli 2014, klokken 00:06
Hvor lengre levetid kan man forvente om man lader "snillere"?

Batteriene har jo 8 års garanti med 80% (mener jeg det var)

Og.... Vil batteriene holde lenger om man lader på mindre aller større ladestrøm???? (Jeg kan feks lade på 6, 8, 10 og 13 amp)

Edward
#10
Volkswagen VW / Car Net til windows phone 8????
mandag 21. juli 2014, klokken 20:52
Jeg savner sårt en windows phone 8 app til min e-up.
Møller svarer bare at de ikke har, og har ingen planer om å lage.

Fins det noen tips om andre app eller løsninger???

E
#11
Volkswagen VW / Sv: "BUG" i regenererings modus
onsdag 26. mars 2014, klokken 20:53
mulig jeg var litt rask her, men etter å ha snakket med noen som har hatt EL-BIL noen år.
SÅ gjelder dette trolig alle elbiler.

Er det andre som opplever det samme?

(det er logisk at den ikke lader, når batteriet er fullladet, men det kan være litt uvant i starten (på dagen))

#12
Volkswagen VW / "BUG" i regenererings modus
tirsdag 25. mars 2014, klokken 16:57
Det er vel kanskje ikke en BUG, men en viktig ting å notere seg...

Alle som har en elbil vet at vi kan bremse med regenerering...
Dette funker bra, og det bremser godt, MEN

På E-UP er det slik at om batteri er fullt, vil den ikke regenerere og da heller ikke bremse.

Litt logisk at den ikke trenger å regenerere om batteri allerede er fullt, men man kan fort få seg en god morgen opptur om man prøver å bremse på giret, da kjører den nemlig vidre...

Happy volt.

#14
Elbilen i Samfunnet / Elbiler må (desverre) katagoriseres
fredag 31. januar 2014, klokken 11:17
Jeg noterer at Elbil eiere er uskre rundt de godene en Elbil har.

Samtidig er politikerne, kollektivaktørerene og de vanlige bilistene harniske fordi Elbiler har for mye goder.
I utgangepunktet syns jeg ALLE Elbiler skal ha ekstra goder, da dette er ment for å bedre miljøer i storbyene og ut.

Et av de viktigste godene er jo dette med kollektivfeltet, og dette er jo viktig . både fordi det er med å fordele trafikken i det 3'de feltet i veien, som igjen skal lette de 2 hovedfeltene.

En annen viktig ting er at da Elbilene kom på markedet var det begrenset rekkevidde, som medførte at det var nødvendig med å bruke kollektivfeltet for nettop å komme fram.

Nå kommer det biler som klarer mye lengre rekkevidde en 1'generasjon. 2'dre generasjon var jo banebrytende rundt dette med å forlenge rekkevidden, mens 3'de generasjon ga oss en tilnærmet normal bil, men med noe begrensninger i.f.m fossil bilene.

Hvis jeg skulle ha tenkt høyt, ville jeg tro at det vil komme en endring i Elbil typer.
Dvs man vil nok katagorisere Elbilene til feks Bybil, der bilen har maks 20 mils rekkevidde, og Familie Elbil som da har mer en 20 mils rekkevidde.
Da tror jeg at Familie Elbilene vil "miste" feks muligheten for å kjøre i kollektivfeltet, da dette ikke leger er nødvendig.
Klart at ladestasjoner m.mer vil måtte gjelde for alle som må lade.
Gratis bom er jo i.h.t lovene for avgifter som gjelder alle type biler, så gratis bom for null "utslipp" må gjelde.

Jeg vet at noen av Elbilene i dag har mer en 20 mils rekkevidde, og det er jo veldig økonomisk for de enkelte familiene.
Men det blir viktig å huske at en Elbil er en bil som var ment for å forbedre miljøene rundt storbyene, der det var mye kø, eksos, m.mer.

Dette er det jeg tror skjer i framtiden... :-)
La oss sammen mate Elbilforendingen med informasjon og ideer som kan _SIKRE_ Elbilens total gode i framtiden.


#15
BMW i3 / Sv: Forsikrings priser?
onsdag 07. august 2013, klokken 14:10
Sparebank1 har ikke endelig pris, men det ligger nok i samme område som Nissan Leaf.Det er andre faktorer som alarm, garasje, bonus som vil være avgjørende..E
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA