Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - olesb

#1
Lading av Tesla / Sv: Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?
onsdag 27. juli 2016, klokken 14:40
Tre i kø på Broklandsheia nå, midt på dagen på en onsdag. Riktignok fellesferie.
#2
Lading av Tesla / Sv: Lading i Italia
lørdag 28. mai 2016, klokken 08:57
Da er endelig superladeren rett nord for Roma klar. Det gjør turen nedover mye enklere for oss. Starter turen i morgen og har med forhåndsbetalt due energikort som backup.
#3
Model S / Sv: Kjøleboks, 12 volts batteri og strømtrekk
fredag 29. april 2016, klokken 10:15
Takk for tips. Da får jeg se etter kjølebokser med kompressor.

Planen er benytte sigarett-tenneren og kun ha kjøleboksen tilkoblet nå jeg kjører. Vi vil overnatte på hotell og da tenker jeg å koble boksen til vanlig 230V på rommet.

#4
Model S / Kjøleboks, 12 volts batteri og strømtrekk
torsdag 28. april 2016, klokken 20:39
Hei,

Skal på langtur nedover til Italia i juni og vurderer å gå til anskaffelse av en kjøleboks som kan drives på 12V og 230V.  Så vidt jeg kan se trekker de vanligste kjøleboksene 3-5A når de står plugget i 12V.

Er det noen som har erfaring med bruk av kjølebokser i Teslaen? I teorien skal jo dette gå bra da 12V batteriet vedlikeholdlades av det store batteriet.
#5
Model S / Sv: Forbruk
mandag 15. februar 2016, klokken 15:51
Som jeg skriver er min erfaring at det er avhengig av føre og jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i det noen skriver tidligere at 85D har vesentlig høyere forbruk på vinteren.

Min erfaring fra langkjøring:
Sommer = noe lavere forbruk med 85D
Vinter og dårlig snøføre = jeg tror forbruket er noe høyere med 85D.
Vinter og tørr asfalt = jeg tror forbruket er noe lavere med 85D.

I det store og hele er jeg ganske sikker på at forskjellene mellom de to utgavene er små.

Som noen skrev lenger opp her er eneste måten å finne ut av dette på å kjøre en 85 og en 85D samtidig. Samme strekningen, samme hastighet, samme type dekk for å kunne sammenligne forbruket.

Tilslutt: Benytt range mode på (P)85D hvis du ønsker maks rekkevidde. Det hjelper mer på forbruket på en (P)85D enn det gjør på en vanlig 85. (P)85D vil da benytte frontmotor og kutter strømmen til den bakre motoren og du vil spare strøm. Den andre motoren aktiveres da bare ved behov (behov for mer kraft/ bedre grep etc).
#6
Model S / Sv: Forbruk
mandag 15. februar 2016, klokken 13:11
Har kjørt 20 000 km med vanlig 85 og 16 000 km 85D og jeg kjører nesten alltid med range mode på. Begge bilene har vært utstyrt med Nokian piggfrie dekk på vinteren.

Jeg kjenner meg IKKE igjen i at 85D har vesentlig høyere forbruk en den gamle 85-bilen.

Min erfaring er at 85D bruker mindre strøm i sommerhalvåret enn min gamle 85. På vinteren er jeg mer usikker. På dårlig vinterføre har jeg en følelse av at den bruker litt mer, på bar asfalt noe mindre. Den bruker nok begge motorene når det er dårlig føre/grep og derfor går forbruket noe opp.

Kjørte forresten tur/retur Oslo- Trondheim med min 85D forrige uke og hadde da et gjennomsnittlig forbruk på 194 wh/km. Det var lite trafikk og jeg lå over fartsgrensen det aller meste av veien. Kjørte E6 tilbake og Dombås - Oslo ble unnagjort i et strekk. Snittforbruket havnet rett over 170wh/km på det strekket selv med snøvær og 110+ siste 10 milene.

#7
Lading av Tesla / Sv: Lading i Italia
fredag 12. februar 2016, klokken 17:04
Takk for info!

Det virker jo lovende. Kommer nok til å bestille et kort fra de før jeg kjører nedover i juni.
#8
Lading av Tesla / Sv: Lading i Italia
onsdag 10. februar 2016, klokken 13:43
Har planer om tur til Sør-Italia i juni. Foreløpig er det siste SCen i Toscana og vi må derfor finne andre måter å lade på.

Er det noen som har prøvd å bestille ladekort gjennom Due Energie?

http://mobility.dueenergie.it/en

#9
Lading av Tesla / Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?
fredag 29. januar 2016, klokken 12:43
Første fullading av min 85D etter installasjon av 7.1. Får 419 tkm nå (100%).
#10
Sitat fra: Sven-E på onsdag 13. januar 2016, klokken 15:43
Sitat fra: Muffinman på onsdag 13. januar 2016, klokken 15:21
Da er det noe galt med bilen din. Ved 50%soc får jeg:

-2013 P85: 73KW
-2015 85D: 83kW

Og naturligvis vesentlig høyere effekter på lavere soc.
I følge Tesla er det ikke noe feil med verken bil eller SC.
Jeg har vel ringt og klaget, og bedt dem undersøke, en 7-8 ganger mens jeg har stått på SC.
Ved ett tilfelle var "spenning inn til SC litt høy" men skulle være normal fra SC til bilen.

Så lenge batteriet er tilstrekkelig varmt skal man, med en 85-utgave, få snaut 120 kW ved lav SOC (under ca. 25%). Betinger selvfølgelig at det ikke er noen andre som lader på stolpen du deler effekt med. Ved 50% skal man få ca. 70/80 kW.

Unntaket er de første laderne som ble satt opp i Norge hvor makseffekt er ca. 90 kW.

Er batteriet kaldt vil man oppleve lavere hastigheter.

Hvis du opplever dette til stadighet er det nok noe galt med bilen din, ja. Kan selvfølgelig være et problem med den aktuelle superladeren også. Husker Gol hadde problemer med hastigheten en perioden. Vet ikke hva status er nå. Har vel også vært noe problemer med Drammen.

On topic:

Selv hadde jeg nok valgt en annen elbil med tilsvarende rekkevidde hvis den var betydelig billigere, hadde tilnærmet samme lagringsplass (småbarnsfar;) og tilsvarende utbygd ladenettverk.

Den bilen finnes dessverre ikke enda.
#11
Lading av Tesla / Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?
onsdag 13. januar 2016, klokken 10:10
Min 85D endret seg til 374 på 90% etter oppgradering til 7.1. Lå på ca 360 med 7.0
#12
Model S / Sv: Firmware v7.1x
tirsdag 12. januar 2016, klokken 13:39
Sitat fra: krister461 på tirsdag 12. januar 2016, klokken 11:08
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 12. januar 2016, klokken 10:46
Ser forresten ut til at ut-rullingen av 7.1 har stoppet igjen... Så en som hadde fått sin avbrutt midt i og kontaktet tesla. De mente ut-rullingen var stoppet pga en bug.
Kjedelig om det stemmer. Kanskje på grunn av de som sliter med Autopilot etter oppdatering:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26014.msg442765.html#new


Jeg fikk varsel om at bilen kunne oppdateres tidligere i dag. Den er nå ferdig oppdatert så utrullingen har ihvertfall ikke stoppet opp.
#13
Model S / Sv: Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det
torsdag 24. desember 2015, klokken 07:43
Dette har vært diskutert side opp og side ned i mangfoldige tråder allerede med de samme argumentene. Bruk heller forumet og julen til noe fornuftig. God jul!
#14
Lading av Tesla / Sv: Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?
tirsdag 22. desember 2015, klokken 19:29
Ser det er opprettet en tråd om ladekø på det danske forumet også:

http://teslaforum.dk/forum/topic/super-charger-optaget

#15
Lading av Tesla / Sv: Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?
tirsdag 22. desember 2015, klokken 13:39
Med fare for å gjenta meg selv. Jeg tror ikke det er skalerbart i lengden med "gratis" lading på superladerne.
Tesla har vel innsett noen av utfordringene med denne modellen selv ved at de ikke tør å sette opp ladere mellom f eks Oslo og Gardermoen.

Norge er en ting, men i land hvor strømprisen er 2-3x prisen i Norge fører det nok til enda mer unødvendig superlading og dertil ventetid for de som som har et reelt behov for laderne, f eks de som skal på langtur.

Hva skjer når Model 3 kommer på markedet med forhåndsbetalt tilgang til ladenettverket? Ja, Tesla vil få mer penger til utbygging av ladenettverket men det er nok ikke bare å bygge ut 10 - 20 ladebåser overalt som skal trekke flere MW fra nettet totalt.

Personlig tror jeg de etterhvert endrer modellen og tar betalt for faktisk bruk (pr min eller kWh) av laderne slik at man begrenser misbruk og dertil ventetid for de som har behov for å lade. Dette må da gjelde for nye kunder.

Tesla, og vi som kunder, er ikke tjent med at det oppstår køer unødvendig ved superladerne.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA