Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lars-bgo

#1
Enig i det.

Mange av oss ville betalt ekstra for å ha muligheten selv om vi ikke har behovet (akkurat nå..). Kanskje et fremtidig tilvalg eller mulig tilleggs utstyr, batteriet er jo Tesla..

Jeg har testet ut lading med 11kw, men det blir for dumt om du er vant to 50 eller 90 Kw hurtig lading.
#2
Mange gode innlegg her.
Må man ha hurtiglader er ikke B klasse aktuell, så enkelt er det. MB sier at 80% ikke har det behovet og det stemmer sikkert, men det er nok mange som ønsker å ha muligheten uten å ha behovet.

Sammenligner man alternativene forutsatt at hurtiglader ikke er nødvendig står man igjen med flere gode alternativer, og da blir det vel økonomi , følelse og øvrig behov som styrer.

Det kan argumenteres like heftig for en Zoe, eller Leaf som en B klasse, men det er et poeng at dette er biler som "normalt" ikke sammenlignbare.
#3
Mercedes B-Electric / Sv: B.electric lader for tregt
tirsdag 05. mai 2015, klokken 12:08
Her er det sannsynligvis bruker feil og ikke feil på utstyret. Sjekk innstillingene i bilen  og forsøk igjen.
#4
Mercedes B-Electric / Sv: Rekkevidde
tirsdag 05. mai 2015, klokken 11:55
B klasse viser gjenstående rekkevidde på en pessimistisk måte. Det kan være fornuftig å ta en reset dersom du skal langt og begynner i by trafikk med høyt forbruk før du når landeveien.

Jeg har en slik "rute" til hytta. Kona bruker bilen på en kort tur til og fra jobb med tilhørende høyt forbruk. Skal vi langt er computeren opphengt i høyt forbruk og den vil ikke øke rest kjørelengde uansett hvor økonomisk du kjører fra nå av...dette er litt slitsomt.  Løsningen er å resette når du når "landeveien". (Mercedes bør endre pgogrammvaren på dette punktet.)

F.eks. Når vi har 30 km igjen viser bilen 50 km i "rest", resetter vi har vi 100 km rekkevidde igjen. Og når vi da kommer frem er rest rekkevidde 60 km  (da kalkulert ut fra forbruk siden reset).
Så etter å komme frem med 30% igjen på batteriet har man i perioder fått litt rekkeviddeangst rett og slett pga beregningen av rest kjørelengde.

En annen sak vedr forbruk er at B klassen må kjøres mer "forbruks bevisst" enn andre elbiler jeg har hatt. På første tur får man, ut fra de jeg har snakket med et urovekkende høyt forbruk, dette faller kraftig når man får litt erfaring, og skal man på "semi" langtur (opp til 180 km er min Max) er dette god lærdom å ta med.
#5
Mercedes B-Electric / Sv: Lading
torsdag 23. april 2015, klokken 23:50
Sitat fra: NAITSELLET på torsdag 23. april 2015, klokken 08:22
Hei. Jeg hentet en Mercedes på tirsdag. Når jeg fikk den fra forhandler sto batteriet på 100% og rekkevidden på 200km i displayet. (Eco) Nå har jeg hatt den på sin første lading over natten. Da står batteriet på 98% og rekkevidde på bare 100km (Eco) Hva har jeg gjort galt ??

Jeg vil anta at forhandler nullstille forbruksmåleren før du fikk bilen, den starter da på 16,6 og ca 200 km.

Det er naturlig at man på en første/test tur har et høyt forbruk , hvilket du åpenbart har hatt og at det tar litt tid å finne optimale innstillinger .
Ved litt aktiv kjøring kan forbruket godt bli 30 wh/km, men med fokus på rekkevidde kan dette halveres. Ut fra erfaring ned andre el biler synes det som om B electric "straffer" aktiv kjøring mer enn de mindre og lettere alternativene.

Derfor kun 100 km og ikke 200 km..

98% har jeg ingen forklaring på, Ladingen kan ha vært satt lavt f.eks 8A slik at lading tar ekstra lang tid,  eller landingen ble avbrutt. Ellers lader den til 100%.
#6
Mercedes B-Electric / Sv: Rekkevidde
torsdag 23. april 2015, klokken 23:19
Det er forbrukstallet som brukes til å beregne rekkevidde. Har noen fått med seg om det er siste x km eller snitt siden siste "reset", jeg oppfatter det som snitt siden "reset".
Rekkevidde beregnes ut fra f.eks 32,2/17,5 =184 ved range expander og snitt forbruk på 17,5. Opplysningen som nå kommer tilsier at virkelig rekkevidde er 18% lenger. Litt underlig..men en hyggelig reserve.

En annen sak som kan skape litt forvirring er at batteriet er "100%" ved fullt ladet batteri enten range expander er på eller ikke, forventet rekkevidde endres imidlertid. Dette kan lede/forlede forventet kjørelengde og rest batteri %.
#7
Godt sagt Thomas, forutsatt at man legger til grunn at en bil som ikke dekker eget behov er en tullebil
#8
Mercedes B-Electric / Sv: Tester, prøvekjøring, medieomtale
onsdag 22. april 2015, klokken 23:01
Styring av regenerering med pendler fungerer svært godt og anbefales varmt. Det gir ekstra reguleringsmulighetet og er greit (og økonomisk) å bruke aktivt.
Den radarbaserte delen har jeg og lært meg å sette pris på.

Da det aldri blir stort nok batteri er range xpander god å ha og anbefales.
#9
Jeg er svært godt fornøyd med min B Electric og er enig i at B klasse ikke kan sammenlignes med mange av alternativene, dette enten pga størrelse, kvalitetsinntrykk eller ytelse.
(I3 ligger nær men blir svært mye mindre, og Leaf sin hyggelige pris og gode "totalpakke" gjør den attraktiv.)
Tesla blir imidlertid et el-bil førstevalg om man ser bort fra pris...
#10
Mercedes B-Electric / Sv: Rekkevidde
onsdag 22. april 2015, klokken 00:49
Når jeg Kjører økonomisk (men følger trafikken) får jeg et forbruk på 17,5 Kw/km / en rekkevidde på ca. 185 km. (12 grader, tørr vei, sommerdekk, snitt på 60, range expander).

Test i DN i dag sier at bilen gjorde 83 km med 33% av batteri kapasitet (med range expander) ved 15 grader.  Gode tall! De kjører åpenbart mer økonomisk enn meg (med mindre % av total forvirres av innkoblet range expander?).
#11
Nå har jeg hatt bilen noen uker og fått litt erfaring.
Kjører jeg "oppmerksomt/økonomisk" og bruker "paddlene" aktivt får jeg et forbruk på 17,5 wh/km på tørr vei, 12 grader og blandet kjøring i snitthastighet 60 Kmt hvilket gir en rekkevidde på ca. 185 km. Ut fra erfaring med andre el biler synes jeg det er bra.

Jeg tror ikke jeg vil kunne redusere dette forbruket noe særliguten å redusere hastigheten til et kunstig lavt nivå.

Bilen har range expander og redarbasert regenerering.

Oppdatering: det er kommet frem at reelt forbruk er 18% lavere enn det som vises i instrumentet. Legger man dette til grunn er rekkevidden med min "økonomiske" kjøring 220 km. Ikke verst!




Ser av test i DN at de har kjørt B Electtic med vesentlig  lavere forbruk enn det jeg får.. 83 km med 33% av batteriet  dvs Ca 250 km med range expander med optimale forhold.
#12
Mercedes B-Electric / Sv: harrytur med mercedes eldrive
mandag 13. april 2015, klokken 00:01
Beklager, men denne turen klarer du ikke/neppe uten å lade underveis.
#13
Så langt har jeg et forbruk på 21,5 Wh/km , stort sett regn/våt vei, 17'' sommerdekk, 3-8 grader, normal/rask kjøring med snitthastighet 68 kmt.(mye motorvei i 90-95..), radio og klima på, bilen har range expander.
Synes det er et noe høyt forbruk, det gir rekkevidde på (32,2/,215) 150 km. Jeg bruker automatisk radarbasert regenerering, det er mulig det krever mer energi enn "normal" regenerering?

Jeg hadde forventet rundt 17 Wh/km som ville gitt rekkevidde på 190 km, resultatet er uten å ha forsøkt å spare, jeg skal ta en uke med "rolig økonomikjøring" og se hvor mye forbruket kan kuttes.

("best case"/teoretisk etter norm skal man få 230 km ved tørr vei, flatt, varmt og stabil hastighet...).

Andre målinger?

BOS sin demobil har snitt på 17 Kw/km hvilket indikerer at automatisk regenerering , som jeg så langt har brukt, ikke er energieffektivt. I tillegg skulle man forvente et høyt forbruk på en demobil...
#14
1,99 på B-electric ville jeg tatt uten å tenke meg om to ganger,, jeg mener det var et tilbud kun på A-klasse?
Tilbudet jeg fikk var 4,4 nominelt ved 60% finans, Ikke verst, men fikk det billigere i banken.
#15
Takk for svar.

Landingen på min Slimbox gikk rimelig raskt og var grunnlag for mitt ønske om å finne ut hva som "skjer", Tesla med enkeltlader og i3 får 32a fra den. Jeg får gjøre en beregning, eller stille lading til 16 dag en og Max lading dag 2.. Og måle tidsforskjellen.

Jeg skal sjekke on dekkene er runflat..det kan være forklaringen da de har en hardere oppbygging.

DAB venter jeg med, med svært mange / flertallet av biler uten DAB klargjøring vil jeg se den politikeren som gjennomfører det å "dra pluggen" som første land i Europe - ingen klok måte å sanke stemmer ....

Vedr spørsmål: iPhone modulen gjør det mulig å slå på / av lading, varme etc
Med telefonen. Kjekt å ha, men på ingen måte nødvendig, en velkjent diskusjon fra Leaf : med og uten Carwings.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA