Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MrBacardi

#1
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
mandag 30. oktober 2017, klokken 19:37
Sitat fra: gr på fredag 27. oktober 2017, klokken 08:15
e-Golf er en konvertert fossilbil, ikke designet som elbil. Men hvilke biler er det som egentlig er klargjort for oppgraderinger? Utviklingen går videre, og de pakker cellene tettere, celler med høyere energitetthet etc. så får en stadig mulighet til kapasitetsøkning.

Dessuten har Mk7 e-Golf begrenset tid i salg, Mk4 kom i '97, Mk5 i 2003, Mk6 i 2008 (var egentlig facelift av Mk5) og Mk7 i 2012, så blir ikke overrasket om det kommer en helt ny Golf om to til tre år. 190km har gjort susen i tre år, og det vil ikke være veldig overraskende om 300km også da ender med å leve til ny modell dukker opp. Blir det veldig økning i rekkevidde på tilgjengelige konkurrenter må de kanskje gjøre noe i mellomtiden, men det får de nok til.

Golf Mk8 kommer nok dessverre ikke som elektrisk variant i følge BilNorge : http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=48621

ID-konseptet som gjelder for VW framover.

#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
søndag 29. oktober 2017, klokken 17:51
Fiat 500e er en vaskeekte compliance-bil for det amerikanske markedet: http://www.ecomarathon.info/vi-tester-fiat-500e/

Men artig at så mange ender opp her hos oss i Norge  8)
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
søndag 29. oktober 2017, klokken 10:52
Her er førstegangsregistreringer i Norge for oktober så langt (pr. 28. oktober):

1187   Volkswagen   Golf   (5963)   [22292]
577   Nissan   Leaf   (6145)   [34047]
412   Bmw   I3   (4278)   [12746]
319   Kia   Soul   (2932)   [9962]
158   Hyundai   Ioniq   (1524)   [2169]
155   Volkswagen   Up!   (835)   [7638]
138   Tesla Motors   Model S   (2163)   [14435]
106   Tesla Motors   Model X   (2805)   [4240]
77   Nissan   E-nv200   (714)   [2348]
47   Smart   Electric Drive   (164)   [344]
46   Fiat   Fiat 500   (87)   [118]
36   Mercedes-benz   B 250 E   (1513)   [4979]
30   Mitsubishi   I-miev   (222)   [3587]
28   Opel   Ampera-e   (951)   [951]
20   Citroen   Berlingo   (121)   [251]
19   Renault   Zoe   (1915)   [5885]
17   Peugeot   Partner   (184)   [1063]
5   Toyota   Rav4 Ev   (17)   [41]
4   Renault   Kangoo Z.e.   (30)   [734]
3   Peugeot   Ion   (183)   [2564]
2   Citroen   C-zero   (77)   [2363]
1   Chevrolet   Bolt Ev   (2)   [2]

Totalt 3387

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.
Tallene i parentes er hittil registrerte i år av gitt modell, tallene i firkantparentes er totalt antall registrerte.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 14476, høyeste EL 99496
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 16516, høyeste EK 62671

Jeg satt opp et lite API, slik at dataene enkelt kan benyttes av andre hvis ønskelig:
https://qgx0kqq3qb.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com/prod/elbiler/getRegNrPeriod?year=2017&month=10
Bare å bytte ut year og month med ønsket tidsrom, så får man ut alle data om bilene i aktuell periode.
#4
Model S / Sv: software 2017.40.1
lørdag 28. oktober 2017, klokken 16:46
Sitat fra: Espelectric på fredag 27. oktober 2017, klokken 09:35
Hei

Tesla rookie her så bare et spørsmål. Får hele tiden melding fra appen at en oppdatering er tilgjengelig men når jeg trykker meg inn i appen via den ser jeg ikke at det går an å starte installasjon av denne.
Forstår at bilen vil oppdatere seg selv når den føler for det. Er det noen måte å styre dette manuelt på? Som på telefon liker jeg best at en oppdatering har vært ute ei uke eller to før jeg installerer selv da man ofte ser at det kommer diverse bugs.

Du kan ikke starte en oppdatering fra appen, man får kun beskjed om at det har kommet en oppdatering som er klar til installasjon. Du må inn i bilen og trykke på den gule klokken på toppen av skjermen for å sette i gang installasjonen (evt. sette en planlagt tid for installasjon) av en oppdatering.

Så sånn sett kan det fungere som du ønsker, du kan vente et par uker før du starter selve oppdateringen som ligger klar.
#5
Sitat fra: HKS på lørdag 21. oktober 2017, klokken 18:23
Det er faktisk tre plugger på de kinesiske bilene...

Det vanlige stedet ved baklyset er det en vanlig type 2-kontakt, slik vi også har på Europeiske Model X/S. Denne brukes for supercharger.

Bak dette nye lokket er det som dere ser to plugger, det er de kinesiske pluggene for DC og AC lading.
De kinesiske AC-pluggene ligner på en Europeisk Type 2, men forskjellen er at det er hann-plugg isteden for hunn-plugg som vi har i Europa.

Nei. Den vanlige type2/sc-pluggen i baklykten forsvinner fra de kinesiske bilene. Tesla skal endre pluggene på eksisterende kinesiske superchargere til GB-plugger:

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2362102/
#6
Model 3 / Sv: Når starter salget av model 3?
lørdag 21. oktober 2017, klokken 18:29
Sitat fra: Øggen på søndag 15. oktober 2017, klokken 15:09
Ligge en ute for 150.000$ no. Billig det mtp at bilen da e uten garanti, umulig å lade på SC osv...

Den blir sikkert kjapt plukket opp av BMW, Audi, eller Mercedes, etc. En av de tidlige X-ene ble jo kjøpt av Audi og endte opp i Ingolstadt
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
lørdag 21. oktober 2017, klokken 14:28
Her er førstegangsregistreringer i Norge for oktober så langt (pr. 21. oktober):

1001   Volkswagen   Golf   (5777)   [22106]
444   Nissan   Leaf   (6012)   [33914]
304   Bmw   I3   (4170)   [12638]
195   Kia   Soul   (2808)   [9838]
129   Hyundai   Ioniq   (1495)   [2140]
117   Volkswagen   Up!   (797)   [7600]
101   Tesla Motors   Model S   (2126)   [14396]
72   Tesla Motors   Model X   (2771)   [4206]
69   Nissan   E-nv200   (706)   [2340]
40   Fiat   Fiat 500   (81)   [112]
32   Mercedes-benz   B 250 E   (1509)   [4975]
31   Smart   Electric Drive   (148)   [328]
19   Opel   Ampera-e   (942)   [942]
18   Mitsubishi   I-miev   (210)   [3574]
14   Citroen   Berlingo   (115)   [245]
14   Peugeot   Partner   (181)   [1059]
11   Renault   Zoe   (1906)   [5876]
3   Peugeot   Ion   (183)   [2564]
3   Toyota   Rav4 Ev   (15)   [39]
2   Citroen   C-zero   (77)   [2363]
2   Renault   Kangoo Z.e.   (28)   [732]
1   Chevrolet   Bolt Ev   (2)   [2]

Totalt 2622

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.
Tallene i parentes er hittil registrerte i år av gitt modell, tallene i firkantparentes er totalt antall registrerte.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 14476, høyeste EL 99496
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 16516, høyeste EK 61663

Jeg satt opp et lite API, slik at dataene enkelt kan benyttes av andre hvis ønskelig:
https://qgx0kqq3qb.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com/prod/elbiler/getRegNrPeriod?year=2017&month=10
Bare å bytte ut year og month med ønsket tidsrom, så får man ut alle data om bilene i aktuell periode.
#8
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
fredag 20. oktober 2017, klokken 19:18
Sitat fra: DrNox på torsdag 19. oktober 2017, klokken 23:19
TM3 8)


Ser ikke ut til at m3-autopiloten har kommet noe lenger enn s&x sin AP2.5. Dukker feks ikke opp biler i feltene ved siden av der man kjører.
#9
Gode nyheter dette her! Regner med det blir siste generasjon CCS her i Europa med 350kW hastighet. Men foreløpig er dagens batterier er begrensende faktor med tanke på ladehastigher.

Hm... la oss nå håpe dette ikke betyr at Tesla legger eventuelle planer for et CCS-adapter på hylla for oss med gamle biler.
#10
Elbiler i media / Sv: Lav produksjonskapasitet bremser elbilsalget
onsdag 11. oktober 2017, klokken 16:40
Sitat fra: JorgenM på onsdag 11. oktober 2017, klokken 16:20
Hehe, hvis det var det han du svarte for mente så er det flisespikkeri ;D
Hva man kaller fabrikken spiller nok liten rolle for forbrukerne, poenget er den enorme satsingen.

Tror ikke du fikk med deg poenget til Amoss. Det er ikke ubegrenset tilgang til batterier å kjøpe i markedet. Batteripakkefabrikker trenger å kjøpe inn batterier....
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
søndag 08. oktober 2017, klokken 10:28
Litt interessant at enda en Chevrolet Bolt har blitt registrert denne måneden. EK 55822 blir dermed nr 2 i Norge.
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
søndag 08. oktober 2017, klokken 10:26
Her er førstegangsregistreringer i Norge for oktober så langt (pr. 7. oktober):

354   Volkswagen   Golf   (5130)   [21459]
137   Nissan   Leaf   (5705)   [33603]
118   Bmw   I3   (3984)   [12452]
65   Volkswagen   Up!   (745)   [7548]
59   Hyundai   Ioniq   (1424)   [2069]
49   Tesla Motors   Model S   (2074)   [14343]
42   Kia   Soul   (2655)   [9685]
37   Tesla Motors   Model X   (2736)   [4171]
22   Nissan   E-nv200   (658)   [2292]
14   Fiat   Fiat 500   (55)   [86]
11   Mercedes-benz   B 250 E   (1488)   [4954]
7   Smart   Electric Drive   (124)   [304]
6   Opel   Ampera-e   (929)   [929]
2   Renault   Zoe   (1897)   [5865]
2   Toyota   Rav4 Ev   (14)   [38]
2   Mitsubishi   I-miev   (193)   [3557]
2   Peugeot   Partner   (169)   [1047]
1   Peugeot   Ion   (181)   [2562]
1   Chevrolet   Bolt   (2)   [2]
1   Citroen   Berlingo   (102)   [232]

Totalt 932

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.
Tallene i parentes er hittil registrerte i år av gitt modell, tallene i firkantparentes er totalt antall registrerte.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 28362, høyeste EL 97269
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 18274, høyeste EK 60191

Jeg satt opp et lite API, slik at dataene enkelt kan benyttes av andre hvis ønskelig:
https://qgx0kqq3qb.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com/prod/elbiler/getRegNrPeriod?year=2017&month=10
Bare å bytte ut year og month med ønsket tidsrom, så får man ut alle data om bilene i aktuell periode.
#13
Tesla / Når får Model S og X Intel-basert MCU slik som Model 3?
mandag 02. oktober 2017, klokken 21:17
Model 3 blir jo levert i dag med en moderne MCU (altså senterskjermen) basert på Intel Gordon Peak BMP og Intel Apollo Lake system-on-chip (ref: https://electrek.co/2017/09/28/tesla-model-3-new-dual-computing-platform-autopilot-media/ )

Så, hva slags følelse har vi for når S og X blir oppdatert? Dagens Nvidia Tegra-baserte løsning for S og X lever jo på overtid. Jeg har en følelse på Q1 2018.
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
søndag 01. oktober 2017, klokken 15:02
Sitat fra: knut.aulie på søndag 01. oktober 2017, klokken 14:55
Sitat fra: MrBacardi på søndag 01. oktober 2017, klokken 14:10
Sitat fra: knut.aulie på søndag 01. oktober 2017, klokken 13:33
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 01. oktober 2017, klokken 11:02
Jeg antar Model S og Model X vil være øverst på den offisielle statistikken, når man fjerner bruktbilimporten. Riktig?
Bør ikke E-Golf være først?

Espen sikter til statistikken som kun viser nybilsalg i Norge. Statistikken min inkluderer bruktimport.
Det er jo nesten ikke import av den nye og det kan ikke være så mye av den gamle.

Som nevnt i posten min ovenfor var det 33 stk bruktimporterte Golfer i sept.
Det betyr 989 stk nybilsalg. Så nei, det er ikke så mange, men det er nok til å vippe golfen ned fra "nybilsalg-tronen"
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
søndag 01. oktober 2017, klokken 14:10
Sitat fra: knut.aulie på søndag 01. oktober 2017, klokken 13:33
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 01. oktober 2017, klokken 11:02
Jeg antar Model S og Model X vil være øverst på den offisielle statistikken, når man fjerner bruktbilimporten. Riktig?
Bør ikke E-Golf være først?

Espen sikter til statistikken som kun viser nybilsalg i Norge. Statistikken min inkluderer bruktimport.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA