Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kthomas

#1
Lading av Tesla / Sv: Forbruk av strøm i praksis
lørdag 14. desember 2013, klokken 23:05
Kjørte i dag Drøbak - Hamar - Drøbak i slapseføre +\- 0 grader. 5 personer med 3 hockeybager, 6 køller og brukte frunken til ryggsekker. Startet dagen med 480km Rated, kunne ikke bruke cruise controll grunnet slaps og snø på veien. Kjørte med 21 grader i kuppeen og måtte vente 20 minutter grunnet spregningsarbeid langs E6 rett etter Minnesund. Kom fram med 225km rated igjen. Turen var 167,4 km brukte Totalt Energy 38.2 kWh 228 Wh/km. Hadde håpet å slippe å lade i Hamar men turte ikke. Fant en 13A kontakt ved ishallen og trakk 10A ut av denne og fikk 85km rated ut av denne og kom hjem med 69 km Rated igjen. Hjemover turen var målt 165,6 km Energy 36,6 kWh 221 Wh/km uten cruise control. Fin tur men glad for at jeg fikk litt lading i Hamar.
#2
Model S / Sv: Erfaringer Minusgrader
mandag 25. november 2013, klokken 12:20
Beklager, Typical/Rated går litt i sur for meg :D Bilen viser Rated   :-[
#3
Model S / Sv: Erfaringer Minusgrader
mandag 25. november 2013, klokken 11:21
Dro hjemmefra 06:50 i dag morges og fikk ikke med meg trafikk ulykken på E18 ved Svartskog. Ble stående bom fast i 2:30 timer i minus 6 grader. Den første halvtimen hadde vi 20 grader i kupeen, reduserte den ned til 18 ettervert og skrudd den helt av etter ca. 1 time. Vi tok oss en liten tur langs veien i noe minutter som det fleste for å streke beina. Ellers hørte vi på radio mens det begynte å dugge i vinduene. Bilen var ladet til 430KM Typical når jeg dro hjemmefra og vi kjørte 50km mens det står 325KM igjen på dashboardet.
     
#4
Model S / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
lørdag 23. november 2013, klokken 23:34
Jeg er ingen ekspert på dette område men brukte en elektrikker som har mange Tesla kunder på referanse liste.

Jeg har en utekontakt fra hus veggen med 3fas som er nå utvidet til garasjen (ca.20M) fikk montert en egen sikringsskap med en egen 32amp kurs i garasjen. Fra denne har jeg nå 2 kontakter, 1x16A vanlig husholdning kontakt og 1x 32A blå 1fas kontakt. Men kursen er totalt 32A.

Jeg lader fortiden med den 16A kontakten da den Blå 32A, 1fas adapter er på restordre hos Tesla og kommer trolig ikke før ut i februar har jeg nå fått med meg :-\ Når 3fas adapter kommer, er det bare be elektrikkeren og bytte kontaken til 3fas. 
#5
Model S / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
onsdag 20. november 2013, klokken 10:39
Godt plassert i min ny Tesla forlater jeg parkeringsplassen på Alnabru i ca. 5km pr time og holder nok denne farten en liten stund og merker at det er noe uvant. Jeg stopper etter ca. et pr kilometer ved ESSO på Alnabru. Må ta en pause, er litt nervøs. Fikk det samme følelse jeg fikk når jeg var 16 og fikk lappen (i Canada) og skulle kjøre alene for første gang. Siden har jeg kjørt i 29år og vel over 1 million kilometer men følelsen å være 16 igjen kom tilbake  :) :) :)

Ringte fjellinjen og ordnet brikken, tok bilde av bilen og oppdatert FB. Nå var jeg klar igjen. Vel tilbake på jobb på Lysaker kommer kolleger og gratulerte og noen av dem måtte ha en liten tur. Det var 3 karer godt inn i 40 årene som trodde de var tenåringer igjen Yahoo   8) ;D :P

Barna skulle hentes fra kvelds aktivitetene og kone ville sitte på en liten tur også. Alle er fornøyd og synes bilen er dødskul  :) :) :) Etter 180km er bilen i garasjen og lades på 10amp (8km pr time) og det går tregt... :( Elektrikeren er forventet å komme ila uken men inntil videre er det 10amp som gjelder.

Kl 06:45 er det inn til byen igjen. Bilen sier den fikk 70km til kjøring i løpet av natten :o og det er minus 3 grader ute... Kjøringen går som en lek og med kollektivfeltet er jeg framme litt over 07:30. Dessverre er det ikke lade muligheter på jobben så jeg stopper på en Fortrum el-parkering og der går ikke kontakten i støpslet gitt... Tenker at kanskje jeg kunne ta 30 minutter på hurtiglader på Statoil Fornebu men der er det ikke støtte for Tesla gitt... Jeg kjører tilbake på jobb og parkerer i garasjen uten lading i dag. Bilen har 125km igjen og jeg må over den psykiske barrièren at jeg har mer en nok strøm til å komme hjem igjen og lade til 8km/h...

Men så fikk jeg telefon, elektrikeren er på vei for å installere 32AMP, 3fas i garasjen  8)       
     
#6
Bestilling og levering / Sv: Din Model S levering.
onsdag 20. november 2013, klokken 09:52
Fikk bilen i går, noe dager tidligere enn opprinnelig planlagt :) Men da måtte selvsagt betalingen være i orden og det ble en liten utfordring og jeg følte jeg kom i en "catch22" situasjon. Min EK var i orden, resten skulle lånes av banken med pant i bilen. Banken krevde at bilen var registrert i mitt navn noe Tesla hadde gjort kl. 09:00. Jeg skulle hente bilen kl.12:00 og banken sa at overføring skulle skje ila dagen. Dette holdt ikke for Tesla og jeg ble sittende på Alnabru mens min saksbehandler på banken og Tesla kontakten spiste lunsj. Ca. kl 12:30 er jeg i kontakt med banken igjen som emailer meg en mer formell melding at overføring skjer. Dette videre sender jeg til Tesla og etter ca. 15 minutter ser jeg bilen min kjørende inn i parkeringsplassen. Jeg ble møtt av en meget hyggelig jente som viser meg rundt bilen og hvordan skjermen brukes. Etter ca. 45 minutter er jeg klar til å kjøre. Jeg får ikke vinterdekk og heller ikke den blå adapteren men jeg er i gang !!!

Jeg går fra en meget strøken 5år gammel BMW 520 M-Sport. Så dette blir nok en tøff oppgave for Tesla :)       
#7
Model S / Sv: Hviket forsikringsselskap velger jeg for min TMS
fredag 15. november 2013, klokken 12:30
Fikk flere tilbud for Tesla MS 85, kjørelengde 40.000, 75% Bonus 6 år +:

IF 20.000
Rein 14.500
KLP 10.600

Valgte selvsagt KLP
#8
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
fredag 27. september 2013, klokken 22:54
ENDELIG  :) :) :)

In Production
The Tesla Factory is building your Model S.

VIN 19481 Res 2473
#9
Model S / Sv: VIN nummer
onsdag 07. august 2013, klokken 09:58
Fikk VIN nr idag   8) 19481 P2473 fakt. 30.05.13

Svart, 19' med det meste (uten banesetene bak)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA