Jeg vil også legge til at jeg monterte en liten «sikrings-/tilkoblingsboks» med 6 terminaler i Stromeren min (tror jeg fikk den på Biltema). Disse 6 kontaktene er via seriekoblede små 1A kabelsikringer koblet til følgende signaler/spenninger i/ved den bakre batterikassen:
+96V
96V/2
-96V
+ Shunt
- Shunt
NC
De små 1A sikringen skal kun hindre brann ved en evt. tilfeldig kortslutning. Ellers var nevnte spenninger kun ment brukt til spennings- og strøm-monitorering foran ved dashbordet. Til dette har jeg et lite meter og en bryter for valg av ønsket målesignal. På denne måten kunne jeg også måle differansespenningen mellom den øvre og den nedre delen av batteripakkens halvdeler (symmetri). Dette gjorde jeg for et par år siden, da jeg sporadisk fikk effektnedkobling på grunn av dårlig batteri-matching mellom øvre og nedre del av pakken. En om-allokering av en batteriblokk fra den ene til den andre siden løste problemet da.
Nå tenker jeg på nye Li batterier, men regner fortsatt med at koblingsboksen vil kunne være til nytte.
+96V
96V/2
-96V
+ Shunt
- Shunt
NC
De små 1A sikringen skal kun hindre brann ved en evt. tilfeldig kortslutning. Ellers var nevnte spenninger kun ment brukt til spennings- og strøm-monitorering foran ved dashbordet. Til dette har jeg et lite meter og en bryter for valg av ønsket målesignal. På denne måten kunne jeg også måle differansespenningen mellom den øvre og den nedre delen av batteripakkens halvdeler (symmetri). Dette gjorde jeg for et par år siden, da jeg sporadisk fikk effektnedkobling på grunn av dårlig batteri-matching mellom øvre og nedre del av pakken. En om-allokering av en batteriblokk fra den ene til den andre siden løste problemet da.
Nå tenker jeg på nye Li batterier, men regner fortsatt med at koblingsboksen vil kunne være til nytte.