Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Stromer

#1
Jeg vil også legge til at jeg monterte en liten «sikrings-/tilkoblingsboks» med 6 terminaler i Stromeren min (tror jeg fikk den på Biltema). Disse 6 kontaktene er via seriekoblede små 1A kabelsikringer koblet til følgende signaler/spenninger i/ved den bakre batterikassen:
+96V
96V/2
-96V
+ Shunt
- Shunt
NC
De små 1A sikringen skal kun hindre brann ved en evt. tilfeldig kortslutning. Ellers var nevnte spenninger kun ment brukt til spennings- og strøm-monitorering foran ved dashbordet. Til dette har jeg et lite meter og en bryter for valg av ønsket målesignal. På denne måten kunne jeg også måle differansespenningen mellom den øvre og den nedre delen av batteripakkens halvdeler (symmetri). Dette gjorde jeg for et par år siden, da jeg sporadisk fikk effektnedkobling på grunn av dårlig batteri-matching mellom øvre og nedre del av pakken. En om-allokering av en batteriblokk fra den ene til den andre siden løste problemet da.
Nå tenker jeg på nye Li batterier, men regner fortsatt med at koblingsboksen vil kunne være til nytte.
#2
Beklager sent svar, Morten:
Shunt-motstanden er fysisk plassert ved bakre batterikassen 8(foran/nederst). Motstandsverdien er slik at spenningsdrop skal være 60mV ved 250A. En kalibrering av den målte verdi kan foretas i softwaren, der parameteren «Anpassung» (tilpasning) kan settes for måleforsterkeren i BMaS. Parameteren ligger i Anpassungskanal/Register 1 (Shuntwert) der den på selve Shunten noterte strømverdi for 60mV drop skal benyttes – normalt altså 250. Dette skulle imidlertid kun være nødvendig ved Shunt-bytte. Du kan finne Shunt-motstanden med betegnelsen «N46» på elektr. Skjema side 107.4.
#3
Det enkleste er kanskje å måle spenningsdrop over Shunt'en som allerede er i Stromeren?
#4
Jeg vil tro at ytelsen i kulde tildels må tilskrives at Morten bare har 80Ah blokker i Stromeren sin.

Temperaturinnvirkning / ytelsesreduseringen skyldes trolig at batteriets indremotstand Ri øker noe ved lav temperatur. Og hvis en da husker at 80Ah batteriet under kjøring oppover bakken de første 4km må levere nærmere 3,5C, da blir dette i meste laget!

Hvis det derimot hadde vært en parallelkobling av 2 stk. 80Ah blokker, så ville den typiske belastning ved oppoverbakke 'bare' være 1,75C. Jeg antar at det observerte ytelsesproblem derved ville vært eliminert. i det minste langt på vei. Og ellers at batteriene ville hatt et klart bedre liv. inntil 2C belastning skulle gå bra.

Det er meget spennende og lærerikt å følge med Mortens prosjekt. Er det flere her i Landet som holder på med praktisk testing av LiFeYPo4 - helst i CityStromer?

Jeg tror jeg kommer til å satse på 2x80Ah i parallel når jeg først bytter ut mine originele blybatterier en gang i løpet av sommeren. Håper da også på en rekkevidde på godt over 100km uten å risikere 'dyputlading' under 30% restkapasitet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA