Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - oysteing

#1
Model X / Sv: Model X - Dashcam installasjon
tirsdag 28. mars 2017, klokken 21:37
Nå har jeg endelig fått igjen bilen min etter et lengre opphold hos Tesla, så tenkte jeg endelig skulle få montert kameraet. Etter å ha lest litt forskjellig her på forumet satte jeg igang. Det viste seg jo at man IKKE trenger rive løs på midtkonsollet for å komme til sikringsboksen, man har ingen grunn til å gå helt dit. Fast spenning finner man på OBDII-porten, og tenningsstyrt spenning finner man jo på pluggen til speilet, så ingen grunn til å gå lange veier for å finne det.

Når det gjelder strømkabelen som følger med Thinkware, er ikke denne tilpasset både fast og styrt spenning, men pluggen er klargjort for det, så om du ikke har den ekstrakabelen er det bare å "slakte" den pluggen som følger med, og lodde på en ekstra leder der for den styrte spenningen.

Ble bra til slutt, men jeg kunne med andre ord spart meg for en del av jobben.
#2
Model S / Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.
søndag 15. juni 2014, klokken 21:54
Aha, ja, da får jeg bare prøve å skaffe meg en ny kabel da..
#3
Model S / Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.
søndag 15. juni 2014, klokken 21:29
Sitat fra: jkirkebo på søndag 15. juni 2014, klokken 20:10

Spennende. Jeg har nettopp bestilt den siste 550'en de hadde på lager på gdx.no. Får se å montere den før Nordkapp-turen ;)

Min bil har alarmpakken, da har jeg fått inntrykk av at det finnes konstant 12V tilgjengelig i taket? Hadde vært kjekt å slippe å dra opp strømledning...

Jo, det er 12v tilgjengelig i taket. MEN: Vi har hatt en del trøbbel med at 3G, DAB osv detter ut i perioder. (Ikke bare nå etter siste oppgradering, men siden bilen var ny). Det som er rart er at hvis jeg kobler i kameraet bak, og så plugger til BlackVue'en, så faller 3G, DAB osv ut. Det blir også problemer med registrering av Fob'en, bilen tror den har forlatt bilen. Omtrent med det samme jeg trekker ut kameraet bak, fungerer alt som det skal igjen. Som sagt har vi hatt dette problemet ellers også, (før jeg fikk kameraet), da hjelper det med en restart.

Jeg har sett at det er mange som har brukt 12v'en som er tilgjengelig for de med alarmpakken, og jeg har ikke sett andre som har opplevd disse problemene. Om det er vår bil som er ekstra følsom av en eller annen grunn er jo ikke godt å si. Jeg har sjekket at det ikke er kabelen til kameraet bak som forstyrrer noe den ligger inntil. Jeg tenkte jeg skulle prøve å hente 12v fra et annet sted, men så langt har jeg ikke kommet ennå. Så det kan være spennende å høre hvordan det går med deg. Om alt fungerer fint hos deg, hadde det jo vært greit å prøve med et annet kamera, mulig det er noe galt med mitt, slik at det lager mye støy e.l.
#4
Model S / Sv: Alarm - den lager lyd!!
fredag 06. juni 2014, klokken 23:37
Som sagt flere ganger nå, Til/intrusion kommer automatisk på igjen når man kommer inn i bilen igjen. Så den "utvendige" alarmen er da av, men om man har noe/noen i bilen som beveger seg, så vil alarmen gå. Det burde da ikke vært så vanskelig å forstå?

Altså:
På ferge: slå av tilt/intrusion hver gang. Kommer på igjen når man kommer inn igjen i bilen.
Med hund/noen i bilen: Slå av alarmen helt, eller dobbelklikk på fob'en om du ikke trenger ha bilen låst.
#5
Model S / Sv: Alarm - den lager lyd!!
onsdag 28. mai 2014, klokken 08:35
Det funker. Slik jeg ser det, fungerer den akkuratt slik den er tenkt, om du lar folk være igjen i huset ditt og slår på alarmen, vil alarmen gå, det er da ikke så rart? Så vidt jeg har fortstått, har biler med alarmpakken IR-sensorer i kupeen, som ser etter et objekt med en annen temperatur enn omgivelsene som beveger seg.
#6
Model S / Sv: Alarm - den lager lyd!!
tirsdag 27. mai 2014, klokken 22:28
Det er vel da gjerne en naturlig forklaring på det, hvis tilt/intrusion bare kobler ut den delen som går på rystelser i bilen. Om bevegelses-sensoren inne i bilen fremdeles er aktiv, vil den jo slå ut ganske med en gang, om det er hunder eller personer i bilen. Et unntak kan gjerne være om hunden er liten, og bakerst, slik at ir-detektoren ikke ser hunden.

At tilt/intrusion er på igjen når du kommer inn igjen i bilen stemmer som sagt, det er nok laget slik så man ikke skal glemme å slå den på igjen / slippe å slå den på igjen.

Om man har hund eller personer i bilen (som ikke sitter i trunken, ute av syne for sensorene), må man slå av alarmen helt, ellers VIL den gå.
#7
Model S / Sv: Alarm - den lager lyd!!
fredag 23. mai 2014, klokken 21:18
Sitat fra: Sven-Erik på onsdag 21. mai 2014, klokken 19:08
Sitat fra: Philippo10 på onsdag 21. mai 2014, klokken 14:10
Når man slår av denne alarmen (sikkerhetsalarmen) så fungerer resterende alarmene osv?
NEI
Alarm er AV eller PÅ.

Tilt/intrusion er skulle kunne, men kan ikke slås av separat.
Selv om man slår den av, går den tilbake til på av seg selv.

For å forhindre tilt/intrusion, må man slå alarmen helt av.
Og da virker ikke alarmen før man evt. har slått den på manuelt igjen.

Dette er nok ikke helt riktig. Man kan slå av tilt/intrusion når man er på f.eks ferger, da holder den seg av til man starter bilen igjen. Det er sikkert gjort sånn så man ikke glemmer å slå den på igjen. Bruker denne funksjonen flere ganger i uken, og alarmen har ennå ikke løst ut på ferge.

Hvis man vil  deaktivere alarmen helt, slår man den helt av med den andre knappen.
#8
Model S / Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.
søndag 23. mars 2014, klokken 20:37
Da har jeg fått montert mine kamera og, gikk veldig greit. Har alarmpakken, så koblet meg inn på pluggen i boksen, som beskrevet her, og la kabelen bak langs med panoramataket. Overgangen til luken bak kunne nok vært gjort bedre om jeg hadde tatt av panelene og fått kabelen skjult igjennom gummioverføringen, men den lille ledningsstumpen som ble synlig gjør ikke stort.

En bonus for vår del blir at vi kan vri kameraet nedover når vi har småbarn i de bakovervendte setene, slik at vi kan ha kontroll på hva de gjør på mens vi kjører. Ellers vrir vi det oppover, for å filme vanlig bakover.
#9
Nei, forsikringen dekker ikke nødvendigvis dette, som det er sagt før her. Hvis man har dekning for leiebil i forsikringen, kan det hende man får leiebil, men da ryker man vel  på en egenandel for veihjelp og.

Det er leverandøren som stiller med leiebil, det har det vært hver gang jeg har hatt garantitrøbbel med nye biler.

Problemet her er at Tesla har en avtale med NAF, som når du ringer utgir seg for å være Tesla, mens de ikke har fått noen beskjed om å tilby leiebil. Har man trøbbel med bilen, må man altså ikke ringe veihjelpstelefonen, men bruke andre kanaler for å få kontakt med faktiske Tesla-folk.
#10
Model S / Sv: Spørsmål om kvalitet - igjen..
lørdag 28. desember 2013, klokken 10:02
..og der ser jeg at jeg må rette meg selv litt. Alt har fungert fint, frem til vi trakk litt for mye strøm fra kursen som bilen ladet fra. Etter at sikringen slo ut, kom de kjente feilmeldingene tilbake. "12v battery very low", osvosv. Så avbrutt lading på DEN måten klarte den IKKE.

Feilmeldingene kom umiddelbart, så her var det ikke snakk om at det har stått feilmeldinger fremme lenge og tappet batteriet.
#11
Da mitt 12v batteri var flatt, fikk jeg også beskjed om at Tesla ikke hadde noen avtale om leiebil, og det var ikke noe hun jeg snakket med kunne gjøre. Etter litt om og men viste det seg at hun jeg snakket med var fra NAF. Da jeg etterpå fikk tak i folk som faktisk var Tesla-ansatt, sa de bare at "Dette ikke var bra, det er ikke slik det skal være" osv, da de ble konfrontert med dette. NAF fikk liv i bilen på et vis, så var jo hjulpet, men Tesla logget inn og feilsøkte på de feilmeldinger som lå inne, og resatte også kodene som lå der, så det er fullt mulig. Det var en kar i Norge som sørget for.

Det høres ut som det er litt forskjellig behandling alt etter som hvem man snakker med. NAF har tydeligvis ikke fått noen beskjed om leiebilavtale, men hvis man snakker direkte med Tesla, så pleier det ordne seg.
#12
Model S / Sv: Spørsmål om kvalitet - igjen..
fredag 27. desember 2013, klokken 23:54
Sitat fra: Cobos på fredag 27. desember 2013, klokken 20:09
Oysteing: Hva mener du med siste oppdatering? Mener du .30 eller .57?

Cobos

Tja, nå har jeg kanskje ikke lest meg opp nok på forskjellige versjoner der ute, men ser versjonsnummeret på min nå er 5.8 (1.49.30). Så mulig det er ennå en oppdatering som jeg ikke har fått. Bilen ble levert med 5.8, men jeg er usikker på hvilken underversjon den hadde da. Etter jeg fikk oppdateringen, har som sagt alle disse problemene vært borte.

Jeg testet også å avbryte lading fra app'en, og så starte igjen, og det fungerer fint.
Å la laderen stå i etter ladingen er ferdig fungerer også uten problemer nå. (Men fikk feilmeldinger hver dag tidligere). Nå har den riktignok ikke stått i dagesvis etter fullført lading, men det er tydelig at de har gjort noe i forhold til feilene. Jeg vet jo heller ikke om dette er en oppdatering alle har fått, eller om det var noe spesielt siden jeg hadde så mye problemer med det.

Ta det med Tesla, så de får se på det og feilsøkt på bilen.

Nå skal det sies at jeg har slitt med DAB-radioen etter oppdateringen da, som en del andre, med at den til stadighet skifter kanal i hytt og pine, men heller det enn flatt 12v batteri når en skal ut å kjøre..
#13
Model S / Sv: Spørsmål om kvalitet - igjen..
fredag 27. desember 2013, klokken 19:54
Vi hadde STORE problemer med flatt 12v batteri i forbindelse med lading i begynnelsen, noe som resulterte i et besøk av NAF-bil og diverse telefoner med Tesla. Problemene kom stort sett hver dag etter full lading, "Car needs service", "Car may shut down", "12v battery low" og så videre. Tesla var inne og feilsøkte uten å finne noen direkte årsak, men fikk beskjed om å vente på siste oppdateringen, og se hvordan det gikk, siden det var kjente problemer.

La inn oppdateringen så snart den kom, (1-1,5 uke siden nå?) og etterpå har vi ikke hatt et eneste problem med 12v batteri, feilmeldinger eller noe i den forbindelse. Tar lading hver gang så lenge kabelen settes skikkelig i, og lader fint hele tiden.

Til dere som fremdeles har problemer, har dere fått den siste oppdateringen?
#14
Model S / Sv: Vil ikke lade på supercharger
mandag 23. desember 2013, klokken 00:52
Sitat fra: Gæsjan på søndag 22. desember 2013, klokken 19:47
Skal innom på Gol å lade på SC for første gang 1. juledag. Nå er jeg spent på om det fungerer. Gleder meg til å se litt større tall enn når jeg lader hjemme på med standard UMC...

Hvis det er ledig på plassene lengst mot veien, så det ut som de fleste fungerte der. Det sto ihvertfall flere andre der da vi kom, og det så ut som de ladet som de skulle.
#15
Model S / Sv: Vil ikke lade på supercharger
søndag 22. desember 2013, klokken 17:24
Ser det også er mye feil på SC'ene, ihvertfall den ene jeg har prøvd på Gol. Ikke sjans til at jeg fikk laderen til å fungere, kom bare med feil. Flyttet så bilen til neste, bare for å oppdage at denne var tapet igjen på kontakten. Regner med de har funnet ut at den har vært defekt tidligere, og ikke rukket å fikse. Flyttet så bilen for tredje gang, (regnet faktisk ikke med at det skulle være SÅ mange defekte), men joda, samme her. På fjerde laderen ble det suksess. Nå sjekket jeg ikke de andre, det er 8 totalt der, men 3 av 8 er ihvertfall defekt.

Kan være greit for de av dere som planlegger turen innom Gol, prøv forskjellige ladere om det ikke fungerer på første.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA