Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - flashgaardon

#1
Fikk prisen på mail og viste den når jeg leverte.
#2
BNH har prisgaranti/løfte. Fikk samme pris der når jeg oppgav pris på 3800 fra Minnesund på service år 2. Enkelt.
#3
Model S / Sv: Typiske feil og mangler (reklamasjoner)
mandag 09. september 2013, klokken 10:37
100% enig i at denne bør være sticky. Viktig tema når man investerer såpass mye penger i en ny bil.
#4
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 04. september 2013, klokken 14:32
#5
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 03. september 2013, klokken 10:37
#6
Model S / Sv: Typiske feil og mangler (reklamasjoner)
søndag 01. september 2013, klokken 07:53
Helt enig i at dette bør bli en sticky tråd, viktig emne!!
#7
Model S / Sv: Typiske feil og mangler (reklamasjoner)
lørdag 31. august 2013, klokken 20:58
Hadde håpet at EU versjonen hadde fikset en del av disse problemene som har vært gjenganger på US forum, tenker da spesielt på vann som trenger inn steder der det det ikke burde. Må innrømme jeg blir litt skeptisk, håper virkelig de klarer å luke ut denne type feil til de som får levert over nyåret. Veldig spent på om dette vil bli gjenganger hos de som har fått bil allerede, eller om "lekk" bil er mer unntaket fra regelen. Håper på tilbakemelding som enten avkrefter/bekrefter samme problem fra de har fått bil og vært ute i mye regn.
#8
Model S / Fraktskader under transport
fredag 30. august 2013, klokken 19:52
Var innom Alnabru i dag for å booke prøvekjøring, for øvrig folksomt og mye oppbud av presse der i dag. På vei ut av butikken kikket jeg litt på nye biler som ble lastet av fraktbilen. Beklager å meddele en snart ny eier av en sølvfarget Tesla at bilen har fått fraktskader, dvs noen mindre lakkskader på venstre fordør. Overhørte sjåføren av fraktbilen nevne dette for den Tesla representanten som tok imot bilene, og så at de kikket på dette sammen. Håper de er litt mer forsiktige under transporten fremover, finnes vel noen også noen andre tilfeller hvor bilen har fått mindre skader før den i hele tatt er levert ny eier. Satser på dette er sjeldne unntak, og ikke noe som skjer ofte.
#9
Sitat fra: fredag på torsdag 01. august 2013, klokken 14:15
Sitat fra: flashgaardon på torsdag 01. august 2013, klokken 12:50
Er helt ny på forumet og vurderer sterkt å bestille bilen, men er i researchfasen og har begynt å lese meg gjennom forumet. Angående lading er denne tråden ganske lang og er til tider noe forvirret angående terminologien som omhandler fase,volt,ampere og alle de ulike tilkoblingsmulighetene. Bor i et nytt borettslag så vil tro at det elektriske anlegget er ganske up-to-date. Det jeg lurer på er hvilke muligheter jeg har for lading i vår garasje, dvs hva er den absolutt raskeste måten jeg kan lade opp bilen på uten større inngrep. Var i sikringsrommet i garasjen og tok noen bilder, ser ut som vi har et 400V anlegg. Legger også med bilde av kursfortegnelsen hvis noen blir klokere av dette. Setter stor pris på svar vedrørende beste og raskeste ladealternativ basert på det strømnettet som finnes i vår garasje.

Det ser ut som sikringsskap for fellesområder.

Har du sjekket med borettslaget om du kan ta strøm fra felles, eller om du må sette opp en egen måler for strømforbruket til din bil?

Noen borettslag tar en årlig fastpris på feks 2000kr fra de som lader elbil fra borettslagets kurs, så slipper man fordyrende installasjon av egen måler og sånt.

Du bør også vurdere å sette opp en ladestasjon-boks med Mode 3 Type 2 kontakt (også kalt "mennekes" eller "den nye elbilkontakten"), fremfor en rød stikkontakt.

Mer info om elbil, lading og borettslag:
http://www.elbil.no/prosjekter/borettslag

Det er riktig at det er sikringsskap for fellesområde, er som nevnt i startfasen og har ikke sjekket hvordan borettslaget vil gjøre dette rent praktisk. Finnes en elbil i garasjen meg bekjent, så skal sjekke hva som er rutinene her. Kunne vært en god ide å få borettslaget til å sette opp en mennekes, regner med det blir flere elbiler i garasjen etterhvert. Takk for tips så langt.
#10
Sitat fra: PAS på torsdag 01. august 2013, klokken 13:37
Sitat fra: flashgaardon på torsdag 01. august 2013, klokken 13:25
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. august 2013, klokken 13:12
Sitat fra: Duzzy på torsdag 01. august 2013, klokken 12:58
Det billigste og enkleste, forsåvidt også den raskeste måten å lade uten ekstra kostbart utstyr, er en sikringskurs på 4x16A og en stikkontakt. (Rød 5 pins 4x16A)

Korrekt, med unntak av at betegnelsen er 3x16A. N-lederen er for retur, om lasten ikke er balansert. Du kan ikke trekke 4 separate 16A laster, kun 3.

Og hva må gjøres for å få installert 3X16A rød 5-pins kontakt ved garasjestolpen (hvor det er to vanlige stikkkontakter på stolpen). Må det trekkes noen ledninger fra hovedsikring, eller er det bare å få installert den røde kontakten der de vanlige stikkontaktene befinner seg idag?

Du må ha tykkere ledninger for 3x16 og trekke ny tilførsel fra et "hovedrom"

Så da er mine alternativer å trekke ny tilførsel fra hovedrom (som sannsynligvis vil koste endel) elle bruke vanlig stikkontakt/Schuko? Og da snakker vi om ca 34 timer for full lading VS 8 1/2 time? Korrekt?
#11
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. august 2013, klokken 13:12
Sitat fra: Duzzy på torsdag 01. august 2013, klokken 12:58
Det billigste og enkleste, forsåvidt også den raskeste måten å lade uten ekstra kostbart utstyr, er en sikringskurs på 4x16A og en stikkontakt. (Rød 5 pins 4x16A)

Korrekt, med unntak av at betegnelsen er 3x16A. N-lederen er for retur, om lasten ikke er balansert. Du kan ikke trekke 4 separate 16A laster, kun 3.

Og hva må gjøres for å få installert 3X16A rød 5-pins kontakt ved garasjestolpen (hvor det er to vanlige stikkkontakter på stolpen). Må det trekkes noen ledninger fra hovedsikring, eller er det bare å få installert den røde kontakten der de vanlige stikkontaktene befinner seg idag?
#12
Sitat fra: Duzzy på torsdag 01. august 2013, klokken 12:58
Det billigste og enkleste, forsåvidt også den raskeste måten å lade uten ekstra kostbart utstyr, er en sikringskurs på 4x16A og en stikkontakt. (Rød 5 pins 4x16A)

Ser at det står 2X16A på stikk i garasjen. Hvordan blir det i forhold til 4X16A sikringskurs som du nevner? Er den røde pluggen du nevner mulig fordi det er spenning på 400V og trefase? Må det trekkes noen ledninger fra hovedfordelingsrommet, eller kan jeg benytte meg av stikk ved garasjestolpen.
#13
Er helt ny på forumet og vurderer sterkt å bestille bilen, men er i researchfasen og har begynt å lese meg gjennom forumet. Angående lading er denne tråden ganske lang og er til tider noe forvirret angående terminologien som omhandler fase,volt,ampere og alle de ulike tilkoblingsmulighetene. Bor i et nytt borettslag så vil tro at det elektriske anlegget er ganske up-to-date. Det jeg lurer på er hvilke muligheter jeg har for lading i vår garasje, dvs hva er den absolutt raskeste måten jeg kan lade opp bilen på uten større inngrep. Var i sikringsrommet i garasjen og tok noen bilder, ser ut som vi har et 400V anlegg. Legger også med bilde av kursfortegnelsen hvis noen blir klokere av dette. Setter stor pris på svar vedrørende beste og raskeste ladealternativ basert på det strømnettet som finnes i vår garasje.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA