Fikk prisen på mail og viste den når jeg leverte.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: fredag på torsdag 01. august 2013, klokken 14:15Sitat fra: flashgaardon på torsdag 01. august 2013, klokken 12:50
Er helt ny på forumet og vurderer sterkt å bestille bilen, men er i researchfasen og har begynt å lese meg gjennom forumet. Angående lading er denne tråden ganske lang og er til tider noe forvirret angående terminologien som omhandler fase,volt,ampere og alle de ulike tilkoblingsmulighetene. Bor i et nytt borettslag så vil tro at det elektriske anlegget er ganske up-to-date. Det jeg lurer på er hvilke muligheter jeg har for lading i vår garasje, dvs hva er den absolutt raskeste måten jeg kan lade opp bilen på uten større inngrep. Var i sikringsrommet i garasjen og tok noen bilder, ser ut som vi har et 400V anlegg. Legger også med bilde av kursfortegnelsen hvis noen blir klokere av dette. Setter stor pris på svar vedrørende beste og raskeste ladealternativ basert på det strømnettet som finnes i vår garasje.
Det ser ut som sikringsskap for fellesområder.
Har du sjekket med borettslaget om du kan ta strøm fra felles, eller om du må sette opp en egen måler for strømforbruket til din bil?
Noen borettslag tar en årlig fastpris på feks 2000kr fra de som lader elbil fra borettslagets kurs, så slipper man fordyrende installasjon av egen måler og sånt.
Du bør også vurdere å sette opp en ladestasjon-boks med Mode 3 Type 2 kontakt (også kalt "mennekes" eller "den nye elbilkontakten"), fremfor en rød stikkontakt.
Mer info om elbil, lading og borettslag:
http://www.elbil.no/prosjekter/borettslag
Sitat fra: PAS på torsdag 01. august 2013, klokken 13:37Sitat fra: flashgaardon på torsdag 01. august 2013, klokken 13:25Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. august 2013, klokken 13:12Sitat fra: Duzzy på torsdag 01. august 2013, klokken 12:58
Det billigste og enkleste, forsåvidt også den raskeste måten å lade uten ekstra kostbart utstyr, er en sikringskurs på 4x16A og en stikkontakt. (Rød 5 pins 4x16A)
Korrekt, med unntak av at betegnelsen er 3x16A. N-lederen er for retur, om lasten ikke er balansert. Du kan ikke trekke 4 separate 16A laster, kun 3.
Og hva må gjøres for å få installert 3X16A rød 5-pins kontakt ved garasjestolpen (hvor det er to vanlige stikkkontakter på stolpen). Må det trekkes noen ledninger fra hovedsikring, eller er det bare å få installert den røde kontakten der de vanlige stikkontaktene befinner seg idag?
Du må ha tykkere ledninger for 3x16 og trekke ny tilførsel fra et "hovedrom"
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. august 2013, klokken 13:12Sitat fra: Duzzy på torsdag 01. august 2013, klokken 12:58
Det billigste og enkleste, forsåvidt også den raskeste måten å lade uten ekstra kostbart utstyr, er en sikringskurs på 4x16A og en stikkontakt. (Rød 5 pins 4x16A)
Korrekt, med unntak av at betegnelsen er 3x16A. N-lederen er for retur, om lasten ikke er balansert. Du kan ikke trekke 4 separate 16A laster, kun 3.
Sitat fra: Duzzy på torsdag 01. august 2013, klokken 12:58
Det billigste og enkleste, forsåvidt også den raskeste måten å lade uten ekstra kostbart utstyr, er en sikringskurs på 4x16A og en stikkontakt. (Rød 5 pins 4x16A)