Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hfo

#1
Model S / Sv: Solid roof - erfaringer
torsdag 10. oktober 2013, klokken 16:29
Om det er forskjell på opplevelsen av lys med eller uten pano i Tesla'n vet jeg ikke. Men erfaringen fra tidligere (hadde pano-tak på min Peugeot 5008 som nå er solgt), er at du ikke merker forskjell som sjåfør. Og barna ba meg om å "trekke for" når vi hadde det i gamlebilen. Konklusjonen ble derfor at pano-tak ikke var noe jeg gadd å betale for på Tesla'n.

Fornøyd med pano-tak, men savner mulighet for takstativ. Ante ikke noe om denne forskjellen når jeg bestilte bilen i desember 2012. Det hadde kanskje endret konklusjonen.
#2
Model S / Sv: s60,s85, s85p 0-100 tider med litt vekt
onsdag 02. oktober 2013, klokken 17:05
60 mph = 96,54 km/t. Hvis du justerer for dette, unøyaktighet i måling, samt det faktum at akselerasjonen fra 96-100 km/t er noe dårligere enn 0-96 km/t, så tror jeg du fort ender opp med de fabrikkoppgitte ytelsene.
#3
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
tirsdag 03. september 2013, klokken 17:56
Hmm, ser en del har fått utsatt levering. Jeg fikk nettopp beskjed om at de ønsket å fremskynde leveringen av min bil fra 30. sept til 16. sept. Std. 85, P-nummer på 1800-tallet...
#4
Model S / Sv: Nye dokumenter for Norge på min dashboard
fredag 30. august 2013, klokken 14:49
Når jeg laster ned den norske brukermanualen så får jeg ikke åpnet den i Adobe Reader... "Det oppstod en feil under åpning av dokumentet. Filen er skadet og kan ikke repareres." Prøver igjen hvis noen har lykkes :)
#5
Model S / Sv: Er Tesla S den dyreste bil du har kjøpt?
fredag 30. august 2013, klokken 13:48
Den dyreste er definitivt VW Multivan Highline 180hk DSG, kjøpt i fjor vår brukt med 41.000 km på baken... 789.000 kr. Eneste praktiske med 4 unger mellom 1 og 6 år. Det latterlige er at ca. halvparten av nybilprisen for denne er avgifter til staten.....

Hele historien - hvis jeg husker riktig:
Ford Fiesta '85 - gratis av muttern i '95
Fiat Coupe '1996 - brukt 200.000 i '98
Audi A4 '01 - demo 410.000 i '01
BMW 523ia '96 - brukt 289.000 i '03
Opel Astra 1.9 tdci 150 hk '05 - brukt 240.000 i '08
Peugeot 5008 '10 - ny 412.000 i '10
VW Multivan '10 - brukt 789.000 i '12
Nissan Leaf '13 - demo 230.000 i '13
Tesla Model S '13 - ny 587.300 30.sept '13 kl. 10

Merkelojal, jeg?
Tør ikke regne på sammenlagt verditap... må vel nærme seg millionen.
#6
Model S / Sv: Hva skal barnet hete? Navn til din TMS!
onsdag 28. august 2013, klokken 10:31
Sitat fra: el-fanboy på onsdag 28. august 2013, klokken 09:42
Vi har en datter som heter Ellinor. Leafen vi kjøpte ifjor fikk navnet Elliot. TMSen skal hete Elvis. Fikk en sønn for noen dager siden, og navnekarusellen er igang...  :D

6-åringen vår fikk navnet Elliot, da blir det vel Elliotto på Tesla'n da....
#7
Model S / Sv: Salg av bil: Fikk du det du ville ha for fossilbilen
søndag 25. august 2013, klokken 19:35
Sitat fra: hfo på fredag 23. august 2013, klokken 16:31
Lagt ut min 5008 på Finn. Nypris 412'. Husker ikke, regner med å få 240'-250' eks omreg. Ligger ute for 269' inkl. omreg.

Solgt for 250.000 eks. omreg. 10.406 under det jeg hadde lagt den ut for. Helt greit.
#8
Model S / Sv: Salg av bil: Fikk du det du ville ha for fossilbilen
lørdag 24. august 2013, klokken 18:54
Sitat fra: Jejl på fredag 23. august 2013, klokken 17:26
Bare et tips til hfo: Fjern bulken selv, før du selger.

Det er det kona sier også... får se an etter at en kommer og ser bilen i morgen.
#9
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 24. august 2013, klokken 15:19
Sitat fra: DonPedro på lørdag 24. august 2013, klokken 12:58
avhenger ikke diskonteringsrenten av usikkerhet rundt fremtidige kontantstrømmer

Var vel ikke det jeg skrev - direkte. Enig i at usikkerhet bør innbakes i kontantstrømmen, men slik vi lærte utregning av avkastningskrav, skulle man også legge på en risikopremie i avkastningskravet avhengig av bl.a. konkurssannsynlighet. Dette var imidlertid gjenstand for mye diskusjon da det motstred prinsippet om å lage ulike kontantstrømsanalyser og vekte disse i forhold til sannsynlighet. CAPM har nok ingen risikopremie i avkastningskravet, nei. Så er enig i at all risiko i kravet bør defineres av beta. Men det bør være en fremtidig beta for sammenliknbare selskaper, og det er ikke sikkert samme beta gjelder for GM og Tesla.
#10
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 24. august 2013, klokken 12:22
Beklager unyansert begrepsbruk om trading, long og short lenger opp. Takk Pedro for å avklare disse.

Ser at mange snakker om usannsynlig prising av Tesla sammenliknet med GM, på grunn av GMs størrelse i omsetning, antall biler og antall ansatte. Dette er lite relevant, med mindre man tror GMs marginer og resultatgrad er den virkelighet Tesla møter om noen år.

Husk at en aksjekurs er nåverdien av summen av all forvented fremtidig kontantstrøm / antall aksjer. Nåverdien av forventet fremtidig kontantstrøm er fremtidig kontantstrøm (i prinsipp resultat etter skatt) neddiskontert med et avkastningskrav (den avkastningen du alternativt kunne fått ved å plassere pengene et annet sted med samme risiko). Det man må vurdere er forventning til fremtidige resultater og det avkastningskravet man benytter for neddiskontering.

Hvis du skal sammenlikne markedsverdien (aksjekurs x antall aksjer) til GM og Tesla, må du derfor vurdere forventninger om fremtidige resultater og ikke bedriftenes størrelser. Dersom markedet forventer at GM og Tesla kommer til å sitte igjen med like mye på bunnlinja (resultat etter skatt) i alle år fremover, og det samme avkastningskravet er benyttet for neddiskontering av resultatene (ikke sannsynlig at du burde bruke samme avkastningskrav), så vil markedsverdien av selskapene være lik. Dette er helt uavhengig av bedriftenes størrelse.

Siden bedriftens størrelse og soliditet vil spille inn på avkastningskravet (risikofaktor i kravet), blir imidlertid bildet litt anderledes i virkeligheten (antar at markedet vil operere med et høyere krav til Tesla fordi det anser et nytt selskap som forbundet med høyere risiko). Dersom dette er tilfelle, er det nok i seg selv til at markedsverdien av Tesla er lavere enn GM (nåverdien av et likt nominelt resultat om 10 år vil være lavere for Tesla enn for GM).

Veldig teoretisk, men også veldig viktig å ha et forhold til når vi sammenlikner selskaper.

Det er vurderingen av fremtidige kontantstrømmer som er den virkelig vanskelige øvelsen her.

  • Hvilke marginer og, viktigst, resultatgrad vil Tesla levere fremover? Altså inntekter og kostnader. Innektsbildet avhenger av en haug med eksterne faktorer
  • Hvor fort vil Tesla vokse? Jo raskere de oppnår kontantstrømmen, jo høyere nåverdi, jo høyere markedsverdi/aksjekurs
#11
Sitat fra: JohanH på fredag 23. august 2013, klokken 18:50
Jeg vet ikke om fokus for din tur er mest på teknologisk innovasjon eller om det like mye gjelder business siden.

Fokuset er helt klart på business siden, forretningsmodeller. Dvs. innovasjon for utvikling av nye forretningsmodeller, men gjerne understøttet av de mulighetene ny teknologi gir. Tesla har etter min mening lykkes med både teknologisk (bilene) og forretningsmodell innovasjon (SC nettverk, egne showrooms) og kunne ikke oppnådd det de har gjort uten en av delene. Husk også at de har klart dette uten noen form for tradisjonell markedsføring.... (reklame i tv og skrevne medier - både papir og nett) ... noe som er helt unikt etter min oppfatning.

Sett i sammenheng med studieturens tema begynner jeg å få en idé om relevante spm:
Teknologiinnovasjon

  • Hva kan Tesla gjøre for å sikre seg tilgang til eksisterende og ikke minst ny og forbedret batteriteknologi?
  • Vil det være mulig for eksisterende kunder å oppgradere til batterier med større kapasitet når denne teknologien blir rimelig nok?

Må komme tilbake til spm. innen forretningsmodellinnovasjon, selv om avgjørelsen om egen eller 3.parts batteriutvikling/-produksjon (hvordan de skal sikre seg tilgang) like mye handler om forretningsmodell som om teknologi.
#12
He he, hadde dog vært artig å dra den helt ut med
SitatNår skal Tesla kjøpe seg en Aluminiumgruve og et smelteverk slik at de kan lage sin egen aluminium til karossene?

Helt i tråd med studieturens overordnede tema - innovasjon, not.
#13
Model S / Sv: Salg av bil: Fikk du det du ville ha for fossilbilen
fredag 23. august 2013, klokken 16:31
Lagt ut min 5008 på Finn. Nypris 410' eller 420'. Husker ikke, men regner med å få 240'-250' eks omreg. Ligger ute for 269' inkl. omreg. Har allerede interessenter på 240' eks. omreg, men ser an litt til før jeg "strekker meg" så langt.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43461149
#14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 23. august 2013, klokken 16:21
Tegn deg som kunde på Nordnet, der kan du handle alle slags aksjer i inn- og utland.

Men trade Tesla-akser? Trading (spesielt daytrading) er vanskelig å tjene penger på, og gjort enda vanskeligere pga. tradingroboter hos de store meglerhusene. Hvis du går inn, gå long eller short.

Vet ikke om jeg ville gått inn i det hele tatt på dagens kurser.... Om 2, 5 eller 10 år er det kanskje et utsagn jeg vil angre på, men mye suksess er allerede priset inn i aksjen. Vurderte å gå inn i fjor høst, men fordi jeg brant meg meget stygt på en aksje i det norske markedet, hadde jeg ikke baller til det og trakk meg ut av aksjer fullt og helt. Det kan du tro jeg angrer på :)
#15
Visste ikke dette med at de hadde "leveranseproblemer" på batterisiden (Panasonic - er det ikke?). i så fall et høyst relevant spørsmål som leder meg til et annet:

Vil Model S-eiere kunne bytte batteripakke når ny batteriteknologi utvikles?

F.eks til en batteribataljon med 1000 km rekkevidde. Det ville i så fall vært helt i tråd med hele konseptet og modulariteten. De har jo selv vist hvordan et batteribytte kan utføres i løpet av 90 sekunder (eller var det to bytter i løpet av 90 sekunder). Tenke seg til.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA