Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - teslAudun

#1
Tesla SW og AP / Sexy Buttons - problemer
søndag 09. april 2023, klokken 12:14
Hei,
Som mangeårig eier av Tesla S gikk jeg i fjor over til Tesla Y. For å bla kunne styre regeneringsnivå (som man kan i MS) har jeg gått til anskaffelse av Sexy Buttons. Installasjon av medfølgende ledningssett gikk greit, app og software oppdatert til siste versjon, og knappene ble programmert en etter en.
Det som overrasket var at regeneringsfunksjonen ikke fungerte som programmert. Selv om valg 50% ble valgt, var det enten helt på eller helt av. Funksjoner som Åpne hanskerom og slå inn/ut speil fungerte fint. Frunken har også åpnet seg opp 2 ganger når førerdøren åpnes (dvs uten trykk/aktivering av noe slag).
I går ble jeg overrasket over at bilen plutselig fikk en maks speed limit på 16 km/t. Jeg kontaktet Tesla, men de kunne ikke finne noe feil via remote check. Bilen ble restartet flere ganger, uten at øvre fartsgrense kunne tas bort. Dette medførte en saktekjørende tur hjem med nødblinken på.
Vel hjemme så demonterte jeg det medfølgende ledningssettet til Sexy Buttons, og da var feilmeldingen umiddelbart borte.
Mitt spørsmål:
Er det noen andre som har hatt tilsvarende problemer med installasjon og bruk av Sexy Buttons?
#2
Syklet forbi Oslo Havn i dag på vei hjem fra jobb. Da lå det båt til kai, og det kjørte ut Tesla'er på rekke og rad :-)
(tror jeg så min nye blå der også  ;) )
#4
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
tirsdag 08. november 2016, klokken 13:38
Hei

Ved omlegging til vinterdekk oppdager jeg at mange av hjulmuttrene er problematiske å få av/på. Hovedårsaken til dette er at jeg sannsynligvis har vært litt uforsiktig ved hjulskift, og løsnet/strammet muttere uten å påse at verktøyet har vært helt på. Mutterne har et slags metallomslag, det er dette som har blitt litt skjevt. Har noen kunnskap om pris for denne type muttere hos Tesla?
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
torsdag 03. mars 2016, klokken 10:19
Sitat fra: Dexter på torsdag 03. mars 2016, klokken 09:44
ligger det noen tall for februar ute?

http://www.ofvas.no/bilsalget-i-februar/category685.html
Antall elbiler svakt opp sett i forhold til februar 15, men andelen likevel svakere enn i fjor grunnet bedre nybilsalg totalt.

Rene elbiler utgjør ca 15 % av totalsalg.
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mye steinsprut i frontrute?
onsdag 19. august 2015, klokken 15:14
Sitat fra: Ljosdal på mandag 17. august 2015, klokken 23:03
Jeg har 4 roser i frontruta mi til nå! Den første fikk jeg allerede ca 5 min på motorveien etter jeg hentet bilen! :-/
Sjekket om dem kunne fikses, men den ene er i synsfeltet, og kan ikke fikses. Så jeg gidder ikke å fikse noen ting før ruta sprikker skikkelig. Den holdt fint i vinter som var med både forvarming av frosen bil.
Der jeg bilen, sa han at "ser at du har noen på panser og fanger også, så her ville jeg bare brukt kaskoen og lakka fanger, panser og begge fremskjermene.. Hørt for tull! Å tape bonus osv.. Steinsprut kommer i hele bilens levetid, så jeg skal heller enten omlakkere om noen år, evt foliere bilen...

Har nok ikke "mer" steinsprut på ruta enn tidligere.
Panseret, derimot... Blir hellakering om noen år. 10-12 små, skjemmende hakk gjennom rød multicoat-belegg. Nettopp det har jeg ikke opplevd i samme grad med andre biler.
#7
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 31. mai 2015, klokken 14:12
Det chipex kitet fungerer greit :) Har det selv,  på avstand så ser man ikke at det er gjort noe, går man nært å ser så ser man det. Uansett 100 ganger mindre synlig enn hva steinsprut merker er :)

Blir veldig dyrt å fikse for ca 1000kr pr steinsprut hvis man har en del. Har man 4 eller flere får man lakkert hele panseret billigere enn hva det koster å flekke i.

Har også Multi-red. Og en hel haug med merker på panser  :-\ 10-12 stk, som ikke ser så bra ut. Har kommet til at jeg bare får la det være inntil videre. Kjører en del, så vil sikkert komme fler. Så får jeg lakkere hele panseret på nytt en gang frem i tid.
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: back up umc
søndag 24. mai 2015, klokken 17:20
Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 15. april 2014, klokken 11:34
Bestilte volvokabelen hos HK bilar i Strømstad. 4047sek (3680nok) skulle de ha. Fikk mail etterpå at Turessons i Årjang som selger den for 3715sek (3378 nok). Det er god pris for Mennekeskabel :)

Har nå også skaffet meg en Volvo-ladekabel fra Brandt Bil i Strømstad. 3800 skr (3500 nok). Ypperlig service. Bestilte en dag, kunne hente dagen etter.  16a cee-stikk.

Har virket prikkfritt. Lading start/stopp virker også nå, noe det aldri gjorde med UMC fra Tesla
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tiltrekker Model S seg skader?
tirsdag 31. mars 2015, klokken 12:21
Bilen har stort sett klart seg bra gjennom mange farer. Men har oppdaget at panseret er svært utsatt for stensprut. Årets første polering avdekket mange små lakkskader i panser   :-\

Blir vel en omlakkering noen år frem i tid.  (multicolor red)
#10
Sitat fra: PerC på fredag 13. februar 2015, klokken 15:08
Sitat fra: teslAudun på fredag 13. februar 2015, klokken 14:54
De to ekstrasetene baki skrus ut når vi skal på biltur. Hadde tidligere Citroen C5 stasjonsvogn. Tesla har definitivt meget mer plass for bagasje.

@teslAudun Så ekstrasetene kan bare skrus ut, simple as that?  :)

Jepp, to torx-skruer. T45.
#11
Har selv tre barn:
1 år - spebarnsete, bakovervendt, isofix
5 år - stort barnesete, rettvendt, isofix
8 år - pute i midten, ikke isofix

Stor gammel barnevogn, type simo, går inn bak. De to ekstrasetene baki skrus ut når vi skal på biltur. Hadde tidligere Citroen C5 stasjonsvogn. Tesla har definitivt meget mer plass for bagasje.

Har både vært på biltur i Norge og Danmark med hele familien. Går helt supert :-)
Eneste utfordring var julefeiring, hvor onkler og tanter hadde kjøpt store, volumiøse pakker til barna. Da måtte det pakkes godt  :P
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Drive unit failure
onsdag 03. desember 2014, klokken 11:09
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 02. desember 2014, klokken 22:09
Sitat fra: thea på tirsdag 02. desember 2014, klokken 19:32
Har akkurat hatt bilen på service, 20.000km, primo okt 2013. Ingen DU problemer så langt.. Ble fortalt at det var biler utlevert i nov-mar som var utsatt for DU problemer. Det stemmer jo ikke...
hvis det var snakk om Nov 12 til Mars 15 er det nok riktig- det inkluderer iallefall det aktuelle tidsrommet - om de har full kontroll nå

Min bil ble utlevert i midten av november 13.
Da er det vel bare å vente på sirkelsag- og klunkelyder... ::)
Kjørt 23.000 km, og tror DU fortsatt holder stand.
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: SW v.6.0
onsdag 24. september 2014, klokken 10:34
Venter i spenning på en vellykket oppdatering...
Har kommet ut to morgener på rad med beskjed om at oppdatering feilet.  :o

Kjedelig.
#14
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
torsdag 18. september 2014, klokken 11:21
Det synes utvilsomt å ha vært et stemningsskifte overfor elbilpolitikken i landets avisredaksjoner. Nesten daglig har det den siste tiden vært en eller annen artikkel med vinkling ala "sniking", "subsider", eller "tar fra kollektivtrafikken".

Uten å kommentere dette i mitt innlegg synes jeg det er underlig at Avishusene, som selv er omfattet av store subsidier, tørr å kjøre så hardt på elbilfordelene.

Unntatt MVA - 1,7 mrd årlig
"Aviser som Dagens Næringsliv, Aftenposten og VG slipper å betale moms på avissalget, og verdien av denne statsstøtten er rundt 1,7 milliarder kroner – hvert eneste år." http://www.nettavisen.no/na24/3501318.html

I tillegg kommer pressestøtten. For en avis som Vårt Land, som mottar ca 40 mnok i støtte hvert år, og har 65 ansatte, utgjør dette i underkant av 1 mnok årlig i støtte pr ansatt. (Jeg har ingen politiske motivasjoner for å henge ut Vårt Land her, og kunne gjerne brukt Dagsavisen eller andre eksempler).

Tanken med å innvilge enkelte næringer (som avishusene) eller biler (som elbiler) særfordeler, er at man ser positive ringvirkninger med akkurat dette. Like gjerne som at man diskuterer elbilfordelene, kunne avisene diskutert hvorfor VG og Dagbladet skal være unntatt mva, når feks fagtidsskrifter ikke er det.

Men det er kanskje en diskusjone avisene ikke ønsker...
#15
Sitat fra: OleJA på søndag 20. juli 2014, klokken 11:16
Har det vært noen antydning til ladekø på Lier så langt? Skal kjøre Oppdal - Arendal imorgen og lurer på om det kanskje er lurt å planlegge å kjøre Lillehammer - Cinderella direkte?

Etter en flott hytte-og bilferieuke i Danmark kjørte vi til Jæren via Langesund. Ladet på Cinderella, der det på et tidspunkt var 7 teslaer på 6 punkter. Tror likevel ikke det var lenge å vente for sist ankommende. I Lyngdal var det kun en annen Tesla.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA