Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Dark Knight

#1
Model S / Sv: Ladedrit
mandag 13. januar 2014, klokken 22:32
Kjent problem.  Tesla mener det skyldes ujevn ladespenning.

Triks:
Ta ut ladekontakten av veggen.  Evt. snu den.
Tråkk på bremsen for reset for hver gang det ikke virker.
Det holder ikke at det blinker grønt, se at ladingen starter.
Trykk stopp/start charging på skjermen inne i bilen.
Ta ut og og sett inn ladekabelen flere ganger.

Tesla sier det arbeider med å gjøre ladingen mer robust.  Men som vanlig ingen indikasjon på når problemet er løst.
#2
Model S / Sv: Erfaringer Minusgrader
torsdag 21. november 2013, klokken 23:20
Vinduene fryser når man går fra pluss til minusgrader, dvs at det er vankelig å åpne dørene.  Samme skjer med håndbrekket, den fryser fast i "P".  Regen virker ikke, og det går en alarm mens du kjører.  Ladeporten kan også fryse fast.  Ved vedvarende kaldt vær, dvs lavere fuktighet minker problemene.  Redusert rekkevidde pga av kulde er 20-25%.

Ellers øker problemet med at bilen ikke starter å lade, eller "charge cable problem", når det er kaldt.  Dette klarer for øvrig ikke Tesla å fikse.
#3
Model S / Sv: Deep Sleep
lørdag 05. oktober 2013, klokken 15:17
Sitat fra: Desdi på fredag 04. oktober 2013, klokken 16:00
Sitat fra: Dark Knight på torsdag 03. oktober 2013, klokken 22:00
Det henger to kabler fast på den. Flott, da ser du den røde og sorte pluggen.  De står til høyre for midten. Jeg ser en rød, sier jeg, men ingen sort. - Joda, det er en sort ca 10 cm til høyre for den rød.  Nope. Ingen sort, sier jeg.  Vi krangler en stund om en sort plugg som ikke finnes.  Han høres oppgitt ut.  Jeg skal få en fra Norge til å ringe deg opp, sier han til slutt og legger på.

Det jeg ikke skjønner er hvordan du kunne unngå å se den andre pluggen.
Den finnes i beste velgående ifølge videoen her: http://youtu.be/DPUcUOd1r1w?t=3m5s

Den sorte pluggen er der, men det er ikke en plugg, det er en bolt og den har en annen plassering enn på videoen, den står på motsatt side, dvs til venstre når du ser inn i nosen.
#4
Model S / Deep Sleep
torsdag 03. oktober 2013, klokken 22:00
Stod parkert 4 døgn på flyplassen.  Hadde 380 KM på batteriet når jeg parkerte.  Kom tilbake med familie og bagasje.  Nærmet meg bilen og ventet at den skulle hilse meg velkommen.  Nope. Trykke på nøkkel.  Ingen reaksjon. Trykke febrilsk på nøkkel.  Bilen er stille og mørk.  Et lite knepp fra bakluken.  En av ungene krabber inn bak og får åpnet frontdøren på førersiden. Setter meg inn og trykker in bremsen.  Bilen er svart. Død. Ikke så mye som et lite pip. Kone og barn ser forundret på en slagen Tesla-entusiast.  Det er bare å rusle mot drosjene.

Ringer Tesla service. Klokken er 16.40. Blir satt over til Hamburg. Ok, so we turn to English, no problem.  Vedkommende får situasjonen forklart og skal ringe meg tilbake innen en time.  Vel hjemme lager vi mat og venter på telefon. Etter 1,5 time ringer det.  Jøss!  Jeg er overrasket.  Tesla har ikke akkurat fulgt meg godt opp før.  Damen ber meg returnere til flyplassen.  Det tar 40 minutter sier jeg, men ok.  Godt vi har en Audi som går på god gammeldags  diesel.  Den startet på første og summet lavt. Tysk kvalitet.  Tesladamen skal ringe tilbake når jeg er på flyplassen, noe hun faktisk gjør.  Hun ber meg kontakte bilen via App'en.  Jeg spør når de har tenkt å legge App'en ut på norsk Itunes?  Hmm.. den hadde hun ikke regnet med nei.  Jeg får beskjed om at bilen aldri skal stå lenge uten å være tilkoblet.  Javel?! Det er i så fall nytt.  Jeg har lest at du enten kan sette den i sleep mode, eller så mister batteriet 1% i døgnet.  Hva så jeg skulle bare være borte i 4 dager, så da her jeg jo 96% igjen.  Det betyr jo at man aldri kan kjøre Tesla noe sted uten der den blir stående noen dager uten tilkobling, selv om du har rekkevidde i massevis. Det får bli en annen debatt. 

Det er en liten mulighet for at vi kan unngå tauing sier damen.  Vi kommer oss inn i bilen igjen.  Her er det fortsatt stummende mørkt og dødt.  Man hadde kanskje en annen plan for kvelden enn å sitte her i en flett ny bil og mekke en oktober kveld. Jeg hadde tatt med meg en skjøtekabel.  Og fant en kontakt.  Griseflaks tenkte jeg. Med et kredittkort kan man frigjøre kontakten på ladeporten.  Men det hjelper lite, fordi du får ikke koblet på ledningen likevel, pga låsen.  Vi gir opp det.  Det neste er å høre om flyplassen har en 12 volts booster. Dette er drøyt tenkte jeg jeg.  Springe rundt her som en tufs og lete etter folk midt på mørke kvelden. Men det har de faktisk. En vekter kommer med batteri på en tralle, både 12V og 24V.  Du kan da ikke lade bilen med den der, sier han.  Neppe sier jeg.  Han sier at dette kan han ingen ting om, og trekker seg tilbake.  Damen forklarer at jeg må fjerne cone for å få tilgang til strømtilkoblingen.  Hun forklarer det rimelig klønete. Vi holder på å plunder i ca 10 minutter.  Jeg er ved å gi opp.  Kanskje det går bedre om du får snakke med en Norsk teknikker, sier hun plutselig!!?  Great!  Her har hun altså stående en norsk teknikker ved siden av seg, men hun selv har ståtret på engelsk i en time.  Han er ikke så mye bedre.  Skal stikke et kort inn langs kanten for å frigjøre clipsene.... Funker ikke dette her.  Jeg tar tak i conen og leker lit conan. Da løsner den omsider. Det henger to kabler fast på den.  Flott, da ser du den røde og sorte pluggen.  De står til høyre for midten. Jeg ser en rød, sier jeg, men ingen sort. - Joda, det er en sort ca 10 cm til høyre for den rød.  Nope. Ingen sort, sier jeg.  Vi krangler en stund om en sort plugg som ikke finnes.  Han høres oppgitt ut.  Jeg skal få en fra Norge til å ringe deg opp, sier han til slutt og legger på.

I mellomtiden har min venn med batteriet fra parkeringshuset dukket opp.  Han spør hvordan det går.  Jeg sier jeg finner en rød plugg, men ingen sort.  Han sier du trenger ingen sort, bare koble den rett på metallet, hvor som helst.  Det står en bolt opp på venstre side av midten.  Hva med denne, sier jeg.  Den duger, sier han.  Vi kobler på. Jeg tar ikke ansvar for dette, sier han.  Ikke jeg heller, sier jeg og vrir på 12V.  Kabom!! Det blinker og dørhåntakene spretter ut og alt blir lyst.  Jeg springer rundt med ladekabelen og får satt på strøm.  Feilmedling.  Charging problem!  Feilmeldinger drøsser inn. -Pull gently over. - This car needs service. Jeg kobler fra hjertestarteren. Hele bilen dør igjen. 

Telefonen ringer på nytt.  Nå fra en mobil i Norge. Jeg forklarer situasjonen med ladekabelen.  Bilen har fortsatt 380 KM range på batteriet.  Du trenger ikke lade, sier min tredje teknikker for kvelden.  Det er ikke for lite strøm.  Mer får han ikke sagt før jeg går tom for strøm.  På mobiltelefonen. Helvete.  Her sitter jeg med baken full av 85Kwh og så går jeg tom for strøm på batteriet.  Jeg får koblet telefonen på USB uttaket.   Jeg setter på 12V booster en gang til.  Nok en gang starter systemet opp.  Telefonen våkner også.  Min teknikker ringer meg opp igjen.  Jeg setter meg inn og trykker på bremsen. Pling. Pling. Pling.  Er det lyden fordi døren er oppe?  Yes, sir. Dørene lukkes.  Bilen din er i orden!  Ja, jøss!! Men hva skyldes alt dette?

Jeg vet ikke, den har gått i "Deep Sleep".  Hvilken sofware har du?  Jeg ramser opp masse tall.  - Det er kommet flere oppdateringer etter dette, men vi vet ikke hvorfor de ikke kommer ut til bilene.  Jeg oppretter en sak på bilen din.  Flott.  Jeg kveiler kabler, trykker cone på plass og får junior på plass i baksetet.  Back on track, med et kjøretøy som ikke tåler å stå alene flere netter.  På vei ut av garasjeanlegget ser jeg tre andre Tesla.  Ingen av de er plugget inn.  En lys blå stod der når jeg kom om for 4 dager siden står der enda.  Mest sannsynlig i deep sleep. Det står visst en i deep sleep i Stavanger også får jeg vite.  Etter 4 timer og skit på fingre og knær er jeg på vei hjem.  Nå vet jeg hva deep sleep er og hvordan det skal kureres.
     

#5
Model S / Oppdatering. Min bil skal ha oppdatering fra Ver 5.0.
onsdag 28. august 2013, klokken 21:45
Det skjer i natt og skal ta 45 minutter.  Noen som hvet hva oppdeteringen inneholder?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA