Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - dodger

#1
Nå er jo 17mai over :) Bilder anyone?
Kunne sett for meg til neste år en som sitter på en sykkel som er koblet til en dynamo (på en en tilhenger) og en ledning som går over til elbilen :P
= Think med Range Extender :D
#2
Er det ikke muligt i Norge å føre/selge overskuddet en får fra solcellene "tilbake" til strømnettet, slik flere i USA har gjort? Og en dermed slipper å bruke batterier?
#3
EVS-24 og EV2009 / Sv: EV2009 og EVS24
torsdag 07. mai 2009, klokken 14:07
Hvilken dag anbefaler dere å besøke messen?
Ser at det er den 13 de har utstillingen lengst oppe for "public". Men det er vel ikke før på kvelden mange av kjøretøyene først kommer? Da er det kanskje best å være der den 14?
Er workshopen den 13 åpen for vi som bare er der på dagspass``?
Den 14 kan jeg eventuelt gå på Ride&Drive fra 10-14 og så gå på utstillingen fra 14.00-17.45.

Mye av grunnen til at jeg har lyst å dra er for å se Tesla Roadster og mange av de andre kjøretøyene, samt frå prøvekjøre eller sitte på (Ride and drive)
Jeg har aldri prøvd noen elektriske kjøretøy ,så jeg ser fram til det :)
Jeg skal også være der for å ta bilder til min søknadd på bachelor Fotojournalistikk. Så om viktige personer skal være der den dagen er det veldig positivt.
Jeg vil gå der som selvutnevnt "frilancefotograf", og kanskje få solg bildene til aviser hvis de blir bra nokk. Vil det være noen goder eller restriksjoner i forhold til dette?
#4
Målet til nanosolar var å selge det til 1USD per W, noe de har sakt i så og si alle intervjuene og artiklene om dem . . Desverre har jeg ikke funnet den ferdige prisenen på produktet verken på hjemmesiden deres eller andre plasser. Selv om produktet har vært i salg i over et år og er utsolgt for de neste årene.
Glasset som de bruker for beskyttelse skal vistnokk ha trukket prisen litt opp, men hvor mye vet jeg ikke.

Produktet de for øyeblikket selger er Nanosolar Utility Panel. Om deres andre produkt Nanosolar SolarPly blir billigere enn Utility panel vet jeg ikke.
Det kan også hende at prisen vil synke ettervært som de har solgt i noen år(husk de har bare solg i 1 år)
#5
Sitat fra: Griffel på søndag 03. mai 2009, klokken 19:21
Dersom en i Norge er tilkoblet strømnettet er fotoelektriske solseller eller vindmøller garantert ikke lønsomt. På hytter uten strøm og til båtbruk er det en anen sak. I land med mer sol hele året og høyere strømpriser kan regnestykket bli et annet.

Jeg glemte selvsagt å skrive hvor mye billigere Nanosolar sine solpanel faktisk er.
Ifølge http://en.wikipedia.org/wiki/Nanosolar ligger prisen på nanosolar sine solcellepanel så lavt som 1USD per W.
Prisen på et et 120W solcellepanel vil da bli 790NOK eksludert Mva (?)
Til sammenligning selger Alternativ Energi AS sine 120W solcellepanel til 6900NOK(inkluder Mva)
Selv etter mva og frakt (fra deres 50 000m2 fabrikk i tyskland) er lagt på, vil prisen alikevell være langt under konkurentenes priser.
Plutselig ble solcellepanel endel mer lønsomt ;)

Effektiviteten til nanosolar ligger på ca 15%,de har 25års garanti og er også ekstremt mye tynnere enn vanlige solcellepanel.

Jeg har egentligt relativt lite kunskap innen dette faget så jeg beklager hvis jeg er tar feil i det jeg skriver. Det var også lite informasjon på hjemmesidene deres om prisen på selve solcellepanelene. Så om wikipedia har rett i hva den endelige prisen på panelene er skal jeg ikke garantere.
Kilder:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nanosolar
http://nanosolar.com/about.htm
#6
EVS-24 og EV2009 / Sv: EV2009 og EVS24
tirsdag 05. mai 2009, klokken 19:07
Så det koster 100 kroner for dagspass med "ride and drive" i prisen?
En får da gå rundt å se  på forskjellige utsillinger av elbiler, batterier og annen miljøvenlig teknologi?
Men seminarene må en melde seg på og betale ekstra for?
#7
Når det gjelder solcellepanel så er det relativt nye firmaet Nanosolar allerede fremst når det gjelder solcelleteknologi og pris.
De fant opp en teknikk for å lage en ny type solcellepanel som reduserer produksjonskostnadden og produksjonstiden. Dette gir igjen utslag på prisen  på det ferdige produktet.
Dette gjør at det faktisk lønner seg å kjøpe solcellepanel ettersom det ikke tar altfor lang  tid før solcellene "betaler seg tilbake".

De har på kort tid bygget 2 av verdens størtse solcellefabrikker (en i usa og en i europa) hvor de starta salget av solcellepanelet i 2008
Eneste problemet er at de har blitt såpass poppulære at de er utsolgt for de neste 3 årene.

www.nanosolar.com
#8
Elbiler i media / Mythbusters elektrisk vs bensin
fredag 01. mai 2009, klokken 18:01
Kom over en spesial episode av mythbusters hvor de blant annet tester myten om at elbiler er mye tregere enn bensinbiler. Episoden heter "Mythbusters Young Scientists Special" og  den kan sees her: http://www.casttv.com/shows/mythbusters/mythbusters-young-scientists-special/k1dezr
De tester blant annet en vanlig elektrisk convertert bil, og bygger en egen elektrisk go-cart
I tillegg har de med Killacycle  og Wrightspeed X1 (X1 vs Formula F3 )


Det er også et lite innslag som ikke var med i episoden hvor jamie får vise frem sin egen converterte ATV. Innslaget kan sees her :
#9
Iden om batteribyttestasjonen virker for meg en tungvind og ugjennomførbar metode. Personlig synes jeg hurtigladestasjoner virker mer gjennomførbar.
Nå er ikke jeg noen ekspert på området, men en mulig løsning for å unngå å belaste strømnettet for mye kan være at ladestasjon har sine egne batterier som lades "sakte" opp (30-60min?)
Når en elbil stopper for å lade opp elbilen  vil den da bli ladet hurtig (under 10min) av batteriene på ladestasjonen.

Go-green i Oslo har allerede en hurtigladestasjon  som lader opp deres Fiat doblo, med 18kW altainano batteri pakke, på 10 min




#10
Enkle batterispørsmål / Sv: Beste batterier
onsdag 22. april 2009, klokken 11:33
Hurtiglading av elbiler er neppe noe en vil kunne gjøre hjemme, med mindre mann har en liten formue og et eget kraftverk i hagen.
Men såkalte hurtigladestasjoner på bensinstasjoner hadde vært tingen.

Dette er sikkert gammel nytt for de fleste, men Go green holding AS er allerede i gang med å prøve ut slike ladestasjoner.
Bilen de lader er Fiat Doblo med såkalte altairnano batterier som kan lades opp på 10 min.
http://www.go-green.no/

#11
Andre elektriske doninger / Sv: Hva med en ekte U-båt?
onsdag 09. april 2008, klokken 18:43
Har litt sansen for disse ubaatene www.deepflight.com.
De bruker vinge prinsippet forran ballast prinnsippet
#12
Andre Elbiler / Sv: Volvo ReCharge Concept
mandag 17. september 2007, klokken 18:13
Så det ikke før rett etter jeg hadde skrevet denne :)
#13
Elbiler i media / Sv: Volvo
søndag 09. september 2007, klokken 15:13
#14
Andre Elbiler / Volvo ReCharge Concept
fredag 07. september 2007, klokken 12:10
Nå har også volvo hengt seg på såkalt plug inn elektrisk hybrid. Som i likhet med GM Volt har Volvoen en fleksifuel forbrenningsmotor som gir energi til de 4 hjulmotorene og lader opp batteriene. Den kan gå 100km på bare batteriene(noe som er mer enn GM Volt)
Batteriene er av typen litium-polymer som lades opp på 3 timer (men for de fleste er det nokk med 1). Den har selvsagt også regenererende bremsing.

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=162000
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA