Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - larghio

#1
Model 3 / Sv: Plassering Autopass brikke
tirsdag 09. april 2019, klokken 20:06
Jeg har den i hanskerommet. Fungert kjempebra på alle passeringer
#2
jeg kjørte stort sett i samme hastighet som lastebilen foran meg  ;) på motorvei
ellers i 80 (på speedometer) 72 i reel hastighet. det var en del kø også. så det hjalp endel på å få ned forbruket på motorvei
#3
396kr

hvis alle hadde vert grønn kontakt og betaling så tipper jeg 700-800 (klippekort)


#4
jeg kjører vanligvis min leaf mellom 11.2 og 12.7kwh pr 100km på sommerhalvåret. samboer på mellom 12.5 og 13.5
leafspy hjelper meg. jeg forsøker  å holde fartsgrensen, men ligger somregel i 75 i 80 sonen hvis det ikke blir kø bak meg. (hvis jeg skal langt) ligge bak lastebiler hjelper også  betraktelig. samt lavere fart opp bakker og la tyngdekraften dytte bilen opp i fart igjen nedover bakkene. prøve unngå regen og heller trille hvis det er mulig.
mot kristiansand gikk det i fartsgrensen. men i 90 100 110 kjørte jeg 80. da det ikke såg ut til å  hindre trafikken.
mellom flekkefjord og sandnes gikk det i 60-75. kom til sandnes med 21% batteri
batteritemp var ikke over 40 grader de første 2 dagene og gikk nesten ned til utetemp over natta. siste dagen kjørte jeg 21timer med lading så da vart tempraturen litt høy. skjekket ikke hvor mye det var (litt sliten) se bilde.
energy economy på bildet er ikke representativ for mer en de siste kilometerene (ikke hele turen)

etter jeg lærte meg å kjøre økonomisk har jeg redusert forbruket pa fosilbilen vår fra 0.92 pr mil til 0.66 (2005 2.5 subaru outback)
men denne skal snarest byttes ut i en elbil til (kanskje kia?)
#5
jeg og samboeren prøvde oss på en liten elbil ferie.
det gikk over all forventning
vi har en 2013 leaf acenta kjøpt august 2013 gått 31000

startet fulladet hjemme 2 mil nord for jevnaker.
hurtigladet i drammen
hurtigladet tønsberg
seinladet porsgrunn mens vi spiste middag og spaserte litt (16a) 2-3 timer
hurtigladet arendal
seinladet ved hotellet i kristiansand under overnatting (hurtiglading var tilgjengelig)
hurtigladet i mandal
kjørte ut til lindesnes fyr og videre til flekkefjord. hurtigladet flekkefjord (92%).
seinladet i garasjen til smart hotel under overnatting i sandnes (hurtiglading var tilgjengelig)
hurtigladet aksdal. kjørte så til haugesund og videre til leirvik
hurtigladet leirvik
hurtigladet fjøsanger
hurtigladet dale
hurtigladet voss
hurtigladet eidfjord (97%)
litt nervøs til turen over fjellet. det blåste 10-20ms motvind og regnet
kjørte i ca 45-50 i snitt. dette var etter midnatt. her må man kjøre sakte ellers så går det ikke
ankom geilo med 23%
hurtilgladet geilo
hurtigladet gol
hurtigladet flå . sovnet så her vart det neste full tank
trygt hjemme.

snittforbruk 1.23 kwh pr mil

1360km på tre dager


#6
Lading / Sv: Problem med lading hjemme
mandag 23. september 2013, klokken 10:37
Har nå byttet ladekabelen som var med bilen. med en 2011 model. Det virker fint med den
#7
Lading / Sv: Problem med lading hjemme
søndag 15. september 2013, klokken 14:18
Da burde jeg vel ha problemer over alt. Det er kun hjemme jeg har feil. Har hatt bilen hos nissan, de finner ingen feil. energiverket har nå satt inn en strøm kvalitets måler, vi får se hva den viser. alt fungerer forøvrig med den satt inn. samme sekundet jeg drar den ut begynner bilen å tulle igjen.
merkelig!
#8
Lading / Sv: Problem med lading hjemme
fredag 13. september 2013, klokken 13:06
ja. 230v  2v spenningsfall under last. lik spenning mellom faser og jord

vi diskuterer det også på http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=14308&p=325177#p325177
#9
Lading / Problem med lading hjemme
fredag 13. september 2013, klokken 10:53
Hei alle sammen

Har nå vært en fornøyd leaf eier i en måned og kjørt den 3000km (2013 acenta kjøpt hos nissan hønefoss)

Forrige fredag dukket det opp et merkelig problem som har vedvart siden.
Når jeg plugger inn den orginale ladekablen i bilen begynner den å lade, men etter noen sekunder  så så hører jeg releet klikker i ladekabelen.  både charge og ready lampene slukkes og tennes igjen. bilen piper sånn som den gjør når du stikker i ladekabel. sånn holder det på annenhvert sekund.

Det oppfører seg slik i alle stikk jeg har prøvd i vår trafokrets (meg og nabo). mens alle andre steder fungerer det normalt.
Har prøvd en annen orginal ladekabel med samme resultat.

Når jeg forsøkte med en opel ampera ladekabel  så lader bilen greit. men når bilen er ferdig ladet begynner relet i denne også å klikke på og av annenhvert sekund.

Den eneste måten jeg kan få bilen til å lade normal er hvis jeg lader bilen med orginal kabel og stikker ampera ladekabelen i nabo kontakt uten å være tilkoblet bil. da virker alt som normalt. med det samme jeg tar ut kontakten til ampera laderen begynner orginal laderen som er  å klikke igjen

elektriker har sett på annlegget vårt og finner ingen jordfeil eller noe annet rart.
Vi har prøvd å ta sikringene på alt utenom kontakten med ladekabel tilkoblet uten at det hjalp
nissan hønefoss finner ingen feil på bil
nettleverandør setter opp logging på strømnettet vårt i dag for å se om det er noe "fortyrrelser"

Noen som har forslag til hva dette kan være? :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA