Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - KennyLeaf

#1
Semiportabel: Se finn.no, FINN-kode: 54580102. 6-9-12-15 amp. kr. 3000,-.
Portabel: Se finn.no, FINN-kode: 54579646. 6-9-15 amp kr. 2500,-.
#2
Sitat fra: Lynet på tirsdag 19. august 2014, klokken 22:26
Du har følgende muligheter:
- monterer Osram Night Breaker (koster litt mer, men lyser dobbelt så bra)
- kjøre med pusseren på (øker spenningen fra 12,9V til 14,3V)
- klage til Nissan slik at de kan omprogrammere den slik at ladespenningen bli 14,3V når fjernlysene er på.
- montere ekstra fjernlys

På min leaf er det H9-fatning for halogenlampene. Har ennå ikke klart å skaffe Osram Night Breaker med slik sokkel (Har fått opplyst at Osram ikke lager NightBreaker i H9 - vet ikke om det stemmer). Tar gjerne imot tips dersom noen har fått tak i disse pærene i nevnte fatning. Bruker NightBreaker i H1 og H4 på andre biler - og disse er meget gode (dog litt kortere levetid).
#3
Hadde tidligere en Rigid Industries SR10 under skiltet på min Leaf. Strålende resultat. Flyttet den over på en av mine andre biler - og monterte en 120 w led-bjelke med 12 stk  10w cree leds på leafen i stedet (http://www.ebay.com/itm/161357172261?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649)

Betalte ca. kr. 900,- inkl. frakt + 200,- i mva (toll) - og fikk den levert på døren.

Lyser tre ganger så godt som SR10 - minst (subjektivt). Krevde en litt modifisering av fronten på Leafen (måtte bl.a. kutte litt i grillen for å få plass til den i bak-kant, pluss lage noen hull til å feste den. (festet den fra undersiden - noe som krevde demontering av plastpanelene under.) Modifiseringen gjør jeg med lett hjerte - da jeg har planer om å ha bilen til den dør, og ikke har behov for å selge den - og derved måtte shine den opp i fronten igjen...

Selv om dette er en kina-lampe - er lysutbyttet ENORMT.
Har aldri kjørt en bil med slikt godt fjernlys: Hvitt, bredt og langt.
Lampen er tung, solid og ser ut til å være av god kvalitet.

Selvsagt er den ikke godkjent for bruk på norske veier. Skulle jeg bli stoppet, plukker jeg den av for visning. Deretter er det på med den igjen...

Har prøvd de andre løsningene for bedret lysutbytte på Leafen, inkludert bedre jording, xenon, led og oppgradert halogen - alt dette blir pinglete i forhold til fjernlyset jeg nå har på bilen.
Nå er det standard H9 halogen i lampehuset og kinalampe under nummerskiltet. (Lampen er ca. 8 cm. bredere enn nummerskiltet).

Og ja, jeg blender ned for motgående trafikk... 8)
#4
Elektriske utfordringer / Sv: LED tåkelys og Xenon fjernlys
tirsdag 22. oktober 2013, klokken 17:28
Sitat fra: leaf-newbe på mandag 21. oktober 2013, klokken 23:25
Sitat fra: KennyLeaf på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:34

Har i tillegg en LED lys-bar montert mellom skilt og ladeluke, koblet mot fjernlys. Til sammen gir dette et fantastisk fjernlys på Leafen.

Ser sånn ut: (last ned bilde her: https://db.tt/VNSCB5zE)

http://www.ekstralys.no/products/10srseriesdrivingspecter

hva er grunnen til at du monterte de så høyt?

kan du legge ut er profil bilde slik at en kan se hvordan det ser ut fra siden?

Profilbilde av lysbar montert i fronten av Leafen finner du her: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1669515/IMG_0989.jpg

#5
Elektriske utfordringer / Sv: LED tåkelys og Xenon fjernlys
tirsdag 22. oktober 2013, klokken 08:55
Sitat fra: leaf-newbe på mandag 21. oktober 2013, klokken 23:25
Sitat fra: KennyLeaf på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:34

Har i tillegg en LED lys-bar montert mellom skilt og ladeluke, koblet mot fjernlys. Til sammen gir dette et fantastisk fjernlys på Leafen.

Ser sånn ut: (last ned bilde her: https://db.tt/VNSCB5zE)

http://www.ekstralys.no/products/10srseriesdrivingspecter

hva er grunnen til at du monterte de så høyt?

kan du legge ut er profil bilde slik at en kan se hvordan det ser ut fra siden?

Monterte så høyt for å få lysene til å kaste lenger. Kan også monteres under skilte, noe som sikkert blir estetisk penere (ikke så "harry" - kan du si). Montering over skiltet med litt lavere festebraketter enn de jeg benyttet, er også mulig (to typer braketter følger med) Men min prøving og feiling tilsier at dess høyere montering, jo bedre effekt/rekkevidde blir det. Men takmontering... nei, der er vi over grensen  :P

Skal legge ut bilde "i profil" når jeg har anledning.
#7
Elektriske utfordringer / Sv: LED tåkelys og Xenon fjernlys
tirsdag 22. oktober 2013, klokken 08:48
Sitat fra: RuneW på mandag 21. oktober 2013, klokken 15:34
Sitat fra: TorC på mandag 21. oktober 2013, klokken 15:17
Problemet med "Reodor Felgen"-løsninger med Xenon (alle andre lyskilder) er at reflektoren i lampen har en spredning som er tilpasset den orginale lyskilden. Men slike jallaløsninger kan man få veldig godt opplyste trær og busker, men ikke nødvendigvis bedre lys i veibanen. Dette kan gjøre at du selv blir "blendet" og dårlig nattesyn.

+1

Jeg har et slikt kit og lyset ble helt ubrukelig pga at reflektoren ikke er tilpasset plasseringen til selve lyskilden. Som sagt over her: Mye lys, men på feil sted. Mange er fornøyde med en XENON-kit'ene sine, men jeg mistenker at de blir lurt av at alt i nærheten ser mye lysere ut.

Lurt og lurt... etter å ha kjørt bil på bekmørke vestlandsveier i 35 år - i alt slags føre og med (nær sagt) alle typer biler - og opp mot 40.000 km/år, har jeg opparbeidet kjøreerfaring nok til påstå at jeg har grunnlag til å fastslå at jeg har fått betydelig bedre lysutbytte (på veibanen i lengde og bredde) etter oppgradering til xenon på fjernlysene til Leafen. Innrømmer at det er noe kantspredning ut over veibanen også, men langs hjorteinfiserte dalstrøk opplever jeg det som pluss. Hver morgen er det hjort i, eller langs veien jeg ferdes. Me xenon oppdager jeg dem de nødvendige 2 sekundene tidligere ... 8).
#8
Elektriske utfordringer / Sv: LED tåkelys og Xenon fjernlys
mandag 21. oktober 2013, klokken 12:34
Sitat fra: emphezis på søndag 20. oktober 2013, klokken 22:59
Hei!

Har forsøkt å søke litt i forumet, men fikk ingen klokkeklare svar...

LED tåkelys
Noen som har funnet ut om det er en plug'n'play LED-pære man kan erstatte det gule tåkelyset i LEAF med? Er vel snakk om en 35W H8-pære originalt, betyr det at den kan erstattes med denne: http://goo.gl/zH2OFu?

Xenon fjernlys
Er det noe Xenon-kit som passer i fjernlys på LEAF? Det er vel snakk om 65W H9-pære originalt. Kan disse pærene passe: http://goo.gl/PjANRF? Med et passende kit...

Noen som vet om en eller begge disse vil føre til kluss mht. canbus? Må det monteres en motstand (som denne: http://goo.gl/myHiaZ) i tillegg?

Når det gjelder LED i tåkelys har jeg prøvd mange forskjellige H8-pærer, men ingen passer fysisk inn i huset (butter imot noe der inne grunnet størrelsen på LED vs. halogen.

Når det gjelder kjørelys-pæren (som sitter i forkant av tåkelyspæren i samme hus (P13)), kan denne fint byttes med LED, slik at auto/DRL/kjørelys får tilpasset farge som LED hovedlys.

Har selv montert et H9-kit 55w Xenon på fjernlysene. Fungerer knall - og gir økt lysutbytte uten noen form for feilmeldinger: http://www.ekstralys.no/products/lumen-prosystem-xenon. Dette er plug and play (men krever at du lager et hull i skrudekselet inn til lampen for gjennomføring av ledninger)
Meget enkelt å bytte tilbake til orginalt ved eventuelle merknader fra uniformert personell/PKK.

Har i tillegg en LED lys-bar montert mellom skilt og ladeluke, koblet mot fjernlys. Til sammen gir dette et fantastisk fjernlys på Leafen.

Ser sånn ut: (Se bilde her: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1669515/leaf_lysbar.jpg)

http://www.ekstralys.no/products/10srseriesdrivingspecter
#9
Carwing / Sv: Hvordan oppdatere navigasjonskartet i Leaf
onsdag 02. oktober 2013, klokken 07:36
iPhone 5 med Navigon-app. Oppdateres jevnlig. Ca. 600 for appen - gratis oppdateringer. Navigasjonen i Leafen er det ikke snakk om å oppdater, selv om den varsler om fotobokser som ble fjernet for seks år siden...
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: LED fjernlys/grøfte lys.
onsdag 02. oktober 2013, klokken 07:30
Sitat fra: bjorn_2390 på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 18:07
Sitat fra: KennyLeaf på mandag 23. september 2013, klokken 07:40
Har prøvd en rekke LED-pærer, men har endet opp med å bruke xenon-look halogenpærer i tåkelysene. Har forøvrig puttet LED i parklys, skiltlys og all interiørbelysning.

Hvor kjøper du LED-pærene? Leste for kort tid siden at det ikke var noen god idé å kjøpe slike pærer hvorsomhelst, men at man burde gå for kvalitet i så måte.
Tips / link ?

LED-pærer til tåkelysene (flere forskjellige utgaver med H11-fatning) har jeg handlet inn ulike steder på Ebay. Ingen av disse har passet i selve lykta, grunnet plass inne i lampehuset (trang - smale halogen er OK, tykkere LED bunner i et eller annet der inne....)

LED til andre lyspunkt på bilen, i hovedsak W5W, er også kjøpt på Ebay. Kvaliteten ser ut til å være ok. Fraktfritt levert i postkassen...: Eksempelvis http://www.ebay.com/itm/2PCS-T10-W5W-194-168-5630-6-SMD-LED-6500K-CANBUS-ERROR-FREE-Bulb-Light-Lamp-12V-/370899158851?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item565b500743&vxp=mtr
#11
Lading / Sv: Sikring av ladekabel
torsdag 26. september 2013, klokken 12:29
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: LED fjernlys/grøfte lys.
mandag 23. september 2013, klokken 07:40
LED på fjernlys er ikke tilrådelig. Du vil få enda dårligere lys enn du får med H9-pæra du har stående der i dag. Dette fordi LED-pærer trenger en helt spesiell reflektor for å kunne kaste lyset rett. Ettermontert LED er best å bruke som DRL (kjørelys på dagtid). Har selv montert et Xenon-kit med 55w pærer på fjernlysene, noe som gir marginalt bedre fjernlys - noen påstår at 35 w xenon gir bedre lys, grunnet bedre spredning - tass i lavere effekt.
Ettermontering av xenon krever at du lager et hull i plastdekselet til lyktehuset (på innsiden selvsagt :-)), for å trekke ekstra ledninger. Er også usikker på hva dette gjør med garanti og den slags.
Når det gjelder LED i tåke-/grøftelysene, er det begrensninger med plass...for LED-pærer er (etter min erfaring) tykkere/større (H11/H9/H8), som gjør at slike pærer ikke får plass i lykthuset. Har prøvd en rekke LED-pærer, men har endet opp med å bruke xenon-look halogenpærer i tåkelysene. Har forøvrig puttet LED i parklys, skiltlys og all interiørbelysning.
#13
Elektriske utfordringer / Sv: Ettermontere setevarmer foran
fredag 30. august 2013, klokken 12:56
Tror det blir dyrt å få ettermontert setevarmere..., uten at jeg egentlig har peiling på hva slikt koster.

Selv kjøpte jeg setevarmere som vist i linken under (i beige - passer utmerket til det lyse Leaf-interiøret).
Putene ble levert i postkassen for under 200 NOK, inkludert frakt - og fungerer aldeles utmerket.

http://www.ebay.com/itm/New-Thickening-Heated-Car-Seat-Heater-Heated-Cushion-Warmer-12V-/181111449295?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item2a2b1566cf&vxp=mtr
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA