Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Palle

#1
Takk for mange gode tilbakemeldinger :)

Her kommer en liten oppdatering og et par nye spørsmål;

Bilen står nå hos Ford, og de mener at DC/DC omformeren ikke virker som den skal. De har ikke fått sjekket HV boksen skikkelig, men funnet at en av sikringene der er røket. De tror denne har røket pga av feil på DC/DC omformeren. De har koblet DC/DC på 140 volt under panseret et eller annet sted ( ikke i HV boksen der den normalt er koblet), og fått den til å lade 12 volt batteriet, men det varte bare en kort stund før ladingen stoppet, selv om de fortsatt er strøm inn på DC/DC.

Er det noen som vet hvordan lading av 12 volt batteriet styres ? Er det DC/DC som måler spenning og selv setter i gang lading når batteriet kommer under 12,2 volt, eller er det en annen enhet som måler og styrer dette ? Er det noen måte å måle seg frem til om DC/DC virker ? Har forstått det slik at eneste feilmelding på diagnoseapparatet sier feil på 12 volt. (Husker ikke eksakt ordlyd).

De har en brukt DC/DC på Ford, som de setter inn for å se om det kan løse problemet, og jeg håper jeg for positivt svar på det i morgen....
#2
Hei, og takk for gode svar  :)

Er det noen som har formening om hvor mye strøm som forbrukes under normal kjøring ? På 10 dager har jeg kjørt tilsammen ca 5-6 timer, for det meste med lys (kjørelys) og radio. Varmearparatet  belaster vel ikke 12 volt batteriet ? Har lest et sted at batteriet er på 24 Ah men jeg har ingen anelse om hvor mye lys, radio, etc. trekker. Vet bare at vi i båten kan ligge i mange dager uten lading og bruke strøm til kjøleskap, toalett, lys, etc. uten å få problemer, men der har vi jo 2 stk større batterier.

Det ser i alle fall ut som jeg må få bilen tilbake til Ford, og det blir en utfordring i seg selv. Nå står den med fronten inn mot en vegg inne i et parkeringshus og 12 volt batteriet er helt tomt. Det skjer ingenting nå jeg virir om tenningen, og gear låsen er aktivert. Er det noen måte å deaktivere denne på uten størm på 12 volt batteriet slik at tauebilen kan få hentet den ? Regner med at minst gearlåsen vil ryke dersom jeg slepper opp på planet på tauebilen ?

Dersom jeg løser panseret, er det da bare å koble en vanlig batterilader på 12 volt batteriet, eller er det spesielle prosedyrer som må følges ? Jeg har også lest at det kan laddes gjennom 12 volts uttaket i bilen. Er det noen som vet hvor en kan få tak i rimelig lader til dette formålet ? Er det forøvrig noen spesielle prosedyrer som må følges ?
#3
Takk for help og nyttig info El rayo.

Dersom det er DC/DC omformeren som er defekt, kan det da ha skjedd i forbindelse med bytte av 12 volts batteri hos Ford for 10 dager siden ? Har lest noen steder at DC/DC er utsatt ved skifte av 12 volt bateriet, men bateriet må i såfall ha holdt seg i denne perioden med daglig bruk uten lading. Høres det rimelig ut ?

Jeg har også tenkt på en annen ting nå i ettertid. De skiftet batteriet mens jeg ventet, og jeg spurte om det var mulig å lade mens de gjorde dette. Jeg fikk ikke noe svar, men jeg mener det var ca10-20 % mer strøm når jeg fikk bilen igjen,  så jeg regner med de på ett eller annet vis har ladet en stund samtidig som de skiftet batteriet. Er dette egentlig mulig ?

Hva kan i tilfelle gjøre at 12 volt batteriet ikke får drivspenning fra traksjonsbatteriet ? Jeg er nokså sikker på at batteripakken ligger på ca 80 %. Jeg laddet noen timer før kjøring i dag, opp til ca 95 %, og da bilen stoppet var den på ca 80 %, som stemmer noenlunde med det jeg har kjørt. Jeg ladet noen timer etterpå og da jeg kom tilbake stod laderen på 100 % med konstant gult lys. Etter et par misslykede startforsøk så datt pila imidlertid ned igjen på ca 80 %, som gjerne tyder på at laddingen ikke var fulført på skikkelig vis.

Jeg har lest om noe som kalles HV boksen, men jeg har ikke skjønt hva det er for noe. Er det samme boksen som i linken du sendte ("Hovedrele defekt Think 99") refereres til som contaktorboksen ?
#4
Jeg kjøpte en Think 2002 modell for ca 5 uker siden. Forrige eier kjøpte bilen ny og hadde kjørt den ca 23450 km da jeg overtok den. Jeg har siden den tid kjørt den ca 1400 km. For ca 2 uker siden var jeg hos en Ford forhandler og skiftet 12 volts bateriet på grunn av alt for hyppig lading. Etter det har det nærmest ikke vært lyd i bilen uten at den har ståt på lading.

I dag fikk jeg meg imidlertid en stor overaskelse. Jeg tok bilen av lading ved 95 %, og da jeg startet bilen fikk jeg opp det gule utropstegnet og  feilmelding "service fault - Service required". Dette har skjedd tidligere men har forsvunnet etter restart av bilen eller lading, så jeg antok dette skyldtes rot med oppstart prosedyren. På vei inn i et garasjeanlegget på et kjøpesenter måtte jeg stoppe pga bilen foran stoppet, men Da jeg skulle kjøre videre var det ingen ting som virket. Jeg forsøkte å sette bilen i parkering og tilbake i drive flere ganger, men ingen ting skjedde. Etterhvert begynte det å lyse på flere lamper, er litt usiker nå hvilken, men tror det kom opp en rød eller gul lampe med et lyn, men finner ikke dette i lista over varsellamper i instruksjonsboka som fulgte bilen. I løpet av første minutet var det også en kø på ca 10 biler bak meg som trode jeg hadde parkert der for moroskyld. Parkeringslåsen var aktivert og jeg fikk den ikke  av ved å sette i Nøytral. Etter litt assistanse fikk jeg koblet på lading noen minuter som hjalp til at jeg fikk bilen i nøytral og dyttet den bort til senteret sin ladestasjon hvor jeg satte bilen på lading. Baterimeteret viste da fortsatt ca 80 % som stemmer godt med kjørelengde. Bilen stod så og ladet til laderen koblet ut på 100 % som normal, men ved forsøk på å starte skjedde akurrat det samme som før. Jeg ble da oppmmerksom på at det var svært lite strøm på 12 volt bateriet. Vindusviskerene beveget seg så vidt og hastigheten varierte når jeg slo lysene av og på. Mens jeg forsøkte å få dette til datt spenningen fra 100 til ca 80 %. Jeg var tilbake til bilen senere i kveld og forsøkte å sette på lading igjen. Jeg sjekket da med en strømmåler at bilen trekte størm (ca 4,7 A), men det gikk bare ca 10-15minutter før lading stoppet og jeg fikk ny feilmeding om ladefeil.

Er det noen her som har gode forklaringer på hva som kan være problemet ? Jeg er taknemlig for alle gode råd.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA