Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MajorBard

#1
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Egen kurs for lading
onsdag 23. november 2016, klokken 07:34
Bruk hodet, ikke hør på generelle advarlser fra bransjen som bare vil suge deg for penger.

Har du en vanlig elbil med en 10A lader og bruker et stikk i garasjen med 16 eller 13A kurs kan du trygt gjøre dette HVIS du ikke har andre store strømforbrukere på samme kurs. Feks Vifteovner, Stekovn, osv

Har du kun 10A kurs, bør du nok oppgradere.

Anbefaler at du lar den laderen som fulgte med stå permanent i den stikken med god avlastning av klumpen og kjøåer en ny lader med 6 10 16 a som du har i bilen.

Jeg har det opplegget og har kjørt 90k km på 3 år
#2
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Optimistisk kjørerute ?
fredag 08. august 2014, klokken 11:44
Jeg har kjørt samme rute uten lading. Det går, men du vil merke rekkeviddeangsten på vei hjem uten lading. Jeg planla i utgangspunktet å lade litt på hurtigladeren på Brennes i Sarp men det så greit ut så jeg bare passerte. Kjørte på Cruise Control på 103 km/t på E-6, men gikk ned til ca 90 når jeg nærmet meg Råde på veien tilbake. Hadde vel ca 12% når jeg var hjemme.

Kjør med fornuftig hastighet og lad med laderen på Nordby mens du handler så skal det ikke være noe problem. (+ du har muligheten med Brennes hvis motet svikter)
#3
Sommeren er definitivt over oss. Så når jeg parkerer for å ta en tur i butikken vil jeg gjerne at klimaanlegget skal gå mens jeg handler sånn at bilen er kjølig etterpå. Jeg finner ikke ut av hvordan man kan stoppe bilen, slå på klima, låse, handle.... Nå må jeg bruke Appen og den er så treig.... Løsninger anyone ?
#4
Lading / Sv: Trenger 16 ampere ladekabel på jobb.
fredag 31. januar 2014, klokken 12:51
Jeg bruker kabelen fra Charge.amps.com. Den er justerbar og er kladdløs. Jeg bruker alltid 16A lading på jobben. Ikke noe problem med varmgang da boksen er ute. Har også brukt den i garasjen, det er ikke mulig å kjenne på kontakten at det er varmgang. Så ta de pessimistene som sier at du ikke kan bruke 16A på 16A kurs med en klype salt.  I tillegg så trekker den bare litt over 15 A fra kontakten i garasjen min. En god rutine er å sjekke kontakten du bruker for varmgang med jevne mellomrom. 
#5
Det ser ut som mange ladepunkter kommer med M3T2 kontakt i stolpen. Slik jeg forstår det er da stolpen intelligent og snakker med bilen (tar over funksjonen til kladden).

En slik kabel kan lade en ny Nissan Leaf med 6 kw lader med 32A. Er dette riktig ?

Kabelen er da dum, ikke noe elektronikk, og skulle da være rimelig i pris. Hvor kan man få kjøpt den ?

Er dette en slik kabel ?
http://www.gronnbil.no/getfile.php/BILDER/Gr%F8nn%20Bil%20Fortum%20Sarpsborg.JPG%20%28fullwidth%29.jpg
#6
DRIFTSBATTERI / Sv: Strategi for bruk av batteri
tirsdag 08. oktober 2013, klokken 08:28
Det kan se ut som det er mer skadelig for batteriet å bruke/lade ut lavere enn 20% enn det er å lade mer enn 80%. Jeg har ikke overanalysert dette, men for de av oss som planlegger å ha bilen lenge betyr det i praksis at vi kun har 60% kapasitet tilgjengelig (80-20). Siden jeg bruker ca 70% en vei til jobb på høsten ser det ikke så lyst ut til vinteren som jeg hadde håpet. Range extender neste ?

#7
Uansett bør den som lader enten holde seg i nærheten, legge igjen mobilnummer eller på et eller annet vis angi hvor mye som er målet for ladingen. Regelen burde være at du ikke hurtiglader mer enn du trenger for å nå dit du skal. Du eier ikke hurtigladestasjonen fordi du kom 5 min før nestemann.
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Importere en "vrak-LEAF". Innspill ønskes...
mandag 07. oktober 2013, klokken 13:27
Det høres ut som er veldig artig prosjekt. Den kunnskapen du kan få ved å demontere hele greia vil kunne være mer verd enn "tapet" på å selge deler. Og hvis batteripakka er brukbar - gull. Jeg har i allefall sansen for slike ville prosjekter. Så hvis du har plass og tid, dr.. i penga.
#9
DRIFTSBATTERI / Sv: Strategi for bruk av batteri
onsdag 02. oktober 2013, klokken 14:57
End timer er fullstendig ubrukelig, det er ferdigladet lenge før tiden. Så hvis jeg setter lading til 100% på timeren blir bilen 100 % vanskelig å time dette manuellt. Ønsker meg fri instilling av ladenivå og mer nøyaktig ladetimer.

En annen ting. Hvis jeg bruker forvarmer i 10-15 min er batteriet nede på 75% (10A lader hjemme) da blir det ofte bare 5% eller lavere på batteriet når jeg ruller inn til jobb. Spennende......
#10
DRIFTSBATTERI / Strategi for bruk av batteri
onsdag 02. oktober 2013, klokken 14:37
Jeg bruker ca 70-75% av batterikapasiten til jobb.

Hva er best for lang levetid, lade til 80% og bruke til 5% eller lade til 100 og bruke til 25% ???

Jeg setter på lading 16A når jeg kommer på jobb.

#11
Ladeplasser og ladekabler / Ishavskraft ute av drift
fredag 26. juli 2013, klokken 22:58
Ladestasjon ved Marche Rygge Nordgående er ute av drift >:( og det så ikke ut som noen hadde vært der på en stund. Det var første stasjon jeg sjekket i min nye Tekna.
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Vurderer å bestille ny Euro Leaf
fredag 19. juli 2013, klokken 02:55
Hvis du ser for deg å selge bilen brukt om noen år, så ville jeg gått for teknal og sørget for 6.6kw lader ( og det har jeg visst allerede gjort :-) alt annet øker din risiko for å sitte igjen med en teknisk irrelevant bil. Nordmenn er utstyrsgale, sånn gjennomsnittlig.
#13
Rust / Sv: Understellsbehandling av Leaf
fredag 19. juli 2013, klokken 02:40
Undersiden er dekket av et plastpanel. Kan det være lurt å ta dette av, og gi undersiden et strøk med hammerslagslakk hvis lakken er dårlig under der? På en ny bil vel å merke.
#14
Lading / Sv: 16A Ladekabel
onsdag 17. juli 2013, klokken 19:39
Noen som har info om charge amps leveringstider? Jeg reserverte for mange uker siden, men har ikke hørt noe fra dem.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA