Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - janmb

#1
Model S / Noen andre som opplever manglende 3G i dag?
torsdag 01. desember 2016, klokken 10:26
I dag hadde jeg bare en "dekningsindikator" med strek over isteden for 3g. Fikk ikke bilen på nett etter en reboot heller. Andre som opplever lignende?
#2
Model S / Sv: Software v8.0
tirsdag 25. oktober 2016, klokken 11:32
Sitat fra: Muffinman på mandag 24. oktober 2016, klokken 08:40
Jævlig irriterende når man skal lirke seg litt fram eller tilbake på glatta og trenger sikten ut døra. Disse amerikanerne er totalt paranoide for å bli saksøkt og regner vel med at de er de som får smellen om noen kjører på noe med ei åpen dør.

Definitivt.

I tillegg er det høyst ukomfortabelt at bilen tidvis går i park når den ikke detekterer vekt i førersetet. Noen som aner hva som er øvre km/t for den "featuren"? Håper virkelig ikke den finner på noe slikt i 110 på motorvei....
#3
Model S / Sv: Firmware v8.0
tirsdag 25. oktober 2016, klokken 11:29
Sitat fra: Egil Fonn på fredag 01. juli 2016, klokken 23:09
En bagatell, men fint om de fjerner funksjonen aktivering av hovedlys ved bruk av vinduspusser. Solen skinner og det kommer tre regndråper på frontruten, vinduspusser tar en sveip og hovedlys tennes. Unødvendig med aktivering av full lyssetting pga noen dropper når solen skinner.. Spesielt når det kommer kun tre dråper pr 2 minutt..

Definitivt enig i denne.

Koblingen mellom lys og vindusvisker medfører at jeg svært mye av tiden kjører viskere helt manuelt, selv i lett regnvær.
#4
Sitat fra: Blouberg på mandag 29. februar 2016, klokken 12:26
Denne gjenspeiler vel menigmanns instilling til Elbilgoder:

At de fleste mener elbilgodene er feil kommer jo beviselig av at de opplever det som "urettferdig". Vel, nå er dette en bevisst politikk der elbiler gis fordeler for å oppfordre flere til å velge nettopp det - og da ligger det jo i sakens natur at politikken SKAL være "urettferdig". Det er meningen. Dersom den ikke opplevdes som urimelig av de som forfordeles ville den jo ikke ha den ønskede effekten heller...

Noe de fleste som stemmer i slike polls ikke fatter i det hele tatt. De fokuserer på hvor urimelig det er at jeg må betale og de fandens elbilistsnylterne slipper.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Respekt for skilt og yrkessjåfører.
torsdag 03. mars 2016, klokken 16:27
Sitat fra: pkhamre på onsdag 17. februar 2016, klokken 09:42
Bildet er tatt i det offentlige og har ikke en enkelt person i fokus, det er fullt lovlig for OP å publisere bildet offentlig.

Man sladder skiltnummer når man legger ut slike bilder - enkelt og greit.

Og nei, det er ikke uten videre lov å legge ut bilder hvor personer direkte eller indirekte identifiseres bare fordi det er på offentlig plass.
#6
Model S / Sv: Finn-annonser for Dual-modellene forsvinner?
mandag 02. februar 2015, klokken 09:32
Finner det merkelig dersom finn bevisst fjerner annonser for D.

Kan kanskje forsvares dersom folk annonserer biler til salgs som faktisk ikke er bygget ennå, men at finn skulle håndheve avtalebetingelser hos Tesla virker absurd.

Dessuten er det ingenting i veien for at noen inngår kontrakt om salg på bilen når den leveres. Ergo står reservasjonsholder uendret hos Tesla, så blir bilen overdratt til ny eier samme dag som leveranse.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Lanseringen av P85D var ingen god ide
mandag 02. februar 2015, klokken 09:18
GeirHM,

Nå er det ikke norske, politiske hensyn og interesser som ligger til grunn for markedsstrategien til Elon Musk er jeg redd.

Du har helt åpenbart rett i at Tesla (uansett modell) i sin helhet påvirker støtten for elbilpolitikk her til lands negativt, men kjernen i det problemet heter norsk misunnelseskultur og jantelov, ikke bilene i seg selv.

Det er helt essensielt for utbredelsen av elbiler at rekkevidden blir størst mulig. Foreløpig er det kun Tesla som er i nærheten av å ha løst det. Den er ikke et snev mindre miljøvennlig eller fornuftig å satse på bare fordi bilen i tillegg er fin og rask.

Men ja, misunnelseskulturen er sterk. At f.eks hver bidige diskusjon om elbiler i kollektivfeltet tar utgangspunkt i nettopp Tesla er jo et godt eksempel på det - til tross for at bare hver tiende elbil i kollektivfeltet faktisk er en Tesla...
#8
Sitat fra: Mippen på tirsdag 25. november 2014, klokken 18:33
For det første var det en unge på 10 år som åpnet døren. Det skal mye til for at et barn får skyld i et trafikkuhell. Man skal også som bilfører holde avstand når man passerer andre biler som er parkert og som har stoppet opp tilfelle noe åpner en dør eller finner ut at de skal gå over veien. Siden døren ble dradd av tyder det på at denne føreren har holdt for stor fart og har kjørt for tett opp til bilen. At han ikke har lappen hjelper dessverre ikke på situasjonen.

Helt irrelevant - det er den voksnes ansvar å sikre barn i bil. At det var jentungen som åpnet døra påvirker ikke skyldspørsmålet i noen som helst retning.
#9
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 25. november 2014, klokken 11:14
Det er ikke slik at om han ikke har lappen så har han automatisk skyld.

Korrekt.

Han skal selvsagt straffeforfølges for å ha kjørt uten lappen, men det er en helt separat sak. Men dette påvirker ikke skyldspørsmålet for uhellet - der er det faktiske hendelser, hvilken part som bryter regler/viser uforstand som er sentralt.

Tenk på følgende ekstreme eksempel så blir det ganske opplagt at det må være slik:

Jeg kjører i 150 langs en landevei. Jeg tar igjen, og krasjer inn i bakenden på en bil som holder 30. Føreren av bilen jeg tok igjen viser seg at ikke har førerkort. Skal han ha all skyld for dette uhellet? Tviler på det gitt ;)
#10
Model S / Sv: Fjernlys på TMS
onsdag 26. november 2014, klokken 11:13
Leste på en eller annen interesseside for Xenon konvertering at både D1S og D3S fint skal kunne brukes på Tesla. Spor i festekransen må tilpasses i begge fall, og man må selvsagt ha riktig ballast og kabel til den pæra du velger. Anbefaler derfor å kjøpe komplett kit isteden for å matche dette selv.
#11
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 18. november 2014, klokken 14:24
"Tesla trekkes frem i sak om at mange nyere biler med kraftige stolper er trafikkfarlige på grunn av stor blindsone."

Det synes jeg faktisk er helt greit - fordi det er en helt ærlig sak at blindsone bak A-stolpe er et stort problem på nye biler og Tesla er definitivt blant de verste i den sammenhengen.
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbiler som sniker
tirsdag 18. november 2014, klokken 14:14
Ser ikke hva dette temaet har med elbiler å gjøre. Fossiler sniker da like mye som alle andre - noe jeg forøvrig har full forståelse for.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Skiltforsåelse blant elbileiere
tirsdag 18. november 2014, klokken 14:13
Akkurat dette er en ganske forståelig feil som ikke nødvendigvis har noe som helst med arroganse eller overdrevet ide om at alt skal være tilrettelagt å gjøre.

Elbilister blir i varierende grad lært at man kan kjøre i kollektivfelt, og oversetter dette naturlig nok (men ja, feilaktig) til at "der buss og taxi kan kjøre kan jeg også..."

Med andre ord, en feil det er lett å forstå at folk kan gjøre - som om jeg selvsagt er helt enig i at reglene er helt klare og at det er helt utvilsomt ulovlig for elbiler å kjøre der det er skiltet slik.
#14
Model S / Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.
onsdag 01. oktober 2014, klokken 08:43
Sitat fra: OddB på søndag 17. august 2014, klokken 01:54
mener å ha lest i avisene at politiet setter pris på slike videoer...

Det gjør de helt sikkert, men det er ikke dermed sagt det skal være lovlig å bruke som bevisførsel mot andre. Hvorvidt vi skal ha et samfunn der hver eneste bil er en mobil overvåkingsplatform er et politisk spørsmål og også underlagt menneskerettighetene.

Det er stor forskjell på å bruke dashcam til å renvaske seg selv om man blir involvert i noe, kontra å kunne brukes som bevis mot andre. Selv om det er to sider av samme mynt betyr ikke det at det ene medfører at det andre også er ok.

I tillegg er det et rettssikkerhetsspørsmål i den forstand at slike videoer kan forfalskes. Ergo skal man, om det hadde vært greit på andre måter, være veldig forsiktig med å automatisk tillegge innleverte videoer troverdighet.

Sorry, dette er vel uansett OT her.
#15
Model S / Sv: Fjernlys på TMS
onsdag 01. oktober 2014, klokken 08:17
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 30. september 2014, klokken 18:19
Noen som har gjort dette som orker å ta seg bryet med å oppsummere tråden/prosessen?  :) Tråden er et veldig bra initativ, men den inneholder ekstremt mye krangling om regler og tåkelys vs kurvelys osv..

Jan Bylund has gjort dette og lagt ut bilder av fremgangsmåte. Tror faktisk det er tidligere i denne tråden et eller annet sted.

Det er nokså rett frem, men ja forhjulene må av og det er derfor helt klart en fordel om man får bilen på bukk. Man kan selvsagt bruke jekk, men trives lite med å skru på bil som står på vanlig jekk/garagejekk. Det strøk med en fyr her i Kongsberg tidligere i år som gjorde akkurat det. Nå skal man jo ikke ligge under bilen i akkurat dette tilfellet så her er det vel greiere, men generelt ok å være veldig obs på at en bil som står på jekk medfører ekstrem klemfare.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA