Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elbillie

#1
Elektriske utfordringer / Sv: Dyre Ladekabler...
torsdag 26. september 2013, klokken 18:06
Har akkurat mottatt kabel, kjøpt via Amazon og et firma i USA som heter EVI til kr 2750 pluss toll. Det var lang ventetid for å få kabelen..
Den fungerer ellers helt fint. Jeg har ikke testet den på ladestolper v ikea o.l, kun i garasjen på 16a kurs. Den måles til å trekke i gjennomsnitt 15,5A. Selve "elektronikk-klumpen" er svært lett og virker nesten litt " billig ", men ved nærmete ettertanke, så var den jo også billig :-)
#2
Jeg fikk denne fra Nissan;
#3
Begriper ikke hvordan dere får til slike distanser på en lading...

Er det slik at jeg kan forvente bedre effekt etter hvert?

Jeg kjørte fra hytta på Hitra i dag- til orkanger  ca 88km. Hadde da 55km videre hjem- og la meg i 70.  Batterivarsel kom på Klett- og streker, samt ekstravarsel kom i moholtlia da jeg fortsatt hadde ca 18km hjem. Måtte ta 10min hurtiglading på Lade for å være sikker på å komme meg hjem.

Jeg kjører relativt sakte, aldri over 80 i eco, saktere i motbakker og samler trær på instrumentpanelet :)

Så igjen.. Jeg er imponert over hva dere får til!
#4
Kjøreruter i Trøndelag / Sv: Trondheim - Hitra
torsdag 25. juli 2013, klokken 20:30
Fylte opp Leaf'ens bagasjerom og litt til i baksetet før vi satte kursen fra Saksvik mot Orkanger og summet gratis forbi landeveisrøverne, eller bomstasjonene som noen kaller de.. Der søkte vi etter en hurtigladestasjon, men den var ikke oppdatert ift merking som hurtigladestasjon på systemet i bilen. Med litt internettsøk, så fant vi likevel laderen på parkeringsplassen ved Rema. 35 minutter lading etter 65km - og deretter en gang til i 20 minutter.... ( hurtigladerne til EV lader ikke til 100% uten "topping"? )

Kjørte spent videre i eco-modus med lett pedal. På toppen av Hitratunnelen sto det 71km rekkevidde, i bunnen sto det 84- og på Hitrasiden var verdien 58. Det var dermed godt med kraft for å kjøre de siste kilometerne til Hestvika.  :)
#5
Beklager, men jeg så ikke på snittforbruket. Turen var uten bruk av AC, to personer i bilen uten annen last.
#6
Euroleaf Tekna, maksimalt gode forhold uten AC i eco D. Oppnådde 138km før det var tomt for kraft.
#7
Ny Tekna;
Med reklamert 199km rekkevidde, regnet jeg med å få ut minst 160 - 170 km med blandet sommerkjøring...

Jeg var også ute på rekkeviddetest i går- og kjørte i D/eco, hovedsaklig i 70, med korte strekk opp i 80 og 90. Jeg mener selv at kjøringen både jevn og forsiktig. Ingen vind, få bakker tilsier også at forholdene var ideelle.
Etter at det første varselet ift batterikapasitet kom, så kjørte jeg ytterligere nesten 20 kilometer før "last warning" kom opp. Da var jeg heldigvis kun et par km hjemmefra.

#9
Lading / Sv: 16A Ladekabel
onsdag 24. juli 2013, klokken 06:40
Takk for viktig presisering ift prosedyre for lading  :)
#10
Lading / Sv: 16A Ladekabel
onsdag 24. juli 2013, klokken 00:17
Takk for interessen og tips rundt kabelen som jeg har bestilt  :)

Hovedregel slik jeg er fortalt- og gjør, er jo alltid å bryte strøm fra primærkontakt FØR man tar ut kontakt fra kjøretøyet - det står også forøvrig i linken du henviser til.., så akkurat på det punktet er jeg ikke bekymret :-)
#11
Kjøreruter i Trøndelag / Trondheim - Hitra
onsdag 24. juli 2013, klokken 00:10
Har akkurat fått ny euro-Leaf og planlegger så smått en prøvetur til hytta på Hitra. Jeg bor ved bygrensen til Trondheim- i Malvik og ser at det er en operativ ladestasjon på orkanger, men.. har noen kjørt strekningen med elbil for "oss vanlige" ( ikke Tesla- som er utenfor mitt budsjett.. )
#12
Lade hjemme / Sv: Bosch, 16A hjemmelaeboks 2600,-
tirsdag 23. juli 2013, klokken 23:52
Jeg savner også en 16A lader for å få litt ekstra når jeg er i byen, på kino eller når jeg må en runde på Ikea... Eller på tur der jeg måtte ha behov for noen ekstra kilometer for å nå fram til neste hurtiglader. Med den medfølgende 10A kabelen tar dette uforholdsmessig lang tid å få over til bilen?

Prisene på kablene virker svært høye ift hva dette faktisk er- men med stor etterspørsel, så blir prisen gjerne deretter. Det planlegges overgang til mode3 type2, først i Oslo, deretter muligens videre i landet og disse kablene er betydelig rimeligere.

Inntil dette er på plass, så vurderer jeg å kjøpe kabel via EVI i usa. Pris med porto og toll ser ut til å komme på rundt 3300.- for en 16A med "vanlig" kabel.

http://www.amazon.com/dp/B00DUE721I/ref=pe_385040_30332200_pe_309540_26725410_item


Jeg tar gjerne i mot tips om alternativer.

Elbilamatør
#13
Lading / Sv: 16A Ladekabel
tirsdag 23. juli 2013, klokken 23:04
Har nå fått tilbakemelding fra EVI der kabelen ble bestilt. Jeg har også funnet at denne leverandøren er på mange sosiale media- der jeg har sett litt nærmere på sakene. Jeg ble bedt om å bekrefte at kabelen skulle brukes på norske kontakter/elsystem med begrunnelse i tilpasning til dette. Jeg opplvde denne henvendelsen positivt og ser fram til å holde forumet oppdatert så snart jeg har prøvd laderen/kabelen  :)

Linker;


https://twitter.com/EVInstitute
https://www.facebook.com/pages/Electric-Vehicle-Institute/130473477023194
http://instagram.com/ev_institute
#14
Lading / Sv: 16A Ladekabel
tirsdag 23. juli 2013, klokken 07:31
Etter hvert som vi får mer erfaring fra lading i vår ladekrets, og når ladestasjonene kanskje blir oppgradert er det uansett godt å ha en 16A kabel/lader. Det er helt riktig at man må tenke seg om før man setter kontakten sin inn i uttak med ukjent eller usikker kapasitet, men jeg gleder meg uansett til å kunne dra på besøk til venner og familie som har eksempelvis garasjeuttak som lett tåler 16A belastning ( mange har også 3-fas med overgang til 1-fas ) i de timene som jeg er på besøk. Er jeg usikker- så bruker jeg bare den originale 10A som følger med Leafen.
#15
Lading / Sv: 16A Ladekabel
mandag 22. juli 2013, klokken 23:24
Da har jeg lagt inn bestilling på denne kabelen. Alt i alt ble det 2700.- pluss evt toll/mva på ca 500 pluss et gebyr på 150.- men fortsatt langt under de kunstig høye prisene som det opereres med ellers. Jeg tror at prisene vil falle i løpet av året som kommer, siden flere med loddebolt og litt tid til overs vil montere sammen ladere som møter våre elbilers behov. Den neste kabelen jeg vil kjøpe er mode3 type2 som trolig blir den gjeldende standard for ofdentlige ladepunkt om 18-24 mnd.

Linken er; http://www.amazon.com/Plug--Charger-Portable-Cord-Europe/dp/B00DUE721I/ref=sr_1_2?s=automotive&ie=UTF8&qid=1374527779&sr=1-2
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA