Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Anders Heibø

#1
Model S / Sv: Ny hardware suite på gang?
fredag 04. august 2017, klokken 11:36
Mulig innvendig kamera kan være noe tilsvarende Cadillac sitt system for å sjekke om føreren følger med. Holde i rattet kan man gjøre selv om man ser til de i baksetet...
#2
Model S / Sv: Tesla Model S Firmware ønskeliste SAMLET
fredag 14. juli 2017, klokken 22:10
Trykk og hold (2sek) på touchskjerm for å få opp flere valg. F.eks trykk og hold for å lagre posisjon for heving av luftfjæring, vanlig trykk gjentar ikke heving på posisjon. Det hadde også vært kjekt å få opp valget mellom unlock og unfold når man velger "Driver door unlock". Hadde vært en nyttig funksjon å bare åpne håndtaket på førerdøren men ha mulighet for å trykke for å åpne de andre. Nå er funksjonen ubrukelig (i Norge) når man en sjelden gang skal ha med seg folk da man må finne nøkkelen for å få åpnet de andre dørene. Skjønner at den er genial i USA men i Norge er det få fremmede som plutselig hopper inn i bilen på parkeringsplassen.

Da er det bare å gå igjennom hele controls/settings og legge til funksjonalitet.

Det bør også være mulig å få Homelink til å bare vise gjeldende plassering når den dukker opp automatisk. Bil nr 2 skal sjeldent inn i garasjen men lista blokkerer halve ryggekameraet.
#3
Model S / Sv: Tesla Model S for barn - noen erfaringer?
torsdag 11. mai 2017, klokken 20:32
Er flere som har kjøpt denne. Jeg syntes det var litt for mye oppmerksomhet å kjøre rundt i TMS september 13, men denne tar kaka. ALLE snur seg og mange kommenterer, mens jeg småløper etter guttungen på snart 3 år.

2 hastigheter: 1 rolig gange og 1 der man må småjogge litt for å holde følge. Mangler den midt i mellom for rask gange...
Plast dekk: Min største bekymring, men det går forholdsvis greit. Fordelen er at det er lett å høre den, men ulempen er at det er litt vanskelig å høre andre biler komme bakfra. (30 sone med mye fartsdumper). Det er noe begrensning på hvor bratte bakker bilen kommer seg opp på grus/grass.

Kjøring til lokalbutikken for brød (og is) er genialt. Er grei plass fremme i frunken. Det følger med en liten plugg til der hvor ladekabelen plugges i, som fungerer som en startsperre slik at andre unger ikke kan sette seg oppi og kjøre avgårde. Denne er veldig lett å rote bort dessverre...

Den har overraskende mye leketid før batteriet må lades. Ofte ute 2-3 ganger før batteriet har falt fra 5 til 3 streker. Jeg pleier å ta batteriet inn for å lade det, selv om det er mulig å koble ladekabelen i bilen. Er samme plugg på undersiden av batteriet for lading.

Det er en absolutt fordel å kunne kjøre til en åpen plass, der de kan leke seg fritt i høy hastighet. Da er det raskt nok til at guttungen på 9 synes det er tipp topp også.

Jeg ville ikke ventet på facelift, men hvis det er viktig kan du sende epost og høre om det kommer. Tviler på at det er prioritert.
#4
Model S / Sv: Lydoppløysning begrensning med lydpakke
fredag 28. april 2017, klokken 09:57
Tipper at dac'n støtter 192 og at det ikke er snakk om nedsampling til 96 eller 48kHz. Noe høyere ville jeg ikke forventet i og med at den heller ikke har støtte for dsd formatet.

Lydsystemet er helt ok. De har valgt en klasse A/B forsterker og det er ganske imponerende med tanke på at en klasse D ville brukt mindre strøm. Hører du mye klassisk burde du kanskje beholde den fremfor å bytte til en kraftigere klasse D amp. Jeg har selv tenkt tanken på å oppgradere til Light Harmonic pakka, men da må jeg ha mulighet til å bytte amp selv frem og tilbake for å høre hvilken jeg liker best av Tesla sin og Light Harmonic sin. Personlig er jeg ikke fan av klasse D så dette er selvsagt min skepsis.

Jeg er usikker på hvor mye som har bedret seg på facelift bilene men pre-facelift har du nok mye å hente på lyddemping. Er en del resonanser i dørene som skal bli bedre. Har selv ikke kommet så langt, men heller målt anlegget og laget en eq for å flate ut frekvens responsen. Det er en litt omfattende operasjon der jeg må behandle filene med den eq'n før jeg legger de på minnepenn i bilen. For meg er det verdt strevet da jeg har software for batch prosessering. Låter ganske bra nå!

Sondre hos Bilkomponenter har Tesla selv og sitter inne med mye kompetanse på det området. Han har kanskje mest erfaring med lyddemping også:
https://www.bilkomponenter.no/products/light-harmonic-premium-audio-system-til-tesla-model-s-multra-hifi
#5
Lading av Tesla / Sv: Koble om Salto boks til 2fas+N på 230V
lørdag 25. mars 2017, klokken 22:41
Sitat fra: Robert Sund på lørdag 25. mars 2017, klokken 20:28
2 fase er det kun Tesla som kan trekke og med Tesla er det ikke ett problem da den trekker rett strømstyrke på N.
Men 1 fase oppstår ikke problemet, og det går like mye strøm i begge lederne.
3 fase 230V IT (eller TT) er det ingen elbiler som trekker, og det ville heller ikke laget problemer, da det ville gitt identisk trekk i alle lederne.

Dette skal være en helt trygg måte å koble på, også ved bruk av 16A kabel.
Jeg skulle likt å finne en elektriker som sier det du sier slik at jeg kunne fått koblet om Saltoboksen :-D
#6
Lading av Tesla / Sv: Koble om Salto boks til 2fas+N på 230V
lørdag 25. mars 2017, klokken 18:20
Roten av 3 såklart ja :-)

Tesla sin veggboks er kanskje veien å gå selv om det hadde vært kjekt å slippe den ekstra utgiften. I utgangspunktet ville det ikke vært store forskjell for meg på lading av Teslaen men tviler på at jeg får elektrikeren til å koble opp siste fasen på Saltoboksen.

Men hadde vært kjekt å prøve :-/
#7
Jeg har bestandig kjørt på auto. Syntes bilen av og til er for seint ute med å sette i resirkulasjon, men stort sett fungerer dette greit. Merker det godt hvis jeg havner bak en polsk kassebil der de første sekundene får komme rett inn i kupeen, men etter det ligger den på resirkulering. ?
#8
Lading av Tesla / Sv: Koble om Salto boks til 2fas+N på 230V
fredag 24. mars 2017, klokken 13:02
Takk Lars!

Da har jeg fått grundig og opplysende svar om hvorfor ikke Salto anbefaler denne løsningen.

For å utdype er det snakk om å koble L1+L2+L3 230v. Når boksen er satt til 16A vil den trekke 16 x Roten av 2 fra lederen koblet til N. Elektriker har lagt opp 32A trefas hele veien ut fra sikringsskap så det er ikke problemet, men i og med at jeg har løs kabel, kan hvem som helst komme og koble til 16A kabel for å lade sin bil. Pilot signalet fra boksen sier 16A men den ene fasen vil da levere mer og faren for brann oppstår ganske raskt.

Ett annet problem som også kan oppstå på Tesla sin Wall connector, er hvis intern kabling i bilen kun er beregnet for 16A og bilen trekker mer på den ene fasen. Det er nok derfor Tesla har sikret seg mot at 3fas på 230V kun kan benyttes på Tesla sine biler.

Så det skal altså gå helt fint, men blir en papirbunke der elektriker fraskriver seg ansvaret for feil bruk...
#9
Lading av Tesla / Koble om Salto boks til 2fas+N på 230V
onsdag 22. mars 2017, klokken 21:15
Jeg skulle gjerne fått koblet om Saltoboksen jeg har fra lasket 1fas til 2fas+N på 230V.

Utifra tråden her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27718.0.html har jeg skjønt at det går fint, men noe Salto ikke gjør selv. Har spurt flere firma som installerer for Salto i Bergensområdet uten å finne noen som vet hvordan dette skal gjøres. Elektrikern min ville ikke gjøre dette uten veiledning fra en som kunne dette.

Er det noen her som kan hjelpe meg med en beskrivelse? For meg ser det ut som at lasken på L1 skal vekk og L2 skal kobles inn på det andre "L1" merket som er plassert ved siden av "N".? Hva med lasken på N?



#10
Model S / Sv: PROSJEKT: Tesla P85+
søndag 26. februar 2017, klokken 13:35
Sitat fra: snd på lørdag 25. februar 2017, klokken 16:27
Sitat fra: Anders Heibø på lørdag 25. februar 2017, klokken 15:09
Regner med det er staggered felger du har fått med + pakka? 9" bredde på felgene bak.. Var en som var interessert i å kjøpe mine for bruk som vinterfelger, men vi fant ingen 265/35 R21 vinterdekk til salgs. Staggered felger ligger litt høyere priset enn de der alle 4 er 8,5" bredde, så hvis du vil ha ett sett "original" felg taper du ikke noe på å selge de du har og kjøpe noen med 245/35 R21 hele veien rundt.

Det er unødvendig da 245/35 egentlig passer bedre med 9".

http://www.tyresizecalculator.com/charts/tire-width-for-a-wheel-rim-size-chart

Ooo :-) Kjekt å vite. Takk!
#11
Model S / Sv: PROSJEKT: Tesla P85+
lørdag 25. februar 2017, klokken 15:09
Regner med det er staggered felger du har fått med + pakka? 9" bredde på felgene bak.. Var en som var interessert i å kjøpe mine for bruk som vinterfelger, men vi fant ingen 265/35 R21 vinterdekk til salgs. Staggered felger ligger litt høyere priset enn de der alle 4 er 8,5" bredde, så hvis du vil ha ett sett "original" felg taper du ikke noe på å selge de du har og kjøpe noen med 245/35 R21 hele veien rundt.
#12
Model S / Sv: Mind-control neste steg i Tesla?
tirsdag 22. november 2016, klokken 13:06
Ikke særlig smart hvis bilen kjører i den retningen du ser. Blir fort en drastisk økning i påkjørsler av vakre kvinner langs veiene.
#13
Model S / Sv: Bilvask vinterstid
torsdag 10. november 2016, klokken 18:42
Vasker hjemme i garasjen. Må bare passe på å koste vekk vannet på utsiden etterpå slik at det ikke blir skøytebane full size skøytebane utenfor. Sånn sett er det nok fordel å kjøre i en vaskehall... Spyl godt av slik at du får vekk skitten. Jeg utfører håndvask maks 1 gang i mnd vinterstid. Skinne kan den gjøre om sommeren.
#14
Model S / Sv: Android-app vil ikke koble til bilen
søndag 16. oktober 2016, klokken 08:08
Jeg opplever at den står og jobber på den røde skjermen i uendelig tid hvis jeg åpner appen når koblet til WiFi hjemme. Må skru av WiFi, åpne appen, og så skru på WiFi igjen.

Før måtte jeg trykke tilbake for å lukke appen for at den fortsatt skulle virke neste gang jeg åpnet appen, men nå i senere tid må jeg trykke midtknappen (sirkel) for å ha programmet i bakgrunnen. Da funker det med WiFi...
#15
Model S / Sv: Retrofit av autopilot
lørdag 01. oktober 2016, klokken 21:09
Radaren har vel vært ganske lite brukt frem til de nå slipper 8.0 Men nå med oppgraderte drivere etc så virker det som at Tesla bruker radar slik kun Reodor Felgen kunne. Vanskelig å lese ut fra pressemeldinger men for meg virket det som at Radar nå er hovedenheten i AP pakka.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA