Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - OddB

#1
Model S / Sv: Bytte av Drive Unit - hva får du?
onsdag 14. desember 2016, klokken 16:42
Fikk Q for over ett år siden så det kan stemme..
#2
Model S / Sv: Del dine Equalizer-innstillinger
søndag 29. mai 2016, klokken 16:55
Har en lånebil  (90D) med lydpakke  og den ligner ikke en gang på  lydpakka i min "klassiske" 85 fra 2014. Den mangler MYE dybde i bassen. Må legge på 4-5 ekstra i bassen og får enda ikke fram de dypeste tonene.... pussig

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

#3
Model S / Sv: Har Model S priset seg ut av markedet?
søndag 17. april 2016, klokken 22:34
Dyrt har det blitt pga kursen, men kjører du mye og har tenkt å beholde bilen lenge  trenger ikke totalregnskapet å bli så ille  sammenlignet  med en fossilbil  til halve  prisen. ..

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

#4
Model S / Sv: CO2-kalkyle TMS vs fossil - Excel
torsdag 07. april 2016, klokken 22:13
Sitat fra: Trond.Strom på torsdag 07. april 2016, klokken 15:54
Det finnes ingen tall på hvor grønn strømmen i Norge er, men i et normalår produserer vi ca. 130TWh vannkraft og forbruker rett i underkant av dette. Så basert på det kan man si at 100% av strømmen i Norge i et normalår er vannkraft.

Når det gjelder opprinnelse garantier er disse et finansielt instrument for å støtte produsenter av fornybar energi. Personlig mener jeg ikke man kan si at man har mer eller mindre fornybar strøm basert på disse.

Den eneste direkte måten å redusere sitt CO2 fotavtrykk er ved å kjøpe CO2 kvoter og kansellere disse. Dett vil føre til mindre CO2 kvoter i omløp og dermed på sikt lavere utslipp.

Dette er et omdiskutert tema og jeg vil tro du finner like mange meninger som du finner mennesker å diskutere med.
Kjøper du strøm med opprinnelsesgaranti er fotavtrykket 3 g CO2/kWh.... Dvs mer utslipp fra produksjonen av en McD cheeseburger enn en ferietur  i en Tesla.
#5
Model S / Sv: CO2-kalkyle TMS vs fossil - Excel
torsdag 07. april 2016, klokken 01:40
Sitat fra: Thomas N på onsdag 06. april 2016, klokken 23:09
Noen som vil ta opp denne?!
En kompis av meg påstår at pga tms er laget av aluminium, så er den mer forurensende enn hans Nissan skyline. Påstanden er da at utvinning av aluminium er så forbanna miljøfiendtlig. Stemmer dette?!

Hva sier man til slike ice mennesker?
Mener det er norske SAPA  som leverer til Tesla. Fordelen med aluminium  er at det er lett resirkulerbart.  Krever bare 5% av den opprinnelige  energien.
http://www.sapagroup.com/upload/Sustainability/Sapa%20Sustainability%20Report%202014%20Interactive_v2.pdf
#6
Dette  handler om ubegrunnet frykt  og inkompetanse.
Dette kan utvikle seg til å bli meget alvorlig.
Dårlig brannsikkerhet  og inkompetanse  hos brannvesen  løses ved å kaste ut LADENDE elbiler. Hvilket grunnlag  har de for å tillate elbil parkering over hodet ? Setter en brennene nabobil fyr på en elbil, og brannvesenet  ikke tør slokke pga  strømredsel, er vel konsekvensene  like store som om en bil som står  med kabel plugget i begynner å brenne av seg selv ??
Jeg tror den beste måten å angripe dette på er å forlange at parkeringshus  brannsikres etter gjeldene  normer, at brannvesen oppdateres  på slokkemetoder og at elbilenes brannfare  ses opp mot resten av bilparken.
Nå er det mange halvsannheter og misforståelser  ute å går... ikke bra.
#7
Model S / Sv: Osbourn effekt ved lansering av model3?
onsdag 02. mars 2016, klokken 11:43
Alle vet at det kommer en ny hw - pakke for AP 2.0 ganske snart... men det hindret jo ikke folk å selge gammelbilen og kjøpe en med AP 1.0
#8
Model S / Sv: Systemer nede etter software oppdatering
onsdag 02. mars 2016, klokken 11:40
Resatt  den lille skjermen og?
(Knappene over skrollehjulene )
#9
Lading av Tesla / Sv: Kjøpe eller ikke kjøpe Type 2 ladekabel
fredag 19. februar 2016, klokken 19:33
Her er de 22kW-laderne medlemmene i klubben har spleiset på..

http://www.tocn.no/2015/09/hvor-finner-man-ladefondsladere/
#10
Model S / Sv: Hvor mange kWh tilgjengelig på batteriet
søndag 03. januar 2016, klokken 23:05
Hos meg nådde jeg 100% ved 403V 43A
som tilsvarer en cellespenning på 4.20 V
0% var 3.6V

https://docs.google.com/spreadsheets/d/12UmBgy5Ali48d6fwfMCQ9iftC2SukYjYWFfpCSBS96E/edit#gid=0
#11
Model S / Sv: Hvor mange kWh tilgjengelig på batteriet
søndag 03. januar 2016, klokken 21:30
Her er mine notater fra en 0-100 lading på Superlader


https://docs.google.com/spreadsheets/d/12UmBgy5Ali48d6fwfMCQ9iftC2SukYjYWFfpCSBS96E/edit#gid=0


Fikk ut 72,4 kWh etter å ha kjørt det ned til 0 igjen..
#12
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 02. januar 2016, klokken 01:17
Sitat fra: OddB på lørdag 02. januar 2016, klokken 01:08Trodde først det var battericeller... men når de brenner er det mer som et kontinuerlig fyrverkeri/kinaputter... her er det et stort smell som går opp- og bakover... Noe i bagasjen ??
Stopcrazyapp på TMC tror jeg fant kilden til smellet -  gassylinderen på bagasjeluka. Sånn kan det se ut:



Ja det kan stemme , ser helt likt ut :D   Regner med at hvis batteriet hadde tatt fyr ville noen ha filmet DET fyrverkeriet... Når det ikke har dukket opp noen slike filmer, og når dørken ser ganske hel ut KAN det tyde på at batteriet kanskje har overlevd ??!
#13
Sitat fra: Lokführer på fredag 01. januar 2016, klokken 21:21
Sitat fra: bruisepristine på fredag 01. januar 2016, klokken 21:06
Sitat fra: bjoris på fredag 01. januar 2016, klokken 19:18
Tydelig at batteriet ikke har brent mtp "fyrverkeriet" som oppstår da ikke er rapportert noe sted.

Tydelig "fyrverkeri" i videoen i denne artikkelen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/aust-agder-tesla-tok-fyr-under-lading/a/23588772/
Garantert bare bakdekket som poppet.
Trodde først det var battericeller... men når de brenner er det mer som et kontinuerlig fyrverkeri/kinaputter... her er det et stort smell som går opp- og bakover... Noe i bagasjen ??
#14
Fredeng i Karasjok er i ferd med å sette opp to 22kW Type 2 fra ladefondet til TOCN.. 
Kjenner dere flere steder i Finnmark som har mulighet til å sette slike ladere (godt med strøm /400V) så gi meg beskjed.
#15
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 01. januar 2016, klokken 22:31
https://www.teslamotors.com/sites/default/files/pdfs/en_EU/2015_Dual_Motor_Model_S_Emergency_Response_Guide.pdf?1505

Det er mye mulig, men hvordan vet han at de hadde tilgang på masse vann der og at hovedbatteriet ikke var brannårsaken? og innen rimelig tid for å være etterpåklok? :P Unødvendig å satse noe som helst når bilen kan stå å brenne uten å skade folk og Tesla skriver at det er noe man bør vurdere.

Dette skriver Tesla selv.

SitatIf the high voltage battery becomes involved in fire or is bent,
twisted, damaged, or breached in any way, or if you suspect that
the battery is heating, use large amounts of water to cool the
battery. DO NOT extinguish fire with a small amount of water.
Always establish or request an additional water supply.
Battery fires can take up to 24 hours to fully extinguish. Consider
allowing the vehicle to burn while protecting exposures.
Use a thermal imaging camera to ensure the high voltage battery
is completely cooled before leaving the incident. If a thermal
imaging camera is not available, you must monitor the battery for
re-ignition. Smoke indicates that the battery is still heating. Do not
release the vehicle to second responders until there has been no
sign of smoke from the battery for at least one hour.
Always advise second responders (law enforcement, tow
personnel) that there is a risk of the battery re-igniting. After a
Model S has been involved in a submersion, fi re, or a collision that
has compromised the high voltage battery, alway


Det er ikke ment som noe dirkete mot han, bare så lei av det alltid skal være personer som uttaler seg negativ uansett hva brannmenn eller politiet gjør i en situasjon sett fra hva man vet etterpå ;)

Husk at batteripakken har en kontaktor som slår ut hvis noe skjer..  Så sjansen for at det er tjukt med ledninger med 400V i er liten... 
På de bildene jeg har sett ser det ut som brannen startet inne/bak i bilen. Det kan være i ledningsnettet mellom ladeporten og batteriet,  eller andre steder i kupeen/bagasjerommet... Nå kom tydelgivis brannvesenet ganske sent, men hvis de hadde brukt mye vann ville sjansen for at brannen hadde spredt seg til batteriet blitt mindre, og de ville ha hatt en enklere jobb.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA