Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jafo

#1
Da må nok MMC inn og få Statens vegvesen til å oppdatere den typegodkjenningen også. Gikk rimelig kjapt via Facebook chat for meg.
#2
Er din basert på samme typegodkjenning som min (6055.001/2010)?
#3
På det som hvertfall er tidlig i-Miev har det sneket seg inn 77 i Load Index foran og bak. I følge bilens forakselvekt skulle det vært 72 foran.
Disse bilene med "feil" i vognkortet er godkjent etter typegodkjenning 6055.001/2010

Siden originaldimensjonen til bilen kun kan leveres med max 72 i Load Index og hvis en går opp til 155 fordekk kan få 74 vil det egentlig si at bilens dekk har en mangel i forhold til vognkortet.

Dette skyldes en feil i overføringen av data.
Mitsubishi har nå vært i kontakt med Statens Veivesen som har funnet og rettet feilen.
Data er allerede oppdatert på:
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger

For å få et vognkort med riktig load index, ta kontakt med Statens Veivesen.
Eller bestill direkte på vegvesen.no.


#4
Da har jeg vært på en veldig kjapt levert time på Bilforum, Follo. Bremsene bak er demontert og smurt opp og bremsebåndene har fått slipt kantene.
De hadde ikke fått igjen noen av bilene etter denne behandlingen.
#5
Høres jo ikke helt usannsynlig ut, bare pussig det er begge sider samtidig, rett etter at bilen har vært inne.
Burde ikke bremsene da også hengt på? bremsene slipper umiddelbart etter jeg har sluppet pedalen, uansett fart.
låsingen (i lav fart) skjer så og si umiddelbart bare jeg ser på pedalen.

Min første tanke var en lastventil, men ser ikke helt for meg at mjoffen har noe slikt.

Ser på serviceskjema at bremsebånd ikke ble sjekket, men bremsevesken ble skiftet.

#6
Hadde bilen på Service for litt siden og det ble byttet "no bremsegreier" på tilbakekalling.
Nå er det fruen som stort sett kjører den bilen for tiden, så om det kom ved service eller har sneket seg på senere vet jeg ikke.
Men når jeg bremser i lav fart på våt/glatt vei låser bakhjulene tvert. på tørr vei/i større fart er det ikke så merkbart, men hvis jeg provoserer den med å bremse litt hardt i sving blinker ESP lampa som et forsinket juletre i ekte plast fra Clahsern, så det er ikke bare noe som skjer i lav fart.
Ingen varmegang så bremsene henger ikke på.

Noen som har opplevd noe tilsvarende med sin I-Miev/trilling etter siste tilbakekalling?
#7
Sitat fra: Jafo på onsdag 12. november 2014, klokken 13:03...
Jeg får starte opp kompressoren og fylle litt ekstra. Kan jo være det i tillegg til bedre rekkevidde gir uønskede bivirkninger i form av ustabilitet.
Mer luft ga en veldig merkbar økning av rekkevidde.
Dessverre er rekkevidde ved våt veibane også merkbart dårligere enn de andre dekkene jeg har hatt på bilen.
Som piggfrie dekk flest er de mindre bra på is.
På snø, som det var litt av her i forrige uke synes jeg de fungerte bra.

For the record, så gjelder dette Conti6, piggfrie vinterdekk foran og bak i originaldimensjon.
#8
Opplevde noen slike episoder i fjor vinter, men tolket det som at hvis ESP/Antispinn slo inn, ble regenerering disablet i en 10-20-ish sekunder.

ganske uggent når du kommer inn mot et kryss, slipper gassen, forventer en bremseeffekt, men opplever at bilen triller "lett og ledig"...
#9
Sitat fra: tomrh på onsdag 12. november 2014, klokken 11:13
Sitat fra: Jafo på onsdag 12. november 2014, klokken 10:44
Det har ikke vært mye vind disse dagene, men både norske og utenlandske trailere passeres uten vingling.
Det høres bra ut. Men nå har jo du senk, så mjauen din er noe mer stabil i utgangspunktet. Kan ikke ta observasjonen for god fisk sånn sett.  ;) Så det er mer interessant å høre hvordan stabiliteten er i forhold til sommerdekka?
...
Nå har det jo ikke vært noe vær å snakke om, men senk fjerner ikke alt av disse plutselige kursendringene uansett. Jeg opplever det som at dekkene er bedre enn sommerdekkene. Kan ikke huske en eneste plutselig og uventet kursendring.

Jeg får starte opp kompressoren og fylle litt ekstra. Kan jo være det i tillegg til bedre rekkevidde gir uønskede bivirkninger i form av ustabilitet.
#10
Sitat fra: Jafo på søndag 09. november 2014, klokken 11:10
Kan jo gi en foreløpig rapport etter to korte turer med Conti 6 i orginaldim foran og bak:

Vått føre men lite vind. Conti 6 dekkene er veldig behaglige å kjøre med. Lite støy og lite vingling, utrolig mye mer grep foran enn de gamle vinterdekkene og sommerdekkene. Bak slipper det mer kontrollert, dvs en mer glidende overgang mellom grep og slipp enn de dekkene jeg har kjørt før som ofte bråslipper på begge bakhjulene samtidig.

Har ikke kjørt langt nok til å si noe om rekkevidde og stabilitet ved fising i bilen ved siden av, men førsteinntrykket er at de er behagelige og stabile :)
Da har jeg fått kjørt et par dager med Conti 6

Det har ikke vært mye vind disse dagene, men både norske og utenlandske trailere passeres uten vingling.
Kjørekomforten og veigrep på vått og tørt føre er helt upåklagelig.

Nå er det statistiske materialet litt begrenset (og bruk av varme/AC plutselig blitt daglig samt at kjøremønsteret (og kjørestilen min) er litt "uforutsigbar") men jeg opplever det som at dekkene har høyere rullemotstand enn de andre jeg har kjørt på (sommerdekk og de gamle vinterdekka). Kanskje så mye som en 10% reduksjon i rekkevidde. Kjører forøvrig på det lufttrykket Johs Bjerke leverte hjula med, kan sikkert få litt mer ved å blåse de opp litt ekstra.

Vinteregenskapene er ikke testet da det er lite med snø og is å oppdrive innenfor bilens rekkevidde :)
#11
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Vinterdekk i-miev
søndag 09. november 2014, klokken 11:10
Kan jo gi en foreløpig rapport etter to korte turer med Conti 6 i orginaldim foran og bak:

Vått føre men lite vind. Conti 6 dekkene er veldig behaglige å kjøre med. Lite støy og lite vingling, utrolig mye mer grep foran enn de gamle vinterdekkene og sommerdekkene. Bak slipper det mer kontrollert, dvs en mer glidende overgang mellom grep og slipp enn de dekkene jeg har kjørt før som ofte bråslipper på begge bakhjulene samtidig.

Har ikke kjørt langt nok til å si noe om rekkevidde og stabilitet ved fising i bilen ved siden av, men førsteinntrykket er at de er behagelige og stabile :)
#12
Takker og bukker for research :)
#13
5 KW gir julestemning i garasjen :)

Hva slags inpress/ET er det på de 16" felgene?
Hvor langt ut stakk det? Holdt felgen seg på innsiden av skjermen?

#14
Hvordan passer forresten de 16" felgene du har kjøpt foran?
#15
La inn en edit mens du postet, tomrh.

men ja, det kan se ut som endre dekk på trilling ikke er bare bare, med lovlige øyne (men kan ikke tenke meg at noen noen gang kommer til å si noe på 155 foran).
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA