Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - OlaSpakmo

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.
fredag 09. desember 2016, klokken 15:31
Prøvde for en time siden å lade på Aker Brygge. Helt fullt. Herav 40% innplugget, men ferdigladet. Og om lag 20% som ikke en gang hadde giddet å plugge seg på for å late som de ladet.

Fikk ny idé: La lapp under vindusviskeren på to av de uinnkoblede, sitat;

"Usikker å om hvor lenge du har vært elbilist. Hvis det er kort tid og du ikke er kjent med takt og tone for oppstilling av ladeplasser: Det du har gjort nå, er på linje med å parkere foran bensinpumpa. Jeg kjører videre etter 20 min venting (trenger lading) - den fortvilte damen som kom før meg var såpass tom at hun fortsetter å vente på at du eller en annen snart kommer.
Om du har kjørt elbil lenge og parkerte her fordi du sparer P-avgift: Vedlagte kronestykke er mitt bidrag til en tydeligvis stusselig økonomi. "

Og den tror jeg jeg skal fortsette med!
#2
Kontakt meg via PM.
#3
Sitat fra: Haknys på tirsdag 09. september 2014, klokken 10:47
Det eneste som hjelper når slike saker oppstår er å eskalere, eskalere og eskalere. ...

1. Purringer (alltid høflig og saklig). Be om skriftlig garantier på at problemet blir løst. Bli enige om en dato som er realistisk for produsent. Kan ikke individet svare, be han spørre sin leder.
2. Eskalere til ledelsen.
...
5. Klag inn saken for forbrukerrådet.
6. Kontakt media.

...(Klipp)...
ALLE problemene dere snakkes om kan *ENKELT* løses om man setter ressurser på problemet i en gitt periode.
...(klipp)...

Som prosjektleder av yrke er det mildt frustrerende å se hvor tålmodige dere Tesla-kunder er, og like frustrerende å se at dere tror noe løser seg ved å klage til hverandre. Jeg vurderer fortsatt Tesla, men forventer et produkt som samsvarer med markedsføringen.

Eskalerte tilslutt til toppen i mai, da fikk jeg inn visepresident i Tesla for salg og service i dialogen.

Nok forsøk er gjort fra min side. Er fint mange har gode serviceopplevelser, menf or meg er det irrelevant. Har avtalt møte med advokat nå.
#4
 Alnabru innledningsvis, deretter Skøyen og sist: Grorud.

Som sagt: mye vilje og positivitet fra den enkelte medarbeider, men en informasjonsflyt av det mer utflytende slaget og en organisering som en polsk riksdag...  :o
#5
Kjøretøyet er jeg, etter ett år og 30.000km godt fornøyd med - noen feil og frustrasjoner til tross.
Organisasjonen Tesla og dens kundeoppfølging - min oppfattelse av den startet med "mye entusiasme, men manglende rutiner".
Etter ett år, hvor min rating av kundeoppfølgingen stadig vekk synker, er den snart på nivå med en 13-på-dusinet nettbutikk.

Jeg er lei. Lei av flat læringskurve. Lei av løfter som ikke holdes. Lei av å få høflige beklagelser!

21 sep tok jeg ut bilen.
30 sep sto den "i 7 stein" i KRS. Masse telefoner, der jeg ble satt over til telefoner som var ute av drift, ikke ble ringt opp etc. En dag med plunder og heft, bilen inn på flak til Oslo, jeg med fly. Tok for øvrig mange purremailer før jeg endelig fikk tilbake mine utlegg et halvt år senere. Merket meg at det var n antall ledd man kunne komme i kontakt med, ingen visste "min" historie.

9 okt - forsøk på å utbedre radio samt skader ved utlevering. Som de fleste vet - radioen er "noe tilbake å ønske". Feil avtalt utbedret ikke utbedret. Kia Rio var en vond lånebil å kjøre...

6 nov - nytt forsøk på reparasjoner, deler manglet så kun halvveis gjennom listen. Bilen var inne en knapp uke, bl a fordi den skulle til Drammen. Men det hadde de glemt... Kia Rio er fremdeles en meget dårlig erstatningsbil for en Tesla...

21 jan - diverse skulle utbedres. Mislykket. Manglet delene.

28 apr - diverse skulle repareres. Delvis gjennomført - manglet delene. Men fikk endelig utbedret feilene som var ved utlevering. Ny avtale - presiserte: Sjekk at dere har delene - vil ikke ha en ny delvisutbedring! 

17 juni - diverse, herunder lovet at nå skulle ladingen være OK. Ba om å få det verifisert fysisk på stedet. Garantert av 3 tilstedeværende at det var i orden - ladeeksperten lovet meg med et glis at jeg skulle få en øl om det ikke funket. Har en øl til gode...  :(
Umiddelbart etter: Avtalt å få gjennomført resten de ikke fikk gjennomført den 28 august.

To uker før avtalt service: Forsøker å få kontakt mtp detaljer om servicen. Lettere å få audiens hos paven - etter flere telefoner med brutte løfter om å bli ringt tilbake får jeg endelig på plass detaljene. Presiserer: Vær så vennlig - sjekk at dere har delene - lei av å drive slik!

27 aug, leverer bilen. Presiserer at jeg henter som avtalt kl 17 neste dag. Får ført opp på heftet: Bilen må være fulladet - kunde skal til CPH.
Neste dag: Blir ikke oppringt på status som lovet. Men får en mail som sier de er godt i gang, bange anelser 6 timer før uthenting...  Ringer og presiserer St bilen må være fulladet.
Kl 15 får jeg mail om at de ikke får bilen ferdig fordi de - surprise! - mangler deler...
Rett før 17 ankommer jeg, ser at bilen står skitten, uten serviceaktivitet, halvladet uten pågående lading. Personellet er overrasket over at bilen skal hentes...
Blir lovet å få en time i november og at liste over resterende blir oversendt neste dag.
Neste dag: Får mail om at listen vil bli oversendt i begynnelsen av neste uke. Det er 10 dager siden...
#6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hva er det med elbilfolk?
fredag 13. juni 2014, klokken 13:17
Heng opp en liten lapp til parkererne:-)

"Hei! Elbilist jeg også. I motsetning til deg som ikke lader, trengte jeg tilgang til denne plassen. Veldig surt å se løsningen på mitt ladeproblem oppbrukt uten å bli brukt...
En dag opplever du det samme som meg - om ikke alle elbileiere - deg inkludert  ;) - innfører følgende:
Ladeplasser brukes kun til lading!

Hilsen medbilist (med litt lite strøm og litt praktiske problem med å organisere resten av dagen til familien
:( )

#7
Skal til Sverige og kjøre noen strekk. Med 2 små barn...
400V kontakter finnes i bøtter og spann, men det blir lange stopp med barna om jeg kun kan nytte 16A. Kunne jeg banket inn det dobbelte derimot, så...

Derfor: Om noen har en semiportabel EVSE jeg kan låne/leie blir jeg - og barna! - glade...
#8
Model S / Sv: Lading i Sverige, hva og hvordan...
mandag 03. mars 2014, klokken 19:06
Takk for gode svar, da ble fasiten:

1) Laderen(e) i bilen må ha en "samtalepartner".
2) Det gjøres via en ladestasjon eller via UMCen.
3) UMCen er begrenset til 11 kW dvs på 400V 16A maks inn=55 km.
4) Kan lade på 400V/32A ved å ha en overgang rød 16A (kobles til Teslas røde adapter på UMCen til rød 32A (strømuttaket) - men UMCen vil begrense til 16A inn.
5) For å utnytte 400V/32A når man er på farten må man ha en kabel med en såkalt EMSE (det er den som da blir "samtalepartner" med laderne i bilen).

Så det blir å belage seg på en lenger ladepause når en skal på lenger reisestrekninger hos Söta Bror.
#9
Model S / Sv: Lading i Sverige, hva og hvordan...
mandag 03. mars 2014, klokken 16:20
OK, via UMCen går det altså ikke.

Men finnes det kabelovergang fra Type2-kabel til 400V/32A noested - har skaffet en Type2-kabel?
#10
Model S / Sv: Lading i Sverige, hva og hvordan...
mandag 03. mars 2014, klokken 14:58
Det rare er altså at jeg så den konfigurasjonen i bruk på Alnabru, og der ga det 100+ i ladehastighet.

Det var før jul, og det er derfor jeg lurer på om det er gjort nedjusteringer.
#11
Model S / Lading i Sverige, hva og hvordan...
mandag 03. mars 2014, klokken 14:32
Sverige har mye 400V, rødt adapter er "kjekt å ha"... - tips: sjekk laddanu.se

Men - rødt Tesla-adapter er for 400V/16A, i Sverige finner du også en del 400V/32A. Da er kontakten større.

Med dobbeltlader og bruk av UMC påkoblet rødt adapter: Kan man lage en ledning med 32A stikk til vegg og en 16A til Teslas røde adapter (lages av fagperson!) - og derigjennom få økt ladehastighet?

Tidligere, på Alnabru brukte servicefolket denne muligheten. Men er det gjort noen endringer som gjør at dette ikke lenger går.
#12
Model S / Sv: Finnes godt alternativ til DAB+ i lydpakke?
onsdag 20. november 2013, klokken 12:49
Har meldt inn siden levering at verken FM eller DAB var brukelig. Hatt den innom tidligere, men etter siste runde forrige uke (der jeg purret rundt i en Kia Rio og flere åpenbare og innmelding feil til utleverers forbauselse ikke var fikset...) ble det justert med innlasting av diverse fixer. Mekaniker hadde ikke tro på at disse ville fikse problemene, men at en oppdatering lovet før jul forhåpentligvis skulle. Men - merket absolutt bedring. Og etter oppdatering 5.8 syns jeg det er bra  :)
#13
Model S / Sv: SUDDEN DEATH
mandag 30. september 2013, klokken 20:04
Petersburg, mulig du har masse fritid og kan leve med kombinasjonen av høy sannsynlighet og mange konsekvenser for at ditt transportmiddel plutselig streiker. Hadde jeg vært der, hadde jeg spart mye penger og kjøpt en haug av en bil.

For meg er det i hvert fall ganske forståelig at andre blir noe betenkte... Og selv vet jeg at sette ikke bør skje for ofte før min EL ligger på finn.no
#14
Model S / Østfolding, "stranded in Kristiansand"
mandag 30. september 2013, klokken 19:58
... deler posten min i tre; Bakgrunn, Kommentarer og Erfaringer (til andre eiere). Status presens, i en setning: Bilen er på flatbed på E18 etsted, jeg på Oslo S etter å ha flydd KRS  - OSL...  :-\
Bakgrunn
Kort fortalt: skulle lade i går ettermiddag. Da var det 177 km igjen, ingen feilmeldinger. Koblet til UMC, 4 feilmeldingene på rappen.
Forsøkte diverse restarter uten suksess.
Ringer road assistanse i Norge, får lov å legge igjen beskjed.
Europeisk road assistanse: kobles over til et nummer som ikke er i bruk.
Amerikansk road assistanse: får svar, de forsøker få tak i noen europeere leeeenge, og lover å ringe opp. Ikke skjedd.
På morgenen, blir endelig kontaktet. Får litt 1. linjes hjelp av en nyansatt som ikke hjelper. Blir ringt opp fra Nederland, der får jeg noe bedre hjelp.
Etterhvert rekvireres NAF som lader 12V. Men det hjalp heller ikke.

Kommentarer:
Vær forsiktig med å skylde på brukeren uten å sjekke om bruksanvisningen er god nok. Det jeg har opplevd ligger langt utenfor hva som kunne vært unngått. Jeg har også hørt at det er IT-nettet som er synderen. Men - utrulling av nye saker i nye omgivelser vil, jfr. Murphys lov gi  feil. Hvem er den profesjonelle som skal planlegge for det?
2. De som forutsetter transport av batteriladere og andre remedier samt snuing av stikkontakter, resjekk etter en time på at alt er OK etc - glem det! Jeg kjøpte TMS fordi jeg ønsket å komme meg sikkert og enkelt fra A til B på en komfortabel og enkel måte.
3. Har du en ny tjeneste, bør du sjekke og dobbeltsjekke at "plan i tilfelle rottefelle" fungerer. Her feilet den planen t r e  ganger... Når de langt om lenge kom på banen (dvs noe ut i vanlig kontortid) synes jeg de hadde en god håndtering.

Erfaringer:
1. Nosecone tas elegant av ved å åpne grunnen og trykke bestemt, men hardt på plastdekselet over nosecone. Du finner video på YouTube.
2. Under nosecone finner du 12V batteriet. To nærmest litt tykke muttere som peker opp og sitter på midtre del under nosecone. Den på sjåførsiden er markert med rød, den andre svart.
3. Åpne ladeluke når du ikke får det til via UMC og skjerm: kjørt forsøk manuell utløsning. I bagasjerommet, fjern dekselet som sitter på innsiden av ladedeksel. Se inni, en oransje plasthendel, ca 6 cm lang som peker opp. Press dennes overdel mot bilens front. Om ikke det går: Kredittkort stikkes inn
Med bredsiden på oversiden av lokket og lengst frem mot bilfronten. Stikk langt inn og bend bestemt opp.
#15
Model S / Sv: SUDDEN DEATH
søndag 29. september 2013, klokken 23:45
Hyperstress: Min forventning om kundestøtte er skapt av Tesla. De har gitt meg telefonnummer hitogdit for 24timers road assistanse. Men det fungerer 
o v e r h o d e t ikke. 

Hadde Tesla styrt forventningene mine til et annet nivå, hadde jeg ikke blitt så irritert som jeg er nå.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA