Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Simen1

#1
Model S / Sv: Tesla Model S Firmware ønskeliste SAMLET
søndag 29. oktober 2017, klokken 13:54
Navigasjon:
-Forbedre rekkevidde-estimatet. Dagens estimat er for primitivt. Det bør blant annet ta høyde for stigninger og nedstigninger, temperatur og forbruk ved tidligere turer på samme strekning.

- Både det nevnte rekkevidde-estimatet og demper-stilling bør kunne følge andre Tesla-eiere sine innstillinger. Det er spesielt nyttig når man kjører på nye steder. Steder der demperne heves bør markeres i kartet.
#2
Enkle batterispørsmål / Sv: Levetid batteri for de ulike ELbilene.
søndag 29. oktober 2017, klokken 13:07
Sitat fra: Electrix på mandag 21. november 2016, klokken 11:57Den estimerte rekkevidden er ikke mye å stole på, den er estimert på bakgrunn av den siste kjøringen din. Til hytta vår er det motorvei ca 4 mil, så er det 90-80-70  ca 2 mil og så +- 50 i ytterligere 2 mil. Når motorveien er ferdig estimerer bilen gjerne 40 km rekkevidde igjen pga høyt forbruk, når vi svinger av E18 og begynner med 50kmt kjøring har den vent seg til lavere forbruk og estimerer ca 4 mil rekkevidde igjen. Når vi så kommer frem etter et stykke med rolig kjøring har vi ca 4 mil rekkevidde igjen...
Rekkeviddeberegningen virker veldig primitiv i Teslaen også. Den burde estimere rekkevidden ut fra både kommende fartsgrenser, temperatur, stigninger og kunne baseres på tidligere forbruk også. Omtrent slik den husker å heve bilen på humpete veier.
#3
Enkle batterispørsmål / Sv: Levetid batteri for de ulike ELbilene.
lørdag 28. oktober 2017, klokken 23:50
Jeg så for en måneds tid siden en Tesla model S 85 annonsert til salgs. Den hadde gått 286 000 km og det ble påstått at den ikke hadde nevneverdig tapt batterikapasitet. Husker ikke helt ordlyden. Akkurat nå ligger det ute en Leaf som har gått 187 000 km og en Tesla som har gått 173 000 km. Jeg lurer mest på hvordan han har klart p kjøre 173 000 km på bare 2,5 år.

Har dere hørt om noen som har gått veldig langt og evt batteritilstanden på de?
#4
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
mandag 23. oktober 2017, klokken 23:01
Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 23. oktober 2017, klokken 08:12Det finnes lite 21" vinterhjul. Kan dog gjøre noen søk og oppdatere lista igjen :)
Det hadde vært supert, tusen takk på forhånd.

Jeg fikk fire piggfri dekk på 21" med bilkjøpet. To nye og to som er klar for utskiftning. Jeg tror ikke piggfritt er noe for bakkene jeg kommer til å kjøre i det variable og ofte holkete Tromsø-klimaet. Hva er mest rasjonelt å gjøre om det ikke finnes noen gode 21" piggdekk? Selge alle dekkene på felg og kjøpe 19" + Hakka8? Noen andre forslag?
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nabobil.no vs Leieting.no vs avamera.com
mandag 23. oktober 2017, klokken 22:38
Jeg har lest halve den andre tråden og tror jeg har ombestemt meg angående Teslaen. Tror nok kun NV200 blir leid ut.

GoMore høres ikke særlig fristende ut med tanke på kasko
Nabobil høres helt ok ut (NV200 er 2011-modell og har kjørt 70 000 km). App er uaktuelt å bruke så det hemmer kanskje det alternativet?
#6
Elbilen i Samfunnet / Nabobil.no vs Leieting.no vs avamera.com
søndag 22. oktober 2017, klokken 15:02
Jeg vurderer å leie ut de to bilene mine via nevnte tjenester. Finnes det flere aktuelle utleiesteder? Hva er fordeler og ulemper med de ulike utleietjenestene?

Bilene mine: Tesla Model S P85 2013 og Nissan NV200 2011 diesel.
#7
Lading av Tesla / Sv: Vampire drain
søndag 22. oktober 2017, klokken 14:12
Her var det veldig stor usikkerhet. % og km er to forskjellige ting og avhengig av batteristørrelse, NDEC vs EPA km, S vs X, forhold som temperatur osv. Siden vi neppe får tak i nøyaktige offisielle data på dette så foreslår jeg at vi prøver å lage vår egen database på dette. Jeg skal prøve å notere ned vampyrforbruket på min bil og forholdene fremover og rapportere her etter hvert.
#8
Jeg har 63A hovedsikring.

Hvorfor bør ladestasjonen tilkobles 3-fase dersom den bare belaster 2 av fasene?

Jeg vurderer å gå for 32A 1-fase (med IT blir det vel lasten fordelt over 2 av fasene siden det ikke er noen nøytralleder) og sette andre natt-laster som varmepumpe og varmekabler på de ledige fasene.

PS. Jeg skal oppgradere innmaten i sikringsskapet fra eldgamle skrusikringer nå i vinter så det er gode muligheter for re-balansering av lastene.
#9
Jeg har 230V IT-nett hjemme og enkeltlader i bilen. Jeg lurer på hvilken ladeeffekt jeg kan få med den røde industriadapteren og tilhørende industrikontakt? Får jeg for eksempel 230V 3-fase 16A eller får jeg bare 1-fase?
#10
Lading av Tesla / Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag
lørdag 21. oktober 2017, klokken 20:45
Forslag til nye ladere (4 stolper) i Nord:

- Troms: Tjeldsundbrua cafe eller Evenes lufthavn.
- Finnmark: Alta, Lakselv og Tana bru. Kompletterer E6 som Tesla-europavei.
- Nord-Sverige: Kiruna, Gällivare og Karesuando, knytter nettverket av superladere sammen.
#11
Troms elbilforening / Sv: Felles elbil tur.
lørdag 21. oktober 2017, klokken 18:20
Jeg vil bare etterlyse flere felles elbil-turer i Troms.

For ordens skyld så boikotter jeg facebook så jeg kommer ikke til å sjekke facebook-siden deres. Info må komme ut på andre måter. Gjerne her. Forslaget om elbilmarkering a la motorsyklens dag høres veldig bra ut. Elbilens dag.
#12
Model S / Sv: Stabilisator stag slitasje
lørdag 21. oktober 2017, klokken 17:37
Høres ut som det er min tur til å måtte bytte/stramme lenkearmene. Hva er sjansen for at Tesla dekker det? September 2013-modell, 129 000 km, tredje eier.
#13
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
lørdag 21. oktober 2017, klokken 17:22
Flott førsteinnlegg! Jeg legger merke til at det ikke står noen anbefalinger av 21" piggdekk. Hva bør jeg velge?
#14
I følge spesifikasjonene er det følgende EPA rekkevidder:

70D 390 km
75D 417 km
90D 473 km

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S#Specifications

#15
Alternativ energi / Sv: Propan-aggregat som rekkeviddeforlenger.
søndag 24. september 2017, klokken 21:00
Jeg er ikke venn med Google, men min venn DuckDuckGo kunne selvsagt hjelpe meg. Fra juni 2015: "Honda will drop CNG vehicles to focus on hybrids, EVs"
http://www.autonews.com/article/20150615/OEM05/150619915/honda-will-drop-cng-vehicles-to-focus-on-hybrids-evs

Forøvrig fant jeg også artikkelen "Why a compressed natural gas plug-in electric hybrid makes sense", fra januar 2014. https://www.torquenews.com/1083/why-compressed-natural-gas-plug-electric-hybrid-makes-sense Der skriver de blant annet:

SitatYes, fueling stations remain a problem. However, how is that different than hydrogen, or electric vehicles? Both struggle to provide enough places to fuel up. CNG has two big advantages with regard to fueling. Natural gas is already widely distributed around the US. It is like electricity in that way. Adding in a network of compressed gas stations is relatively easy, much easier than hydrogen would be for example. Furthermore, Honda already has a home refueling system that can be hooked up to any home with an existing Nat. Gas connection.

I avsnittet påstår de at det er like lett å sette opp metanstasjoner som hurtigladere, men det stemmer ikke i Norge. Her er utbredelsen av både metan-nett og metanstasjoner mer sammenlignbar med hydrogennett og hydrogenstasjoner. Temmelig fraværende. Honda innså nok at de ikke ville kunne klare å bygge opp et konkurransedyktig stasjonsnettverk før hurtigladere og batterier gjør hydrogen-visjonen overflødig. Apropos feilede idéer, DuckDuckGo Ford Nucleon.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA