Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - OW

#1
Model Y / Sv: Markant klakk-lyd ved første brems etter giring
fredag 14. januar 2022, klokken 21:09
Jeg har hatt det samme problemet på vår Model Y. Var innom servicecenter i Porsgrunn i går og de så på det med en gang. Ble byttet bremseklosser foran og smørt opp. Lyden er nå borte :D
#2
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
onsdag 25. august 2021, klokken 08:46
Jeg skrev mail til Tesla i går kveld og forklarte vår frustrasjon over lav nyttelast. Vi er bare 3 i familien (1 barn på 5 år), men med to høye voksne som veier godt over snittet, så får vi utfordringer med bare oss 3 og bagasje. Vi pleier innimellom å ha med oss noen på tur også...

Jeg tok vår Model X på vekta her om dagen. Den veide 2,68 med alle tre, og de tingene vi normalt har liggende (ladekabler, tilhengerfeste, ekstra dunk med spyleveske, et par jakker ++.) 2 680 - 2 352 (egenvekt) = 328 kg. Hvis vi bruker opp de samme 328 kg på Model Y med oss tre + vår normale «stæsj i bilen» er det 62 kg til overs til bagasje / sykler etc på tur. Ganske knapt for en bil på denne størrelsen. 😢 Og da har vi ikke startet å tenke på at vi noen ganger tar med oss en passasjer eller to. 😖 kjipt at en så liten detalj som dette skal være så ødeleggende.

Har ikke hørt noe fra Tesla enda.
#3
Model X 2014 - 2022 / Sv: Kondens i lyset til ladeluke
onsdag 20. desember 2017, klokken 20:00
Jeg kan "trøste" med at jeg så akkurat det samme i dag morges på vår bil. Bilen ble utlevert på lørdag og jeg har ikke hatt behov for å kjøre med luken åpen. Hold oss gjerne oppdatert på hva Tesla sier om dette.
#4
Model X 2014 - 2022 / Sv: Ny Model X - brukt isofix?
onsdag 20. desember 2017, klokken 18:52
Sitat fra: bensinhodet på onsdag 20. desember 2017, klokken 11:05
min har ingen merker.

Takk for at du sjekket bensinhodet  :+1:
#5
Model X 2014 - 2022 / Sv: Ny Model X - brukt isofix?
tirsdag 19. desember 2017, klokken 00:17
Sitat fra: gr på mandag 18. desember 2017, klokken 22:53
Hadde nok egentlig vært mer bekymret om det IKKE var merker, det er vel et tegn på at de faktisk har testet bilen din. Den skal tross alt vite om noe er koblet på isofixen.

Det gir ikke noe at jeg sjekker for jeg har brukt mine selv.

Enig med deg, om Tesla tester isofixen i produksjonen så vil det sikkert bli merker og da er det en naturlig forklaring. Skulle gjerne hatt et datapunkt til for å teste den teorien, så om det er noen som har en Model X der det ikke er montert barnesete noen gang som kan sjekke setter jeg stor pris på det  :+1:
#6
Model X 2014 - 2022 / Sv: Ny Model X - brukt isofix?
mandag 18. desember 2017, klokken 22:50
Sitat fra: gr på mandag 18. desember 2017, klokken 18:50
Isofix-festene er jo ikke synlige, så de hadde jeg ikke brydd meg med, men bulk og riper må du jo ta opp..

Min hadde gått ca. 30km da jeg fikk den.

Enig i at festene ikke er synlige, og jeg bryr meg ikke om utseende på selve festene. Det jeg likevel gjerne skulle visst er om det er normalt at festene har merker (at tesla setter på noe for å teste), eller om det er sannsynlig at bilen har vært brukt til å teste barneseter. Kan ikke skjønne at det er meningen at de skal bruke nye kundebiler til å teste f.eks. barneseter for andre kunder. Til det formålet finnes demobiler og utstillingsbiler tenker jeg. Om bulker og rifter har kommet med bakgrunn av sånn testing kan ikke jeg vite med sikkerhet, men det er ikke umulig, og noe jeg eventuelt får ta opp med Tesla. Med litt avstand til nærmeste service center blir alle sånne ting mye plunder og heft og da blir man nok litt ekstra irritert over ting som kanskje hadde vært mulig å unngå.
#7
Model X 2014 - 2022 / Sv: Ny Model X - brukt isofix?
søndag 17. desember 2017, klokken 22:26
Den hadde ikke gått langt. 54 km sto den på. Det kan opplagt ikke ha vært mye testing med kjøring i tilfelle.
#8
Model X 2014 - 2022 / Ny Model X - brukt isofix?
søndag 17. desember 2017, klokken 21:07
eg må spørre her for å få litt flere meninger fordi jeg sitter med en litt dårlig følelse også vet jeg ikke om det er jeg som er sær, eller om det faktisk er noe å reagere på.

Jeg hentet ut ny Model X på Brumunddal i går og oppdaget i dag når jeg skulle montere barnesetet at isofix festene har merker etter bruk (ble selvfølgelig oppdaget før jeg hadde startet montering selv). Syntes det er veldig merkelig, og lurer på om det er normalt? Tester Tesla festene før levering? Kan noen her inne som vet de ikke har brukte isofix festene i bilen sin, sjekke om det er merker i deres fester?

Litt av bakgrunnen for den dårlige følelsen er at jeg oppdaget en bulk på bakluka og sprekk i ene baklykta ved utlevering, og kona oppdaget i dag en middels stor rift i interiøret bak innvendig håndtaket til å åpne passasjerdøren. Ingen har sittet i passasjersetet før hun satt der første gang i dag. Det er ikke store ting, men jeg har følelsen av at noen har testet bilen (og ikke normal testing som Tesla driver med i forbindelse med produksjon), og syntes ikke det er helt greit på en ny bil.

Utover det er jeg veldig fornøyd med ny Model X, og elsker den store frontruten med god oversikt  :D

[attachment id=0 msg=641643]
#9
Model X 2014 - 2022 / Sv: Forsikring av TMX
søndag 22. oktober 2017, klokken 21:40
Hei,

Er det noen som opplever å få ok pris på TMX hos noe forsikringsselskap for tiden. Venter TMX i november / tidlig desember og det begynner å bli tid for å tenke på forsikring på ny Model X. Dagens Model S er forsikret hos if, men der syntes jeg prisen på TMX var noe stiv...
#10
Model X 2014 - 2022 / Sv: Foliering av interiør?
tirsdag 26. september 2017, klokken 15:31
Jeg er i samme situasjon. Tror ikke vi kommer til å elske mørkt asketre, og lurer også på om foliering er veien å gå. Er det noen som har gjort dette som har bilder?
#11
Model X 2014 - 2022 / Sv: Ettermontering av hengerfeste
tirsdag 29. august 2017, klokken 10:40
Er det noen som har fått pris på filteret? Funksjonen i dashboard er vel kun bioweapon defence mode, og ikke noe man bruker normalt? Vil gjerne ha det bedre filteret så man slipper eksos og annen lukt inn i bilen, men jeg syntes prisen for premium er for høy og valgte bort det.
#12
Model X 2014 - 2022 / Sv: Barnesete, 5seter utgaven
fredag 25. august 2017, klokken 18:43
Gleder meg forøvrig veldig til å få FWD. Det er litt slitsomt å ta 2-åringen inn og ut i Model Sen.
#13
Model X 2014 - 2022 / Sv: Barnesete, 5seter utgaven
fredag 25. august 2017, klokken 18:40
Har ikke testet i Model x, men har litt erfaring med Model S og barneseter, og har en X i bestilling nå. Er selv litt over 2 meter så kjenner problemstillingen godt. I Model S har vi hatt setet bak passasjersetet. Er ikke sjans bak fører. Skal dere ha 1 eller 2 seter? Erfaringsmessig tar de første setene med base litt mindre plass enn neste nivå.

En ting jeg erfarte var at jeg ikke trengte å ha setet helt bakerst i Model X. Det må jeg i Model S. Dels på grunn av sittestilling, men også litt pga "bjelken" bak hodet på MX (subber med hodet). De milene vi kjørte når vi testet Model X tidligere i sommer gav i alle fall en tydelig indikasjon på at det var klart mest behagelig å kjøre setet litt frem, og jeg har derfor litt håp om at det også kan funke med barnesete bak sjåfør. Må du ha setet helt bakerst så kan det bli vanskelig. Du bør teste. Anbefaler også en lang prøvekjøring. Du får ikke den rette følelsen ved å prøvesitte i butikk.
#14
Model X 2014 - 2022 / Sv: X75 eller X100
mandag 14. august 2017, klokken 12:05
Som andre også nevner så er prisforskjellen for stor mellom X75 og X100 i dag. Den forskjellen får man betalt for ved å akseptere litt lengre ladetid på langtur, også er forskjellen i rekkevidde kun relevant de gangene man trenger rekkevidden til X100.

For vår del blir det aldri i det daglige, og kun på langtur. Dagens prisforskjell er kr 187 300,-. Hvis man sier at forskjellen i ladetid når man trenger kapasiteten utgjør ca 30 minutter med lading. Sannsynligvis en del mindre på superlader, men rundt der om man benytter CHAdeMO. Syntes man 500 kroner timen er ok betaling for å vente på lading kan man vente i 374,5 timer for den prisforskjellen, som ugjør ca 750 halvtimer ekstra lading. Har man bilen i 5 år og antar 40% verditap på bilen (og merkost for batteripakke så vil 40% av 187300,- = 74920,-) betyr det ca 5 ganger pr. måned. For vår del er nok antall ganger vi må lade ekstra under 10 ganger på et år, så timebetalinga blir god, og regnestykket for den ekstra bekvemmeligheten svarer seg ikke. Skulle gjerne hatt X100, men får ikke aksept for det fra økonomen i meg.

#15
Jeg er i samme situasjon. Har bestilt X med 19" vinterdekk fra Tesla, men vurdere å bytte farge, og da samtidig gjøre endring på vinterdekk. Vinterdekk er noe jeg ikke helt klarer å få en riktig følelse med. Litt skeptisk til at noen sier at Nokian R2 er bløte, mens andre sier de er ok. Blir heller ikke helt klok på 19" eller 20". Litt lengre rekkevidde på vinter pga dekk høres lurt ut siden vinteren generelt kommer med lavere rekkevidde. I tillegg er det prisforskjellen ved dekkskift når vinterdekkene er kjørt ned - er også der usikker på om det er noen vesentlig forskjell på 19" eller 20" da...

Ser også at man kan få 19" og 20" felgpakker med vinterdekk til ganske mye lavere pris enn hva Tesla tilbyr, men det er så mange som opplever tull med uoriginale felger hos Tesla at jeg vet ikke om jeg orker å gå for uoriginalt...

At dekk skal bli så vanskelig...
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA