Du har helt sikkert rett. Jeg fant tallet i en annen tråd på et annet forum. Prinsippet blir det samme. Man har mulighet for å balansere hver gruppe under opp og utladning underveis. Enkeltceller som står i parallell vil ha lik spenning og dermed forholdvis lik ladetilstand, men når likevel ikke topplading helt likt. Ved å holde ladespenningen over en viss tid etter at max ladespenning er nådd sikrer man at alle cellene når sin max mulige ladetilstand med den aktuelle max spenning.
Siste del av ladesyklusen skjer med konstant spenning. Da vil strømmen avta etterhvert som cellespenningen nærmer seg påtrykt spenning. Et lite spenningsfall er det over sikringstråd og indre motstand i batteriet, noe som også vil føre til marginalt ulik cellespenning dersom det er kapasitetsforskjeller mellom cellene. Spesielt under den tidlige fasen av ladingen. Jo lengre ladingen står på jo mer lik blir den egentlige cellespenningen, og jo mindre strøm trekker batteriet.
Siste del av ladesyklusen skjer med konstant spenning. Da vil strømmen avta etterhvert som cellespenningen nærmer seg påtrykt spenning. Et lite spenningsfall er det over sikringstråd og indre motstand i batteriet, noe som også vil føre til marginalt ulik cellespenning dersom det er kapasitetsforskjeller mellom cellene. Spesielt under den tidlige fasen av ladingen. Jo lengre ladingen står på jo mer lik blir den egentlige cellespenningen, og jo mindre strøm trekker batteriet.
Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. desember 2015, klokken 23:13Sitat fra: HaraldT på søndag 20. desember 2015, klokken 22:50
Batteriet brukt i Tesla består av type 18650 (størrelsesbetegnelse) celler fra Panasonic. Disse cellene er bygget opp av grupper a 69 batterier i parallell. Hver gruppe a 69 batterier er igjen koblet til moduler ved å koble 9 av disse i serie. Hver av modulene er pånytt koblet i serie med 11 andre moduler. Dvs det er 9*11 = 99 moduler a 69 batterier.
Niks, det er 74 celler i parallell og 96 av disse gruppene i serie for en total på 7104 batterier. Så sant vi snakker om 85kWh batteriet ihvertfall.