Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ella84

#1
Takk for masse svar  :)
Utrolig bra at det er så mye trafikk og engasjement på dette forumet og at dere tar oss nye inn i varmen  :) :)

Jeg må få undersøkt både det ene og det andre ser jeg.

Borettslaget jeg bor i har oppmerkede plasser, men ingen har fast plass. Det finnes en felles redskapsbod like ved parkeringen. Kanskje jeg kan snike meg til å få ladet der hvis jeg er heldig?
Erfaringen er at styret i borettslag (mitt iallfall) er rimelig vrang og gniten når det kommer til å "dele ut penger", men alt er verdt et forsøk!

Å strekke økonomien er likevel veeeeldig vanskelig for meg, kanskje umulig..
La oss si at jeg kjøper en bil til 40 000,-. Da vil jeg vel neppe, med mindre jeg er veldig uheldig, måtte bruke 90-100 000 på rep og evt ny batterier vel...? Den summen blir jo "mellomlegget" ifht å kjøpe en trilling som kanskje aldri trenger noe spes vedlikehold som det ble sagt her. Og med mindre man må regne med slike påkostninger så vil det ikke lønne seg med min økonomi å strekke seg så langt, for jeg har ca ingenting å gå på altså... Med på den?
#2
jahnarne: Tror det blir litt for komplisert å kjøpe bil så langt unna. Men takk for innspill! :)

elektrolux: kan jo høre med min lokale bensinstasjon, men de står jo ikke oppført under ladestasjoner.... Er det likevel standard at bensinstasjoner tilbyr dette?

Elmo: både venting og øking av budsjett blir nok vanskelig gitt.....
Hva er en "trilling"? Er det kun disse som kan hurtiglades altså? Hm..


Ingen som har kommentert dette med å opprette ladepunkt på parkeringen utenfor blokken. Er det klin umulig eller kan det la seg gjøre uten å blakke seg totalt?
#3
Fant forresten ut på www.ladetasjoner.no at nærmeste ladestasjon for meg er et stykke unna, dvs ikke gåavstand. Ser for meg at det kan være litt upraktisk å være avhengig av dette til enhver tid, spesielt om vinteren.
Noen som har erfaring med dette? Husk da på at jeg er hjemmeværende og ikke jobber nært et ladepunkt, som jo hadde vært det ideelle.
Kan det virkelig fungere i lengden å lade slik?

Hva koster en slik gjennomgang + transport da, elektrolux?
#4
Takk for svar og innspill!!! :)

Men kan du presisere hva du mener med: "du kan gjerne bruke et ladepunkt i gåavstand/sykkelavstand fra der du bor, og lade ved behov" ??
Hvor finner man slike ladepunkt og må man ikke stå der i mange timer? Koster det mye?

Jeg bor i Ytre Sandviken i Bergen. Noen som vet om nærmeste ladepunkt?

Noe spesielt jeg bør spørre om eller sjekke ved kjøp? Litt usikker på om jeg hiver meg rundt og kjøper den, men er godt mulig!
#5
Hvordan lade når man er hjemmeværende og bor i blokk? (Bergen)

Jeg skjønner at problemstillingen over muligens er min største utfordring når jeg skal kjøpe el-bil, men håper ikke det blir et hinder. Jeg vil altså være avhengig av å lade hjemme og har ikke anledning til å lade på jobb da jeg er hjemmeværende.
Blokken jeg bor i har felles parkering (ikke faste plasser) ved inngang B som er lengst fra der jeg bor (A) Det finnes garasjer som man kan leie, men jeg vet ikke om det er noen ledige og heller ikke om det er strømuttak i dem.
Kan man opprette et ladepunkt (eller hva det heter) på parkeringsplassen og hva vil i så tilfelle dette koste? Håper det finnes gode løsninger på dette.
Jeg har sett at det finnes en veiledningsside for hvordan etablere lading i borettslag, men dette ser ut til å rette seg mot tilfeller der det skal kunne lades flere biler. Tror i utgangspunktet ikke at dette er aktuelt for mitt borettslag.

Jeg skal altså kjøpe min første bil og valget om el-bil er i høyeste grad basert på min økonomiske situasjon. Jeg har max 50-80 000,- å gå på og bruksområdet blir bykjøring slik at jeg kan komme meg lettvint rundt. Hvis jeg bruker hele summen har jeg svært lite å gå på ifht mulige reparasjoner.
Jeg har ikke spesielt peiling på verken bil eller el-bil, men lurer spesielt på dette med årsmodell. Skal man være mindre opptatt av hvor gammel bilen er og mer opptatt av hvor nye batteriene er?
Har lest en haug med tråder her inne og mener å huske å ha lest at nye batterier har en estimert levetid på 10 år og at å skifte alle blokker (?) kan komme opp i 100 000,-.

Ellers lurer jeg på om jeg har forstått følgende riktig:
- årsavgift er rundt 500 kr
- forsikringen er lav, rundt 2500,-
- bompassering er gratis
- gratis kommunal parkering (gjelder dette kun på gateplan?)
- EU-kontroll hvert 2. år
- mulighet for hurtiglading ved avgift, det finnes forskjellige typer ladekort å få kjøpt om jeg har forstått det rett
- mulige å bruke kollektivfelt

Er det flere viktige momenter jeg burde vite om og ha i mente ved anskaffelse av el-bil? Er det flere utgifter utover selve strømmen og det nevnt over?

Hvis dette med lading hjemme kan fikses uten for store avgifter kan kanskje følgende biler være aktuelle:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41597899

Dette med "nye" brukte batterier synes jeg hørtes litt rart ut.


http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41916157

Inkludert reparasjon syns jeg 66 000,- høres ut som en veldig stiv pris for en 97-modell.



Ellers er det en Think til salgs i området også, men har ikke disse bilene gått ut av produksjon og er vanskelig å få nye deler til?

Helt til slutt lurer jeg på om det er vanskelig å oppdrive verksteder med kompetanse på el-biler. Jeg bor i Bergen.

Håper på gode innspill og råd og må på forhånd få beklage at jeg helt sikkert surrer med begrepene  :) :) ;) ::)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA