Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - larsr

#1
Model S / Sv: Type2 mode3 ladekabel i Bodø
fredag 07. november 2014, klokken 11:32
En som kaller seg Dr.Ling her på forumet holder til i Bodø. Mener å huske at han har type 2 kabel ut i fra tidligere innlegg da eroute 71 var under oppbygging. kanskje kan du spore opp han eller send en PM her.
Har du rødt adapter er ikke Fauske noe problem. Fauske Handelspark har to uttak på baksiden ifm papp- og søppelpresse. Snakk med senterleder der, så ordner det seg sikkert. NB ! I åpningstiden må du passe på, for de ansatte er raske til å koble ut fremmede kontakter. Kanskje har Innhavet 400V tilgjengelig et sted. Mener hma (her på forumet) hadde observert en 400V stasjon, ikke kopling vel å merke.
God tur.
#2
Lading av Tesla / Sv: Steinkjer?
mandag 27. oktober 2014, klokken 11:05
Snakk med Expert på Steinkjer. De har en komprimator tilkoblet 400V/16A på baksiden. De har alltid vært velvillige overfor meg.
#3
Godt poeng Satheesh.
Akkurat det opplevde jeg kvelden før jeg skulle kjøre 70 mil, og lade på nettopp 22 kW. Jeg oppdaget det på morgenen kort tid før jeg skulle kjøre. Tok kontakt med ranger som var innom meg dagen før. Han gikk online på bilen min, og fant feil på en av fasene på den ene laderen. Han var 15 mil unna, på strekningen jeg skulle kjøre, og hadde en lader med seg. Snakk om flaks. Laderbyttet tok under 2 timer, og jeg var på vei videre. Må bare innse at en TMS med dobbellader er pr i dag den mest fleksible elbilen.
#4
Lading av Tesla / Sv: Garasjelader 400V 32A 22kW
fredag 05. september 2014, klokken 15:14
Jeg har 400V TN-nett. Har fått innstallert både 16A og 32A. Et par grunner til 32A i tillegg:
Jeg har skaffet portabel boks til bruk på langturer som også kan gi mye rekkevidde for ikke-planlagte behov hjemmefra.
Evt fremtidige behov.

I praksis holder 16A evig nok, men har ennå ikke opplevd "ikke-planlagt behov".
Jeg holder til i Nord-Norge hvor SC ikke er utbygd ennå. Kjører endel langturer.

Det er veldig lettvint med 16A punktet, da jeg bruker ladekabelen fra Tesla med fjernkontroll av ladeluken. Kobler til et par ganger i en normal uke. Lader til 75% og bruker ca 20 sek av egen tid på disse to ladingene. Det er ganske mye mindre enn å dra innom for å tanke bensin :)

Edit.. Ekstrakostnaden med 32A var i mitt tilfelle ca.3-4 tusen.
#5
Helt enig med hma.
Vi må være klar over at vi er i en tidlig fase med elbiler. Folk flest er skeptiske til elbiler, rekkevidde og lading. Å bygge ut en ladeinfrastruktur tar tid, og bilbransjen selv klarer ikke å bli enig om en standard. Dessuten er jo Norge i stor grad et u-land med sitt IT-nett. 400V er sjelden vare. Vi som anskaffer en Tesla i en slik fase, må kunne forstå hvilke hindringer vi har. Jeg fikk bilen i september og visste veldig godt at det ikke bare er å kjøre inn på en "bensinstasjon" og tanke opp..
Mine turer går stort sett nordover. Derfor begynte jeg tidlig å undersøke mine muligheter for lading her. Jeg har derfor alltid ladet på 400V og har alltid alternativ hvis de kjente mulighetene skulle være opptatt eller ute av stand. Jeg har også engasjert meg litt i TOCN og deres ladefond. eRoute 71 har i mine øyne løftet muligheten til å kjøre nordover mange hakk. Veldig godt tiltak!
Det vi ser er bare begynnelsen. Flere 22kW lademuligheter kommer til å poppe opp rundt omkring, ikke bare for Teslaer. De som velger enkeltlader,  har forhåpentligvis forstått begrensningen dette gir når de er på lengre tur utenfor allfarvei hvor SC er innen rekkevidde. I løpet av høsten vil SC komme nordover, og de aller fleste av oss vil ganske uhindret kunne kjøre til Tromsø.
I det hele og store har dette gått raskere enn hva jeg i utgangspunktet tenkte.

Vi trenger flere slike som Fru Haugans i Mosjøen. Jeg hadde ærend til Mosjøen i dag, og ringte de før helgen for å høre om deres Type 2 kanskje kunne bli i orden i dag. De fortalte at de ventet på deler til ladepunktet, og elektriker ville ordne dette så snart delene var ankommet. Godt å se at dette kom i orden i dag, og blir benyttet av de som trenger det. Jeg selv klattladet en halv time på velkjente Cabo med egen portable 22kW. Var en snartur innom butikk på andre siden av gaten.
#6
Fantastisk!
Ketil Evjen har, ved alle anledninger på mine langturer nordover, bidratt til lading på 400V i Fauske. Nå bidrar han igjen, uten egen gevinst av dette. Han er elbilinteressert (spesielt Tesla) og ser nytten av dette for lokalt næringsliv. Jeg kommer (igjen) til å overbringe han ei flaske vin for dette, og oppfordrer andre som sparer mange ladetimer til å gjøre det samme.
Min første tur nordover ifm julen, trengte jeg totalt drøye 8 timer lading underveis, hver vei. Den gang med enkeltlader. Det ble hovedsakelig løst med overnatting på Fauske hotell mens bilen sto i oppvarmet garasje og koste seg med 400V. Senere turer med dobbeltlader.
Nå blir bilen oppgradert til å lade opptimalt, dvs fra 18 til 22 kW. Min neste tur nordover blir primo august, og ladetiden totalt blir nå nede i 3 timer hver vei.
Når SC er oppe og går, reduseres ladetiden til drøye en time totalt. Verden går framover. Mine langturer går hovedsakelig denne veien og nå skal det bli moro å kjøre Teslaen på disse.
#7
Model S / Sv: Med Tesla til Nordkapp
søndag 13. juli 2014, klokken 00:53
Husk at fergene oftest har tilgjengelig blå 32A trefas ved baugportene. Disse benyttes i tilfelle strømbrudd på land og fergekai trenger strøm for å styres i posisjon. (flo-fjære) Jeg har ved flere anledninger benyttet slike. Ser ut som du har 3 fergestrekninger igjen mot Nordkapp..
#8
Trafo for å kunne levere minimum 44 kW 400V er ikke småpenger. Vi snakker om priser rundt 30.000 og oppover eks. Mva. Hvis TOCN skal sponse 2 slike, vil det ta hele ladefondet. TOCN har fokus på å levere til plasser som har 400V tilgjengelig, hvis jeg har forstått det riktig. Jeg tror en egen funding er veien å gå. Hvis alle som skal kjøre E6 nordover i tiden framover putter inn eks kr 500 er vi i mål med beløpet. Kanskje kan  Sønnico hente inn tilbud på trafo som senker kostnadene.

Hvor ble det av den 22 kW som skulle settes opp i Mo i Rana?
#9
Model S / Sv: 350.000kr for ny batteripakke
torsdag 08. mai 2014, klokken 01:51
Department of Energy i USA satser tungt. Målet er at dagens batterikapasitet skal økes 5 ganger til en femtedel av prisen i løpet av 5 år.Googlet litt om dette for et par mnd. siden og fant at hele 8 tyngre forskningsmiljøer i USA jobber mye med batteriutvikling. Flere har allerede kommet langt med troverdige alternativer.
Hvis dette slår til, aner jeg en elbilrevolusjon som sparker ut bilen med forbrenningsmotor. Hydrogen og brenselcelle vil heller ikke være et alternativ.
Tror ikke vi trenger en så omfattende infrastruktur på lading heller, men total ladekapasitet må økes betraktelig. Ikke vanskelig i Norge, men kan by på utfordringer i verden forøvrig.
#10
Model S / Sv: Hente bil i Trondheim og kjøre til Tromsø!
torsdag 08. mai 2014, klokken 01:21
Stikk innom Expert på Steinkjer. De har 400V 16A koplet til en komprimator på baksiden. Går sikkert bra å lade for en kort stund.

Jeg ladet hos Cabo på deres 400V 32A stikk her forleden natt. Nytter ikke med standard rødt adapter på denne. Du trenger overgang (fra feks kirkebo) eller portabel boks med 32A rødt stikk, NB! maks ladestyrke 21 amp. Over dette ryker sikringen, som du ikke har tilgang til. I åpningstiden er både 230V/32A blå enfas og 400V/16A rød trefas tilgjengelig innenfor en av garasjeportene.

Ofte står vogntog eller annen tungtransport parkert foran Cabos berømte punkt. Jeg opplevde denne gangen at (paradoksalt nok) en tankbil uten fører, stod parkert godt. Nesten på halvmeteren like langt ut i hver retning. Det gikk med et nødskrik, ved å lirke ladehjørnet på bilen på skrå inn mellom tankbilen og veggen. Vanskelig å vite på forhånd om det står tungtransport parkert der. Hadde kontakt med Kenneth hos Cabo bare timer før, bare for å sjekke at punktet er greit og ikke booket av andre. Cabo har ikke kontroll med tungtransportens parkering der.
#11
Følg opp Grong, Gusse. Sjekk om mulig når det er forespeilet.

Jeg tror også på Stjørdal, Grong, Mosjøen og Storjord. Litt usikker på Stjørdal i første omgang. Når det er så sikker indikasjon på Storjord vil det sannsynligvis bli en SC på Hamarøya, enten Innhavet eller Ulvsvåg.
Var i Tromsø i forrige uke. I en samtale om elbiler kom det fram at Tesla skal sette opp SC på Setermoen. Kilden var visstnok en ansatt hos Nissan. Vi får se. I så fall spøker det for SC i Bjerkvik.
#12
Lading av Tesla / Sv: Ladepunkt i Mosjøen
lørdag 12. april 2014, klokken 13:02
Helt enig med OddB her. Jo flere medlemmer, jo bedre dekning. Før sommeren setter inn er noen få plasser nødvendig langs E6. Foreslår at vi tilbyr Cabo i Mosjøen en slik enhet, forutsatt at kursen oppgraderes. Gjøres dette enkelt, kan ladeboksen demonteres senere og brukes annet sted. Det ligger jo i kortene at en SC kommer i nærheten. Den enkelte bør absolutt gi Cabo litt kompensasjon for strøm og deres velvillighet. Det kommer vi langt med.

Fauske er et godt egnet ladested nord for Mosjøen. Her kan det bli litt fart i sakene. Jeg har dialog med driftsleder hos Amfi i Fauske. Han har gode kontakter med kommunen og ikke minst Fauske Parkering. Han er elbilentusiast, og liker spesielt Tesla godt. Han ser en klar fordel for handelstanden med ladepunkter tilgjengelig. Jeg har også gjort han oppmerksom på støtte som kan gis fra fylkeskommunen, slik det er nevnt tidligere i tråden.

Jeg har også hatt litt dialog med Coop Eiendom med tanke på Mo i Rana. Disse vet en del om elbil-lading og står bla for det velkjente ladestedet i Sarpsborg. De ønsker å høste litt erfaring fra Sarpsborg før det satses mer. De er kjent med støtten som Fylkeskommunen kan gi.

Vedr. Kystriksveien, riksvei 17. I Brønnøysund er det planer om å sette opp ladeplasser på en parkeringsplass som opparbeides ved kjøpesenteret. Trafo står på plassen, 400v er tilgjengelig. Har snakket med lokal Nissanforhandler, og vi er enige om at det bør satses på flere rimelige ladepunkter framfor en eller to kostbare. Jeg kjenner to av de sentrale personene i dette parkeringsprosjektet og har selvfølgelig dialog med disse.
Mitt forslag for Riksvei 17 nordover er Glomfjord. De har en industripark der. Brønnøysund-Glomfjord er ca 30 mil.

Forøvrig anbefaler jeg de som skal nordover om å skaffe seg overgang blå 230V 32A trefase til enfase, gjerne med litt lengde på ledningen. Har spottet flere slike trefase-punkter i nord. Dessuten har mange ferger disse punktene for tilgjengelig landstrøm til fergekaiene i tilfelle strømbrudd på land.
#13
Lading av Tesla / Sv: Ladepunkt i Mosjøen
lørdag 05. april 2014, klokken 23:13
Jeg har hatt akkurat samme problem som heggvin beskriver, også med semiportabel boks. Ladingen stabiliserte seg på 26A  og jeg forlot bilen etter et par minutter. Så på mobilappen senere at ladingen hadde stoppet etter kun kort tid. Fikk den ikke i gang igjen. Sannsynlig at sikringen hadde gått. Snakket med Bjørnar om dette senere. Han hadde ikke registrert at sikringen var gått. Jeg tenkte da at feilen lå i min enhet, noe jeg senere verifiserte det ikke var.
Synd hvis dette sentrale og viktige punktet har en begrensning som gir bare litt mer enn vanlig 16A 400V. Dette punktet (og eiers velvillighet) var en sentral grunn for meg til å skaffe den semiportable enheten. Har nå i senere tid innstallert både 16A og 32A 400V, sistnevnte fordi jeg anskaffet boksen. Andre enn meg selv har så langt hatt større glede av den.
#14
Model S / Sv: Mange lamper i bremselyset er slukket
fredag 07. mars 2014, klokken 23:59
Har selv samme problemet.5 pærer er gått på lyslista på min bil.Påpekte dette da teslaranger gjorde noe modifikasjoner og ettermontering på bilen. De kunne ikke gjøre noe med det der og da. Men jeg ble veldig godt fulgt opp. De ringte meg opp etter kort tid. Som janosat beskriver her i tråden, må de demontere bakruten for å komme til og bytte lys, kanskje tom hele lys listen.Ingen god løsning innrømmet de. Likevel veldig ydmyk og serviceminded. Vi ble enige om å gjennomføre dette når jeg har en Trondheimstur. Og det som da er greit for meg er at de bygd opp erfaringer på å gjøre arbeidet. De har fått inn flere tilsvarende henvendelser.
Tydeligvis ingen god patent av Tesla dette. LED pærer skal holde lenge hvis de er av god kvalitet. Her har Tesla kanskje gjort billig innkjøp hos underleverandør kostbart for seg selv. Ikke ukjent i bilbransjen dette.
#15
Model S / Sv: Spisested med lademulighet i nord trøndelag?
fredag 07. februar 2014, klokken 14:44
Hei.
Expert Steinkjer har rød 400V 16A på baksiden. Brukes for ei kartong-presse. Hør med de om å få lade litt..
Kanskje et nært forestående Type 2 punkt (400V, 32A) kommer på en campingplass i området ? OddB her i forumet vet mer om det..
Snakket nettopp med en sentral person hos Tesla Trondheim. Hans tips for en SC er i Grong. Når vet han ikke. Om det er sikker kilde vet jeg ikke.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA