Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Cowboystrekk

#1
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
mandag 23. oktober 2017, klokken 08:12
Sitat fra: Simen1 på lørdag 21. oktober 2017, klokken 17:22
Flott førsteinnlegg! Jeg legger merke til at det ikke står noen anbefalinger av 21" piggdekk. Hva bør jeg velge?
Det finnes lite 21" vinterhjul. Kan dog gjøre noen søk og oppdatere lista igjen :)
#2
e-Golf / Sv: Vinterdekk - kva funkar best?
torsdag 19. oktober 2017, klokken 11:40
Om rekkevidde er viktig er det ingen som slår Nokian R2 ;)
#3
Tilbud og etterspørsel av tjenester / Sv: Bytte pærer TMS
torsdag 19. oktober 2017, klokken 11:34
Halogen eller xenon? Hvor bor du? Jeg skifter halogen sånn semikjapt i hvert fall på min 2013, men usikker på om festemekanisme etc er annerledes på xenon?
#4
Model 3 / Sv: Hengerfeste like vell..!!??
torsdag 19. oktober 2017, klokken 10:39
The unreliable and expensive seagul-doors was a model X-stopper for my part. We often have use for towing hitch and have to borrow other cars with our Model S. The higher price With lower range and a larger car which is even more unfit for city driving and parking were I live is not an option. I only want a EV that can replace a normal car. I would gladly reduces my HP and made design of TMS uglier in order to get a towing hitch. I know several people who wants an TMS but opt out due to the lack of TH. Model X is not an option for them either.
#5
Model S / Sv: Bakovervendte seter i bagasjerom - hvor sikre er de?
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 09:13
Sitat fra: Lassi på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 09:02
Er vel ikke crumple zones bak på noen biler?
På en måte siden de med bakovervendte har en betydelig forsterkning i bakfanger. På de uten ekstrasetene vil naturlig nok bagasjerom bak komprimeres mer.
#6
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 09:09
Touchskjerm, touchskjerm og touchskjerm? ;) Jeg knota mye mer i foregående biler med knapper overalt og manuelt gir, men meg om det :)
#7
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
onsdag 06. september 2017, klokken 11:31
Du må vell ha minst 98-rating for Tesla, for de nyere type 90\100D ville jeg nok valgt minst 100 på load index da de bilene er noen hundre kg tyngre. Ligger vell rundt 2200 kg om jeg ikke husker feil? Gammelbilene lå vell på ca 2000-2070.

XL-rating på dekk trenger ikke være dumt, de er da ekstraforsterket, kan muligens redusere punkteringer etc, men tror det finnes svært få som ikke er 102 for å få XL.
#8
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
onsdag 06. september 2017, klokken 07:09
Sitat fra: Saberhagen på tirsdag 05. september 2017, klokken 18:27
Hmm.. Har sett på conti sine også, men må se an hva jeg gjør.

Ingen som har erfaring med Hankook i*cept evo² ? Har C i rullemotstand og C i forbuk.
de er kontinentale dekk. Gode på tørr og våt, greie på snø og elendige på is.
#9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf
mandag 04. september 2017, klokken 11:22
Litt større bagasjerom, mindre luftmotstand, mulighet for sykkelfeste, evt liten henger, og litt større plass inni, da kan det godt hende det blir vår neste bil :)
#10
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
mandag 04. september 2017, klokken 11:20
Sitat fra: Saberhagen på mandag 04. september 2017, klokken 10:44
Tenker å gå til innkjøp av vinterdekk til sesongen nå.

Hva anbefales?

Vurderer Vredestein Wintrac, men er jammen meg ikke sikker. Kjører 99% av tiden rundt omkring i Oslo og på E6. Hadde Nokian R2 på forrige bilen, og syntes disse var for myke.
Wintrac har vell horribel rullemotstand om jeg husker rett? De har meg bekjent ikke skåra høyt eller vært med i tester. Ville anbefalt Michelin X3 eller Conti Viking contact 6, de er stivere enn R2, men ikke så mye dårligere på støy og rullemotstand.
#11
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
søndag 03. september 2017, klokken 12:02
Jeg er en tilhenger av denne tråden.
#12
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
fredag 01. september 2017, klokken 10:05
Finnes det noen skikkelige tester av rekkevidde, forbruk etc?
#13
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
torsdag 31. august 2017, klokken 14:03
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 30. august 2017, klokken 22:52
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 30. august 2017, klokken 20:25Et problem, ingen varmepumpe. I -15 til 10 pluss vil Ioniqs klimaanlegg bruke betraktelig mindre strøm. Blir dog spennende å se når Ioniq får større batteri.
Du får noe sånt som 2-3 kW med spillvarme fra motor og motorkontroller i 80 km/t. Det er bedre å benytte seg av denne varmen enn å bruke strøm for å produsere varme, uansett om du bare bruker noe sånt som 750W for å produsere 2-3 kW varme.

Men det er så klart en fordel med varmepumpe når man f.eks står i ro eller kjører veldig sakte, og det ikke er nevneverdig med spillvarme fra motor/motorkontroller.
om overskuddsvarme er 2-3 kW i 80 km/t og varmetap og ikke opptimal motorbelastning regnes med betyr det at du bruker 20-30 kW i timen i 80 km/t. Det tviler jeg på. Batterivarmeren til TMS bruker ca 3 kW. Med range mode i -20 blir faktisk batteriet kaldere og regenbegrensninga øker, noe som bekrefter at spillvarmen er godt under 3kW.
#14
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
onsdag 30. august 2017, klokken 20:25
Et problem, ingen varmepumpe. I -15 til 10 pluss vil Ioniqs klimaanlegg bruke betraktelig mindre strøm. Blir dog spennende å se når Ioniq får større batteri.
#15
Model 3 / Sv: Batteristørrelse avslørt ?
torsdag 03. august 2017, klokken 21:21
Tipper batteriene er 55 og 75 med buffer :)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA