Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kjbu

#1
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
torsdag 03. august 2017, klokken 15:26
Resultat etter 4 år. Lader nesten utelukkende til 80%.
Hva sier disse resultatene dere?

#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Priser service Leaf
onsdag 05. juli 2017, klokken 12:14
Prutet 4.års service på 2013-modell til :
3500kr hos Brennes Auto i Sarpsborg INKLUDERT EU-kontroll  :P

(Hedin Bil i Strømstad, Nissan forhandler, tar 3165 SEK for 4.års service, før eventuell pruting)
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: MUS I BIL
mandag 12. desember 2016, klokken 08:49
Bak støtfanger bak er det vanligvis luft-escape luker. Noen "gummifiller" som dekker hullet når bilen står i ro, vanlig problem med vanninntregning i disse på mange biler. Husk at all luft du dytter inn i kupéen med varmeapparatet må komme seg ut et sted, så de lukene er ganske store.

Sannsynligvis her mus kommer seg inn.

#4
Elektriske utfordringer / Sv: Tomt 12v batteri..... igjen
tirsdag 22. november 2016, klokken 08:45
Sitat fra: AtellusCalidus på mandag 21. november 2016, klokken 16:01
Ja, då kan jag konstatera att det inte var taklampan då... Leaf-jävuln blev lämnad över helgen ute i kylan (från fredag till sön kväll) med ca 60% i batteri men lik förbannat så var 12-voltaren slut när jag skulle hämta upp den. Tredje gången gillt för mig alltså. Kanske dags att slå en signal till Autonova och be dem byta skiten?
Kan du bruke norsk forbrukerlov som sier at selger har lov til å (prøve å) rette samme feil 3 ganger før DU har rett til å HEVE kjøpet? Kanskje du må ha hjelp fra forbrukerrådet for å få det til. Lever bilen tilbake, få igjen alle pengene, og kjøp en Ampera E til våren.
#5
Mekanisk / Sv: Indre endeledd Nissan Leaf
tirsdag 22. november 2016, klokken 08:40
Når Leaf-parken blir noen år gamle, blir det dermed en melkeku for Nissan å selge komplette tannstenger når alle må bytte endeledd? Mange tusenlapper istedenfor et par hundrelapper  :o

Vi får satse på en aftermarket-produsent som lager løse endeledd.
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Dieselvarmer i bil med VP
mandag 14. november 2016, klokken 08:44
Luftvarmer i Leaf med VP må kobles til innsugsluften til kupeen, ellers blåser den kald luft på bein, vindu etc. For man vil jo ha frisk luft inn i bilen også.
Må finne hvor innsuget er og koble dieselvarmeren slik at den blåser varm luft dit.

Jeg har ligget mange nattetimer og tenkt på dette, men venter til bilen er 5 år og garantien er over.
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Nissan Leaf og DAB/DAB+ adapter
mandag 17. oktober 2016, klokken 08:46
Sitat fra: jche på torsdag 13. oktober 2016, klokken 17:43
Har hørt at løsningen fungerer greit, bortsett fra at skifte av kanaler tar ganske lang tid siden bufferen må "fylles" med data først...
Med andre ord så godt som ubrukelig  :-\
Noen som har anbefaling til en enkel-å-montere DAB-adapter som plugges i sigarettenner-uttaket og kobler lyden til AUX-inngangen? Det selges mange typer, men hva passer best til Leaf? Det største problemet er kanskje antennen?
#8
Euroleaf / Sv: Nissan Leaf selger på Forbrukerinspektørene.
fredag 07. oktober 2016, klokken 08:10
Sitat fra: sveink på torsdag 06. oktober 2016, klokken 17:00
Nei, man vil ikke klare 20 mil. Jeg har den nye typen som kom i 2013 med varmepumpe osv og den klarer 15 mil på sommeren/tidlig høst. Jeg har en norsk utgave med skinn, bose anlegg, osv (toppmodellen som er strøken) med 30.000 km på telleren og solgte den i går for 130.000,- Så prisen hans var vel litt for høy i utgangspunktet, men jeg solgte vel litt billig igjen da :=)
UFF og UFF! Halvert verdi på 3 år. Er det slik med drivstoffbiler også?
#9
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
søndag 02. oktober 2016, klokken 20:23
Jeg hadde bilen på service for noen uker siden og har fått alt av software oppdateringer. LeafSpy lastet jeg ned i dag så den er siste  versjon. Skal gjøre en 100% oppladning neste gang og legge ut ny screenshot.

Kan også legge til at jeg kjører "aldri" med  varme eller AC. Bruker heller lue for å skåne batteriet for den ekstreme energimengden som trengs for å varme opp kupeen. Bruker ca 70% mer energi på vei til jobb med varme på vinteren
#10
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
søndag 02. oktober 2016, klokken 16:14
Hva syns dere om disse resultatene?
Juli 2013 modell, 2. generasjon. Ladet utelukkende til 80%, til 100% et par håndfull ganger.
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvorfor forskjell på antenner?
tirsdag 27. september 2016, klokken 08:10
Kanskje det er forskjellen på FM / DAB antenne. DAB kom vel på 2016-modellen.
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Gps stemme lyd
tirsdag 27. september 2016, klokken 08:09
Sitat fra: medic.66 på tirsdag 27. september 2016, klokken 06:19
På min 14 modell skrur jeg på volumknappen når hun begynner å snakke.
Det stemmer. Slik fungerer det hos meg også.
#13
Rust / Sv: Rust på taket
fredag 23. september 2016, klokken 08:25
Sitat fra: haavardw på torsdag 22. september 2016, klokken 10:06
Kjenner at jeg ble litt nysgjerrig på påstanden din "kjbu"; hvordan kan bruk av AC redusere batteriets levetid?

AC bruker strøm, må lade bilen oftere. Varme er enda verre, strømsluk. Jeg ønsker at bilen skal vare i 15 år, ikke 10.
#14
Rust / Sv: Rust på taket
torsdag 22. september 2016, klokken 09:14
Sitat fra: Sele på torsdag 22. september 2016, klokken 09:09
Bruker du AC året rundt?
Jeg bruker aldri AC, for å få lengre levetid på batteriet. Og minst mulig varme av samme grunn, kun når kona er på frysepunktet.
#15
Mekanisk / Sv: Varmepumpe - hvordan fungerer den?
torsdag 22. september 2016, klokken 09:10
Bruk av AC og varmepumpe samtidig er teknisk umulig. Egentlig er AC en varmepumpe, men den pumper varme UT av bilen og gir fra seg varmen i kondensatoren som er fremst i motorrommet ("radiatoren").

Når varmepumpen er aktiv er AC snudd, ved at gassen går motsatt vei. Da blir det varmt inni bilen og "radiatoren" blir kald. På kalde dager vil radiatoren få et belegg av is. En lang tur vil legge på mye is og effekten avtar.

Prinsippet til varmepumpe/AC er å bruke en gass som går over til væske ved bruk av trykk. Varmepumpen trenger strøm for å drive pumpa som lager trykket. I fordamperenheten (den kalde) går væsken over til gass igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA