Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Fjaegtne

#1
Sitat fra: OddB på lørdag 21. juni 2014, klokken 14:46
Takk og lov ! :D
:-) Kommer et punkt til i Mo så da bør du være dobbelsikret.
#2
Sitat fra: hma på lørdag 21. juni 2014, klokken 14:24
eRoute71 Telemix Mo i Rana gir 18kW med dobbeltlader (og 26A begrensning).

Det var godt å høre at det var i orden :-). Det skal opp en 22kW lader til på Telemix så fort den lokale elektriker er tilgjengelig.
#3
Sitat fra: Bjørn på tirsdag 17. juni 2014, klokken 14:15
Jæklig rart/irriterende at når/hvis dem tar seg bryet og kostnaden å sette opp en slik boks som er kapabel til 22kw så gir man denne bare muligheten å gå for halv maskin..!?
får håpe denne har 5g6mm kabel og 32A sikring, og at begrensningen bare er inst. i boksen..

Da har vi sjekket opp med Telehuset i Mo i Rana og laderen skal være installert og satt opp for 22kW. Litt rart hvis det ikke fungerer slik, men det hadde vært veldig fint hvis flere kunne teste den og melde tilbake om de har samme erfaring.
#4
Sitat fra: Karkris på lørdag 14. juni 2014, klokken 01:12
Hvor vil en eventuelt finne oppdatert informasjon om E Route 71 North's ladestasjoner? F. Eks informasjon om feil, ute av drift eller lignende. Egen hjemmeside, egen Facebookside eller ?

Foreløpig har vi valgt å melde alle ladepunktene inn i NOBIL sin database slik at alle får lik tilgang til dem. Det er foreløpig ikke satt opp noen fjernovervåkning/sentral drift av dem, så det beste er å sjekke ut med hver lokasjon dersom man er usikker på ledig/status. Kontaktinfo skal ligge i NOBIL databasen.

De fleste ladestasjonene er koblet opp med RFID modul som ikke er tatt i bruk men som kan kobles opp til en kommunikasjonsløsning ved fremtidig oppgradering. Hensikten med prosjektet var å raskt få opp en ladekorridor til Nordkapp som var klar i god tid før sommerferien. Med stor grad av egenfinansiering (og støtte fra Elbilforeningen og TOCN, tusen takk for det!) ble dette en forholdsvis enkel men funksjonell løsning, dog forberedt for oppgradering/utvidelse.

Vi jobber med en større utvidelse av eRoute71 og har inne en spennende søknad hos Transnova der vi har fått med oss et betydelig antall lokasjoner over hele landet. Men det betinger at vi får tilslag hos Transnova noe vi venter i spenning på.
#5
Sitat fra: Car-El på fredag 13. juni 2014, klokken 00:11
Dette blir så bra så!  :D
Takk for det :-) Hyggelig med ros!
#6
En liten oppdatering fra eRoute71'
Da er den første av to ladere (22kW) satt i drift på Jekta Storsenter i Tromsø. Den står på plan 0, østre innkjøring. Lader nr 2 settes i drift på mandag. I og med at det ikke er vi (Sønnico) som har stått for installasjonen så har vi heller ikke kunnet teste ut laderen. Hvis det er noen Tesla eier i Tromsø som kan ta seg turen innom og teste laderen så hadde det vært supert. Meld gjerne tilbake til meg om den funker som den skal.

Med dette skal alle lokasjonene langs eRoute71 være oppe å gå og jeg håper dere som har blitt villedet i Mo i Rana og Tromsø kan tilgi glippen og at dere får nytte av lademulighetene i tiden fremover. Kom som sagt gjerne med tilbakemeldinger på hvordan det fungerer :-)
#7
Sitat fra: OddB på onsdag 11. juni 2014, klokken 10:55
Kanskje lurt å ta ut disse fra nobil.no inntil det er verifisert at de virker?
Det er nok ikke alle som leser dette forumet....

Enig. Skulle vel bare gjelde Jekta Storsenter i Tromsø nå. Skal melde videre slik at status oppdateres riktig der.
#8
Beklager at det har vært lite informasjon på elbilforum i det siste om eRoute71. Jeg skal prøve å svare på de spørsmålene jeg har registrert.

Tilgang til laderne:
Alle ladere skal være åpne og tilgjengelige. De er forberedt med RFID leser men den er ikke koblet til og satt i drift. Vi valgte å sette opp RFID modulen nå slik at ladestasjonen enkelt kan oppgraderes på et senere tidspunkt dersom det blir aktuelt. Mao så skal det bare være å plugge seg til som på en vanlig lader uten RFID modul. Si fra hvis det er noen som har problemer med dette.

Ladekabel:
Vi har valgt å utstyre laderne uten fast ladekabel nettopp for å gjøre dem fleksible i forhold til også andre bilmerker enn Tesla. De aller fleste Tesla eiere har i dag med seg en Type2 ladekabel i bilen. De fleste Type 2 laderne i landet er montert uten kabel så jeg anbefaler uansett at de som ikke har en slik kabel skaffer seg den - et must for en Tesla eier. Her kan Salto være behjelpelig da de selger Type2 kabel til nærmest kostpris. Vi tar kontakt med lokasjonene for å høre om de ønsker å ha liggende en ekstra ladekabel til utlån - men det blir opp til den enkelte lokasjon om de ønsker å administrere dette.

Idriftsettelse:
Det er beklagelig at de to stasjonene som er nevnt (Telehuset i Mo i Rana og Jekta Storsenter i Tromsø) ikke var satt i drift i tide. På våre montørers (Sønnico) rundtur i landet monterte vi alle ladere selv. Disse to lokasjonene ønsket dog å benytte seg av egen huselektriker. Avtalen var at disse umiddelbart skulle settes i drift men det ble dessverre av ulike årsaker ikke gjort. Vi har fulgt opp dette og her er status:

- Laderen ved Telehuset skal nå være i drift. Her blir det etter planen også montert en lader til i løpet av neste uke (22kW). Kommer tilbake med beskjed om når den er satt i drift.

- Jekta Storsenter lovet å ha sine ladere i drift (2x22kW) i løpet av neste uke. Kommer tilbake med bekreftelse når det er gjort.

Utover dette skal alle andre ladere være i drift og fungere. Hvis det er problemer med noen av laderne så er det fint om dere melder fra så vil vi umiddelbart følge opp dette. Beklager på det sterkeste den ulempe det har vært for dere som ikke fikk ladet i Mo i Rana. Vi ønsket å få til et positivt prosjekt som bidrar til at flere kan nyte elbilen og Norge i sommer. Håper vi likevel får til denne opplevelsen etter at den siste ladestasjonen også kommer på plass.

Beste hilsen
Frank Jaegtnes
Adm.dir
Sønnico AS
#9
Sitat fra: Car-El på fredag 23. mai 2014, klokken 00:25
@Fjaegtne
Spørsmål:
1. Har dere med dere ladekabel Type2-Type2 og Type2-Type1 for salg?
2. Nårtid er dere i Tromsø?
3. Hvor i Tromsø skal dere montere opp Mode3-ladeboksen?

Hei Car-El,
1. Vi har ikke med ladekabler for salg men jeg anbefaler å sende en mail til kristian@salto.no som selger begge kategoriene til svært gunstige priser.
2. Vi var i Tromsø 17 mai og tidligere i uken. MontørTeslaen er nå i Narvik/Fauske på vei hjem.
3. I Tromsø blir det 2x22kW ladere på Jekta Storsenter, Heiloveien 19. Storsenteret ønsket at deres faste elektriker ferdigstiller installasjonen, men vi henger på for å sikre at det blir gjort raskt. Har også en annen svært attraktiv lokasjon som ønsker 2x22kW men det betinger litt velvilje fra "det offentlige" med tanke på adgang da deler av adkomsten er begrenset for varetransport.

Ellers er det satt i drift 2x22kW ladere i Målselv Fjellandsby og jeg anbefaler en tur dit i helgen. Hyggelig sted med en flott gjeng som har fått bra fart på Fjellandsbyen som var nedlagt. Sporty at de også stiller opp og satser på elbilladere - gi dem gjerne positiv tilbakemelding på det når dere er der :-)

Samtlige destinasjoner er meldt inn til NOBIL men vi ønsker det ikke frigitt før vi er sikre på at alle laderne er i drift. Gjenstår litt småtteri på et par av dem som var avhengige av at lokal fastelektriker.
#10
Sitat fra: Car-El på søndag 18. mai 2014, klokken 23:59
Prøver å finne informasjon om denne "eRoute 71 North". Er tydelig ikke flink nok med å bruke dette internettet. Noen som vil dele litt intel? ("NyNorsk" forkortning av etterretning. Kan også bruker som norsk forkortning av intelligens.)

Hei Car-El. Det stemmer at det er lite info på nettet foreløpig. Vi (Sønnico, Bellona og Salto Ladestasjoner) fokuserer på å få på plass ladekorridoren før vi legger ut mer detaljert info. Men det kommer om ikke lenge :-) Er også avstemt med Frederic Hauge vedr. TOCN og ladefondet. Ønsker TOCN å være med så er det bare å ta kontakt - men det haster om vi skal få til noe før Tesla eiere reiser på sommerferie.
#11
Sitat fra: hma på onsdag 14. mai 2014, klokken 16:02
Her står det litt om prosjektet eRoute 71⁰, som er et samarbeid mellom Bellona, Sønnico, Salto og Tesla.
http://www.levangeravisa.no/nyheter/article9672585.ece

Det skal komme ladepunkt på i underkant av 10 lokasjoner, disse får fra 7,2-22kW ladeeffekt og skal være ferdig innen 19. mai :)
Foreløpig kjenner jeg til følgende lokasjoner:
- Trones ved Namsskogan Hotell, 2 stk á 7,2kW (ikke 100% bekreftet).
- Fauske Hotell as, 2 stk á 7,2kW (bekreftet, men jeg er ikke sikker på om dette er en del av 'e-route 71' prosjektet)
- Rica Narvik, (ikke bekreftet, men her er det muligheter for 2x22kW).

Gir gjerne en liten oppdatering på lokasjonene. Bekrefter de over. Etter Narvik vil det bli installert 2x22kW i Målselv Fjellandsby og 2x22kW i Tromsø. Skjer rett over helgen :-)
#12
Sitat fra: hma på torsdag 15. mai 2014, klokken 16:57
Sitat fra: Cheokeee på torsdag 15. mai 2014, klokken 16:28
Men skjønner jeg rett viss jeg tror jeg må gå til anskaffelse av type2 kabel for å utnytte disse lademulighetene som er kommet?
Ja, med disse ladepunktene trenger du kun en type2-type2 kabel. Jeg tror Salto-bokser som eRoute bruker ikke har kabel med kontakt.

Det stemmer at vi monterer Saltoladerne med kontakt. Hensikten er at også andre elbiler skal kunne bruke dem og dessuten mener vi at type 2 kabel bør være en obligatorisk del av ladeutstyret i enhver elbil så lenge det satses så klart på utbygging av type 2 ladere. Vi vil også tilby de som har satt opp ladestasjonene å anskaffe en type 2 kabel som kan for eksempel ligge i resepsjonen til utlån for de som ikke har egen kabel med seg.
#13
Sitat fra: hma på tirsdag 13. mai 2014, klokken 16:13
Etter positiv dialog mellom Trøndelag Elbilforening og Fauske Hotell AS, blir det åpning av to stk Type2 ladepunt torsdag 15. mai 2014. Boksene er av type Salto.

Hvert punkt yter 7,2kW, dvs. de er sikret med 230V/32A/1-fase.
Tore Sigvartsen melder at hotellet i første omgang ikke vil ta betalt for lading for boende eller gjester på hotellet.

To Sønnico montører fra prosjektet "eRoute 71' Nord" monterte i dag to Saltoladere på Rica Fauske Hotell. Laderne blir satt i drift til uken. Laderne yter som angitt 7,2kW, men kan lett omprogrammeres til 22kW hvis det installeres 400V trafo. Sønnico/Salto kan levere og installere slik trafo, men i denne omgangen var det ikke midler i prosjektet som i stor grad er egenfinansiert av prosjektdeltakerne.
#14
Sitat fra: Gusse på torsdag 15. mai 2014, klokken 11:10
Er det noen sammenheng med dette prosjektet og type 2 punkt på NSB Steinkjer?

Nei, det er pt ikke noen sammenheng mellom disse prosjektene.
#15
Sitat fra: bb på onsdag 14. mai 2014, klokken 23:58
Flott tiltak! Blir disse ladepunktene lagt inn i nobil-basen?

Ja, de blir lagt inn etter hvert.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA