Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mr.Tesla

#1
Model S / Sv: Fatal autopilot krasj
tirsdag 05. juli 2016, klokken 13:48
I forrige autofil var den en fin sammenlikning mellom E-klasse og Model S hvor Mercedes viser hva de faktisk greier å levere når de ønsker. 


Mtp ulykken er Autopiloten er programmert for et begrenset sett med scenarioer, og i dette tilfellet så møtte den på et scenario den ikke kjente til, alternativt oppfattet det som et annet scenario. Ifølge Elon leste autopiloten situasjonen som at  den møtte på et veiskilt som hang over veien. Om nødbremsen var programmert for å bremse i en slik situasjon hadde det oppstått mange farlige situasjonen.

Det denne ulykken minner oss om, er at autopiloten ikke er ment for å kunne fjerne konsentrasjonen 100% fra veien. Så det å se på harry potter på en portabel mediespiller mens man lar bilen kjøre i 150 km/t er å leke med både eget liv og ikke minst andres liv. Det er litt synd da det i tidligere videoer til avdøde virket som han var meget klar over disse begrensningene.  Så her håper jeg det eksisterer dashcam video som kan gi en oversikt over hva som faktisk skjedde.
#2
Model S / Sv: Facelift - hva består den egentlig av?
fredag 06. mai 2016, klokken 14:52
Hvor mange kWh tror dere er tilgjengelig i 75 batteriet? Hvis det er 72 for 70 batteriet burde det begynne å nærme seg det originale 85 batteriet.
#3
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
mandag 07. desember 2015, klokken 12:19
Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 07. desember 2015, klokken 00:59
Sitat fra: Mr.Tesla på søndag 06. desember 2015, klokken 19:38
, men det som virkelig gjør det uakseptabelt er at 16 gb telefonen viser seg å gi over 20 GB ledig kapasitet. Blir det da feil å klage for å faktisk få den ytelsen man forventet?
At 16gb'n oppgraderes til 20 gb (eller mer korrekt 18gb) ett halvt år etterpå er uinteressant. Forstår at det kan være sterkt opprivende for selvmedlidne sjeler, men juridisk er det fullstendig irrelevant, og alle dyktige advokater vil umiddelbart legge den ballen død for å ikke gjøre seg selv til latter i en ev rettssak.

Forventer dere at verden står stille i ett halvt år hos bilindustriens mest innovative selskap??
2 uker etter jeg mottok min 85D kom 70D. En bil som helt fint holder til mitt bruk, men jeg føler meg ikke svindlet av Tesla av den grunn: -At jeg ikke info om 70D i mitt beslutningsunderlag, når jeg bestilte i oktober.


Det skal sies at jeg har lite kunnskap om norske lover, men kan ikke forstå at det skal være lovlig å villede kundene på denne måten. Ja, jeg forstår at man ikke kan saksøke en leverandør av android for at de presterer bedre enn forventet når man har en iPhone. Men fra samme produsent må man vel kunne forvente relativt konsistente opplysninger?

Mtp 85D ble den vel aldri utlevert med ytelsene som var oppgitt på 5,2 sek. Dere snakker om at det skjedde et halvt år senere, men det var vel da utleveringene av 85D startet. Men det er fortsatt disse bilene som var relevant alternativ da kjøpsbeslutningen ble tatt. Sammenlikningen med 70D blir ikke helt riktig i dette tilfellet, det blir som å ha kjøpt en iPhone 6 rett før 6S kom.

Totalt sett er jeg helt enig at denne saken etter hvert har gått litt for langt, men tesla har håndtert dette utrolig dårlig. Hvis de som har P85D setter seg tilbake til kjøptsitspunktet var det ikke kun ytelsen og akselerasjon det gikk på. Her var det også snakk om å få bilen tidligere, og ikke minst å få muligheten til å kjøpe bilen med nextgen seter. Samtidig fikk man Insane akselerasjonen som fikk hele youtube-verdenen til å glise. De som har kjørt både 85D og P85D de vet at aksen fra 0 i en helt annen liga for P85D. Så selv med riktig informasjon tror jeg mange hadde tatt samme valg i dag. Men det er lett å glemme i frustrasjonen. De fleste ønsker vel egentlig ikke å skade elbilens og Teslas rykte, men det er samtidig viktig å lære Tesla at man ikke kan holde på slik. Nå er det snakk om et par hundre kunder i Norge, om de gjør det samme ved slipp av Model 3 så blir det en annen dimensjon.

Mtp effekten tror jeg ikke man kommer veldig langt med å klage. Bilen har 700 hk summert, den kommer aldri til å kunne yte 700 hk som peak-output med dagens batteripakke uten at sikringene ryker. At folk forventer at den skal prestere som en bil med 700 hk i høyere hastigheter skjønner jeg egentlig ikke. De oppga både 0-60mph og tid på quarter mile ved lansering som ga en god indikasjon på bilens akselerasjon opp til ca 200 kmh. Det eneste bilen mangler mtp aks er vel tiden den bruker på one feet rollout. 
#4
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
søndag 06. desember 2015, klokken 19:38
Etter å ha lest en del i denne tråden virker det fortsatt som om det er mange som ikke egentlig skjønner hvorfor mange av P85D kundene er oppgitt. Siden de fleste sier at de er fornøyd med bilen er det ikke nødvendigvis de siste 0,2 sekundene som er så veldig viktig, men hvordan tesla åpenbart har lekt seg med fremstilling av data slik at flest mulig skulle kjøpe performance fremfor vanlig 85D. Da valget om å kjøpe ble tatt hadde ingen fått prøvekjøre en 85D og med informasjonen som var tilgjengelig så stod man mellom valget mellom en Tesla som gjorde 0-100 på 3,4 og 5,2 sekunder. For mange var det da verdt å betale de 100 000+ kronene for å få bilen som gjør 0-100 på 3,4. Det er også mange av de som kjøpe bilen som eide eksisterende p85 og ønsket og oppgradere til firehjulsdrift. For mange var det da uaktuelt å nedgradere til en tregere bil. Når bilene så blir levert viser det seg altså at 85D har identiske ytelser som tidligere P85 mens P85D ikke greier å levere de aksellerasjonstidene man kunne forvente mtp Tesla sin tidligere praksis mtp rapportering av effekt og aksellerasjonstider. Jeg kan godt forstå at kundene da føler seg lurt. For mange handler det altså ikke om bilen faktisk har 700 hk og gjør 0-100 på 3,4 sekunder, for jeg tror det er få som egentlig mener at  den ikke er rask nok, det handler mer om villedende markedsføring.

La meg prøve å illustrere med et annet eksempel. Du skal kjøpe deg en ny iPhone og vurderer om du skal kjøpe 16 eller 32 GB. Du betaler de ekstra 1000 kr fordi de 32 gigabytene er  verdt pengene for deg. Når du så får utlevert telefonen blir du litt skuffet fordi den kun har 25 gb tilgjengelig kapasitet.  Kanskje greit nok i seg selv, men det som virkelig gjør det uakseptabelt er at 16 gb telefonen viser seg å gi over 20 GB ledig kapasitet. Blir det da feil å klage for å faktisk få den ytelsen man forventet? Det synes i hvert fall ikke jeg, når man i tillegg vet at de greier å levere denne ytelsen ved å oppgradere en sikring.
#5
Model S / Sv: Model S videoer
torsdag 06. august 2015, klokken 20:03
RS7 mot P85D  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA