Hadde en hørt på han. Og satt 10 000 kr på de rette opsjonene hadde en tjent 1million kroner.
Eg trodde det samme som han og kjøpte, men ikkje for 10 000
Eg trodde det samme som han og kjøpte, men ikkje for 10 000

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Rønnern på fredag 08. november 2013, klokken 14:36
Standard 85 uten noe ekstra har økt med 16.300,- Det er overkommelig og ikke noen ublu prisøkning.
Snobbene som er glad for at Tesla ikke skal kunne kjøpes av hvermansen, kan ta seg en bolle!
Sitat fra: Tai på mandag 28. oktober 2013, klokken 19:21
Må jo passe Tesla og Elon bra dette her, Elon Musk har jo gått ut og prøvd å snakke verdien på tesla askjer ned
Tai
Sitat fra: DonPedro på lørdag 26. oktober 2013, klokken 14:38
Som du sikkert husker fra forumet her hevdet jeg hardnakket at de ikke kom til å gjøre dette (altså å switche produksjonen til 100% USA i september for å unngå å ha biler i transitt). Nå er det nokså åpenbart at jeg tok ettertrykkelig feil. Jeg begynner å lure på om det i det hele tatt er flere biler i transitt i Q3 enn i Q2. Hvis ikke, så må jeg oppjustere estimatet mitt på leveranser med noen hundre (fra 6,050 til kanskje 6,400 elns).
Jeg undres veldig over dette. Det kan åpenbart bare være ulemper med å ha så sterkt svingende volumer både i USA og her - tenk f.eks. på utleveringen på Alna som har stått stille i oktober og plutselig skal gå i 120 nå. Det leder meg til spørsmålet: Hvorfor er det så viktig å forbedre Q3 på bekostning av Q4? (Som jo er effekten av denne taktikken).
Den åpenbare bekymringen er at Q3 ikke så ut til å bli bra nok, og at de følte at kvartalet måtte bloddopes litt. Det vil i så fall være et dårlig tegn for 5. november.
Det slo meg imidlertid en annen tanke. Tesla har varslet at de vil være lønnsomme etter "non-GAAP" regnskapsprinsipper i alle kvartal. Underforstått vil de ha underskudd etter "GAAP" (som innebærer at de utsetter en del inntektsføring av biler som er solgt med finansieringsordning). Jeg har imidlertid regnet litt på om de kunne gå i pluss på GAAP også i Q3, og kommet frem til at det finnes realistiske scenarier for det (se min post på TMC). Så en annen mulighet er at de pumpet opp 3. kvartal for å gå i pluss på GAAP. I så fall vil det være ekstremt lønnsomt å sitte på aksjer den 5. november.
Sitat fra: DonPedro på lørdag 26. oktober 2013, klokken 02:15Sitat fra: tullball på fredag 25. oktober 2013, klokken 23:38
Julian Cox tar som vanlig av, men han har i likhet med sleepyhead og DaveT ufattelig ofte rett. Har selv ingen aning på kordan aksjen vil være hverken før eller etter Q3 ER.
Problemet med det Julian Cox er at det er en god del ting som er objektivt feil. Nå leste jeg bare starten på denne artikkelen, men fant umiddelbart to. For det første stemmer det ikke at "cost of capital" for Tesla er 1,5% i det nylige lånet - långiverne fikk også opsjoner som utgjør en lånekostnad. For det andre skriver han at Elon Musk's opsjoner ikke kan regnes som utvanning, fordi han sannsynligvis vil vente lenge med å utøve dem. Det er også et tullete argument (uten at jeg skal gå inn i hele logikken bak dette her).
Cox har tatt det på seg å motsi alt det tullet som kommer fra "Tesla er overpriset"-gjengen, men gjør kanskje saken sin en bjørnetjeneste ved å kjøre i den motsatte grøfta i stedet. I Q3-tråden på TMC har han hevdet at Tesla har levert 7,500-8,000 biler i Q3, noe som ihvertfall er feil (jeg er villig til å vedde omtrent hva som helst på at tallet er under 7,000 - mitt eget estimat er 6,000 og guidance fra Tesla er mye lavere enn det).