Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Arxcis

#1
BMW i3 / Sv: tilbake til tankeboksen
lørdag 08. mars 2014, klokken 10:46
   Det er helt klart at det vil vere flere som er bosatt i og rundt byer som vil ha glede av BMW i3 (og andre elbiler), enn de som bor i utkant-Norge. Men det er viktig å huske på at motorveier med høy fartsgrense ofte finnes rundt de store byene, noe som taler mot elbilen igjen.  Kommer ann på behovet. 
#2
BMW i3 / Sv: tilbake til tankeboksen
lørdag 08. mars 2014, klokken 10:10
 Det som er interessant her er at motorveier fra 100 km/t og oppover er elbil-rekkeviddens største fiende. Dette gjør grisgrendte strøk på vestlandet og andre "utkant" strøk med lavere hastigheter (max 80km/t) særdeles atraktive for elbilbruk. BMW i3 og andre elbiler kan vere en gode landeveisbiler, men Tesla S er den eneste elbilen som egner seg godt for motorveihastigheter.

@torgrand Prøv en gang å ligge i 90 km/t mellom Lillesand og Grimstad. Du bruker max 2 minutter lenger tid, men tipper du får mye bedre rekkeviddemargin.

 
#3
  Jeg vil påstå at markedet for elbiler med rekkevidde på minst 200km vinterstid er mange ganger større enn markedet for dagens elbiler. Kan ikke forstå at det er ingen produsenter som tørr å prøve dette , bortsett fra Tesla S.
   Det er ikke så mye mer batteri som skal til for å nå dette.
#4
Model S / Sv: Søkte om å få lov å betale bompenger:)
mandag 30. september 2013, klokken 10:46
Jeg vill heller kalt det dugnadsånd istedet for jantelov. Han kommer fra et lite kystsamfunnn på vestlandet som har gått fra et båt/ferje-samfunn til å bli et bilsamfunn på de siste tiårene. Dette har kun vert mulig fordi innbyggerene her har vert villige til å bidra med bompenger.
#5
Skjønner hvorfor du er bekymret, og jeg kan tenke meg at bilprodusentene har dette i bakhodet en plass. Dersom forskning etterhvert skulle vise at elektriske biler skader menneskene i den, vil det jo reduserer elektriske biler tilbake til den mikro-nisjen den en gang var. theY are not too big to fail yet.

#6
Model S / Sv: 60kW modellen ("Lavt budsjett")
fredag 05. juli 2013, klokken 15:23
Det er bekreftet og det går fint ann å bytte fra 60kwh til 85 kwh batteri, og en kan også velge å beholde det største batteriet, men da må en betale mellomlegget. Priser er enda ikke avklart.

Jeg tror det finnes mange som vil betale litt mer for lenger rekkevidde enn Nissan Leaf , men spranget opp til 450k (ModelS 60kwh) er for stort. Savner et mellomalternativ.

Bil som koster 300 000 og har 250km rekkevidde f.eks. . (Minimum 200km om vinteren)

#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bilproduksjonen i 2020
søndag 23. juni 2013, klokken 13:56
Blir gøy å gå tilbake til denne tråden i 2020. Gjelder bare å komme på det.

  Jeg blir trist dersom det er mindre enn 20% elbil-produksjon i 2020, men realistisk så tipper jeg at vi bare har nådd mellom 2,5-5% innen den tid.
    Skulle ønske bilindustrien var like rask i vendingen som mobilindustrien, som nettopp har hatt overgangen til at smarttelefoner dominerer markedet. Dette er dessverre urealistisk siden biler er ca. 100x dyrere enn mobiler og de byttes ut hvert 10. år vs mobiler som byttes etter 1-2 år. Det er som å prøve å flytte fjell vs flytte stener.
#8
Må bare påpeke at det er ca. 260km mellom Aurland og Dombås. Dette gir da gode muligheter for strekningen Bergen <-> Trondheim og Bergen <-> Molde sommerstid, når fjellet er åpent:)
#9
Lade hjemme / Sv: Bosch, 16A hjemmelaeboks 2600,-
fredag 10. mai 2013, klokken 23:58
Denne er vel en Mode 3 Type 1 ladestasjon. Jeg kjøper dersom den finnes i Mode 3 Type 2.
  Det står at den takler 16 amp. Vil den takle både 16 amp 3x 400 volt, og 16 amp 1x 230 Volt kretser?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA