Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - FreshAir

#1
Hei!
Er i ferd med å importere en Leaf, men for å være sikker på om jeg virkelig får en 2011 eller 2012 modell, så ville det vært til stor hjelp å vite eksakt tid på produksjons turnover. Det finnes jo et skilt/klistremerke som angir produksjon måned og år på alle Leaf så dersom men har greie på måned for produksjons modellskifte så vil alt falle på plass :)
Har skjønt det slik at folk har gått på en smell her.
Har søkt på forumet om dette, men fant ikke noe svar..
Sjekk oppe til venstre på bilde vedlagt!
Please advice!
#2
Dekk / Felger / Sv: Dekk til løvet
torsdag 23. mai 2013, klokken 22:04
Tenkte å tipse om denne dekktypen, greit priset, sakset fra dekkonline:

Elbilen Electric RaceAbout (ERA), som er bygd av elever på yrkshøyskolen Metropolia i Helsingfors i Finland, har satt banerekord for elbiler på den tradisjonsrike nordsløyfen på Nürburgring i Tyskland. Den tyske racerføreren Ralf Kelleners kjørte den 20.832 m lange banen på 8 minutter, 42,72 sekunder. Bilen hadde Nokian Z G2 dekk i dimensjonen 225/40 ZR 18 foran og 245/40 ZR 18 bak.

Under kjøringen hadde ERA en gjennomsnittsfart på 142 km/t, og på den lange rette strekningen oppnådde bilen en fart på 238 km/t. I en test som ble gjort senere, nådde bilen en toppfart på 244 km/t. Energiforbruket under rekordkjøringen var 123 kWh/100 km, hvilket er åtte ganger høyere enn ved normal kjøring.

Den kuperte og svingete banen er meget krevende og har overrasket mange førere. Banens kjælenavn er "Grønt helvete", noe som på en utmerket måte beskriver banen. Rekordkjøringen stilte store krav også til dekkene, som spilte en viktig rolle for å oppnå rekorden.

Nokian Z G2 dekk har rask styrerespons og lav rullemotstand, noe som er spesielt viktig for en elbil, sier utviklingssjef Juha Pirhonen i Nokian Tyres.

Fullblods sportsbilen ERA har i tillegg til den ferske banerekorden på Nürburgring også vunnet konkurransen Michelin Bibendum Challenge 2011 i Tyskland, og i USA ble bilen nr. 2 i konkurransen Automotive X-prize 2010. Også i disse konkurransene hadde bilen Nokian Z G2 dekk.

Blir å kjapt bytte ut helårsdekkene på min kommende USA Leaf med disse, trenger å strekke rekkevidden maksimalt pga. pendling.
Noen andre forslag til effektive dekktyper?
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: Maksimal pendler inntjening.
tirsdag 14. mai 2013, klokken 15:10
Sitat fra: FrodeK på tirsdag 14. mai 2013, klokken 10:58
Kjøp en 2012 i Norge - du bør få en bra pris nå - og få full varmepakke, full garanti og alt på stell. Skal love deg at du kommer til å bli opptatt av varme etter noen dager med 10 mil i minus 10 grader. Du sparer uansett så mye at regnestykket går godt opp i alle fall.

Hei, det blir nok en altfor stor forskjell å gå fra en 2011 US Leaf til 110-120.000,- og opp til prisene på en Norsk 2012. Litt av motivasjonen med det hele er å tyne økonomien så langt det går. Så får jeg heller forvarme med en vanlig kupè varmer og stoppe for lading på de kaldeste dagene. "Må" også foreløpig holde en bil på si  >:(
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Maksimal pendler inntjening.
tirsdag 14. mai 2013, klokken 15:00
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 14. mai 2013, klokken 05:23
Sitat fra: FreshAir på mandag 13. mai 2013, klokken 23:48
Hei,
Langpendler 100 km fra Fredrikstad til Oslo hver dag, kjører tidlig slik at kø ikke er noen faktor for meg.
Har i dag utgifter på rundt 320,- hver dag på bompenger, drivstoff og parkering =75.000,-/år, grøss og gru!
3. Vurderer å kjøpe en 2011 uten den berømte varmepakke oppgraderingen pga. pris. Sett på bakgrunn av: Parkering hjemme i garasje minimums temperatur 0-> -5 midtvinters, og parkering på jobb minimum 10->15 grader. Ønsker jeg noen kommentarer på rekkevidde. Er ikke så opptatt av å ha full varme på hele veien!

Jeg kjører mye Fredrikstad-Oslo. Få for all del tak i en bil med hurtigladeport og beregn å betale 299,- pr. måned til Ishavsveien ihvertfall halve året. Sommerhalvåret kommer du fint helt fram, men på vinteren kommer det til å bli direkte plagsomt om du satser på å kjøre helt fram de kaldeste dagene. Da snakker vi 70km/t uten varme på i det hele tatt for å klare det. Mye bedre å holde 100km/t med varmen på fullt til Vestby (6 mil fra Fredrikstad) og så stoppe der i 5-10 minutter for å hurtiglade mens du fyller Statoil-koppen med kaffe.

Takker for praktisk informasjon rundt min nye elektriske pendlerhverdag!
Er kjekt med hurtigladestasjoner på Vestby og i Moss slik at jeg kan lade opp dersom det skulle knipe når det er kalt. Skal bli spennende å se hvor langt jeg kan strekke dette før jeg ofrer 10 min hver vei.
Kjører egentlig bil for å spare snaut 1,5 timer hver dag, sett opp mot togpendling. Blir definitivt til å sette opp en blåtann oppkobling mot Android/SOC målinger for nøyaktighet og mindre stress rundt resterende rekkevidde :)
#5
Leaf 2010-2017 / Maksimal pendler inntjening.
mandag 13. mai 2013, klokken 23:48
Hei,
Langpendler 100 km fra Fredrikstad til Oslo hver dag, kjører tidlig slik at kø ikke er noen faktor for meg.
Har i dag utgifter på rundt 320,- hver dag på bompenger, drivstoff og parkering =75.000,-/år, grøss og gru!
Med en Elbil vil jeg kunne spare inn alle disse utgiftene minus en hjemmelading hver kveld, får gratis parkering og ladekontakt på jobben :)
Har tenkt å tyne denne innsparingen så langt som mulig og tenker sterkt på å importere en US Leaf.
Blir å velge en fra de kalde stater, fra en Nissan forhandler med oppgradert software og batteritest.
Derfor følgende spørsmål:
1. Det følger jo alltid med en lader til Leaf``en, finnes det forskjellige typer og er den automatisk i forhold til Spenning 120V vs. 230V?
2. Det hender også at hjemmelader følger med, samme spørsmål som over forutsatt at de er Nissan original.
3. Vurderer å kjøpe en 2011 uten den berømte varmepakke oppgraderingen pga. pris. Sett på bakgrunn av: Parkering hjemme i garasje minimums temperatur 0-> -5 midtvinters, og parkering på jobb minimum 10->15 grader. Ønsker jeg noen kommentarer på rekkevidde. Er ikke så opptatt av å ha full varme på hele veien!
4. Er det andre tekniske ting en bør tenke på med en US modell før idriftsetting i Norge. Er ikke så opptatt av Navi og andre duppeditter?

Har tenkt på dette med garantispørsmål, men velger å se bort i fra det så lenge bilen vil ha betalt seg selv på drøye 1,5 år. Legger man til at bilen fremdeles vil ha en egenverdi så blir "matta" endra bedre :)

Skulle gjerne også mottatt en link til utstyrs pakkene til 2011 og 2012 US Leaf: Std., SV, SL!

Ble en del spørsmål dette her, takk for tålmodigheten!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA