Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - JMC

#1
Model X / Sv: Ny musikkproduksjons App for Tesla
fredag 01. april 2016, klokken 18:04
Selvfølgelig en 1. Aprilspøk ....Vi håper alle likte den og ikke blir alt for skuffet  :-)
#2
Model S / Sv: Ny Pro Tools Musikkproduksjons App for Tesla
fredag 01. april 2016, klokken 18:03
Selvfølgelig en 1. Aprilspøk ....Vi håper alle likte den og ikke blir alt for skuffet  ;D
#3
Model X / Ny musikkproduksjons App for Tesla
fredag 01. april 2016, klokken 08:33
Avid lanserer Pro Tools AppBridge i Frankfurt neste uke. I første omgang støttes kun Tesla Model S og X slik at man får mulighet for å redigere sine prosjekter i bilen via Cloud eller USB-disker og oppnå en mer effektiv arbeidsdag. Av sikkerhetsgrunner må Tesla Autopilot være i bruk eller bilen stå stille. Det er anbefalt at den kommende Pro Tools Dock benyttes for et mer effektivt brukersnitt.
#4
Model S / Ny Pro Tools Musikkproduksjons App for Tesla
fredag 01. april 2016, klokken 08:12
Avid lanserer Pro Tools AppBridge i Frankfurt neste uke. I første omgang støttes kun Tesla Model S og X slik at man får mulighet for å redigere sine prosjekter i bilen via Cloud eller USB-disker og oppnå en mer effektiv arbeidsdag. Av sikkerhetsgrunner må Tesla Autopilot være i bruk eller bilen stå stille. Avid anbefaler at den kommende Pro Tools Dock benyttes for et mer effektivt brukersnitt.   https://www.facebook.com/prolyd/




#5
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
torsdag 03. desember 2015, klokken 20:27
Hei
Det refereres til en lukket Facebook gruppe for de som har klaget. Er det noen som kan oppgi link på en personlig beskjed til meg?

Mvh
Johs.
#7
Model S / Godt Nytt Tesla-År
onsdag 31. desember 2014, klokken 19:28
Hei Alle sammen

Takk for mye nyttig informasjon her på forumet. Jeg setter pris på forumet og denne siden er en av de faste jeg surfer innom for litt svada så vel som entusiastiske gode diskusjoner. Jeg har egentlig aldri vært interessert i bil, men det var før Jeg fikk meg Tesla.

Ønsker alle sammen et Godt Nytt År   

Mvh
Johs.
#8
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Model S på finn.no
fredag 07. november 2014, klokken 14:48
Takk for statistikk

Jeg ser at Tesla effektiviserer produksjonen med begrensninger i modellutvalg, og har nå droppet P85 med bakhjulsdrift fra sortimentet. De kutter nå også ut to farger; grønn og brun.

Det at det nå ikke lenger er mulig å kjøpe ny P85 eller P85+ med bakhjulsdrift vil nok gjøre disse betydelig mer attraktive på bruktmarkedet, da steget opp til Performance-nytelsen med kun P85D, nå blir langt større enn tidligere.

Hadde jeg eid en god hatt skulle jeg våge å veddet på å spise den hvis det ikke ganske snart kommer en generell prisoppgang fra Tesla.

Dollarkursen har gått kraftig opp i det siste og Tesla kaster i nå deler av sin fortjeneste ut av valutavinduet. Det vil de nok ikke fortsette med i lengden.

Så da er det vel bare å sette opp bruktprisene da....?   ;) Statistikkene vil nok peke oppover både prismessig og i antall solgt for P85/P85+ i de neste to månedene...  ;D

MVH
Johs.


http://jalopnik.com/brown-tesla-model-s-canceled-elon-musk-is-dead-to-us-1655227766


#9
Model S / Sv: Endelig klart og få vekk dekkstøyen...
lørdag 26. juli 2014, klokken 20:26
Hei

Jeg har kjøpt litt dempningsmateriale på Biltema og tenkte jeg skulle høste litt av andres erfaring før jeg setter i gang med å montere dempning over hjulbuer og under bangasjerom.

Har noen set noen video eller bilder fra andre som har utført dempning?

Links til info mottas med takk.

Med vennlig hilsen
Johs.
#10
Model S / Sv: Iriterende media omtale og negative "kjendis" synsere
onsdag 05. februar 2014, klokken 19:08
Med referanse til media og deres repeatere, nei jeg mener visst reportere, så er vel Tesla omtalene både positive og negative gode eksempler på at det meste som repeteres er fullt av hull og uvitenhet. Det gjelder nok sikkert Alt som skrives om det meste i Media. Det som er viktig for media er å holde kostnadene nede samtidig som man får mange treff og størst mulig overskudd til altfor få eiere. Jeg lar meg ikke en gang irritere meg over media lenger, jeg tar det for det det  er, og med en stor klype salt.

Når det gjelder Spetakkel fra "eksperter" som av diverse grunner stadig ønsker å være linselus så tenker jeg dessverre alt for ofte på et gammelt og tidløst ordtak: "Tomme tønner skrangler mest"
#11
Sitat fra: TS på fredag 13. desember 2013, klokken 00:41
Sitat fra: Omnilord på fredag 13. desember 2013, klokken 00:33
Det er mye synsing her om hva "ladeplasser" er. Realiteten er at de typisk er parkeringsplasser med lading og at det overhodet ikke er noe krav om at man må lade.

Hvorfor er det så mye mer aktverdig om noen har kjøpt seg en elbil for å komme raskere til jobb grunnet kollektivfeltene enn for eksempel en i Oslo som har kjøpt seg en elbil fordi det er mye lettere å finne parkering i bygatene når personen skal hjem, på jobb eller hva-som-helst egentlig?

I tillegg er det et evig tilbakevendende tema at mange vanlige offentlige plasser har svært kort parkeringstid - for eksempel tre timer. En trenger kanskje strøm for å komme hjem og en trenger kanskje tid rett og slett fordi de fleste er på jobb i mer enn tre timer og elbilparkeringsplassene har ofte betydelig mer tid tilgjengelig til parkering.

Hvor mange her kan med hånden på hjertet si:
Du kommer tidlig, finner deg en ladeplass når du er tidlig nok ute og lader - noe som du trenger for å komme hjem igjen. Etter ca. halv dag går du ut og flytter bilen, som da er ferdig ladet, til en forhåpentligvis ledig offentlig plass så du ikke opptar ladeplassen lenger. Og dette har du gjort uten unntak.

I tillegg er det kjøpesenter som har elbilplasser der de vil at elbiler skal parkere uavhengig av om bilen lader eller ikke. Det må da virkelig være opp til de, som da også eier/drifter plassen, om det er slik de vil det skal være.

Dette spørsmålet dreier seg om moral og nestekjærlighet, ikke elbil..
Mennesker er egoister i natur, men vi har fått utdelt en form for intelligens og empati som virker av og til ..

Mennesker er IKKE egoister av natur, det er rett og slett bare et VALG om man selv VIL være det, mener jeg. Observerer man seg selv, og universet man beveger seg i litt så VET man hva som er riktige og feil valg og HANDLER ut fra det.
#12
Model S / Sv: Vurdering av lydkilder
søndag 29. desember 2013, klokken 02:36
hei igjen

En lydkilde, uansett format blir aldri bedre enn utstyret og miljøet det spilles av i. Men jeg foretrekker å velge best mulig kilde for å få mest ut av lyden i anlegget til- og i forholdene i TMS. Klart utstyr og forhold kunne vært langt bedre, men jeg er i grunnen meget godt fornøyd med at jeg valgte opsjonen med større lydanlegg.

Jeg har jobbet i studio med miks og spilt resultatet i bilen på vei hjem for så fortsette med miks i studio neste dag.   Anlegget i TMS er fint som en referanse. Har sammenliknet mp3 og flac med samme materiale og det er store forskjeller.

Musikknytelse i TMS er bedre fordi den er så stille i fohold til fossilskrammelet jeg lyttet til før. Kunne dog tenke meg å dempe støyen fra hjulbuer litt til våren for å høre enda mer dynamikk. Hvis noen har noen tips der tar jeg gjerne i mot dem.

Er ikke så opptatt av å diskutere så mye hva som er best. Fasiten på hva som er best ligger solid forankret i matematikken bak formater, konvertere, høyttalere, akustikk, osv., og alle har sin frie vilje til å velge hva de vil. Ville bare dele at jeg synes mp3 er noe mutert møkk som hører fortiden (før bredbånd) til og jeg unngår dette formatet så langt jeg kan.

Jeg greier ikke helt å holde kjeft når det er snakk om lyd, den sterkeste kraften som finnes. Hvis mine meninger medfører noens aha-oppdagelse av høykvalitets lyd er det bare hyggelig. Det går også fint an å suse av gårde i fremtidsrettet bil akkompaniert av musikk formidlet med fortidens lydformat :-)

mvh.
Johs.
 
#13
Model S / Sv: Vurdering av lydkilder
lørdag 28. desember 2013, klokken 21:32
Hei
Jeg mener mp3 er feil i utgangspunktet og at det dessverre ikke så mange forstår/prioriterer gode alternativer nok mye pga. dårlig tilgjengelighet. Lydformater er dessverre storpolitikk også, ref. Apple og deres eget format som hindrer støtte for flac etc.

I video eksemplene hører man 1. muteringene/støyen som legges til i mp3 codeksen (denne blander seg med musikken og er "ikke hørbar" men absålutt tilstede 2. Alle deler/overtoner som fjernes for å spare plass er det man mister (klart vi hører hva vi mister). Man skal være litt trent/ha bra lytterforhold for å høre forskjell. Hørte en gang at det er masse flimmerhår i ørene som plukker opp ørsmå nyanser, og at disse visst nok kommer og går avhengig av hvor mye man bruker/trenger dem. Ref. går man på jakt i skogen konsentrerer man seg om å lytte. Litt det samme er det med høykvalitets linjær lyd, det er flere nyanser å høre. Hvis man kun hører på mutert lyd på dårlige hodetelefoner over flere år er man blitt litt vant med det, også fysisk tror jeg. Kropp/følelser/det mentale vi er har en bra evne til å tilpasse seg forholdene akkurat som jeg også mener at vi med gps kartene på TMS gradvis begrenser vår naturlige stedsans...men det er en annen diskusjon.

Laumb. Vet ikke om man kan benytte teknikken med fasevending i videoene for å ta vekk støyen, den er her ment som å vise hva som forvinner sammenliknet med linjær lyd. Støyen kombinert med kutting av lyd/overtoner (innenfor hørbart område) er det mp3 algoritmen dreier seg om for å spare plass og få det til å høre likest mulig ut. Man kan sammenlikne linjær (wav/flac) lyd med heltre gulv og mp3 med billig parkett. Gulvene ser jo begge "like" fine ut men opplevelsen av å gå på skikkelig gulv er helt annerledes i forhold til parkett. Det å lage en "bedret" mp3 av en mp3 ...blir vel som å slipe den dårligste parkett mye...

Hvis man vil kjøpe seg noe bra "treningsutstyr" for hørselforbedring (bevissthetmessig/fysisk) anbefaler jeg å vurdere investering i en bra USB DA konverter (som oversetter fra digitalt til analogt) med bra innebygget hodetelefonforsterker samt et sett med studiokvalitets hodetelefoner. Det trenger ikke å være veldig dyrt og det finnes mange alternativer på markedet. Man trenger ikke å bevege seg inn i "Hifi-Freak" prisklassene. Når det gjelder flac i forhold til mp3 så er det egentlig ikke så mye dyrere...Det kommer mer an på hvor man kjøper musikken sin.

Her tror jeg det finnes mye gratis flac:
http://www.bowers-wilkins.com/Society_of_Sound/Society_of_Sound/Music/Subscribe.html

Her kan man kjøpe flac:
http://www.gubemusic.com/article_255

Det er mye mer der ute...

MVH
Johs.
#14
Model S / Sv: Vurdering av lydkilder
lørdag 28. desember 2013, klokken 18:00
Hei

Jeg har mange meninger om lyd. Flac er ukomprimert lossless lydkvalitet og låter klart bedre enn komprimerte mp3 (Der mange elementer i musikken rett og slett er tatt vekk). Siden vi dessverre er altfor vant med mp3 er det mange av oss som aldri har hørt linjær høykvalitets 24bits/96kHz lyd under bra lytteforhold og derfor må vi trene opp våre ører eller rettere sagt vår oppfatting av kvaliteten.

Når det er sagt vil aldri en bil i bevegelse ikke tilby de rette/perfekte lytteforhold for opplevelse av dynamisk levende lyd, men jo bedre lydkilden er, jo bedre blir lydopplevelsen. Flac er absolutt værdig den ekstra plass filene krever og tar kun ca. 1/2 parten av den plass .wav krever uten reduksjon i kvalitet.

Lydkvalitet bestemmes også av andre faktorer som DA konvertere og tekniske forhold ved produksjon av musikken. Det finnes masse dårlige produksjoner der ute (kvalitetsmessig)! Googler man flack 24bits/96kHz kan man finne mye som er bra. BTW. Det er ikke noen vits i å konvertere mp3 til flac da kvaliteten aldri blir bedre enn kilden. CD kvalitet 16bit/44.1 kHz er heller egentlig superbra men laaaangt bedre enn mp3, uansett frekvens. For å sette det litt på spissen burdre mp3 egentlig snart bli "forbudt" som format fordi det har ikke noe som helst å tilby av fordeler annet enn at det er plass-effektivt. iPod/mp3 har midlertidig "ødelagt" en hel generasjons opplevelse av god lydkvalitet. Vi har i dag produsjonsutstyr, inspillingsprosesser og formatkvaliteter som langt på vei kan gjengi den originale analoge og varme kvalitet og det er på tide at flere får ørene opp for- og nyter god linjær lyd.

Jeg foretrekker å velge en større USB stick for lagring av .flac eller .wav. Alt av internett, FM radio og DAB pluss (som egentlig er minus) går igjennom prossesser av komprimering ved kringkasting. Derfor er de to USB portene egentlig de eneste kildene for linjær lydkvalitet i TMS.
   
Er det forresten noen som has sett noen tekniske detaljerte spesifikasjoner på det store anlegget i TMS? Jeg kunne f.eks. tenke meg å vite mer om DA konverteringen...

Uansett, Jeg synes det store anlegget i TMS med riktig lydformat låter meget bra og i lange baner bra nok for bilkjøring. PS. Skru av Dolby på anlegget!

Her er et par videoer som viser mp3 algoritmestøy og hvor mye lyd man mister med mp3:



MVH
Johs.
#15
Model S / Sv: Skistativ til Model S
fredag 27. desember 2013, klokken 18:56
Hei og Godt Nytt År til alle

Var impulsivt innom Autoload i dag og kjøpte Whispbar Flush stativ med en Calix Nordic Loader takboks. Jeg vil gjerne slenge inn en anbefaling av Autoload her på forumet da jeg er meget fornøyd med servicen de ga med på kjøpet. De monterte stativ og boks inklusive filing av fester for unøyaktige Tesla plasserte skruehull på høyre side av bilen.

MVH
Johs.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA