Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kristmara

#1
Sitat fra: Larvik på torsdag 19. januar 2017, klokken 06:17
Tesla har tatt Sen i innbytte i påvente av Xen. 
Hvordan har andre ordnet seg i forhold til resterende serviceavtale ved innbytte?

Vi fikk tilbake penger, men da var det enda ikke klart med priser for ny avtale for x-en.
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Er Leafen en sommerbil ?
fredag 06. januar 2017, klokken 15:32
Godt det bedret seg med å ta ut luft.

Jeg må si jeg aldri før har kjørt en tohjulsdrevet bil som er bedre på vinterføre. Mulig det hjelper at jeg kjenner den godt etter 5 år sammen, men jeg synes det er helt fantastisk å slippe clutch og ha full kontroll fra første dreiemoment. Nå har jeg ikke kjørt så mange "vinterbiler", men jeg kommer opp flere bakker enn venner og familie med tohjulsdrevet bensin eller diesel. Hvis jeg må grave meg ned til feste kan jeg skru av antispinn, men stort sett fungerer den som den skal. Teslaen hadde bedre antispinn og antiskrens, men den var så stor og tung at jeg følte jeg hadde mer kontroll i Leafen. Nå med Model X er Leafen utklasset, men den har firehjulstrekk, så det telles ikke  :)

Men jeg legger gjerne til at jeg ikke kan trylle med piggfrie dekk, og et par ganger i året har jeg lagt på kjettinger for å komme meg hjem. Selv om det er ganske godt brøytet og strødd før skolebussen skal kjøre, står ikke den veien på toppen av prioriteringslista.
#3
Model X / Sv: Barn og barneseter i Model X
torsdag 22. desember 2016, klokken 11:35
Sitat fra: Trondlyd på torsdag 22. desember 2016, klokken 03:56
Sitat fra: petersv på onsdag 28. september 2016, klokken 16:02
Bra plass til 3 barneseter på 2. rad i X. Da er det mulig med X for oss med 5 seter. Bagasjeplassen med 7 seter er alt for liten for oss.

Heisann, har du prøvd med det rosa sete på 3 rad? Har bestilt 6 seter, og må ha 3 barneseter. 1 Cybex cirona og 2 cybex x2-fix. Spent på om det går!

Det går ganske bra med Besafe izi up x3, men hvis andre seterad står helt tilbake er det kort vei fra barnets hode til setet foran, og jeg ser for meg at det er "ubehagelig" i en kollisjon. Fordelen er at det er svært effektivt for å lære ungen å ikke ta armen over selen, for da vi bremset, dultet hun hodet i setet foran. Siden det har hun vært ganske flink til å ha selen riktig  ;D (Har ikke prøvd med stort barn i setet) En annen ulempe med andre seterad helt bak, er at føttene kommer i klem når setet går tilbake. Begge disse utfordringene går bra om andre seterad flyttes frem og kalibreres slik at det ikke går helt tilbake før det tas frem igjen. (Harde og sandete sko må dessuten av siden andre seterad ikke er beskyttet bak)
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Airbager - virker de tro
mandag 19. september 2016, klokken 11:10
Sitat fra: PingPing på onsdag 14. september 2016, klokken 08:24
En annen liten ting. Hvis en har krav på Leiebil/lånebil i kaskoforsikringen (har ikke undersøkt dette enda). Har en da krav på elbil ?. Hvis det blir en fossilbil vil en jo få ekstra utgifter til drivstoff.

Da forsikringen til en annen bil skulle betale for leiebil til oss, hadde vi ikke krav på elbil. Jeg tørrpratet litt med et par satte mannfolk på Herz, og de kunne ikke se for seg at det ville bli etterspørsel etter elbil med det første, så hvis de har noe å si (tror han ene var sjef eller noe), tror jeg ikke de får inn elbiler i stallen på et par tiår enda. Vi hadde heldigvis en elbil til og lånte en så liten og billig bensinbil som mulig.
#5
elbil.no og elbilforumets nettsider / Sv: Nye elbil.no lansert
torsdag 07. juli 2016, klokken 19:40
Jeg synes det var en pen side og enkelt å finne fram for nye. Nå synes jeg den menyen som blir med nedover tar litt for mye plass. Hvis jeg går inn på elbil.no for å lese nyheter var det enkelt å trykke på nyheter i menyen, men det tok litt lang tid å bevege seg helt ned til nyhetene. Morsomt første gang, men ser for meg at jeg hadde blitt lei av det. Hvis jeg ville rett inn å se flere nyheter er det to tasteklikk unna fra øverst på forsida, og det fungerte veldig greit selv om de to tasteklikkene var litt langt fra hverandre. Nyhetene på forsida var litt store og få, så jeg likte best å lese de inne på nyhetssida. Nå har jeg riktignok bare prøvd dette på en stor skjerm.
#6
Model X / Sv: Meet Model X – Prøvekjøringsevent
tirsdag 05. juli 2016, klokken 12:39
Sitat fra: KrW på tirsdag 05. juli 2016, klokken 12:36
Du fikk med deg den lille flippen i solskjermen som gjør den noen cm større?

Ja, og det har gjort at jeg er litt mer optimistisk til den i forhold til den i S-en.
#7
Model X / Sv: Meet Model X – Prøvekjøringsevent
tirsdag 05. juli 2016, klokken 12:30
Sitat fra: satheesh.net på mandag 04. juli 2016, klokken 13:32
Sitat fra: kristmara på mandag 04. juli 2016, klokken 12:36
Sitat fra: lunitiks på fredag 01. juli 2016, klokken 19:58
Crazy frontrute. Største pluss av alle. Vanskelig å beskrive med ord. Må bare oppleves. Elsker.

Jeg er enig i denne, ble virkelig positivt overrasket. Det var også det jeg var mest spent på siden det ikke kommer fram av å se videoer på nett. Jeg fikk ikke helt følelsen av hvordan solskjermingen funket siden sola stod høyt på himmelen, men jeg er ikke redd for at det blir ille.

Litt usikker på om du fikk prøve den avtagbare solskjermen som følger med bilene, men den er faktisk ganske effektiv. I Norge tror jeg uansett ikke det nødvendigvis blir et kjempeproblem, men folk er forskjellige...

Nei, jeg har ikke sett den, men tror ikke jeg føler behov for noe sånt etter å ha prøvd midtpådagensol... Det viktigste er vel at den nedfellbare kan skjerme for lav sol, tror jeg, og der er jeg ikke spesielt imponert over den smale i S-en.
#8
Model X / Sv: Meet Model X – Prøvekjøringsevent
mandag 04. juli 2016, klokken 12:36
Sitat fra: lunitiks på fredag 01. juli 2016, klokken 19:58
Crazy frontrute. Største pluss av alle. Vanskelig å beskrive med ord. Må bare oppleves. Elsker.

Jeg er enig i denne, ble virkelig positivt overrasket. Det var også det jeg var mest spent på siden det ikke kommer fram av å se videoer på nett. Jeg fikk ikke helt følelsen av hvordan solskjermingen funket siden sola stod høyt på himmelen, men jeg er ikke redd for at det blir ille.
Jeg gleder meg ikke til å tiltrekke meg mye oppmerksomhet med bakdørene på parkeringsplasser og høre på alle som er overbevist om at de går i stykker og er dyre og tungvinte, men jeg gleder meg veldig til å slippe å lirke nesten-3-åringen inn mellom sete og tak, slippe å bekymre meg for at de skal dunke døra i noe og at det nå er mulig å smyge seg forbi bilen på et trangt sted selv om døra er åpen. Dessuten blir de største ungene så store at det blir fint med en fullverdig 7-seter.
Bortsett fra at jeg satt så høyt føltes det virkelig som å kjøre en S.
#9
DRIFTSBATTERI / Sv: Batterikapasitet, 1 prikk mindre...
torsdag 16. juni 2016, klokken 13:43
Sitat fra: tomrh på onsdag 15. juni 2016, klokken 18:51
Til de av dere som har mistet en kapasitetsbar: lader dere til vanlig med 10A eller 16A?

10A
#10
Model X / Sv: Model X vises i Oslo 21 Mars
mandag 21. mars 2016, klokken 14:45
Sitat fra: asbkar på mandag 21. mars 2016, klokken 12:37
Vi som var der kl. 10.00 fikk beskjed om at vi fikk se den første falconwing-døråpningen i Norge! :)

Var nordmann som introduserte, og de hadde norske eksperter på forskjellige områder stående rundt bilen.
Ingen begrensinger på fotografering
Ingen "nye" nyheter om bilen.
Vi som var der kl. 12 fikk også beskjed om at vi fikk se den første falconwing-døråpningen i Norge! :)
#11
e-Golf / Sv: Motorbremse med fuldt opladet batteri ?
mandag 19. oktober 2015, klokken 14:40
Det er også lite regenerering når batteriet er nesten fullt, så for at det skal monne noe særlig er det sikkert ikke så lurt med mer enn 80 % fullt batteri, men så lenge det ikke er bare nedoverbakke tar det jo ikke så veldig lang tid før strømmen brukes. Jeg har riktignok bare hatt iMiev, Leaf og Tesla, men jeg vil tro at det samme gjelder alle batterier. Jeg bor 50 km fra jobb og lader derfor fullt om morgenen. De første 10 km er det en høydeforskjell på 200 m, og med fullt batteri er det lite regenerering. Jeg bruker én prikk(usikker på hvor mange % eller kwh) ned bakkene, men hvis jeg bare har halvfullt batteri bruker jeg mindre, men da kommer jeg ikke hjem igjen...
#12
Jeg er en av dem som er fullstendig avhengig av rattvarmer (og selvfølgelig setevarmer, men det har jo alle biler). Jeg kjører heller leafen enn teslaen på turer under en halv time pga rattvarmer (og tyngde og bredde) på vinteren. Jeg er ikke god nok til å planlegge når jeg skal gå med fleksibel arbeidstid eller annet stress rundt planlegging og rekker derfor ofte ikke å varme opp bilen før jeg kjører. Da er det veldig digg med rattvarmer til bilen er varm nok slik at jeg slipper å sitte på annenhver hånd det første kvarteret. Men det hender og at jeg ikke varmer opp kupéen så mye for å spare strøm, og jeg er kald av meg og fingrene er spesielt utsatte og jeg synes det er deilig å varme seg på et ratt også når det er 12 grader ute og 18 grader inne.
#13
I have owned my car for two years now and am generally fond of research(writing up my thesis for PhD now). Do you have an email address so I can contact you?
#14
Model S / Sv: Baksetekomfort 2015 vs 2013/2014
fredag 28. august 2015, klokken 11:03
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 28. august 2015, klokken 10:33
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 27. august 2015, klokken 22:09
Har 85D og har sittet bak på langtur, gikk greit det, sov godt.

Ungene har ikke klaget på vår bilferie i Danmark (tidligere hadde vi Mercedes ML), så tror de er grei. Setene foran er dog bedre. (ikke nextgen).

MEN: Skal jeg ha unger bak, må jeg skille de med en "midtarmlene", jeg selv har en slik "beige" utgave (fargen heter egentlig "ivory", og er litt lysere, men nærme nok til $100):



http://www.ebay.com/itm/261751646638?item=261751646638&viewitem=&sspagename=ADME:X:AAQ:MOTORS:1123&vxp=mtr

Hvordan festes dette ? vil jo nikke ha en prosjektil ved en evt ulykke.

Det burde vært isofix på flere ting enn barneseter :) (Vet ikke om det er det...)
#15
DRIFTSBATTERI / Sv: Batterikapasitet, 1 prikk mindre...
onsdag 12. august 2015, klokken 09:35
Leaf spy sier SOH på 84% i dag. Men den sier også at jeg brukte 26,6% på 41 km, noe som gir en rekkevidde på 154 km, eller 137 hvis jeg bare kan bruke 89% (starter fulladet på 94% og bilen dør på rundt 5% (ja, har prøvd det og to ganger)). Det er en rekkevidde som jeg egentlig er fornøyd med og har ikke lagt merke til at den er blitt spesielt mye dårligere. Nå skal det kanskje og sies at jeg brukte 45 min på disse 41 km der 1/3 er på grusveg og svingete smal vei, 1/3 er på 60-strekning der det stort sett er vegmerking og den siste tredelen er 80-strekning inn til by.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA