Det har den senere tid blusset opp igjen en reaksjon fra bussjåførene. Dette har flere årsaker, antallet elbiler i kollektivfeltet er ikke nødvendigvis hovedproblemet.
Det største problemet er at kollektivfelt på motorvei har 80/90 km/t, det vil si at enhver forstyrrelse vil bli betydelig. Det er lett å henge ut elbilen, fordi dette er bussens "domene". Saken er at om kollektivfeltene fikk en generell hastighetsnedsettelse fra 80 til f.eks 60 km/t ville det flyte bedre, oppbremsingen vil bli mindre og det vil gli lettere for de som skal krysse.
Dessuten er det svært viktig at vi som elbilister ikke tar opp kampen mot bussene fordi vi også er eiere av feltet, men at vi tilpasser oss og er smidige mot bussene, kanskje også holder oss unna når det ikke er fastlåst kø. Det vil skape mere ro og en bussjåfør som ser at elbilen tar hensyn til han vil være en mere balansert og mindre kritisk sjåfør.
Jeg tror ikke på at bussene får vesentlige forsinkelser, jeg mener snarere at de irriterer seg over konkurransen.
Det største problemet er at kollektivfelt på motorvei har 80/90 km/t, det vil si at enhver forstyrrelse vil bli betydelig. Det er lett å henge ut elbilen, fordi dette er bussens "domene". Saken er at om kollektivfeltene fikk en generell hastighetsnedsettelse fra 80 til f.eks 60 km/t ville det flyte bedre, oppbremsingen vil bli mindre og det vil gli lettere for de som skal krysse.
Dessuten er det svært viktig at vi som elbilister ikke tar opp kampen mot bussene fordi vi også er eiere av feltet, men at vi tilpasser oss og er smidige mot bussene, kanskje også holder oss unna når det ikke er fastlåst kø. Det vil skape mere ro og en bussjåfør som ser at elbilen tar hensyn til han vil være en mere balansert og mindre kritisk sjåfør.
Jeg tror ikke på at bussene får vesentlige forsinkelser, jeg mener snarere at de irriterer seg over konkurransen.