Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Caffe

#1
Elbilen i Samfunnet / Når begynner EK-registrering?
fredag 10. juni 2016, klokken 19:27
Er de første bilene med EK-registrering kommet på veien?
#2
TLC / Sv: Nesten hull i gulvmatten - Leaf
mandag 22. juni 2015, klokken 19:26
Jeg har gummimatter som det gått hull på.
#3
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Berkåk-Dombås med LEAF
fredag 19. juni 2015, klokken 23:30
For tredje året på rad ville jeg kjøre Trondheim-Oslo på sommerferie. Siden Det nå var kommet hurtiglader både på Berkåk og Otta tenkte jeg at i år skulle jeg klare å gjøre det uten å overnatte på Oppdal.

Etter en drøy times ladestopp på Berkåk for å toppe batteriet helt opp fortsatte jeg sørover. Været var ikke akkurat på min side med regn og fuktig vegbane. Selv med særdeles forsiktig kjøring forsvant ladestrekene fortere enn godt var. Når jeg passerte Oppdalsporten var det bare fundamenter å se så det er i alle fall en uke før det er noe som er klart der. Når jeg kom til Kongsvodl hadde jeg bare 3 batteristreker igjen på batteriet og jeg var meget bekymret for at jeg skulle komme meg fram til Dombås. Ved Hjerkin ble jeg heldigvis forbikjørt av en stor bil som jeg kunne ligge i dragsuget til lenge. Dessverre stoppet han når vi nærmet oss Fokstumyra, så da måte jeg klare meg resten av veien selv. Ved Fokstugu Fjellstue var siste streken på batteriet borte. Da var det bare å sette bilen i N og trille ned til Dombås. Dessverre er det ikke noe hurtiglader der heller, men hvis du spør pent på Statoil får du lov til å lade der.

For å konkludere. Berkåk-Dombås er litt for langt til at det er komfortabelt i en LEAF. Og slett ikke å anbefale for noen med betydelig rekkeviddeangst. Med hurtiglader både på Oppdalsporten, Hjerkin og Dombås blir turen mellom Trondheim og Oslo betydelig enklere, selv om jeg ikke liker Arctic Roads forretningmodell.

#4
TLC / Sv: Nesten hull i gulvmatten - Leaf
fredag 19. juni 2015, klokken 22:40
Etter to år var det hull i gulvmatten min også. Jeg tenkte ikke på at det er noe som Nissan burde dekke. Hold oss gjerne informert om hva som skjer.
#5
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Gråmyra Levanger
tirsdag 26. august 2014, klokken 02:09
Av EV Powers ladere vet jeg at:

Gråmyra
Værnes
Lade Arena
TrønderTaxi Moholt
Gløshaugen

er rene Chademolader. Det er desverre ingen Combo.
#6
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Gråmyra Levanger
fredag 22. august 2014, klokken 10:34
Prøvde hurtigladeren på Gråmyra nå. Den fungerer og er åpen og gratis.
#7
http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3339-her-kommer-40-nye-hurtigladere

I den nye tildelingen får Ishavsveien støtte til 6 nye ladere. De fleste nord og sør for Dovre inkludert en på Hjerkinn. Det har vært usikkerhet rundt Ishavsveien og deres økonomiske posisjon. Håper at Transnova stiller krav til at laderene bygges før støtten utbetales.

#8
Ladeplasser og ladekabler / Ladning på Dombås - erfaring
mandag 04. august 2014, klokken 22:55
Ankom Dombås kl 22 i kveld på vei til Trondheim i min Nissan Leaf, (japanbygget). Dette er fjerde gangen jeg kommer til Dombås siden jeg ble elbillist mai 2013. Tidligere har jeg ladet på disse boksene som goggo omtaler utenfor Moskus Grillen rett ved Statoil. Jeg har gått ut ifra at dette var offentlige ladestasjoner ut ifra tidligere innlegg her på forumet. Nå var boksene merket med at strømmen var koblet fra. Når jeg gikk inn for å snakke med betjeningen med jeg møtt med lite velvilje siden andre elbillister hadde tatt seg til rette og publisert på nett at dette var ladestasjoner og at boksene var blitt brutt opp. Jeg ble nå i villrede om hvor jeg skulle lade for å komme meg videre, men heldigvis fikk jeg lov til å lade i et stikk på veggen på Statoilstasjonen.

Dette er ikke siste gange jeg kjører forbi Dombås så jeg gikk for å undersøke litt om hva som fantes av andre muligheter. Snakket med betjeningen på Kiwi for å høre om de hadde hørt noe om hurtiglading og ja, de trodde at de kom til å få hurtigladere. Da er det bare å krysse fingrene.

Jeg må jobbe litt med hvor jeg kan lade de to neste gangene jeg kjører forbi Dombås i løpet av august.
#9
Elektriske utfordringer / Sv: Vil du installere bedre lader?
fredag 27. juni 2014, klokken 18:33
Sitat fra: elektrolux på torsdag 26. juni 2014, klokken 20:43
Vi har Brusa NG5 ladere på vei inn, og skal prøvemontere en i en 2011 Leaf.

Da får en 2 x 16A lading i stedet for 1 x 32A. Dette er mer praktisk i Norge og mye lettere å finne ladepunkter til, samtidig som ladingen går like raskt som med en 32A lader.

Vi håper på sikt å kunne tilby en slik ekstra lader ferdig montert for under 20 lapper.

P.S. Ser at 4,4% ville akseptert en slik pris. Det betyr opp mot 100 kunder...

Denne laderen er det vel ikke mulig å montere uten at det går utover garantien?
#10
Oslo og Akershus elbilforening / Sv: Nye skilter i Bjørvika
onsdag 25. juni 2014, klokken 00:49
Pass på i Dronning Eufemias Gate. Der har bussfeltskiltet underskiltet: Gleder ikke EL-motorvogn. Så da er det bare å holde seg i det vanlige feltet.
#11
Elektriske utfordringer / Vil du installere bedre lader?
onsdag 25. juni 2014, klokken 00:42
Jeg kjøpte min Leaf våren 2013. Min bil er en asia Leaf så mulighetene for 6.6 kW lader var ikke tilstede når bilen ble kjøpt. Nå når jeg har hatt bilen i litt over ett år, savner jeg den ekstra frihetene det ville være å ha 6.6 kW lader. Siden jeg ikke har noen annen bil blir begrensningene som følger med lang ladetid ekstra tydelig. Derfor har jeg prøvd å undersøke muligheten for å få etterinstallert denne laderen. Når jeg snakket med Nissan fikk jeg vite at det ikke var mulig. I alle fall ikke enda.

Historien har vist at forbrukere har makt hvis de opptrer i fellesskap og jeg tenkte derfor å gjøre en liten undersøkelse for å se om det er flere som savner 6.6 kW lader og hvor mye man da er villig til å betale for det.

Kommenter gjerne hvorfor du vil ha eller ikke vil ha en slik lader.
#12
Kanskje det blir lettere å lete nå. Tesla har oppdatert Winter 2014-2015 kartet for Europa:

#13
Jeg kjørte fra Trondheim til Ringerike denne uka. Som ifjor la jeg inn overnatting sen avreise fra Trondheim og overnatting på Oppdal for å kunne sove under lading. Etter litt normallading gledet jeg meg til å komme til den nye hurtiladeren på Kvam. Jeg hadde ikke ordnet meg med abo hos Grønn Kontakt og fikk derfor ikke åpnet laderen. Heldigvis fikk jeg åpenet denn per telefon av en snill kundebehandler i Grønn Kontakt som skjønte behovet.

Rådet er derfor å ikke belage seg på sms betaling på Kvam. Det samme skal visst nok også gjelde Ringebu. Det var satt opp fire ladestolper med normallading med Shuko på Kvam ingen type 2.
#14
Trøndelag elbilforening / Offentlig lading i Trøndelag
søndag 08. september 2013, klokken 17:14
I forhold til Oslo så er det veldig få offentlige ladeplasser i Trondheim og andre kommuner i Trøndelag. I tillegg har Trondheim Parkering satset på å ha mest mulig parkering i parkeringshus hvor elbilene må betale. I Bergen får elbilene bruke bygarasjen gratis med lading. Hva bør vi gjøre for å få flere ladestasjoner i Trondheim og gratis tilgang til parkeringshusene?

#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading på Tusenfryd?
lørdag 31. august 2013, klokken 16:46
De har ikke noe ordentlig ladeplass, men jeg fikk låne en stikkontakt ved personalbrakka når jeg var der i sommer. Spør parkeringsvakta når du kommer dit.

Egentlig burde Tusenfryd kjenne sin besøkelsestid å investere i flere ladestasjoner. Kanskje noen i elbilforeningen kunne gi dem et tips?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA