Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Avo

#1
Lading av Tesla / Sv: Lading med jordfeil, farlig for bilen?
lørdag 20. august 2016, klokken 16:49
Kombinert lading og tyverisikring  8) :o 8)
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Pendle 10 mil hver vei elektrisk
torsdag 30. juni 2016, klokken 17:39
Det er ikke slik at jeg må dra hjem igjen tvert, vanligvis jobber jeg nok heller for lenge enn for kort, men det er et ønske at det er mulig. Om ikke annet, så er det greit den dagen jeg har glemt å sette doningen på lading.
Leaf med 30 kWh står absolutt på lista som aktuell bil, selv om jeg synes den er grusomt stygg.
i3 er spennede.
Golf liker jeg - sitter godt i den - Leaf og i3 er uprøvd, annet enn som passasjer.
Sliter ofte med at jeg ikke passer helt inn i alle biler. Jeg er ikke mer enn 178 høy, men har korte bein, og jævla lang rygg, samtidig som jeg ikke liker å ligge når jeg kjører.





#3
Kjøpe elbil? / Sv: Pendle 10 mil hver vei elektrisk
torsdag 30. juni 2016, klokken 12:36
Huff nei - teoretiske scenarier vil jeg slippe - det er de praktiske som teller.
#4
Kjøpe elbil? / Pendle 10 mil hver vei elektrisk
torsdag 30. juni 2016, klokken 10:32
Hei
Jeg pendler Horten Oslo, og vurderer en elektrisk fremtid.
Kjører tog når jeg kan, men det blir litt for ofte dieselbil.

Hvilke elektriske biler kan fungere for meg?
Kravet er at jeg må komme meg på jobb, også den vinterdagen det er 25 minus og mye kø.
Ønsket er at jeg de fleste dager (om ikke den over) kan komme på jobb, ombestemme meg å dra hjem igjen, helst med en gang, men et par timer lading er ingen katastrofe heller.

Har vanlig 16A strøm tilgjengelig både hjemme og på jobb, men sliter nok med å få frem så mye mer.

Jeg vet at en Tesla fikser dette glatt, men selv om jeg muligens kunne tøye budsjettet så lang, tror jeg ikke jeg vil. Det er rett og slett mer enn jeg vil bruke på en elbil, om ikke VW kommer med en elektrisk safaribuss med de rette kurvene, og 500+ km rekkevidde.

Har lest litt om de forskjellige, men går litt i surr, siden alle beskrivelser av hva bilene klarer er så fulle av forbehold om medvind og annet at jeg ikke helt vet hva som duger.

Hvilke reelle alternativer har jeg?
Fortrinnsvis nå i løpet av noen måneder - biler som kanskje kommer neste år, og kanskje går sååååå langt får jeg heller vurdere når de er her.


#5
Tittelen sier det meste.
Jeg pendler Horten Oslo, med tog når det passer, men ofte passer ikke arbeidstidene med rutetidene.
Nå skal vi også flytte på jobben, så jeg havner langt fra nærmeste togstasjon, og det er ikke så spennende å bruke en ekstra time om dagen på buss/bane.

Ser at mange elbiler har rekkevidde på papiret som duger, men med norsk vinter, litt kø etc virker det som alle er akkurat utenfor det jeg trenger, med unntak av Tesla roadster og Model S.

Finnes det noen andre alternativer enn Tesla?

Og om jeg skulle finne på å legge pengene mine i en Tesla - hva annet enn strøm og dekk må jeg regne med av utgifter?

Hvordan takler batteriene 50 000 km i året?

Noen innspill?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA