Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Zero-talent

#1
Lading / Sv: 30 kwh leaf: Ikke mulig å lade til 80% lenger
torsdag 18. august 2016, klokken 14:02
Er vel uansett greit å unngå at bilen står over lengre tid med fullt batteri. Har enda ikke hørt om batterier som liker å være sprengt.
#2
Lading / 30 kwh leaf: Ikke mulig å lade til 80% lenger
tirsdag 16. august 2016, klokken 13:45
Stusset litt på at det ikke er mulig å sette på "long life"-modus (eller hva det nå het) og bare lade bilen til 80% på 30kwh-versjonen. Betyr dette at batteriene i 30kwh er mindre utsatt for slitasje om de står fulladet?

Ikke noe stort problem uansett, jeg bruker timer så bilen står sjelden mer enn en time med fullt batteri. Bare stusser på at de har gjort denne endringen
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: Rekkevidde motorvei
onsdag 10. august 2016, klokken 11:20
Sitat fra: kjbu på tirsdag 12. juli 2016, klokken 08:58
Jeg legger meg alltid i 94 km/t med cruice control på motorvei.
Svært behagelig, ingen lastebiler å kjøre forbi, ingen lastebiler som kjører forbi, og ingen andre biler du må kjøre forbi. Bare slappe av og styre.

Hovedbonusen er milevis ekstra rekkevidde.

Ender stort sett med det samme når jeg kjører til og fra jobb. Selv om det ikke er kø på E18 i Vestfold er det såpass mye trafikk at jeg sparer minimalt med tid når jeg prøver å holde høyere fart. Blir mye rykk og napp-kjøring for å spare tre-fire minutter på de åtte milene jeg har til jobb. Ble overrasket over hvor lite tid jeg "taper" på å ligge mellom 90 og 100 (på speedometeret) når jeg kjører på motorveien. Og definitivt mer behagelig å bare ligge etter en trailer og holde i rattet  :)
#4
TLC / Sv: Bilpleie
onsdag 10. august 2016, klokken 11:10
Se her ja :) Kommer hjem fra ferie og har fått masse gode svar. Tror nok det blir en tur til bilpleiefirma en gang eller to i året. Har et par her i Grenland som skal være gode.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: EU fastsetter norske klimakutt
torsdag 07. juli 2016, klokken 12:40
Kanskje det endelig tas grep i jernbaneutbyggingen, for å få gods fra vei til bane?

Ellers rart at f.eks Bastø Fosen ikke har fått noen pålegg om å utrede el. De får nye ferger til nyttår, og selv om utslippene kuttes ift til de gamle, så kjører de fortsatt på diesel.
#6
TLC / Bilpleie
torsdag 07. juli 2016, klokken 11:24
Nettopp skrubbet min 2013 Leaf så den skulle bli klar for salg, og ser at jeg burde vært flinkere med vedlikeholdet... Små riper, asfaltflekker og saltlaken på E18 har ikke vært så snill den heller... Jeg har stort sett vaska i maskin/selvvask, og hatt en eller to runder med turtle wax i løpet av året, men ser jo at det ikke er godt nok. Nå skal jeg lease min neste Leaf, og da er det jo ekstra viktig at den holder seg fin så jeg slipper utgifter når leasingen går ut.

Tar imot alle tips om bilpleie med stor takk. Produkter, teknikker osv.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bompenger innføres for elbil
torsdag 09. juni 2016, klokken 11:17
En ting er sikkert: Dette vedtaket om at elbiler skal betale i Oslo gjør mange usikre på hva fremtiden bringer. Her i Grenland snakker politikerne om at elbiler må betale (hvor mye sies det lite om) i den kommende bomringen hvisomdersomatte Stortinget åpner for det når de skal diskutere elbilfordelene neste år. Ser at den samme usikkerheten gjelder i Bærum og andre steder.

Har ikke noe problem med å betale, men det hadde vært fint om vi fikk klare meldinger om hvor mye, eller i det minste hvor stor prosentvis differanse det skal være mellom el og fossil. Med usikkerhet og diverse rykter i mediene tipper jeg at mange setter seg på gjerdet og utsetter elbilkjøpet, og vips så har vi ødelagt noe som kunne blitt en smidig overgang til nullutslipp.
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Bose anlegget. Beste innstilling?
torsdag 26. mai 2016, klokken 08:46
Handler vel litt om forventninger? Derfor jeg spør som jeg gjør. Det som høres helt topp ut for mine utrente ører høres ut som ei sur og fyllesjuk katte for svogeren min som lever av å skru lyd...
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Bose anlegget. Beste innstilling?
onsdag 25. mai 2016, klokken 15:48
Interessant å høre hvor opptatt dere er av lyd, så man vet hva man skal tro. Jeg er sånn passe fornøyd med lyden i min Acenta uten Bose. Den er på ingen måte bra, men grei nok på enkel musikk. Har bestilt ny Tekna med Bose, og synes i alle fall det var merkbart bedre enn anlegget i Acenta. Det finnes sikkert mye bedre ting å få tak i, men er interessert i hvordan lyden oppleves for en tulling som meg, som ikke er så godt vant...
#10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: 2017/2018 Leaf, 60kWh?
onsdag 25. mai 2016, klokken 15:44
Forhandleren i Skien bekreftet at det kommer ny Leaf med større batteri og nytt design, men sa at de hadde vært i møte med øvrigheta og fått beskjed om at det neppe kom biler til Norge før 2018. Det samme gjaldt visst Opel Ampera. Blir ikke lagd i store volum, og selv om den kommer til neste vår kan det bli vanskelig å få tak i en. Kompis i Fortum mente også at 2017 Leaf nok blir en 2018-modell før den kommer på veien i Norge.

Snurr ryktebørs... Gøy å høre hva folk får av nyheter fra diverse kontakter  :)
#11
Da blir det ny Leaf i Tekna-utgave på meg i løpet av sommeren :D svigersøster var på jakt etter brukt Leaf så da blir det vinn-vinn. Ny leke på meg, og blid svigersøster gir konepoeng...

Kona går ikke med på å gå helelektrisk fordi hun mener vi trenger større bil til ferie/hytta/langtur, så da er 30kwh nok i massevis inntil det kommer en familiebil a la Passat/S-max/Superb i vanlig familiebilprisklasse. Vi har prøvd bakovervendt barnesete i Leafen, og da satt kona med knærne inni hanskerommet... Og vi har et sete som ifølge tester tar liten plass.
#12
Vurderer sterkt å gjøre det... Tror jeg må ta en prat med forhandleren. Med såpass lav rente kan jeg kanskje klare å bytte bil uten at det koster meg så veldig mye.

Hvor mye strøm har man egentlig tilgjengelig i 30kwh-pakka? Ser noen skrive 27kwh, mens andre påstår mindre. Hvis 27 stemmer, så skulle 80% bli ca 21kwh tilgjengelig. Altså må jeg klare å kjøre på under 2kwh/mil fra hurtigladeren i Drangedal til hytta i Fyresdal for å komme fram. Burde gå greit... (kanskje ikke i vinterferien).
#13
Leaf 2010-2017 / Kampanje på 2016 Leaf - ny modell på gang?
torsdag 19. mai 2016, klokken 13:41
Ser Nissan kjører en ganske ok kampanje på 2016 Leaf nå. 1,99% rente og vinterhjul på kjøpet. Kan det være et tegn på at de vil kvitte seg med lageret fordi det kommer noe snacks med enda lenger rekkevidde til høsten?

Hvordan er den reelle rekkevidden på 30kwh? Mitt største behov er å komme meg til hytta, det er ca 12 mil fra hurtiglader til hyttevegg. Litt for langt til at jeg tør å bruke Leafen i påska...
#14
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Opel Ampera-e
tirsdag 19. april 2016, klokken 11:34
Det er mitt inntrykk også, og det er i så fall synd. Får aldri med kona på å kjøpe en bil som ikke har plass til bagasje.
#15
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Opel Ampera-e
mandag 18. april 2016, klokken 12:00
Jeg er spent på størrelsen. Har to unger og svær barnevogn (barnevogna blir nok borte før bilen er leveringsklar, så det er nok ikke noe problem). Ut i fra videoer jeg har sett på Youtube ser det ut som bagasjeplassen blir minimal, og mindre enn i Leaf. Noen som har tanker rundt dette? Får ikke kona med på helelektrisk bilpark hvis vi ikke får pakket bilen til Danmarksferien.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA