Hei
Jeg er helt ny og fersk i dette faget og dette er mitt første innlegg. Jeg har lest de fleste postene under temaet om konvertering og opplever at det er en bra og hjelpsom gjeng her med god innsikt og kunskap. Bær derfor over meg ved at denne, min første post, er litt lang. Det er for å fortelle hvor jeg står og hvor jeg ønsker å komme.
Jeg har (hadde) null innsikt i noe som helst elektrisk. Jeg kan mekanisk og drev med å bygge om min motorsykkel. Da de nye blinklysene var for intensive så skjønte jeg at jeg trengte et relé. Men visste ingen ting om det eller hvordan koble. Så jeg gikk inn på youtube og kom etterhvert inn på elektriske motorsykler. Jeg visste ikke at det fantes. Deretter så jeg at flere hadde konvertert sine biler om til el og da ble interessen min vekket. Jeg fikk for noen år siden prøve Tesla Roadster i fri flyt (tolk den uten å ta det som en bekjennelse ) og ville ha el bil. Men prisen... Så det har liksom alltid føltes uaktuelt. Selv en vanlig el bil er utenfor min prisklasse.
Men nå ser jeg et håp. Jeg kan teoretisk få meg en el bil til under 20000. Ben Nelson http://www.youtube.com/playlist?list=PL2077F803C62CF0E5 gav meg håp om at tilogmed jeg kan gjøre det. Men han bor i Statene. Jeg må gjennom biltilsynet... Men så ser jeg her at noen har allerede klart det; el godkjennelse, i Norge(?)
Jeg hørte med nærmest bedrift om de hadde en ubruk truck stående. Det hadde de og jeg kjøpte den for 1000,- (Toyota 2FBE15) Laderen var gåen. Så jeg har plukket trucken fra hverandre og funnet fire motorer. En til hvert forhjul og to hydraulikkmotorer. De er på 48 volt. Den minste på 0.5 KW (60MIN), neste på 6.6KW (5M) og de to store på 27kW (60MIN) Batteripakka veier 850kg så den blir uaktuell å bruke. Fikk og plukket ut en dc/dc konverterer, "gass"pedal-greie, sånn-som-slår-seg-inn-kontakter og en kontrollboks + masse tykke kabler.
Her er mitt behov:
Jeg trenger en bil som kan kjøre meg til jobben (2,1km), stå der i åtte timer uten lading, kjøre for å hente i bhg (8,3km) og deretter hjem (6,3km) Tilsammen 16,7 km. Og det må kunne være på en vinterdag også. Bilen skal kun være et transportsmiddel og ikke en spa opplevelse med heftig stereo og flatskjerm.
Her er mine ønsker:
Å gjøre det så billig som mulig (i hvertfall i innledningsfasen) med så standardiserte deler som mulig. Men ikke "Kina-billig" på bekostning av holdbarhet, pålitelighet og godkjent CE-merket.
Så her er mine innledende spørsmål
1. Hva slags bil tror du er best å bruke og hvorfor? En lett Renault 5 eller en tung Volvo? (Jeg ønsker en bil eldre enn 85 mod)
2. Kan jeg bruke 4-6 vanlige 12 volts batterier og få det godkjent? Eller er det et krav om å ha "avansert" lettvekts lipolignende batterier. Ønsker å gjøre det så enkelt som mulig.
3. Hvor kan jeg kjøpe en helt grei CE-merket kontroller som vil fungere for mitt budsjett prosjekt? (Den som stod i trucken virker så overavansert)
4. Virker motorene mine som gode nok til dette? De to som drev hjulene hadde fire kontaktpunkter mens hydraulikkmotorene hadde bare to.
5. Kan jeg inntil videre bruke 12V batterier med forskjellig ah for å se om jeg klarer dette før jeg begynner å bruke masse penger på det. Om jeg ikke får godkjent så har jeg hvertfall ikke kastet bort mengder med penger. Men har heller fått meg en morsjom jordebil :-)
6. Ser på en del poster fra 2009 at det var ekstremt vanskelig å få godkjent ombygging. Har dette endret seg på fire år, eller er det like ille? Har noen fått godkjent i 2012/13?
Jeg har bestemt meg for at dette er et langtidsprosjekt hvor jeg også skal være komfortabel med kunnskapen rundt det jeg driver med. Har noen noe forslag om hvor jeg kan begynne for å få grunnleggende innsikt i dette med strøm,volt,amp o.l. Innenfor el-bil temaet, selvfølgelig.
Håper på en god fremtid her med nye kontakter. Jeg heter Kenneth, er 37år, gift med en fantastisk overbærende dame som har gitt meg to herlige, små barn som nå er 3 og 4 år. De hjelper meg mer enn gjerne med å holde orden i alt verktøyet mitt, ehh...
Vel, det var mine innledende spørsmål. Takk for at du tok deg tid til å lese. Håper du har noen svar, om ikke alle. Jeg tar og imot gode nybegynner råd! (men ikke drep drømmen min helt )
Mvh
Kenneth
Jeg er helt ny og fersk i dette faget og dette er mitt første innlegg. Jeg har lest de fleste postene under temaet om konvertering og opplever at det er en bra og hjelpsom gjeng her med god innsikt og kunskap. Bær derfor over meg ved at denne, min første post, er litt lang. Det er for å fortelle hvor jeg står og hvor jeg ønsker å komme.
Jeg har (hadde) null innsikt i noe som helst elektrisk. Jeg kan mekanisk og drev med å bygge om min motorsykkel. Da de nye blinklysene var for intensive så skjønte jeg at jeg trengte et relé. Men visste ingen ting om det eller hvordan koble. Så jeg gikk inn på youtube og kom etterhvert inn på elektriske motorsykler. Jeg visste ikke at det fantes. Deretter så jeg at flere hadde konvertert sine biler om til el og da ble interessen min vekket. Jeg fikk for noen år siden prøve Tesla Roadster i fri flyt (tolk den uten å ta det som en bekjennelse ) og ville ha el bil. Men prisen... Så det har liksom alltid føltes uaktuelt. Selv en vanlig el bil er utenfor min prisklasse.
Men nå ser jeg et håp. Jeg kan teoretisk få meg en el bil til under 20000. Ben Nelson http://www.youtube.com/playlist?list=PL2077F803C62CF0E5 gav meg håp om at tilogmed jeg kan gjøre det. Men han bor i Statene. Jeg må gjennom biltilsynet... Men så ser jeg her at noen har allerede klart det; el godkjennelse, i Norge(?)
Jeg hørte med nærmest bedrift om de hadde en ubruk truck stående. Det hadde de og jeg kjøpte den for 1000,- (Toyota 2FBE15) Laderen var gåen. Så jeg har plukket trucken fra hverandre og funnet fire motorer. En til hvert forhjul og to hydraulikkmotorer. De er på 48 volt. Den minste på 0.5 KW (60MIN), neste på 6.6KW (5M) og de to store på 27kW (60MIN) Batteripakka veier 850kg så den blir uaktuell å bruke. Fikk og plukket ut en dc/dc konverterer, "gass"pedal-greie, sånn-som-slår-seg-inn-kontakter og en kontrollboks + masse tykke kabler.
Her er mitt behov:
Jeg trenger en bil som kan kjøre meg til jobben (2,1km), stå der i åtte timer uten lading, kjøre for å hente i bhg (8,3km) og deretter hjem (6,3km) Tilsammen 16,7 km. Og det må kunne være på en vinterdag også. Bilen skal kun være et transportsmiddel og ikke en spa opplevelse med heftig stereo og flatskjerm.
Her er mine ønsker:
Å gjøre det så billig som mulig (i hvertfall i innledningsfasen) med så standardiserte deler som mulig. Men ikke "Kina-billig" på bekostning av holdbarhet, pålitelighet og godkjent CE-merket.
Så her er mine innledende spørsmål
1. Hva slags bil tror du er best å bruke og hvorfor? En lett Renault 5 eller en tung Volvo? (Jeg ønsker en bil eldre enn 85 mod)
2. Kan jeg bruke 4-6 vanlige 12 volts batterier og få det godkjent? Eller er det et krav om å ha "avansert" lettvekts lipolignende batterier. Ønsker å gjøre det så enkelt som mulig.
3. Hvor kan jeg kjøpe en helt grei CE-merket kontroller som vil fungere for mitt budsjett prosjekt? (Den som stod i trucken virker så overavansert)
4. Virker motorene mine som gode nok til dette? De to som drev hjulene hadde fire kontaktpunkter mens hydraulikkmotorene hadde bare to.
5. Kan jeg inntil videre bruke 12V batterier med forskjellig ah for å se om jeg klarer dette før jeg begynner å bruke masse penger på det. Om jeg ikke får godkjent så har jeg hvertfall ikke kastet bort mengder med penger. Men har heller fått meg en morsjom jordebil :-)
6. Ser på en del poster fra 2009 at det var ekstremt vanskelig å få godkjent ombygging. Har dette endret seg på fire år, eller er det like ille? Har noen fått godkjent i 2012/13?
Jeg har bestemt meg for at dette er et langtidsprosjekt hvor jeg også skal være komfortabel med kunnskapen rundt det jeg driver med. Har noen noe forslag om hvor jeg kan begynne for å få grunnleggende innsikt i dette med strøm,volt,amp o.l. Innenfor el-bil temaet, selvfølgelig.
Håper på en god fremtid her med nye kontakter. Jeg heter Kenneth, er 37år, gift med en fantastisk overbærende dame som har gitt meg to herlige, små barn som nå er 3 og 4 år. De hjelper meg mer enn gjerne med å holde orden i alt verktøyet mitt, ehh...
Vel, det var mine innledende spørsmål. Takk for at du tok deg tid til å lese. Håper du har noen svar, om ikke alle. Jeg tar og imot gode nybegynner råd! (men ikke drep drømmen min helt )
Mvh
Kenneth