Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - valvolainen

#1
Budsjettet mitt er i utgangspunktet lavt, er så vanvittig mange utgifter når du må starte med å sprenge deg ned i fjellet.
Golfen kan ikke lade på 32A, kun 16A.
Lading på lav tariff kan jeg gjøre i schedule på begge bilene, så det er forsåvidt greit.
Tror jeg velger et billigere alternativ :)
#2
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 14. februar 2017, klokken 21:31

Du trenger også lastbalansering for å dele på en 22kW (3x32A) kurs slik at du får 22kW tilgjengelig begge steder men kun 11kW om begge to er i bruk samtidig.

EcoLite ladestasjonene jeg selger har denne muligheten. Tesla Wall Connector kan også settes opp slik, men de har ikke integrert B-vern så der må du til med 2 stk. i skapet (til sammen 12 moduler sammen med sikringen...).

Kan jo iogforseg være praktisk med lastdeling, selv om det ikke er nødvendig.
Ser dine ladepunkt ikke har fastmonterte kabler, vil golfen sin originale type2 16A kabel fungere her?

Med eller uten lastdeling, kan man sette øvre grense på strøm til f.eks 29A på disse boksene?
#3
Holder på å sette opp garasje. (400V)
Ønsker to 22kw ladepunkter, vi har en golf og en tesla, men jeg ønsker friheten til å parkere hvor jeg vil for 3faslading.
Totalt inn i garasjen blir det 22kw.
Kan jeg i sikringsskapet i huset utstyre 32A kursen til garasjen med jordfeilvern type B og ferdig med det?
Eller må dette settes på foran hver av ladepunktene ute i garasjen?
#4
Model S / Sv: Total bremsesvikt
tirsdag 09. februar 2016, klokken 07:29
Opplevde dette for første gang etter ca. 60.000km på s85 i forrige uke.
Kjørte ut av innkjørselen og da jeg skulle bremse forsiktig rundt første sving var det ingen bremseeffekt. I dette tilfellet var det ikke noe trykk på bremsene, kunne kjøre pedalen i bunn med full kraft og bare såvidt kjenne at bremsene tok. I gamle dager hadde pedalfølelsen motsvart en defekt bremsekraftforsterker.
Etter ytterligere 50m, med litt prøvepumping og slikt, så slo plutselig bremsene inn, med fullt trykk og abs.
Ikke opplevde dette hverken før eller etter.

Myke bremser som nesten ikke tar er noe annet, dette hadde vi frem til ifjor da tesla byttet skiver og klosser og monterte skjold. Da ble plutselig bremsene normale som på andre biler.
#5
e-Golf / Sv: Det var da svarte til rekkevidde...
lørdag 23. mai 2015, klokken 08:09
D modus er definitivt best på småveier der vi kan holde jevn fart i kupert landskap. B er ikke så veldig effektiv når det er veldig kupert.
#6
e-Golf / Sv: Hjelp til valg av 16amp lader
fredag 22. mai 2015, klokken 07:03
Sitat fra: Sidewinder på torsdag 21. mai 2015, klokken 13:49
Sitat fra: hottentott33 på torsdag 21. mai 2015, klokken 00:57
Sitat fra: Vollengen på mandag 11. mai 2015, klokken 10:13
Er det ingen her inne som har noen kjennskap til evi-ladekabel?

Jeg bestilte den 16A evi-kabelen til 3300,- og fikk beskjed om at den skulle bli sendt tirsdag i neste uke, så jeg skal gi en oppdatering etterhvert. Dette var såpass billig at den bare må prøves, jeg vurderer å handle enda en hvis den fungerer bra, en permanent i garasjen og en i bilen.

Denne virker bra.
Skjønner ikke hvorfor de andre tar så sinnsykt betalt for kablene.

På sidene minnner de pent om at de øker prisene så snart de får inn kabler.
Det er litt å selge noe en ikke har billig.
#7
e-Golf / Sv: Det var da svarte til rekkevidde...
onsdag 20. mai 2015, klokken 21:21
Kjørte på 13,5 idag, mye køkjøring,(2,5mil) 9,1 mil totalt inkludert litt småkjøring hjemme. og etpar start/stopp.
eco+ med acc på 95km/t hele veien fra oslo til råde. Beklager til dere som av og til havnet bak meg i 95 forbi trailerene.
Vel nå har jeg prøvd.
Igår dro jeg den annerledes, la meg i 130 i 110 sonene, 120 i 100, 110 i 90, offensiv kjøring på småveier, 24 grader på ac. Da landet jeg på 17,9.

En dag skal jeg prøve en eco+ med pedal. Det går litt ekstra energi på acc, den leser ikke trafikken veldig bra. Ikke i det hele tatt egentlig. Og det er jo naturlig.
#8
e-Golf / Sv: Car-Remote --> Dvalestrøm og temp
tirsdag 19. mai 2015, klokken 21:18
Prøvde å få ut litt info fra møller angående anbefalte ladegrenser, omdet er noe komforsone for batteriet.
Det fikk jeg ikke, men jeg innbiller meg at et sted mellom 30 og 80 er fint. Mener det er bare ekstremitetene man skal unngå.

ingen vits å stille ned strømstyrken, da blir det bare en hemsko med den medfølgende type2 kabelen.
Du kan uansett stille denne ned på ladetidene og dermed overstyre den generelle innstillingen.
#9
Alt det andre / Sv: Bilentusiaster, finnes de her?
søndag 17. mai 2015, klokken 21:10
Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. mai 2015, klokken 20:59
Alle som mener en V8 er støyende har ikke god smak og forurrensende kommer av uvitenhet.
:o

Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. mai 2015, klokken 20:59
En bilentusiaster som hevder V8 lyd er støyende? Ja, det har jeg ikke hørt om før nå.
Det er mange slags entusiaster i verden, ikke tro at alle entusiaster er som deg. Noen liker mora, andre dattera.
Personlig har jeg overhodet ikke noe imot v8 lyd, men tre timer hver dag? Køkjøring? Ikke på vilkår.

Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. mai 2015, klokken 20:59
En bilentusiaster som er "over slike lyster" som å kjøre på bane eller lange bilturer i høye hastigheter.

Aldri vært på bane med bil, og kanskje jeg heller aldri kommer til å prøve det. Ikke alle entusiaster trenger bane for å være entusiastisk. Jeg velger i allefall og prioritere kos og arbeid med en veteranbil fremfor banekjøring.

Tror du må innse at det finnes veldig mange slags forskjellige entusiaster rundt deg, ikke alle har firepunktsseler.
#10
Alt det andre / Sv: Bilentusiaster, finnes de her?
søndag 17. mai 2015, klokken 18:15
Jeg er også glad i bensinbiler, og har en femtitallsbil selv. Den er min avkobling. (under bygging)
En bensinhybrid er håpløst komplisert, to helt separate drivlinjer og kort levetid. Det er ikke fremtiden i mine øyne.

Personlig tror jeg en hybrid være perfekt om den har 10 / 20 el-mil vinter / sommer og hydrogen fuel cell for langturene. Da klarer man seg med en enkel drivlinje.
Desverre er hydrogenbiten ikke utbygd, og ingen ville tjene penger hvis du bare fyller hydrogen en gang eller ti i året. Hadde hydrogenstasjonene allerede vært på plass rundt forbi hadde det vært fint.
#11
Eller 160.000km.
#12
Alt det andre / Sv: Bilentusiaster, finnes de her?
søndag 17. mai 2015, klokken 15:48
Sitat fra: BensinV8 på lørdag 16. mai 2015, klokken 20:59
Elbil symboliserer faktisk litt gjerrighet, egoholdning, feiltolket miljøkunnskap og at du følger saueflokkstrømmen i Norge. I tillegg symboliserer det lite bilinteresse.
Man kan like elbiler og være interessert i elbiler, men det er merkelig å plutselig bare like elbiler. Da er du ikke bilinteressert, men teknologifreak som liker nyvinninger og en som kun må ha det nyeste for å føle seg vel.

Skittkastingen din har lite med entusiasme å gjøre.
Du påstår nå bare at alle her er idioter fordi man ikke liker bensinhybrider og bensintørste biler med v8. Du rakker ned på de som bruker elbilen til noe annet enn bybil, det er faktisk ganske mange tusen model s eiere som er helt unige med deg, og som stortrives med bilen til daglig på tross av at du mener den ikke er god nok til daglig bruk. Golfen vår går 17 mil til dagen, og jeg er iallefall glad for at den er stille!

Foreslår at du finner en annen tråd å spy ut edder og galle om elbiler i. Denne er forbeholdt bilentusiaster.
#13
e-Golf / Sv: Logo til radiostasjoner
lørdag 16. mai 2015, klokken 17:02
Sitat fra: hottentott33 på lørdag 16. mai 2015, klokken 16:51
Sitat fra: valvolainen på lørdag 16. mai 2015, klokken 12:55
Fant ikke bildene mine på en pinne før jeg la filene rett i root katalogen på pinnen.

Merkelig... Jeg prøvde med en USB-minnepinne, og da fant Discover pro USB'en, og jeg kunne attpåtil browse i mappene på USB'en.
Jeg synes forøvrig også at det er merkelig at navigasjonen fint går med på å laste inn POI fra SD-kort, men når jeg velger radio så finner ikke enheten SD-kortet engang, det er bare markert som grått... (Jeg prøvde også begge portene i hanskerommet) Men samme det, det ordnet seg med USB :)

Min usb var også grå når bildene lå i en undermappe.
#14
e-Golf / Sv: Logo til radiostasjoner
lørdag 16. mai 2015, klokken 12:55
Fant ikke bildene mine på en pinne før jeg la filene rett i root katalogen på pinnen.
#15
Sitat fra: jan-c på fredag 15. mai 2015, klokken 12:01
Sitat fra: mihkku på torsdag 14. mai 2015, klokken 22:57
Og takk til alle dere som holder dette gående. Ser ut til at mange drar nytte av denne også i tanke på at filene faktisk blir lastet ned :)
Ja, det er hyggelig at folk prøver. Mangler bare en tilbakemelding om det faktisk funker. Eller kan vi konkludere med at "no news is good news"?

No news is good news, dette fungerte som fjell! tusen takk folkens.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA