Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RMO

#1
Model X / Sv: VIN på ordinær produksjonsbil!
mandag 06. juni 2016, klokken 16:58
VIN tildelt i går på min 90D bestilling, bekreftet 24.3.
#2
Det er skuffende at man ikke kan gi litt vel fortjent heder til elbilpionerene i Bellona, med Frederic Hauge i spissen, her på elbilforeningens eget forum, uten at det degenererer til usaklige kommentarer. Det er tross alt ikke kommentarfeltet til VG dette her.

Enten man liker det eller ei: Frederic Hauge har gjennom miljøstiftelsen Bellona sørget for å etablere fundamentet for de svært gunstige rammebetingelsene som elbilen har i dag. Disse rammebetingelsene - som særlig vi Tesla eiere har nytt godt av - er et resultat av Bellonas ofte konfliktfylte kamp med offentlige myndigheter på 1990-tallet, og ikke noe som kom av seg selv.

Uten disse ville salget av Model S i Norge sannsynligvis vært på nivå med salget i Sverige, dvs. om lag en tidel.

Frederic Hauge fikk 7. august 2013 gleden av å motta den første Tesla Model S levert i Europa.

Elon Musk vet å ære den som æres bør.
#3
Model S / Sv: Eiere av de dyrere Teslaene har fått panikk
fredag 07. november 2014, klokken 20:21
@Glennglenn:
Ja, det er kun 2013 modellene som er med. Årsaken er at blant TMS 2014 modellene er det både fabrikknye biler (km stand < 100) og snart 1 år gamle biler (km stand > 15.000), og av den grunn store variasjoner i prisforlangende for én og samme variant (85, P85 og P85+) avhengig av km stand.

For TMS 2013 modellene derimot, er det overveiende sannsynlig at prisendringen som fant sted rett etter 9. oktober, nær sagt utelukkende skyldtes lanseringen av Dual motor og Autopilot.
#4
Model S / Sv: Eiere av de dyrere Teslaene har fått panikk
fredag 07. november 2014, klokken 17:51
Effekten av "D plus something" på prisforlangende for 2013 modell Model S på finn.no.

Den 9. oktober, før Dual drive og Autopilot ble annonsert, lå det 25 Model S 2013 modell for salg på finn.no.
Da alle unntatt 1 har 85kWh batteri, holdes 60kWh utenfor.

Antall for salg og Gjennomsnittlig prisforlangende per 9. oktober:
4 stk TMS 85: 638 kNOK
5 stk TMS P85: 716 kNOK
15 stk TMS P85+: 772kNOK

Samme registrering gjennomført 3 ganger etterpå:

Antall for salg og Gjennomsnittlig prisforlangende per 17. oktober:
9 stk TMS 85: 598 kNOK
20 stk TMS P85: 681 kNOK
28 stk TMS P85+: 730 kNOK

Antall for salg og Gjennomsnittlig prisforlangende per 30. oktober:
10 stk TMS 85: 602 kNOK
18 stk TMS P85: 693 kNOK
27 stk TMS P85+: 719 kNOK

Antall for salg og Gjennomsnittlig prisforlangende per 6. november:
7 stk TMS 85: 599 kNOK
22 stk TMS P85: 696 kNOK
21 stk TMS P85+: 724 kNOK

Dermed gikk prisene ned 5-6% etter annonseringen, og har ligget stabilt (litt opp for P85, litt ned for P85+) på dette nivået de påfølgende 4 ukene.

En ikke urimelig utvikling og en nokså begrenset "panikk" blant Tesla eierne med andre ord.
#5
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Model S på finn.no
fredag 07. november 2014, klokken 13:27
Effekten av "D plus something" på prisforlangende for 2013 modell Model S på finn.no.

Den 9. oktober, før Dual drive og Autopilot ble annonsert, lå det 25 Model S 2013 modell for salg på finn.no.
Da alle unntatt 1 har 85kWh batteri, holdes 60kWh utenfor.

Antall for salg og Gjennomsnittlig prisforlangende per 9. oktober:
4 stk TMS 85: 638 kNOK
5 stk TMS P85: 716 kNOK
15 stk TMS P85+: 772kNOK

Samme registrering gjennomført 3 ganger etterpå:

Antall for salg og Gjennomsnittlig prisforlangende per 17. oktober:
9 stk TMS 85: 598 kNOK
20 stk TMS P85: 681 kNOK
28 stk TMS P85+: 730 kNOK

Antall for salg og Gjennomsnittlig prisforlangende per 30. oktober:
10 stk TMS 85: 602 kNOK
18 stk TMS P85: 693 kNOK
27 stk TMS P85+: 719 kNOK

Antall for salg og Gjennomsnittlig prisforlangende per 6. november:
7 stk TMS 85: 599 kNOK
22 stk TMS P85: 696 kNOK
21 stk TMS P85+: 724kNOK

Dermed gikk prisene ned 5-6% etter annonseringen, og har ligget stabilt (litt opp for P85, litt ned for P85+) på dette nivået de påfølgende 4 ukene.

En ikke urimelig utvikling og en nokså begrenset "panikk" blant Tesla eierne med andre ord.
#6
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
lørdag 27. september 2014, klokken 20:46
+1
#7
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
fredag 26. september 2014, klokken 20:20
Dersom det er noen som passerer forbi Aksdal: stedet å se etter kabeltromler og kasser er i det nordvestre hjørnet av parkeringsplassen, langs gangstien som passerer Tysværtunet.

Plasseringen er gunstig på den måten at det neppe blir noen fossilbiler som parkerer foran ladestasjonene, da dette er så langt vekke fra inngangen til Aksdal senter som det går an å komme...
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla - Verditap på 50% på 3år?
lørdag 30. august 2014, klokken 21:13
@arthur:
For den som leaser en TMS, vil det være det månedlige beløpet som betales til leasingselskapet som har betydning, ikke hvilken restverdi som eier (leasingselskapet) garanterer ovenfor långiver (banken).

Men indirekte vil det leasingbeløpet som kunden betaler naturligvis bli påvirket av restverdigarantien: Dersom leasingselskapet ikke forventer å få igjen mer enn f.eks. 70% etter 3 år, må dette verditapet dekkes inn i det månedlige beløpet.

Men det er et interessant poeng: siden vi nå ser at den restverdi som leasingselskapet garanterer temmelig sikkert er lavere enn det leasingselskapet kan selge bilen for på det åpne markedet, bør leasingbeløpet gå ned.
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla - Verditap på 50% på 3år?
lørdag 30. august 2014, klokken 17:25
@Klykken: Hvis en ny - identisk TMS - koster f.eks. 34.000 mer enn din 1 år gamle TMS; ville du fremdeles kjøpt en ny?
Det jeg skriver er at det er sannsynlig - ikke at det er sikkert - at du kan selge din TMS om 3 år til om lag det samme du ga for den. Dette fordi vi i dag observerer at TMS 2013 modeller som selges på finn.no koster MER - ikke mindre - enn det de gjorde for 1 år siden.

Jeg er enig i at leveringstid spiller en rolle; det er alltid noen som er villig til å betale for å unngå ventetid, noe som gir et lite prispåslag for brukte TMS. Dette vil imidlertid alltid være leveringstid på TMS, siden Teslas forretningsmodell er basert på at kunden bestiller og spesifiserer sin bil via web. Det er oppgitt som et mål at leveringstiden skal ned til 3 måneder, men pr i dag er det fremdeles 4-5 måneder.

Det er ingen tvil om at Mitsubishi og Nissan valgte en annen strategi enn Tesla da de introduserte sine el-biler i Norge, nemlig å "skumme fløten" ved å anta - helt korrekt - at kjøpere i kategorien "early adopters" var villig til å betale mer enn øvrige kundegrupper. Dette går ut over bruktverdien på disse modellene.


#10
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla - Verditap på 50% på 3år?
fredag 29. august 2014, klokken 12:12
Norges svært høye avgifter ved kjøp av fossilbil er årsaken til det store elbilsalget. Det er også opphav til uriktige beregninger av verditap for el-biler.
La oss ta Porsche Panamera 4S (0-100 på 4,8s, plass til 4 voksne og nistepakke) som eksempel: Ny koster denne i Norge 1.603.000 kr. Av dette er engangsavgiften 609.000 kr og mva. 199.000 kr. Dvs. at selve bilen koster ikke mer enn 795.000 kr.
En TMS P85+ (0-100 på 4,2s, plass til 5 voksne og plass til alt du trenger pluss litt til) koster 752.000 kr.

I beregninger av verditap gjør mange, også elbilforeningen, den feilen at de behandler avgiftene som om de ikke påvirker bruktbilprisen, noe de faktisk gjør.

Den mest vesentlige avgiften er engangsavgiften. Denne må også betales ved import av brukte biler. Men ved bruktimport får man såkalt "bruksfradrag" i engangsavgiften. Fradraget øker naturligvis med tiden, og det første året er fradraget 19%, for hvert år deretter økes fradraget med 7%-poeng, slik at en 3 år gammel Porsche Panamera 4S får et bruksfradrag på 33%, tilsvarende 201.000 kr.

Skal du selge din 3 år gamle Porsche Panamera, må du altså godta et avslag på 201.000 kr, selv om du skulle ha latt bilen stå ubrukt i 3 år.

For din TMS gjelder naturligvis ikke dette: Bruktverdien kan bare gå én vei, nemlig oppover, den dagen også el-bilen blir avgiftsbelagt.

Nå skjer ikke dette på mange år ennå (der er mer sannsynlig at fritaket forlenges enn forkortes), så det som påvirker bruktverdien er to faktorer:
1. Bilens bruksverdi.
2. Prisen på en tilsvarende ny TMS.

1. Bilens bruksverdi.
TMS er en helt anderledes bil av to grunner (den ene er åpenbart el-motoren): Den andre er at den blir kontinuerlig forbedret gjennom ny programvare, og ved at eksisterende eiere hele tiden får de samme fysiske oppgraderinger og garantier som er på nye biler. F.eks. ble en bakkestart funksjon implementert via en SW oppdatering (noe undertegnede satt stor pris på). Så hadde jeg nylig min TMS på 1-års service, og fikk da montert nye innfellbare speil (til en symbolsk pris), samt titanium beskyttelse under, uten kostnad.
Nylig fikk alle TMS 85 eiere økt garantien til å gjelde et ubegrenset antall km.

Min ett år gamel TMS 85 er med andre ord like oppgradert som en tilsvarende TMS 85 som kommer fra samlebåndet i dag.

2. Prisen på en tilsvarende ny TMS.
Da jeg kjøpte min Nissan LEAF i januar 2012, kostet den 275.000 kr. I dag kan man kjøpe en LEAF med "100 forbedringer" og lenger rekkevidde til 200.000 kr. Selv om min 2012 LEAF hadde stått ubrukt siden jeg kjøpte den, kunne jeg ikke ved mine fulle fem forvente å få mer enn om lag 175.000 kr for den. Ett verditap på 100.000 kr på to år!
I kontrast til dette koster en TMS med eksakt samme spec som den jeg betalte 615.000 kr for i 2013, nå 654.000 kr. En verdistigning på 34.000 kr (fratrukket 5.000 for innfellbare speil) på ett år.

Men "the proof of the pudding is in the eating": Hva koster en brukt TMS på finn.no i dag? Laveste pris er 667.000 for en TMS 85 2013 modell. Jeg kunne med andre ord forvente en liten gevinst hvis jeg solgte min TMS i dag. Dette er bekreftelsen på at min analyse ovenfor er mer rett enn gal.

Konklusjon: Et verdifall på 50% på 3 år for en TMS er helt usannsynlig. Det er langt mer sannsynlig at du om 3 år kan selge din TMS for om lag det samme som du ga for den.
#11
Model X / Sv: Reservasjon
tirsdag 12. august 2014, klokken 21:14
Har i kveld reservert X med sekvensnr. 2392.

Jeg har kjørt Model S i snart et år og synes fremdeles det er surrealistisk å sette seg bak rattet.

Etter at Elon uttalte følgende under Q2 Earnings call:

"In fact, if somebody comes in who wants to buy the X, we try to convince them to buy the S. So we anti-sell it. And we don't really provide all that much information or details about the car or provide info on when you can get it. Despite all that, there's huge demand from around the world for the X.
Now I think that actually people are right, even though they don't have enough -- they don't really have enough information to know they're right, but they are."

ble det helt umulig å ikke reservere min neste Tesla.
#12
Lading av Tesla / Sv: SuperChargers i Danmark
mandag 19. mai 2014, klokken 23:11
@kseitzberg,

Takk for gode nyheter.

Det har alltid vært "Dejlig at være norsk i Danmark"

Nå blir det enda mer slik.

------------------------------------
Model S siden september 2013
#13
Model S / "Car of the Year" 2014: Oh yeah...
lørdag 08. mars 2014, klokken 22:41
Det er ikke vanskelig å forstå at den revolusjonerende Peugeot 308 har vunnet "en klar seier" som "Car of the Year" 2014, foran de mer konvensjonelle bilene BMW i3 og Tesla Model S; den har faktisk blitt hele 140kg lettere enn den en gang var!
Dette har Peugeot oppnådd med noe nytt og revolusjonerende kalt komposittmateriale! Dette resulterer i et sensasjonelt CO2-utslipp på utrolig lave 82 g/km!!!!
Ja, disse franskmennene viser her hele verden hvordan man skal revolusjonere bilindustrien: Kompositt!

Det er derfor betryggende å vite at juryen som har valgt "Car of the Year" er HELT uavhengige. Det er bare helt naturlig at de europeiske landene som selv produserer biler har et antall jurymedlemmer som samsvarer med hvor mange biler som produserer i dette landet.

Det oppfattes som helt naturlig at for eksempel franskmennene og tyskerne har hele 6 jurymedlemmer hver, men det virker noe suspekt at Norge i det hele tatt har ett jurymedlem: Hvordan kan nordmenn vite noe som helst om bil som ikke har en norsk bilindustri?

At juryen har hele 6 franske og 6 tyske medlemmer borger for at vi som publikum kan være sikre på at når noe nytt og revolusjonerende dukker opp RETT UNDER NESA på juryen, så vil den GARANTERT oppdage det og formidle det til almenheten slik at vi - spesielt vi i Norge - kan ta del i den kommende revolusjonen.

Så løp og kjøp PEUGEOT 308 før den blir utsolgt!!!!!!!!!!!
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bussfil
søndag 05. januar 2014, klokken 11:59
"All mankind is divided into three classes:
those that are immovable,
those that are movable,
and those who move."
(Benjamin Franklin)

Din litt fjerne nabo hører til den første kategorien, de fleste på dette forumet hører til den siste.
Mitt råd: Kjør med ren (pun intended) samvittighet i kollektivfeltet helt til det blir forbudt.
#15
Model S / Inneluft/uteluft ute av kontroll...
fredag 03. januar 2014, klokken 22:26
Jeg har kjørt bilen siden september i fjor, og har ennå ikke klart å finne ut hvordan man overstyrer den automatiske vekslingen mellom uteluft og inneluft.

Alle åpenbare løsninger er forsøkt; jeg har til og med lest brukermanualen...

Det er intet problem så lenge bilen er parkert: velger jeg manuelt inneluft, kommer symbolet for inneluft frem nede på den permanente delen av displayen.

Under kjøring derimot, er det håpløst: står jeg f.eks. i kø bak en fossilbil som spyr ut eksos, går jeg inn på AC menyen og velger inneluft. Symbolet for inneluft kommer imidlertid ikke frem nede på displayen. Men det blir mer uforklarlig: deretter skifter symbolet helt vilkårlig mellom inneluft og uteluft.

Kjører jeg gjennom Byfjordtunnelen (6km) og Mastrafjordtunnelen (4km), er det helt umulig å "tvinge" systemet på inneluft. Det merkes meget godt når bilens klimaanlegg pumper inn mengder med eksos over slike strekninger...

Er det noen som har erfart det samme, og kanskje til og med har en løsning?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA