Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kornman

#1
DRIFTSBATTERI / Sv: Var hittar man begagnade Leafbatterier?
tirsdag 19. mars 2019, klokken 10:41
Tack för svaren! Här fanns ju mycket att välja på. :+1:
#2
DRIFTSBATTERI / Var hittar man begagnade Leafbatterier?
tirsdag 19. mars 2019, klokken 08:43
Jag söker ett begagnat Leafbatteri till ett eltraktorbygge. På bildelsbasen.se i sverige finns ingenting. Jag hittar heller inget batteri på Finn.
Men det borde väl finnas på bilskrotarna i Norge, där Leaf är betydligt vanligare? Men jag lyckas dåligt när jag söker.
Vet någon på forumet var man söker?
#3
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Import av Bolt
fredag 29. desember 2017, klokken 13:30
Ett alternativ till att byta laddkontakten till CCS-2 kan vara att köpa en adapter CCS-1 till CCS-2. Som denna:
https://www.alibaba.com/product-detail/combo-2-to-combo-1-Adapter_60754184047.html?spm=a2700.7724857.main07.180.3c012be0k1Dp45
#4
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Fungerar rattvärmen på AE bra?
onsdag 20. desember 2017, klokken 20:18
Tack för svar.
Jag planerar att byta min Leaf mot någon 60kWh-bil.
Jag provkörde AE i Drammen och trivdes bra med den.
Svenska återförsäljare säger nu att AE högst troligt inte kommer att säljas i Sverige.
Så att importera Bolt från USA är det enda som återstår (att importera från Norge ger, med importskatt och moms, ett pris i Tesla-klass).
Jag kommer dock att vänta in Kona först (det är trots lägre pris en del krångel med att importera) Kona ska börja säljas till midsommar i Sverige.
#5
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Fungerar rattvärmen på AE bra?
onsdag 20. desember 2017, klokken 18:21
Rattvärmen i min Leaf blir snabbt ordentligt varm (vilket är bra), men sen svalnar den och blir kall. Sen blir den ordentligt varm igen sedan kall igen o.s.v. Så är det tydligen på alla Leaf.
Eftersom jag funderar på att importera en AE/Bolt undrar jag om Amperans rattvärme fungerar lika svajigt, eller har den stark och jämn rattvärme?


#6
Leaf 2010-2017 / Sv: QR-Hitch dragkrok
fredag 08. september 2017, klokken 06:23
Sitat fra: Glan på fredag 08. september 2017, klokken 01:37
Hvor mye kan man dra med dette hengerfestet?
Jag vet inte, men jag har haft ett ton jord på min släpkärra och körde då tre mil.
Det klarade både Leaf och dragkrok galant.
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: QR-Hitch dragkrok
tirsdag 05. september 2017, klokken 07:02
Hej jsa061.
Roligt att min tråd kunde vara till hjälp.
Som svar på 1:
Ja, jag hämtade signalen för höger blinkers genom att skruva loss höger bakljus och ansluta där.

2:
Jag hämtade 12v från uttaget i mittkonsolen ("cigarettändaruttaget". Det som finns ovanför mugghållarna, nedanför svarta panelen på instrumentbrädan).
Jag drog kabeln bakom plasten i bagageutrymmet och under dörrtrösklarnas plastlister och under mattan vid förarplatsen för att komma dit.
Om man vill slippa lossa panelerna i mittkonsollen, kan man koppla dit en kontakt på kabeln och endast plugga in den i uttaget när man kör med släp.
Kabel, med kontakt, kan man förvara under förarstolen när man inte kör med släp.
#8
Mekanisk / Sv: Montering av hengerfeste på Nissan Leaf
torsdag 24. august 2017, klokken 07:04
Själva kopparledaren inne i bilens ledningar är väldigt tunn, så jag kan tänka mej att skjøteklemmene har svårt att få bra kontakt.
Jag lödde istället in sladdarna i vänster baklyse, och satte dubbel krympslang utanpå.
https://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=11386.0;attach=14285;image

Jag använde också optoreläer mellan bil och kontakt, för säkerhets skull.
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11386.msg160250/topicseen.html#msg160250
#9
Tack för det vänliga erbjudandet att få provköra era privata bilar. Det blir jag både imponerad och rörd av. Men jag är i Norge nu och har redan provkört AE hos Opelhandlaren i Drammen. Säljaren Terje var mycket tillmötesgående. Och ja, jag blev verkligen imponerad.
Av utrymmen, komfort, finesser, acceleration och förstås räckvidden. Ingen tvekan om att detta är bilen jag vill ha. Men många  andra vill också ha denna bil. Det är därför väntetid till 2019 i Norge, fick jag veta.
Tyvärr är det osäkert om den ens kommer att säljas i Sverige. Jag talade med min opelsäljare i förgår och enligt honom är det väldigt ovisst, det finns inga planer längre på Sverigeimport. Otroligt sorgligt i så fall.
Om jag köper den i Norge får jag betala 10% i tull plus 25% i moms så den landar på 440000 SEK, i sitt enklaste utförande, vilket skulle bli mycket känbart för min ekonomi.
Men jag hoppas ändå....../
#10
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Rekkevidde, temporær hysteria?
søndag 16. juli 2017, klokken 16:05
Sitat fra: Tellus på søndag 16. juli 2017, klokken 13:09


De 400 km ble kjørt med AC avslått. Kjøringen ellers var en blanding av til/fra jobb i Oslo samt noe kjøring på motorvei hvor jeg holdt fartsgrensen.

Samme kjøremønster mer min gamle Leaf gir omlag samme energiforbruk, men da med AC påslått. Erfaringsmessig drar Leaf nesten ikke energi til AC i norsk sommertemperatur (rund 20 grader midt på dagen). Virker som Ampera drar langt mer. Jeg gjetter på at dette skyldes at programvaren ikke er optimal når utetemperatur ligger i området ønsket innetemperatur. Ideelt sett kreves det relativt lite energi å opprettholde komfortabel innetemperatur under slike forhold. Ser ut som om klimaanlegget til Ampera ikke takler slike forhold på en god måte.

Siste 300 km er kjørt med AC på og jeg logger 10% av energiforbruket til klimaanlegget.

Tack för ditt svar. Då vet jag att Leaf och AE har ungefär samma förbrukning, i samma körmönster.
Och ja, jag har samma erfarenhet av att AC i Leaf drar väldigt lite energi. Ungefär 200-300W bara, i svensk sommar.
#11
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Rekkevidde, temporær hysteria?
søndag 16. juli 2017, klokken 09:11
Sitat fra: bno på lørdag 15. juli 2017, klokken 20:00

Stepper inn med et svar her da mitt forbruk ligger på rundt 12,3kWh/100km etter 4000Km i AE.
Jeg vil anta at man da har temperatur over 10+ grader, liten til ingen bruk av klima kun luftsirkulasjon og holder seg strengt til fartsgrenser i Norge ca. 80`ish plus samt noe få rusnnger ifm. forbikjøring.Meeegt  lett å kjøre AE 43+ mil sommerstid og den regenererer bedre enn Leaf.
M.a.o. så fåman en "Tesla" til utsalgspris...
Tack, det var trevligt att läsa. Jag åker till Norge på tisdag för att provköra AE (och släktbesök). Värdefullt att få veta att fabrikens uppgifter om räckvidd stämmer i verkligheten, och till och med kan överträffas.
Det är inte fallet med Leaf.............
#12
Sitat fra: Nickelilltroll på lørdag 15. juli 2017, klokken 09:23
Skall till Arvika nästa vecka om du inte får till prövkörning i de områden du frågar om. Skall ge dig både prövkörning och spandera en kopp kaffe på dig :)
Tack, det är väldigt vänligt av dej. Men jag har fått besked från Motorforum i Larvik att de har bilar för provkörning.
Men får jag höra av mej till dej om jag har frågor? Bilförsäljare brukar nämligen inte ha så bra koll på elbilar.
#13
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Rekkevidde, temporær hysteria?
lørdag 15. juli 2017, klokken 16:25
Sitat fra: Tellus på lørdag 08. juli 2017, klokken 20:16

Mitt snittforbruk siste 400 km er 12.6 kWh / 100 km.
Hur ser din körning ut när du ligger på 12.6 kWh/100 km med Ampera-E?
Jag har samma förbrukning med min Leaf gen1 när jag kör 50-80 km/h på flat väg, om sommaren, utan stark vind eller regn.
#14
Sitat fra: bno på lørdag 15. juli 2017, klokken 07:49
Hatt Leaf i 7 år. Du kommer til å få en aha opplevelse i det sammenlignings-perspektivet tenker jeg  ;D
Blir det en aha-upplevelse till det bättre, eller........
#15
Sitat fra: Resistance på lørdag 15. juli 2017, klokken 07:28
Motorforum Larvik har gitt meg beskjed tidligere om at de har bil inne for prøvekjøring. Jeg venter selv på bil derfra.
Tack!
Jag har även fyllt i deras formuläret om provkörning. Vi får se hur det går.
Jag har följt Chevy Bolt sedan första presentationen för något år sedan, och är väldigt nyfiken. Ska bli spännande.....
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA