Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kornman

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: QR-Hitch dragkrok
fredag 08. september 2017, klokken 06:23
Sitat fra: Glan på fredag 08. september 2017, klokken 01:37
Hvor mye kan man dra med dette hengerfestet?
Jag vet inte, men jag har haft ett ton jord på min släpkärra och körde då tre mil.
Det klarade både Leaf och dragkrok galant.
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: QR-Hitch dragkrok
tirsdag 05. september 2017, klokken 07:02
Hej jsa061.
Roligt att min tråd kunde vara till hjälp.
Som svar på 1:
Ja, jag hämtade signalen för höger blinkers genom att skruva loss höger bakljus och ansluta där.

2:
Jag hämtade 12v från uttaget i mittkonsolen ("cigarettändaruttaget". Det som finns ovanför mugghållarna, nedanför svarta panelen på instrumentbrädan).
Jag drog kabeln bakom plasten i bagageutrymmet och under dörrtrösklarnas plastlister och under mattan vid förarplatsen för att komma dit.
Om man vill slippa lossa panelerna i mittkonsollen, kan man koppla dit en kontakt på kabeln och endast plugga in den i uttaget när man kör med släp.
Kabel, med kontakt, kan man förvara under förarstolen när man inte kör med släp.
#3
Mekanisk / Sv: Montering av hengerfeste på Nissan Leaf
torsdag 24. august 2017, klokken 07:04
Själva kopparledaren inne i bilens ledningar är väldigt tunn, så jag kan tänka mej att skjøteklemmene har svårt att få bra kontakt.
Jag lödde istället in sladdarna i vänster baklyse, och satte dubbel krympslang utanpå.
https://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=11386.0;attach=14285;image

Jag använde också optoreläer mellan bil och kontakt, för säkerhets skull.
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11386.msg160250/topicseen.html#msg160250
#4
Tack för det vänliga erbjudandet att få provköra era privata bilar. Det blir jag både imponerad och rörd av. Men jag är i Norge nu och har redan provkört AE hos Opelhandlaren i Drammen. Säljaren Terje var mycket tillmötesgående. Och ja, jag blev verkligen imponerad.
Av utrymmen, komfort, finesser, acceleration och förstås räckvidden. Ingen tvekan om att detta är bilen jag vill ha. Men många  andra vill också ha denna bil. Det är därför väntetid till 2019 i Norge, fick jag veta.
Tyvärr är det osäkert om den ens kommer att säljas i Sverige. Jag talade med min opelsäljare i förgår och enligt honom är det väldigt ovisst, det finns inga planer längre på Sverigeimport. Otroligt sorgligt i så fall.
Om jag köper den i Norge får jag betala 10% i tull plus 25% i moms så den landar på 440000 SEK, i sitt enklaste utförande, vilket skulle bli mycket känbart för min ekonomi.
Men jag hoppas ändå....../
#5
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Rekkevidde, temporær hysteria?
søndag 16. juli 2017, klokken 16:05
Sitat fra: Tellus på søndag 16. juli 2017, klokken 13:09


De 400 km ble kjørt med AC avslått. Kjøringen ellers var en blanding av til/fra jobb i Oslo samt noe kjøring på motorvei hvor jeg holdt fartsgrensen.

Samme kjøremønster mer min gamle Leaf gir omlag samme energiforbruk, men da med AC påslått. Erfaringsmessig drar Leaf nesten ikke energi til AC i norsk sommertemperatur (rund 20 grader midt på dagen). Virker som Ampera drar langt mer. Jeg gjetter på at dette skyldes at programvaren ikke er optimal når utetemperatur ligger i området ønsket innetemperatur. Ideelt sett kreves det relativt lite energi å opprettholde komfortabel innetemperatur under slike forhold. Ser ut som om klimaanlegget til Ampera ikke takler slike forhold på en god måte.

Siste 300 km er kjørt med AC på og jeg logger 10% av energiforbruket til klimaanlegget.

Tack för ditt svar. Då vet jag att Leaf och AE har ungefär samma förbrukning, i samma körmönster.
Och ja, jag har samma erfarenhet av att AC i Leaf drar väldigt lite energi. Ungefär 200-300W bara, i svensk sommar.
#6
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Rekkevidde, temporær hysteria?
søndag 16. juli 2017, klokken 09:11
Sitat fra: bno på lørdag 15. juli 2017, klokken 20:00

Stepper inn med et svar her da mitt forbruk ligger på rundt 12,3kWh/100km etter 4000Km i AE.
Jeg vil anta at man da har temperatur over 10+ grader, liten til ingen bruk av klima kun luftsirkulasjon og holder seg strengt til fartsgrenser i Norge ca. 80``ish plus samt noe få rusnnger ifm. forbikjøring.Meeegt  lett å kjøre AE 43+ mil sommerstid og den regenererer bedre enn Leaf.
M.a.o. så fåman en "Tesla" til utsalgspris...
Tack, det var trevligt att läsa. Jag åker till Norge på tisdag för att provköra AE (och släktbesök). Värdefullt att få veta att fabrikens uppgifter om räckvidd stämmer i verkligheten, och till och med kan överträffas.
Det är inte fallet med Leaf.............
#7
Sitat fra: Nickelilltroll på lørdag 15. juli 2017, klokken 09:23
Skall till Arvika nästa vecka om du inte får till prövkörning i de områden du frågar om. Skall ge dig både prövkörning och spandera en kopp kaffe på dig :)
Tack, det är väldigt vänligt av dej. Men jag har fått besked från Motorforum i Larvik att de har bilar för provkörning.
Men får jag höra av mej till dej om jag har frågor? Bilförsäljare brukar nämligen inte ha så bra koll på elbilar.
#8
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Rekkevidde, temporær hysteria?
lørdag 15. juli 2017, klokken 16:25
Sitat fra: Tellus på lørdag 08. juli 2017, klokken 20:16

Mitt snittforbruk siste 400 km er 12.6 kWh / 100 km.
Hur ser din körning ut när du ligger på 12.6 kWh/100 km med Ampera-E?
Jag har samma förbrukning med min Leaf gen1 när jag kör 50-80 km/h på flat väg, om sommaren, utan stark vind eller regn.
#9
Sitat fra: bno på lørdag 15. juli 2017, klokken 07:49
Hatt Leaf i 7 år. Du kommer til å få en aha opplevelse i det sammenlignings-perspektivet tenker jeg  ;D
Blir det en aha-upplevelse till det bättre, eller........
#10
Sitat fra: Resistance på lørdag 15. juli 2017, klokken 07:28
Motorforum Larvik har gitt meg beskjed tidligere om at de har bil inne for prøvekjøring. Jeg venter selv på bil derfra.
Tack!
Jag har även fyllt i deras formuläret om provkörning. Vi får se hur det går.
Jag har följt Chevy Bolt sedan första presentationen för något år sedan, och är väldigt nyfiken. Ska bli spännande.....
#11
Sitat fra: Zuexi på fredag 14. juli 2017, klokken 23:35
Automobil Kompaniet i Drammen har biler inne for prøvekjøring.
Tack för svaret. Då ska jag besöka dom. Jag har fyllt i deras formulär om provkörning, på hemsidan.
Vi får se om de låter en svensk provköra......... Annars får jag väl titta och provsitta.
Ska bli spännande att se om den är ett alternativ till Leaf, som har ett aldeles för litet batteri men  annars fungerar väldigt bra.
#12
I Sverige får vi vänta minst ett år innan det finns någon Ampera-E till provkörning.
I nästa vecka ska jag besöka mina släktingar i Kvelde, så jag undrar om det finns någon bilhandlare i Larvik/Drammen-trakten, eller övriga Öst-/Vest-fold, som har någon AE för provkörning.
Någon här på forumet som vet?

Lars-Erik Eriksson (som idag kör Leaf).
#13
Sitat fra: THE på onsdag 04. januar 2017, klokken 08:56
Prøv ruteplanleggeren på NAF. Her kan du vise hurtigladere og andre ladestasjoner langs ruten.
Har lagt inn turen din med via-punktene dine.

Tack! Det var verkligen ett bra tips.
Och tack för att du tog dej tid att lägga in alla mina via-punkter! Det uppskattas.
Just via-punkter saknade jag i Ego-trip, som annars är ett utmärkt verktyg (tack kodalse).
Ja, det ser ut som att denna resa är helt möjlig, med lite planläggning.
#14
Tack för svaren, tipsen och länkarna.
Det ser ut som om rundresan kan vara möjlig med en gammal Leaf.

#15
I somras åkte jag en mycket fin tur på min motorcykel.
Røros - Tynset - Ulsberg –Oppdal - Sunndalsøra - Tingvoll – Kristiansund – Bremsnes - Atlanterhavsveien – Bud - Molde - Åndalsnes – Trollstigen -Valldal -  Linge – Eidsdal – Geiranger - Stryn – Grotli – Lom - Otta -  Lillehammer.
När jag berättade för min fru (som inte ville följa med på motorcykeln) hur vackert och trevligt det var, ville hon att vi till sommaren gör samma resa, med bil.
Eftersom den enda bil vi har är en 2012 Leaf, undrar jag om man kan anbefalla denna resa?
Det vill säga: finns det snabbladdare i dessa trakter?
I Sverige har vi uppladdning.nu som fungerar mycket väl för att hitta laddställen. Finns det någon motsvarande websida i Norge?
Jag höll inte så noga utkik efter snabbladdare när jag åkte motorcykel, men jag lade inte märke till en enda.
Som sagt: Är denna resa att tänka på när man kör Leaf gen1, eller är det bara att glömma?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA