Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - maasen

#1
Jeg har P85 levert nov 2013, og byttet DU tre ganger. Har opplevet lugging på alle tre i dette fartsintervallet. Mest faktisk nå etter at jeg fikk montert den siste for en uke siden. Opplever også jeg mest legger merke til det på nyasfalterte og/eller veldig rette og jevne veier. Har tenkt at det kan være hjulene, men de har jo blitt avbalansert ved hvert skift så en snikende mistanke mot DU har etablert seg.

For å teste dette bedre burde man kanskje finne en strekning hvor dette typisk skjer, og se om andre som så langt ikke har opplevd det, merker det samme.

Når det gjelder sirkelsaglyden må DU byttes. Lyden blir bare verre og verre. Til slutt begynner folk å snu etter bilen pga. av denne lyden. Det viste seg at det var vann i DU når de skiftet min sist (fikk mange feilmeldinger), uten at jeg vet om dette forårsaket lyden.
#2
Model S / Sv: Ny software (v. 5.8 - 1.49.83 og utover).
tirsdag 28. januar 2014, klokken 17:56
Sitat fra: eledille på tirsdag 28. januar 2014, klokken 00:36
maasen: Velkommen i klubben.

Skjærer det seg i løpet av ladingen, eller etter at ladingen er ferdig? Hos meg har det aldri gått galt i løpet av selve ladeprosessen, men enten akkurat når ladingen starter eller stopper eller på et eller annet tidspunkt mens bilen står tilkoblet uten å lade.

Takk for det. Har fulgt forumet med stor interesse i snart ett år, men ikke bidratt med så mye så langt. - Bilen stopper å lade under ladeprosessen, men også hvis man stopper/starter ladingen av ulike grunner. I dag sto bilen bare i garasjen hjemme mens jeg var på jobb. Da sluttet den å lade kl. 07:06 på ca. 80 % (Stopppunkt er satt til 90%). På VisibleTesla ser jeg at den har sendt signaler frem kl. 14:18 og så har den gått i "dvale". Var nettopp ute og koblet fra ladekabelen og startet bilen, da bruker den litt tid på å komme i gang (skjermene), og så kommer feilmeldingen "12v battery low. Car could unexpectedly shut down". Etter 2 -3 minutter forsvinner feilmeldingen. Da har bilen begynt å lade opp 12-voltsbatteriet igjen. Så fungerer alt som det skal, inntil jeg må lade bilen på nytt.

Har fått en e-post fra Tesla i dag fra en engelsktalende tekniker, som vil at jeg skal ta med bilen til Oslo for en nærmere sjekk og testing der i neste uke.
#3
Model S / Sv: Ny software (v. 5.8 - 1.49.83 og utover).
mandag 27. januar 2014, klokken 22:15
Har jeg forstått det riktig at når ladeprosessen avbrytes pga UMC eller bilen registrerer (faktisk eller falsk) problemer med nettstrømmen så frakobles DC-DC boksen slik at 12V batteriet ikke lades fra hovedbatteriet?

Ja, det slik jeg oppfattet han jeg snakket med hos Tesla

Videre at når 12V batteriet kommer ned på et kritisk nivå (men ikke helt utladet) så starter ikke bilen?

Ja, det var det som skjedde hos meg. Batteriet hadde åpenbart nok strøm til å åpne ladeluken og dørene, men bilen insisterte på å stå i dvale.

Og at 12V batteriet er relativt lite og strømforbruket stort mens bilen står parkert slik at det bare tar mindre enn en dag før det er tomt?

Dette kan virke slik. Jeg kan se av VisibleTesla at bilen var omtrent fullladet ca. 02.00 når ladiningen bli kuttet og jeg fikk ikke startet bilen ca. 10 timer etterpå.

Holder det med å starte bilen (trø på bremsen) eller må man ta en kjøretur?

Det holder med å starte bilen. De ville ha meg til å kjøre for å se om bilen oppførte seg normalt tror jeg.
#4
Model S / Sv: Ny software (v. 5.8 - 1.49.83 og utover).
mandag 27. januar 2014, klokken 20:57
Det var i går bilen "døde". Dvs. jeg fikk først feilmelding om problemer med 12-voltsbatteriet i displayet: "12v battery low. Car could unexpectedly shut down". Dette gjorde den etter en kort stund. Displayene ble svarte. Jeg tror da at jeg forsøkte å sette inn ladepluggen igjen uten at det hjalp. Jeg ringte da Tesla, og ble bedt om å trykke inn bremsen. Hvilket jeg gjorde. Lysene på bilen begynte da å lyse en stund. I følge han jeg snakket med ville bilen da starte opp igjen, men dette kunne ta 15 - 20 minutter. Han ringte meg opp etter en stund, og fortalte at de likevel ikke fikk kontakt med bilen, og at de derfor ville bestille veihjelp med 12 volts "jump starter". Slik jeg forsto det gikk forsøket ut på å starte opp igjen bilen uten at den var tilkoblet ladekabelen slik at hovedbatteriet ville begynne å lade 12-voltsbatteriet. Jeg spurte om batteriet trengte å lades når veihjelpen kom, men det var ikke nødvendig. Alt som skulle til var at batteriet fikk tilførsel av 12 volt. Dette viste seg å stemme for når NAF kom og koblet til "jumpstarteren" startet bilen med en gang. Tesla ringte meg opp igjen etter en liten stund når de så at bilen var i gang igjen, og ba meg kjøre en tur med bilen. I følge de var 12-voltsbatteriet allerede ladet opp igjen. Batteriet hadde i følge han jeg snakket med 13,6 Volt, og dette var bare en time etter at NAF hadde hjulpet meg med å starte bilen. - Jeg tok så en kjøretur og alt gikk fint. Når jeg sier at bilen "døde" er nok dette litt misvisende, fordi som du er inne på, fungerte både dører og ladelåsen mens bilen tilsynelatende ikke responderte på andre ting.

I dag tidlig merket jeg at bilen ikke responderte på appen når jeg skulle forvarme den. Jeg gikk da ut, og så at ladelysene lyste rødt. Jeg koblet da fra ladekabelen, lukket ladeporten. Satte meg inn i bilen, og displayet viste da igjen "12v battery low. Car could unexpectedly shut down". Jeg begynte ikke å tukle med laderen, men startet bilen slik Tesla ville jeg skulle gjøre i går, og da forsvant feilmeldingen og bilen har fungert helt OK etter det. Kjørte tilsammen 7 mil frem og tilbake fra jobb, uten å lade den. Når jeg kommer hjem og skal lade, kommer de røde lysene på første forsøk. Jeg tar ut igjen ladekabelen, lukker ladeporten, åpner den på nytt, og setter i ladekabelen. Nå lyser den grønt. Etter en time er jeg ute og kikker på bilen, da har den gått i rødt igjen. Når jeg sjekker ladedataene i VisibleTesla, ser jeg at den har ladet i 45 minutter, før den har koblet ut. Sannsynligvis har den nå også koblet ut ladingen til 12-voltsbatteriet, slik at hvis jeg ikke starter opp bilen eller ladingen igjen, vil dette batteriet nå kritisk nivå.

Jeg forsøker nå lade med bare 8 ampere for å se om dette hjelper. Har ikke hørt mer fra Tesla foreløpig.

En annen ting som jeg synes har vært rart, er at nesten hver gang jeg har tilkoblet laderen tidligere, har en støvsuger som har stått tilkoblet samme stikkontakt i et kort sekund begynt å gå når ladingen begynner. Men, dette har fungert helt fint uten noen andre symptomer i 2 måneder. Jeg nevnte dette for Tesla, men det virket ikke som om han jeg snakket med koblet dette til noe som helst. Det elektriske anlegget er bare 4 år gammelt, og jeg har ingen andre indikasjoner på at noe er galt.
#5
Model S / Sv: Ny software (v. 5.8 - 1.49.83 og utover).
mandag 27. januar 2014, klokken 18:29
Før siste oppdatering hadde jeg ingen problemer med lading, annet enn at jeg av og til måtte ta inn ut og ladepluggen for å få bilen til å lade. Etter siste oppdatering 58.1.49.83 har jeg også begynt å få problemer med 12-voltsbatteriet. Får røde blink, tar inn og ut ladekabelen, så blir det grønt, men i løpet av en viss tid kutter den ut ladingen til 12-voltsbatteriet. I går morges hadde det den konsekvensen at bilen var død. Tesla forsøkte å vekke den til live fra Nederland, men måtte til slutt sende NAF med jump-starter. Etter jump-start begynte hovedbatteriet å lade 12-voltsbatteriet igjen. I dag tidlig oppdager jeg at det samme har skjedd igjen. Denne gangen tok jeg bare ut ladepluggen og startet bilen. Dette er i følge Tesla nok til at 12 volts batteriet blir ladet opp igjen av hodedbatteriet. Det fungerte fint,  rett etterpå kjørte jeg til jobb.

Jeg ser for meg at følgende kan ha skjedd:

1. Noe alvorlig ha skjedd med det elektriske anlegget i huset. Men, huset er bare 4 år gammelt og alt har fungert fint frem til denne hendelsen nå i helgen. Eller,
2. Noe har skjedd med UMC'en, eller
3. Siste versjon løser kanskje gamle problemer, men skap noen nye?

Venter på telefon fra Tesla så de kan begynne å diagnostisere.
#6
Model S / Sv: Hva er uklart/ukjent med TMS?
lørdag 20. april 2013, klokken 17:28
Hvis demobilen i Oslo er utstyrt med LATCH-fester i baksetene, fungerte de helt fint med iso-fixfestene på barnesetet jeg satte inn når jeg testet bilen. Min datter på tre år synes Tesla model S var gøy!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA