Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Noel

#1
Leaf 2010-2017 / Prosjekt - bedre varme om vinteren!
søndag 13. desember 2015, klokken 21:01
Ikke ofte jeg poster her, men tenkte å dele et prosjekt jeg fikk gjennomført for noen uker siden før det ble kuldegrader på østlandet. Jeg har en USA Leaf fra 2012 som kommer med en varmepakke, men som alle sikkert har erfart, er varmeapparatet ganske dårlig når det er > -10c spesielt. Bilen kommer med litt isolering allerede som etter min mening ikke er tilstrekklig for Norge. Jeg lurer virkelig på hvor godt Nissan Leaf Nordic versjonen er isolert.

Jeg gikk til innkjøp av følgende materialer.
Rør isolasjon fra Biltema:
http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Tilbehor/Rorisolasjon-2000023027/

Lyddempingsplate:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-2000017199/

Dette ble gjort ganske raskt og jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte vinkler for rørisolasjonen, men utenom det ble det ganske greit isolert. Isoleringen gikk for det meste på rør og selve vanntanken.

I disse tider når det har vært opp til -6c og -10c i Akershus legger jeg merke til følgende:
- Varmeapparatet blir litt fort varmere
- Når apparatet først er varmt, kommer det mer varmt luft enn tidligere (tidligere kunne jeg ligge i 110 og føle at det kom litt kald luft selvom varmeapparatet var på 22c)
- Varmeapparatet bruker litt mindre effekt/strøm enn tidligere, men ikke dag og natt resultat.

Jeg brukte gutta på BilXtra ved Fjellhamar i Akershus for denne jobben og synes resultatet ble OK. Jeg hadde tidligere planer om å oppgradere varmeapparatet til 2013 med varmepumpe utgaven, men fikk vite at det var litt for komplisert. Jeg er faktisk fornøyd nå selvom apparatet bruker mye strøm i forhold til 2013+ modeller.

Legger med noen bilder som viser noe før og etter. Hvis noen er mer interessert har jeg flere bilder liggende. Send meg PM.
#2
USAleaf / Sv: USA leaf 2012 heater
lørdag 24. august 2013, klokken 22:11
Kan ikke huske noe elektronisk "buzz" lyd når man er under panseret og varmeapparatet er på, men når jeg trykker on på varmepparatet hører jeg en vifte lyd som starter ja. Jeg kan sjekke i mer detalj i morgen.

Når det gjelder deler, vil kanskje snarveien være å gå via forhandler i USA istedenfor Nissan direkte hvis du ønsker å bestille en del. Når det gjelder garanti sak i USA, må du nok kjenne en forhandler ganske godt hvis du skal sende delen på garanti. Det finnes også et par stykker i Norge som har solgt en god del USA modeller, deriblant Kai på Nesbru og Sør-import. De har kanskje noen kontakter som kan hjelpe deg.

Btw, gjorde du noen spesifikke ting for å få dette problemet? E.g vaska bilen? Starta bilen mens varmeapparatet var på, eller programmert inn varming uten vilje?

For oss andre USA eiere, finnes det ingen norsk forsikring selskap som dekker slike feil? Jeg har Gjensidige pluss, de dekker visstnok motor og girkasse, samt elektronikken rundt dette, ergo ikke varmeapparat. Det må da gå ann å få tak i "bruktbil" forsikring eller noe annet som gjør at man dekkes ved ALL slags feil ved import bil fra USA?



#3
USAleaf / Sv: Service på en USA leaf
onsdag 17. juli 2013, klokken 22:11
Både BNH Oslo og Lillestrøm gjennomfører ikke dette pga mangel på tilgang av SW. Nissan Nordics (importøren) har tilgang til disse filene har jeg forstått, men utdeles i spesifikke tilfeller (som f.eks forvarmer uten å være tilkoblet problemet).

Jeg hører at Sørlandets bilsenter gjennomfører en slik oppdatering på enkelte biler.

Problemet ligger i at VIN nummeret på USA bilene ligger ikke inne i registeret til Nissan Nordics(Europa gjør), så når BNH gjør et søk kommer det ikke opp noen "kampanjer" (oppdateringer).

Det jeg lurer på er om enkelte verksteder har SW allerede tilgjenglig, enten via Nissan Nordics, eller Nissan USA.
#4
USAleaf / Service på en USA leaf
onsdag 17. juli 2013, klokken 12:39
Er det noen som har kjennskap til hvilken forhandler som utfører SW oppdatering i selve servicen på en Amerikansk Leaf?

Det gjøres nemlig ikke av enkelte da de ikke har tilgang til den amerikanske SW versjonen.
#5
USAleaf / Sv: Tåkelys (US modell)
onsdag 15. mai 2013, klokken 21:28
Okay, det har ikke jeg lagt merke til. For å kunne skru på "grøfte-lys" har jeg kun et valg, og jeg kan ikke velge mellom kjørelys eller tåkelys.



Jeg ønsker å ha på slike lys, mens hovedlyktene er slått av. Det er ikke mulig på en US modell virker det som.
#6
USAleaf / Tåkelys (US modell)
søndag 12. mai 2013, klokken 12:45
En US modell fungerer ikke det samme som en EU modell når det gjelder lys. Dette er valgene man har:

1) Som default er alle lys slått av (tåkelys er slått på EU)
2) Ved auto skrus LED lysene(foran og bak) på når det er mørkt, dvs på dagtid er lysene av.
3) Man kan velge å skru på parkeringslys uten å skru på LED, samtidig som baklysene er på.
4) Man kan manuelt skru på LED lys foran og bak uten å gå via auto switchen.
- Tåkelys kan skrus på i sammenheng med 2) og 4).

Spørsmål:
Er det mulighet for å kunne klare å skru på tåkelys alene med en software oppdatering, dvs at den kommer på i 3) f.eks? Jeg ønsker ikke å fikle med sikringer som enkelte har foreslått tidligere. Motivasjonen er å ha på tåkelys istedenfor LED lys når det begynner å bli mørkt.

#7
Rust / Sv: Understellsbehandling av Leaf
lørdag 20. april 2013, klokken 23:00
Når det gjelder valg av hvem som utfører understellsbehandlingen, er det bare å velge en fra mittanbud.no, eller tror man det er verdt å bruke en som har tatt noen Leafer før?

Jeg ser at Rud og Kampen blir nevnt i tråden her, med pris på 3500 og 5500.
#8
Oppdatering:

- I følge BNH Lillestrøm har Nissan sentralt visstnok bestemt å sette ned prisen på første års service fra 4100-5000 (som deres forhandlere tok), til nå 3690,-.

Dette ble bekreftet hos BNH Lillestrøm i forrige uke. De vil da gjennomføre servicen som tidligere nevnt i denne tråden (gjennomgang av bremse-systemet og batteri). Alle de andre forhandlerne er pålagt det samme, kanskje greit å vite for alle her.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA