Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Cheetah

#1
Model S / Sv: FW 5.9
mandag 31. mars 2014, klokken 12:42
Sitat fra: Cirion på søndag 30. mars 2014, klokken 22:08
Sitat fra: petersv på søndag 30. mars 2014, klokken 21:03
Sitat fra: Sbr på søndag 30. mars 2014, klokken 19:55
Sitat fra: Roger (NO) på søndag 30. mars 2014, klokken 19:38
Sikker på du ikke husker feil?
Jeg fikk bil i August, har har alltid kun ladet med 13A med UMC og Schuko...
Får riktig nok ladetid på 16km/t, men trekker kun 13A.

Når det gjelder rødt adapter (som beskrevet i sitatet), så trekker den 3x16A med rødt adapter så lenge man har dobbellader.

Det er lagt inn en begrensning på 13A pr lader, og det må en HW fix til for å utnytte alle 16A som laderne kan trekke. Ref. Mr. Musk.
Helt sikker, reagerte på det selv da jeg også trodde 13A var maks. Jeg målte aldri med amperemeter, men ladehastigheten gikk som sagt ned i km/t og opp i tid etter første oppdatering så det er ikke tvil om at den faktisk trakk mer. Husker dessverre ikke SW/FW versjon... Har aldri hatt rødt adapter, og bilen ble levert med kun en lader som de fleste andre på dette tidspunktet.

Jeg fikk min 4. sept. så jeg er sikker. Men det kan jo hende de leverte en annen sw. versjon på din.
Jeg har alltid kunne lade 16km/t på 13A schuko. Gjør det fortsatt, både med UMC og Mennekes schuko lader. Da jeg fikk bilen i August, hadde jeg kun enkeltlader. 16A Type2 enfas på Aker brygge gav meg 20km/t. Type2 stolper på 11/22kW ladet 64km/t 16Ax3. Utpå høsten kom en firmware som reduserte laderen min til 13A. Ladet fortsatt 16km/t hjemme og 64km/t på Strømmen Storsenter. Aker brygge stolpen ladet nå kun 13A og 16km/t. Så begrensningen var kun på 16A enfas med Type2. Så ble bilen oppgradert til dobbeltlader. Da fikk jeg 16A på aker brygge igjen, og 26A på 22kW stolper. Disse lader nå på 102km/t.

De som ikke lenger får 16km/t på schuko, har kansje glemt at bilen stod på rated den gangen, som er det jeg fortsatt bruker. Typical viser lavere ladehastighet.

Med "volvo" lader CEE 16A får jeg 20km/t siden jeg har dobbelt lader.

Hei,
Kan du forklare hva en "Volvo"-lader CEE 16A er?

Er du sikker på at du får 102 km/t på 22kW stolpe med 26A og dobbeltlader.
Jeg har dobbeltlader og bruker Salto sin standard Mennekes kabel og får adri mer enn ca 80-85 km/t på disse ladestasjonene.....?
Bruker du en annen type kabel?

/Tore
#2
Model S / Gode detailere i Oslo-området?
fredag 21. februar 2014, klokken 14:06
Hei, jeg ser at detailing er et populært tema.
Som amatør innen feltet, så kjenner jeg svært lite til markedet og har derfor prøvd å søke etter dette på nettet, med svært varierende resultat.

Som Tesla eier er detailing plutselig blitt interessant og jeg ønsker å finne ut hvor det finnnes gode detailere i Oslo's nærområde.
Spesielt interessert er jeg i vedlikeholdsdelen av lakk/krom/"plastkrom-deler"/folie samt vask/polering etc.

Jeg håper derfor at det er mulig å få laget en liste over gode detailere, gjerne med anbefalinger.

Cheetah
- fastest land mammal on Earth  ;D

#3
Model S / Sv: Reduksjon i batterikapasitet?
fredag 21. februar 2014, klokken 13:46
Jeg ser at mange innlegg antyder at 80% lading er ideell maximum til daglig.

Er det da noen som kan forklare hvorfor innstillingen på bilen sier 90% (daglig bruk) og 100% ved Range?
Jeg har valgt å tro at batterigarantien og levetiden blir bra ettersom det er "programmert" inn 90% "daily".

#4
Model S / Sv: Mugg i soltaket.
mandag 17. februar 2014, klokken 21:03
Du er ikke alene, jeg har opplevd det samme......

Usikker på om det kan/vil spre seg, men absolutt en sak for Tesla å ta tak i!

#5
Model S / Sv: Noen her som skal treffe Elon førskommende lørdag?
lørdag 01. februar 2014, klokken 16:17
Sitat fra: Tesla-man på lørdag 01. februar 2014, klokken 11:27
Herregud for noen spørsmål - hva er det med folk.... >:( >:(

Bra poeng.
Problemet var at det var lagt opp til at "førstemann til mølla" fikk spørre med køordning.
Det var ingen siling eller kontroll med hvem som spør og hva som ble spurt.
Da kommer "folk" frem og spør om det som er sitt hjerte nærmest.
I tillegg fikk de PR-kåte sim mulighet......:-(

Som forslag til neste besøk kan man kanskje ha et panel valgt av TOCN eller ledende medlemmer av dette forumet sammen med journalister, som samler inn temaer og spørsmål på forhånd.
Tror det ville gi en mye bedre Q&A sesjon for oss alle!
#6
Model S / Betalingsløsninger for bruk av ladeplasser
fredag 31. januar 2014, klokken 21:39
Det har vært en lengre diskusjon i forbindelse med at elbiler som ikke lader bruker "P-plasser med lademulighet", noe som skaper frustrasjon for de som anser at de trenger eller ønsker å lade.
#7
Sitat fra: RaBalder på fredag 31. januar 2014, klokken 17:28
Sitat fra: Cheetah på fredag 31. januar 2014, klokken 13:29
Basert på debatten så tror jeg det bare er en måte å sørge for "orden".

Det må introduseres betalingsløsninger for ladeplasser.

Min stemme går derfor til "betaling", jeg synes det er flott med gratis parkering, og er mer enn villig til å betale for bruk av strøm.

Er det noen som vet hvordan man setter opp en spørreundersøkelse?
1. Ja til betaling av strøm
2. Nei, jeg vil ha gratis strøm

"Nei, jeg vil ha gratis strøm"


  • Hvem er det vi skal forlange gratis strøm av?
  • Og hvordan skal vi få noen andre til å betale for strømmen?

Rimelig tullete... :o

Det er jo ikke det som er spørsmålet.
Jeg tror du skjønte sammenhengen, men du skal vel bare være morsom på andres bekostning.....?
#8
Model S / Sv: Lade - også når det ikke trengs?
fredag 31. januar 2014, klokken 13:41
Til TS:

1. Mange har gleden av å eie en Tesla, men har ikke ladepunkt fordi de bor i blokk/rekkehus med fellesanlegg uten kapasitet for lading.
Hvor skal de da lade? Eller synes du at de da ikke burde kjøpt seg en EL-bil?

2. Tesla anbefaler at man lader så ofte man kan fordi batteriet har godt av klatt-ladingen
mellom 30% og 80% lading. Bra for batterienes levetid har jeg oppfattet.
Synes du det gode grunner til ikke å følge denne anbefalingen?

3. Mange er villig til å betale for lading. Hvordan skal de gjøre det?
#9
Basert på debatten så tror jeg det bare er en måte å sørge for "orden".

Det må introduseres betalingsløsninger for ladeplasser.

Min stemme går derfor til "betaling", jeg synes det er flott med gratis parkering, og er mer enn villig til å betale for bruk av strøm.

Er det noen som vet hvordan man setter opp en spørreundersøkelse?
1. Ja til betaling av strøm
2. Nei, jeg vil ha gratis strøm
#10
Model S / Sv: Coop Extra Slependen (Gml SmartClub)
fredag 31. januar 2014, klokken 13:08
Sitat fra: Maartensommer på onsdag 29. januar 2014, klokken 10:17
Sitat fra: Cheetah på tirsdag 28. januar 2014, klokken 21:05
Han takket for det og kommenterte at han har merket seg at det står biler og lader uten å besøke/handle i butikkene. Jeg tror det var litt irritasjon i så måte.

Hvordan vet han dette?  De gangene vi har vært der foretrekker jeg å sitte (å leke) bilen mens kone og barn handler.  Anser han "oss" som en av de som ikke handler ettersom jeg sitter i bilen?
Maartensommer!
Hvorfor reagerer du som du gjør når du har god samvittighet?
..og hvorfor prøver du å skape tvil om hans observasjoner?
Jeg har også sittet i bilen "og fiklet", mens kona var på Coop, så det er jo ikke et problem.

Derimot har jeg sett Teslaførere komme, lade i 10-20 min, for så å kjøre bort uten å gå inn i butikken.
(Det var mens jeg var i en samtale med Tesla Service om et ladeproblem jeg hadde, så derfor observerte jeg det i tilfelle du også vil betvile min integritet!)

Ellers er det andre som vitner om at det kommer Tesla-førere inn bare for å lade (dokumentert i denne tråden), så problemet er der selv om du prøver å så tvil om det.  >:(
#11
Egentlig er dette veldig enkelt og det handler om gjensidig respekt for hverandre og hverandres ladebehov.

Jeg foreslår følgende "mindset":

1. Har du ikke et reelt behov for å lade så gjør en innsats for å finne en p-plass uten lading som du kan stå i den perioden du trenger.
2. Finner du ikke en slik plass så parker gjerne på P-plass med lademulighet, men sett kabelen i bilen i allefall, slik at du viser andre at du forstår hensikten med plassen. Det blir mindre provoserende og krever ikke store innsatsen fra din side.
3. Har du mulighet, så flytt bilen så snart du kan slik at andre el-bil eiere kan få ladet.
4. Vær forsiktig med å dømme om andres reelle ladebehov, basert på biltype etc. Du kjenner jo ikke bakgrunnen for et evt ladebehov.
5. Ha respekt for et ladepunkt som er opptatt og unngå frakople denne for eget behov.

Tenk på at vi alle vil ha et akutt behov for lading en gang i fremtiden.
"Gjør for andre det du ønsker andre skal gjøre for deg"
Kardemommeloven er god å ha..... :-)

#12
Model S / Sv: Kommer Elon med nyheter på Skøyen?
onsdag 29. januar 2014, klokken 22:03
MODEL E lanseres !!!!!!  8) 8) 8)

Går i strupen på LEAF, Focus, etc. men med mye bedre rekkevidde og samme prisnivå!!!
#13
Sitat fra: TS på fredag 13. desember 2013, klokken 00:51
Sitat fra: Olemann på torsdag 12. desember 2013, klokken 23:04
Sitat fra: frekri på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:23
Er det så mange elbiler på veiene nå at de som ikke trenger lading bør unngå parkeringsplassene hvor man har ladepunkter?

Det er dette som er problemet, noen som tror at ladeplassene er parkeringsplasser.  Ekstra problem blir nok dette når flere og flere biler har nok strøm til daglig bruk uten lading (f.eks. Tesla) og dermed fristes til lettvint/rask løsning på parkeringsproblemet ved å benytte ladeplassene.
Her vil Tesla eiere (og andre som ikke trenger hyppig lading) få en fin sjanse til å vise at de tenker lenger enn til egen nesetipp :-)

Ehhhh.. Jeg bruker bilen veldig mye i jobb og venter tilatelse til 32A i garasje hjemme (etter ett avslag ) og flere Type2 hurtigladere rundt om kring.
Rekkeviddeangsten har jeg nesten daglig pga dette.
Det kan hende at mitt ladebehov er større enn en med Leaf, så så ikke døm utifra størrelsen på bilen eller batteripakken. Det er forbruket om avgjør det.
Teslaer trenger også strøm !!

Bra svar.
Det har vært en del innlegg om P11 plassene på Gardermoen. De er til bruk for både passasjerer og de ansatte.
Jeg jobber på Gardermoen og bare for å komme meg til/fra jobb (140km tur/retur) så tømmer jeg batteriet med ca 180 km hver dag om vinteren.
Jeg har ikke mulighet til lading hjemme og må derfor bruke ladeplassene på jobb (Gardermoen).
Jeg er derfor helt avhengig av lading på jobb (ca 110km/dag på 13A lading i 8 timer) og det dekker ikke mitt ukentlige behov for lading. Som man ser har jeg et "underskudd" på 30-70 km per dag, bare på kjøring til/fra jobb. I tillegg kommer kjøring i andre ærend.

Da blir det litt trist å bli "dømt" av Leaf/Miev eiere fordi man har en Tesla.
Jeg hadde aldri kjøpt en elbil med kort rekkevidde, fordi det ikke hadde vært mulig å ha noe glede av den med mitt kjøremønster.
#14
Model S / Sv: Vike ladeplass for "dårlige" elbiler?
tirsdag 28. januar 2014, klokken 21:45
Bildet er vel mer nyansert enn det som fremkommer her.

Tesla S eiere har vel et annet kjøremønster enn EL-bil eiere med kort rekkevidde.
Med det mener jeg at ladebehovet kan være like stort, rett og slett fordi man bruker bilen
mye mer (=større bruksverdi  ;D). Tesla har jo blitt bil nr. 1 i mange familier og det krever jo
mer og oftere lading, det også.

Jeg ser også at mange innlegg tar utgangspunkt i at alle Tesla-eiere har lading hjemme.
Det er jo ikke riktig. Noen bor i leiligheter/hus der man har fellesgarasjer uten ladepunkter
og med ingen mulighet for egen P-plass/lading. Disse eiere må basere seg på lading på jobb og
på offentlige P-plasser.

Prinsippet må være at når man parkerer på en ladeplass så skal det være fordi man trenger å lade.
De som ikke lader bør finne seg en plass et annet sted.
#15
Model S / Sv: Kommer Elon med nyheter på Skøyen?
tirsdag 28. januar 2014, klokken 21:21
Sitat fra: RSandven på tirsdag 28. januar 2014, klokken 12:18
Baah, typisk fullt akkurat når jeg trykte ;/

Men ser ut som Model E (gen II) på invitasjonen. De hadde jo aldri bomma såå på lengden på bilen.

Ikke dårlig tips, det. Kan den være forhjulsdreven også?? Kan det være en elektromotor mellom forhjulene??
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA