Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Humla

#1
Meg og min elbil / Sv: Humla mi
mandag 03. juni 2013, klokken 20:46
Etter et par uker med elektrisk, har jeg lånt bort bensindyret mer eller mindre permanent. Ihvertfall det med 4 hjul. Ble bare 2 turer etter at humla kom i drift, og da pga rekkevidde. Så langt har jeg kjørt 1200km, bare kos. Men ser ut til at batteriene synger på siste vers, de fikk nok ganske hard medfart under langtidslagringen. Bilen er kjørt med silkehansker, aldri full gasspga strømtrekk, pent i oppoverbakkene (muligens til lokal irritasjon for andre). Uansett, en batteriblokk ble aldri satt inn etter demontering, den lakk lut. Nr 9. En til sprakk etter en dag etter montering (så dammen under bilen da det ikke regnet den dagen), heldigvis kortsluttet den defekte cellen og lot meg kjøre pent. Nr 18. Den har nå 2 defekte celler. Nr 15 begrenser rekkevidden da den er svakest. Med list og lempe går det 7 mil i max 60 uten reversering av celler eller annen moro, men jeg mistenker nr 13 for å være på tur med lekkasje. Ergo; utskiftning på gang.

Bilen forøvrig har vært moro og bruksglede fra ende til annen, hundebur, vaskemaskin (minimodell på 51kg!) og alskens annet har vært transportert, og selvfølgelig matpakkekjøring til og fra jobb hver eneste dag. Tenker tilbake på dagene i kewet og hva jeg potensielt hadde kjørt i dag om jeg hadde valgt think den gangen. Gjort er gjort.

Skulle hatt en lite atomreaktor under setet, ubegrenset rekkevidde ;-)
#2
Meg og min elbil / Sv: Humla mi
lørdag 11. mai 2013, klokken 14:10
Takker for mer utførlig info om robometeret. Jeg kommer snarlig tilbake til det.

Og forøvrig har bilen nettop passert Eu-kontroll uten feil. Det blir elektrisk til jobben på mandag. Bærekule ble skiftet i nærheten av konsgvinger, bilen tauet dit (var ikke sikker på rekkevidde). Samme kveld ble det en forsiktig prøvetur på 45km i flatt lende uten overraskelser. Så da kjørte jeg like godt bilen hjem dagen etter, med en liten ladestopp og middag hos søsteren på kløfta. 42+22km. Tar meg nok en tur og hilser på en tidligere kollega i kveld, en som også er blit el-frelst. Og en nåværende kollega var nesten ved å kjøpen en 2010 think annonsert på møre, men fikk inkjøpsstopp hjemme..... Merkelig hvor mange som egentlig har lyst på elbil, men aldri sier noe før de ser at noen de kjenner har kjøpt. Da dukker de frem, en etter en.  Morro for små og store barn :-)

#3
Meg og min elbil / Sv: Humla mi
tirsdag 07. mai 2013, klokken 19:11
Da er bærekule skaffet, og bilen blir forhåpentligvis i orden i morgen kveld eller torsdag.
#4
Meg og min elbil / Sv: Humla mi
mandag 06. mai 2013, klokken 23:08
Etter en altfor hektisk periode på jobb og ellers, er det på tide med litt skriverier her igjen.
Har ikke fått gjort så altfor mye, men kommet et stykke likevel. Måleharness ble ferdig, dobbeltisolert og pent installert i 3 stk 13mm korrugerte rør og lagt langs hver batterirad. Frem til jeg får bilen godkjent og får testet litt mer er det ikke aktuellt med større investeringer. Depositum på ny leilighet har prioritet for øyeblikket. Det blir robometer eller iv-meter om litt. Hadde egentlig bestemt meg for noe som gir overvåkning på blokknivå, og falt for iv-meter, men ser nå at robometer har samme type funksjonalitet i siste versjon. Litt tilfeldig at jeg så forumposten.

Men godkjenning, ja. Var hos verkstedet i dag. Anmerkning på rust på bremseskiver og litt slakk i en bærekule foran. Ellers var alt i skjønneste orden. Nytt og større 12v-batteri og tilhørende ny batteribrakett er stanset og brettet (luksus med fullt cnc-utstyrt mekanisk verksted på joben), noen pærer er byttet, ordnet løse blinklys og løs wire på varmeapparatet til luftvelgeren, og ned og opp med batterikassa.

Så langt har det vært meget trivelig, og selv om jeg ikke har testet bilen mer enn den ene turen til verkstedet (og gudene vet hvor mange runder rundt bygget på jobben, ca 5 km bare der) har det ikke vært noe tull. Jeg hadde ventet mye mer å gjøre på en bil som har stått så lenge, og har gått 40k+.

Gleder meg stort til å få ordnet de siste to feilene, og kunne bli bedre kjent med humla i "orntli" bruk. Har for øyeblikket bare en håndfull km til jobb, og håper det holder seg der. Målet er å bo innenfor 20 km.

Uansett, dagens kjøretur ga så mye mersmak at det blir kun kort tid til humla er ute og utrygger veiene på permanent basis. En gang elbilist, alltid elbilist ;D Det var uansett noe helt annet enn å kjøre kewet'en jeg hadde.

Så kan jeg sikle på bms og lithium i neste runde.

#5
Trenger en stk 100Ah saft STM5 100MRE blokk til Think, Noen i nærheten av (150-200km unna) oslo som har en?
#6
Meg og min elbil / Sv: Humla mi
lørdag 27. april 2013, klokken 14:07
Litt mer oppdatering av "prosjektet":

Har fått ladet batteripakken, og kjørt vannservice siden forholdene likevel lå til rette. Det gikk på 8 liter.
Og i dag, etter å ha vannet batterier i går, var det en dam under pallen. Jeg hadde satt av formiddagen til å ta ut alle batteriene og rengjøre og sjekke. Blokk nummer 9 var blitt lut lei, bokstavelig talt. Det rant av den.

Veldig dumt, siden planen for morgendagen var å jekke opp bilen og koble til batteriet for å teste det med varmeapparatet. Nå blir det å skaffe en brukt blokk i stedet. Noen innenfor 150 km fra oslo som har en pent brukt blokk til salgs?

For øvrig har alt sett fint ut, ingen spredning på cellespenninger under lading eller hvile, og jeg håper den trenden holder seg.

Nå blir det å lage måleharness til pakken i stedet, med måleledninger fra alle poler. Vil ha mulighet til å holde øye med hva som foregår under setet.
#7
Meg og min elbil / Sv: Humla mi
tirsdag 23. april 2013, klokken 18:59
Da er kveldens økt over. Har (puse)ladet litt, målt hvilespenning, ladet litt mer og målt spenning under ladning, og målt hvilespenning igjen. Og til slutt demontert kabler og megget(isolasjonsmålt) blokkene med 250V.
Alt ført pent inn i excel.

Ser såvidt noen trender, men er ingen batteriekspert heller. Vil ikke rote mer før jeg har konsultert ekspertisen.
Måler hvilespenning i morgen når jeg kommer på jobb.

Og nå; mat.
#8
Meg og min elbil / Sv: Humla mi
tirsdag 23. april 2013, klokken 17:06
Har fått batteripakken inn på lab'et mitt, og kjørt opp 2 stk powersupply i serie for å gi den en liten ladning.
I utgangspunktet var det 22V på hele greia, og ved 121V ladespenning (som er maks jeg har å gi) trekker den 2,3A. Ska vente en halvtime, og så måle alle cellene etter et de har fått roet seg. Har 55V fra minuspolen til gods i ramma, så er litt spent på hva jeg finner når jeg har koblet fra alle kablene og måler isolasjonsmotstand på enkeltblokker. Tar dette som en lettere sjekk for å se om det er liv laga for å bruke det jeg har, eller om det blir å selge det som eventuellt er helt av blokker og bygge om til lithium.

Ingen grønn røyk så langt....
#9
Meg og min elbil / Sv: Humla mi
søndag 21. april 2013, klokken 13:29
Får ikke bildepostingen til å fungere på vettugt vis, prøver meg igjen senere.
#10
Meg og min elbil / Sv: Humla mi
søndag 21. april 2013, klokken 13:03
Hei igjen, og takk for mange hyggelige tilbakemeldinger. Det ble en relativt hektisk uke på jobb, med lite tid til elbil, untatt et kjapt dekkskift.

I går skjedde det derimot mer. Fredag kveld ble bilen tauet opp på jobben, og parkert i varmen inne på verkstedet. Lørdag var det på'n med truck, jekketralle, paller og verktøy. En utmerket beskrivelse av batteridemontering her på forumet ble printet ut, og var til stor nytte. Hvor lang tid vi brukte er usikkert, men det var rene kosejobben sammenlignet med mye annen bilskruing jeg og kollegaen har foretatt de siste 23 år.

Batterikassa er ute på pall, men det ble ikke tid til noe måling. Det blir til uka, etter bremseskift på bilen hans, som havarerte under tauing  :o

Et par bilder kommer i neste post.
#11
Meg og min elbil / Sv: Humla mi
søndag 14. april 2013, klokken 22:29
Prøver meg på et bilde av "herligheten"
#12
Meg og min elbil / Sv: Humla mi
søndag 14. april 2013, klokken 22:23
Og da var dagens økt unnagjort.
Har fått vasket og fyllt sommerdekkene, siden vinterhjula som sitter på lekker litt.
Byttet 12V batteri, og konstatert at alarmen virker.
Programmert inn senderen til alarmen igjen.
Fyllt diesel og luftet og prøvekjørt webasto.
Sjekket alt annet som går på 12V og skrevet ned km.stand til forsikringsfolkene.
Demontert førersete og kikket nedi koblingsrommet, og målt 0V på hovedbatteri.
Og selvfølgelig støvsuget ltt inni, det trengtes.....

Har oppvarmet verksted på jobben, og gaffeltruck. Det burde gjøre demontering av batteripakken enklere.
Om det er noe å ta vare på, er derimot en annen sak. Har derimot blybatterier fra kewet'n, samt all elektronikken liggende. Bor jo bare ei mil unna jobb. Men har lyst på Lithium senere.

Nåja, nok for i dag.
#13
Meg og min elbil / Humla mi
søndag 14. april 2013, klokken 19:37
Så ble det elbil igjen. På fredag hentet jeg en pent brukt knallgul Think! Classic, med defekt lader og tom batteripakke. En kollega solgte den for vrakpanten, han ville heller ha garasjeplassen, og bilen har stått snart 4 år.
Etter tidligere erfaringer med en Kewet CityJet 5, er Think det jeg har hatt mest lyst på. Til den prisen jeg fikk, var det ikke mulig å si nei. Hva som skjer fremover ifm reparasjon og idriftssetting kommer jeg til å skrive litt om her.

Selv er jeg både elektriker og elverksmontør av yrke, har jobbet med automasjon noen år, og som den gode radioamatør er jeg litt over snittet glad i elektronikk. Noe som medførte total ombygging av el-anlegget i Kewet'en jeg hadde. Mekanisk sett er derimot Think! en helt annen bil.

Jeg gleder meg til å få liv i humla  :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA