Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - fmaalen

#1
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 13. januar 2016, klokken 08:52
Sitat fra: Avh på onsdag 13. januar 2016, klokken 08:40
Må si jeg begynner å bli utålmodig. Ikke et ord om utviklingen i saken. Er alle ladepunktene knyttet opp til samme trafo?  Mener det har stått at det var to midlertidige ladepunkter som brant. Da ligger vel de andre lenger unna og kunne åpnes?
De andre superlader-kabinettene sto ganske nært, og fikk betydelig varmepåkjenning. De må i hvert fall inspisere disse og se om de er intakte, og om det er skader må de muligens sende de til USA for reperasjon. I så fall antar jeg de får tilsendt andre superlader-kabinett som egentlig er tiltenkt en ny superlader. Og så blir de superlader-kabinettene som er sendt til USA enten fikset opp og installert ett annet sted, eller dissektert for å se om det er noe som begynner å bli utslitt. Dette var de første superlader-kabinettene som ble satt opp i Europa.

Jeg håper noen kan sjekke om reperasjonene er påbegynt, og om teltet er borte. For min del er Brokelandsheia litt langt unna til at jeg bare kjører innom for å ta en titt.

Kjørte forbi på E18 i går ettermiddag og da stod teltet der enda.
#2
Sitat fra: Arha på lørdag 04. april 2015, klokken 17:18
Sitat fra: olegregert på lørdag 04. april 2015, klokken 09:29
Har noen av dere vært på Grelland hos Statoil i påsken. Statoil sa den var klar før påske. Denligger sentralt på vei nordover.
Var der på onsdag 1. april.  Etter flere mislykte forsøk på å starte lading opplyste den Statoilansatte at hun fikk alarm på jordfeil på laderen.  Det hadde visst vært problemer med dette siden den ble "satt i drift".  De kunne heller sannsynligvis ikke skaffe service før etter påske.  Var på vei i retning Oslo, men hadde for lite strøm til å komme til Drammen.  Måtte derfor tilbake til Holmestrand for å lade. Dette ble ca 2 mil da en må kjøre mange km på E18 før det er mulig å snu.  Anbefaler derfor ikke å ta sjansen på at laderen på Grelland har blitt ok.

Jeg ladet 30 minutter på Grelland i går med min e-Golf, fungerte knirkefritt. En del av en tur fra Høvåg(Lillesand) til Sandvika. Langtur med vanlig el-bil er nå helt overkommelig på denne strekningen, ikke bare for spesielt interessert, men definitivt for interesserte... Laderen i Holmestrand var forøvrig opptatt(minimum 2 ladere skulle vært regelen, Lasses i Brevik er genial i så måte), så jeg tok sjansen på Grelland med hell. Statoil sine priser burde imidlertid endres til minutt istedenfor 15/30 minutts bolker. Jeg trengte ikke 30 min, men ble stående siden jeg hadde betalt for det. Liker minuttprising bedre.

#3
e-Golf / Sv: Importing an e-Golf from the USA
fredag 05. desember 2014, klokken 19:04
One more thing I would check is that you would still qualify for the tax benefits in the US next year if you live and work in Norway in 2015. And I would assume you need to register the car officially in the US before export to get the tax benefit? This is only an issue if you buy a brand new car off course. If you can find an almost new one this is no issue as someone else would have dealt with this already.

I still would seriously think twice about this, I think a US spec e-Golf without fast charging and no warranty would be a very hard sell in Norway. To get a feel for how popular cars without fast charging is look at how the Ford Focus has done in Norway, not very well. US spec Nissan Leafs are doing ok here, but they support Chademo and are pretty much the same spec as in Norway(no Carwings/connectivity though).
#4
e-Golf / Sv: Kansellere kontrakt
fredag 05. desember 2014, klokken 18:53
Sitat fra: ChristianDJ på fredag 05. desember 2014, klokken 17:45
Hei. Jeg har også bestillt en E-Golf. men blir nå nødt til å kanselere den da borettslaget el anlegg ikke takler El biler. det er flere her fra før men nå har alle fått forbud om å lade. Ønsker ikke å kanselere bilen. Forventet levering på bilen er neste uke så har vært i samtale med møller om kanselering evnt. ta ut en annen bil. Lurer på om det er noe som kan gjøres ang. ett lite samarbeidsvillig borettslag når det kommer til lade problematikken? Vil veldig gjerne ha E-golfen :D

Du finner en god del tips i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6401.0.html

Det er mange rare holdninger ute og går blant styrer i sameier og borettslag rundt forbi, og det kan være vanskelig å endre forutintatte meninger rundt emnet. Men ikke gi opp i utgangspunktet. Snakk med elektriker, finn ut hva som er mulig innenfor rammene av det eksisterende anlegget. Ta det eventuelt opp på årsmøtet og finn andre som har lignende behov å alliere deg med. Vær særdeles konstruktiv og løsningsorientert. Jeg har selv vært igjennom dette og det endte godt, men krevde en del innsats fra min side. Ikke avbestill elbilen riktig enda om du kan unngå det:)
#5
e-Golf / Sv: Importing an e-Golf from the USA
fredag 05. desember 2014, klokken 14:38
An e-Golf from the US has CCS with type 1 interface not type 2. So you will not be able to use European CCS chargers. I doubt you'll be able to easily change out the charging port on the car. And re-sale value of the car in Norway will be significantly lower than for European spec cars. Unless you plan to keep it for 20 years it might be a better deal to get one in Norway.
#6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
fredag 28. november 2014, klokken 21:09
Var innom på Fortums kart map.chargedrive.no tidligere i dag og så at det var lagt til mange ladestasjoner på Kiwi butikker rundt om i landet. Disse lokasjonene hadde jeg ikke sett nevnt noe sted tidligere eller på ladestasjoner.no. Nå har jo Kiwi/Fortum vært litt hemmelighetsfulle omkring plasseringen av de nye stasjonene så det var ikke så sjokkerende. I kveld tok jeg en ny titt på kartet på en annen pc, og der var ingen av disse stasjonene lenger nevnt. Kan virke som det ikke var planen at disse lokasjonene skulle vises enda. Men kartet lå i cachen i browseren på pcen min så jeg fikk bekreftet at det var gjort en oppdatering hvor disse var borte. Legger ved noen bilder fra kartet fra tidligere i dag. Det ser ut til å være planlagt hurtigladere i Horten, Sandefjord, Arendal(Stoa), Ålgård, Levanger, Otta og Øyer blant annet. Noen av disse er sikkert kjent allerede. Noen andre som har lagt merke til dette?
#7
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
fredag 12. september 2014, klokken 13:25
Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. september 2014, klokken 09:40
Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 12. september 2014, klokken 09:08
Ser at journalisten kommenterer under ett av bildene at Tesla ikke er kompatible med alle ladeplasser på kjøpesentre.

Skyldes dette at han ikke hadde nødvendig adapter?

CHAdeMO-adapter har jo ikke kommet ennå, så ja. Antageligvis.

F.eks ved Maxi-senteret på Hamar eller utenfor Strandtorget i Lillehammer står det rene CHAdeMO-ladere.

Bildet i artikkelen ser ut til å være fra Coop Extra på Slependen. Der henger det en hel rekke med Salto bokser med faste type 1 kabler, som jo ikke passer spesielt godt i Teslaen. Dette er ikke noe stort problem da det henger 3 stykk 22kW Mennekes Type 2 bokser rett ved siden av. Disse 22kW boksene på Slependen er vel kjent for 90% av Tesla eierne på Østlandet. Det kunne jo journalisten nevnt.
#8
i_expect; Laderene i Sandvika er absolutt et godt alternativ om du ikke vil sjanse på å rekke frem! Husk å hente type 2 kabelen i bilen min;) Eventuelt kan du kjøre om Skien og stoppe på skagerak arena sin type 2 og videre på småveiene til Hokksund. Gøy for deg, kjipt for barna?
#9
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
fredag 02. august 2013, klokken 19:23
Hei folkens!

Var på omvisning på fabrikken i Fremont denne uken, utrolig gøy å se bilen bli satt sammen. Det er ganske imponerende hva Tesla har fått til med tanke på deres relativt korte erfaring. Unødvendig å si at det er en komplisert prosess med utrolig mange underleverandører og deler som skal komme sammen på riktig tidspunkt. Samtidig blir man jo slått av enkelheten ved denne bilen når man ser den i integrasjonen. Det som var ekstra gøy å se som nordmann var naturligvis alle bilene på produksjonslinjen med leveringsadresse "Norway". Jeg fikk ikke notert meg noen VIN-nummer, beklager... Ventetiden er lang for mange, men bilene deres blir bygget "as we speak". Jeg har dessuten avhjulpet dere med å utsette leveringen av min bil helt mot slutten av året(på grunn av utenlandsopphold). Gjorde omvisningen sammen med mange som skulle plukke opp bilene sine samtidig, da føltes det ulidelig lenge til desember for å si det mildt.

Lykke til med ventingen, når bilen kommer vil det nok sannsynligvis føles verdt det!
#10
Kan melde om flott vær i Bay Area/Fremont, du kan trygt åpne soltaket:)
#11
Model S / Sv: 300km i Model S
mandag 22. april 2013, klokken 18:40
Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

Sitat fra: ELbilist1 på søndag 21. april 2013, klokken 20:45
Kjempe bra!!!
Takk for nyttig info.

Kan jeg spør om hvor langt du tror en standard vil gå her til lands???
Oslo - Kristiansand???
350km.

Håper denne turen går greit, for det blir noen av dem... he he 8) 8) 8)

Oslo - Kristiansand med fulladet batteri vil gå fint året rundt. Dette er også min viktigste distanse og helt essensielt at jeg kan kjøre den uten problemer.
#12
Model S / Sv: 300km i Model S
lørdag 13. april 2013, klokken 09:01
Panoramaglasstaket er flott og det blokkerer lyset slik at det ikke er til sjeanse i det hele tatt. Det var en dag med en del sol og litt skyer, men jeg savnet aldri å kunne dra over noe skygge. Soltaket i seg selv er stort og veldig luftig på full åpning. Det har en ventilasjons posisjon(litt opp i bakkant), komfort på 80% åpning og alt imellom selvsagt. Styringen fra skjermen er fascinerende og man kan også enkelt legge det til direkte på knappene på rattet. Jeg kommer til å kjøpe det mest for takstativfester, men det gjør også bilen luftig og lys. Så lenge det var lukket oppfattet ikke jeg noe ekstra støy.
#13
Model S / Sv: 300km i Model S
lørdag 13. april 2013, klokken 08:52
Sitat fra: cdabel på lørdag 13. april 2013, klokken 08:43
Hvordan opplevde du standard lydanlegg?

Standard lydanlegg var helt kurant, men jeg syntes ikke det spilte spesielt høyt. Maks volum var på ingen måte høyt. Jeg brukte kun Bluetooth streaming fra iPhone med Wimp appen(det fungerte knirkefritt) og det er mulig det har noe å si for nivåene, men jeg kommer til å gå for oppgradert lyd. Stemmestyringen av anlegget var helt avhengig av 3G dekning, men jeg brukte ikke for mye tid på dette. Det blir interessant å se hva Tesla tilbyr av internettradio i Norge, men full integrasjon av Wimp eller Spotify hadde jo vært flott.
#14
Model S / Sv: 300km i Model S
lørdag 13. april 2013, klokken 08:35
Sitat fra: RunarBT på lørdag 13. april 2013, klokken 00:49
Var standard nok, eller går du for performance? Kanskje vanskelig å si, men merket du forskjell på dei, da i praktisk kjøring?

Min prøvetur i Performance modellen var sammen med Teslarepresentant og kone/barn i baksetet. Jeg kan ikke si at jeg er i stand til å si om forskjellen er stor. For min del er det uaktuelt å legge de ekstra pengene i performance, standard utgaven er langt fra standard i sammenligning med andre biler i Norge uansett. Du gjør ingen feil uavhengig av hva du velger, ytelsen er ikke det du eller noen andre som prøver bilen kommer til å henge deg negativt opp i ved standard.
#15
Model S / Sv: 300km i Model S
lørdag 13. april 2013, klokken 00:24
Jeg returnerer til Norge helt i slutten av året regner jeg med, det styres av prosjektet jeg jobber med. Akkurat nå er jeg redd Teslaen min kommer til Norge før meg om Mr. Musk holder det han har lovet tidligere. Er forøvrig i Norge på ferie for tiden og hadde tenkt å få til en prøvekjøring på hjemlige trakter, men det har jeg gitt opp...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA