Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RaceLeaf

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: Oslofjordtunnelen
tirsdag 09. april 2013, klokken 13:45
Sitat fra: petwi på tirsdag 09. april 2013, klokken 10:04
Pendler Askim Drammen (8 mil via Oslofjord tunnelen, 10 via Oslo) med Leaf og har ingen problemer med å nå fram uansett hvilken vei jeg velger. Oslofjordtunnelen er er veldig grei, bare sett bilen i eco og cruisecontroll så går det som en drøm. Kjørte i -15 fra Drammen via tunnelen med fullt batteri og klimaanlegget på 18. Hadde 2 streker igjen på batteriet da jeg kom hjem.

Har oppdaget en annen ting og det er at det koster mer strøm å kjøre lang slak oppoverbakke enn kortere og brattere. Jeg bruker mer strøm når jeg kjører til Drammen via Oslo enn hjem igjen. Så selv om Lierbakken er lang og bratt, så bruker jeg mer strøm opp fra Slependen til Liertoppen. Dette er lett å regne seg frem til da både Drammen og Slependen ligger ved havoverflaten.

Når det gjelder bruk av cruisekontroll så er det bare tull å tro at du er mer følsom med høyrefoten på gasspedalen enn computeren som styrer pådraget er. Så du bruker mindre strøm ved mye bruk av cruisekontroll. Dette har jeg også erfart stemmer i min E-klasse stasjonsvogn. Der reduseres faktisk turtallet en smule når jeg kobler inn cruisekontrollen. Dette er særlig merkbart sommerstid når campingvogna henger bakpå. Har kjørt samme strekning med og uten cruisekontroll og hadde nesten 0,2 l/mil mindre forbruk med cruisekontroll enn uten.

Så min erfaring både med E-klassen og Leafen er at det mest økonomiske er å bruke cruisekontroll så mye som mulig.

Da bør det ikke være noe problem sånn egentlig. Tenkte jeg kanskje måtte legge ruta om Ski, for hurtiglading, men da er vel det kanskje unødvendig?
Så fremt jeg fullader før jeg skal hjem vel og merke :)

#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Oslofjordtunnelen
tirsdag 09. april 2013, klokken 08:19
Takk for svar folkens.  :)

Kan med en gang si at det er gjennomsnittmåling begge veier, altså hastigheter over 70 km/t utgår derfor.

Jeg kjører stort sett bare i ECO-mode, med mye cruisekontroll, klima alltid på 22 grader, med AC.

#3
Leaf 2010-2017 / Oslofjordtunnelen
mandag 08. april 2013, klokken 23:00
Hei!  :)

Jeg er ganske nylig blitt Nissan Leaf eier å er så langt super fornøyd!

Hadde vel aldri trodd jeg faktisk skulle eie en el-bil, men sånn gikk det likevel.  ;)

Pendler til Oslo fra Sande med den hver dag, ca 6 mil uten problem. Men, skal til "andre siden" om kort tid og lurer fælt på Oslofjordtunnelen.
Kjenner jeg får litt angst av å tenke på at jeg går tom rett før toppen...

Noen erfaringer?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA