Sitat fra: petwi på tirsdag 09. april 2013, klokken 10:04
Pendler Askim Drammen (8 mil via Oslofjord tunnelen, 10 via Oslo) med Leaf og har ingen problemer med å nå fram uansett hvilken vei jeg velger. Oslofjordtunnelen er er veldig grei, bare sett bilen i eco og cruisecontroll så går det som en drøm. Kjørte i -15 fra Drammen via tunnelen med fullt batteri og klimaanlegget på 18. Hadde 2 streker igjen på batteriet da jeg kom hjem.
Har oppdaget en annen ting og det er at det koster mer strøm å kjøre lang slak oppoverbakke enn kortere og brattere. Jeg bruker mer strøm når jeg kjører til Drammen via Oslo enn hjem igjen. Så selv om Lierbakken er lang og bratt, så bruker jeg mer strøm opp fra Slependen til Liertoppen. Dette er lett å regne seg frem til da både Drammen og Slependen ligger ved havoverflaten.
Når det gjelder bruk av cruisekontroll så er det bare tull å tro at du er mer følsom med høyrefoten på gasspedalen enn computeren som styrer pådraget er. Så du bruker mindre strøm ved mye bruk av cruisekontroll. Dette har jeg også erfart stemmer i min E-klasse stasjonsvogn. Der reduseres faktisk turtallet en smule når jeg kobler inn cruisekontrollen. Dette er særlig merkbart sommerstid når campingvogna henger bakpå. Har kjørt samme strekning med og uten cruisekontroll og hadde nesten 0,2 l/mil mindre forbruk med cruisekontroll enn uten.
Så min erfaring både med E-klassen og Leafen er at det mest økonomiske er å bruke cruisekontroll så mye som mulig.
Da bør det ikke være noe problem sånn egentlig. Tenkte jeg kanskje måtte legge ruta om Ski, for hurtiglading, men da er vel det kanskje unødvendig?
Så fremt jeg fullader før jeg skal hjem vel og merke
